اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به چند ماده

اعتیاد به چند ماده مخدر در بسیاری از افرادی که درگیر این موضوع هستند؛ بروز می‌کند. حتی می‌توان گفت که بسیار شایع است. چرا که زمانی که افراد مصرف ماده مخدری را آغاز می‌کنند؛ در این فضا در معرض مصرف دیگر مواد نیز قرار گرفته و دیگر اراده ای برای نه گفتن به آنها ندارند. از این رو مواد دیگر را نیز امتحان کرده و گاها به آنها نیز معتاد می‌شوند. بیشتر افراد به این دلیل به اعتیاد روی می‌آورند که از مشکلاتی که در زندگی خود دارند فرار کنند. آنان در این مسیر به قدری پیش می‌روند که برای کسب لذت بیشتر و حتی فراموشی مواد دیگری را نیز تجربه می‌کنند.

اما این شرایط منجر به بروز مشکلات زیادی برای فرد شده و او را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد. اما اگر فرد به موقع درمان را آغاز کند؛ کمتر احتمال دارد که چنین حالتی پیش آید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به چند ماده یعنی چه؟

در بیشتر موارد زمانی که افراد به یک ماده مخدر مشخص وابسته می‌شوند؛ تصور می‌کنند که استفاده از مواد دیگر برای آنان تفننی است و به آنها معتاد نشده اند. اما این حالت به طور مکرر تکرار شده و فرد وابستگی جدید پیدا می‌کند. بهانه دیگری که چنین افرادی برای اعتیاد به چند ماده می‌آورند؛ این است که می‌خواهند اعتیاد خود را به صورت تدریجی کنار بگذارند و به همین دلیل از مواد دیگر مصرف می‌کنند. اما در این حالت نه تنها افراد نمی‌توانند ترک اعتیاد کنند بلکه اعتیاد آنها تشدید نیز می‌شود. در این حالت ترک اعتیاد نیز برای خودشان هم سخت تر می‌شود. این موضوع تنها از عدم اطلاعات کافی آنها نشات می‌گیرد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

مواد مخدری که به طور همزمان استفاده می‌شوند

انواع اعتیاد به چند ماده

در بیشتر موارد اعتیاد به چند ماده در مورد برخی از مخدر را شایع تر است. برخی از مواد که به طور کلی با یکدیگر تداخل داشته و مصرف همزمان آنها افراد را دچار نشانه های مسمومیت و اوردوز می‌کند. مانند مصرف تریاک و الکل. اما در این قسمت به توضیح موادی می‌پردازیم که معمولا افراد آنها را با یکدیگر استفاده می‌کنند.

مصرف هروئین و کوکائین

یکی از شایع ترین حالت های اعتیاد به چند ماده ، مصرف کوکائین و هروئین به طور همزمان است. از اصلی ترین دلایلی که افراد این دو ماده را با یکدیگر مصرف می‌کنند؛ این است که مصرف این دو ماده به طور همزمان لذت ناشی از این مواد را تشدید می‌کند.

از طرفی هروئین و کوکائین تفاوت های اساسی با یکدیگر داشته و به همین دلیل تداخلی با یکدیگر ندارند. اما به دلیل اینکه اثرات کوکائین برای مدت زمان طولانی تری در بدن باقی می‌مانند؛ بعد از بین رفتن آنها افراد دچار مشکلات تنفسی ناشی از مصرف هروئین می‌گردند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقالات علائم اعتیاد به کوکائین و علائم اعتیاد به هروئین را مطالعه نمایید.

مصرف کوکائین و اکستازی با یکدیگر

کودکائین و اکستازی هر دو از مواد محرک محسوب می‌شوند. به این دلیل افراد آنها را با یکدیگر مصرف می‌کنند؛ چون لذت بیشتری را تجربه کرده و دیرتر به حالت اولیه برمی‌گردند. اما مصرف آنها به طور همزمان منجر به بروز عوارضی نیز در افراد می‌گردد.

داروهای مسکن با الکل

افراد در بیشتر موارد داروهای مسکن را با الکل مصرف می‌کنند چرا که الکل خاصیت ضد درد داشته و اثر مسکن را بر بدن تشدید می‌کند. البته گاهی مصرف این ماده منجر به بروز مشکلاتی مانند سردرد و حالت تهوع نیز در افراد می‌گردد.

کوکائین و الکل

کوکائین و الکل کاملا اثرات متضادی در افراد ایجاد می‌کنند. چرا که کوکائین محرک بوده و الکل خاصیت آرام بخشی دارد. افراد به این دلیل بعد از الکل از کوکائین استفاده می‌کنند؛ که مانع از بروز عوارض جانبی ناشی از الکل شوند.

ماری جوانا و الکل

یکی دیگر از حالات اعتیاد به چند ماده مخدر ، مصرف ماری جوانا و الکل است. در بسیاری از مهمانی ها افراد بعد از مصرف الکل شروع به مصرف گل یا ماری جوانا می‌کنند تا احساس خواب آلودگی نکرده و بتوانند لذت بیشتری ببرند.

مصرف داروهای مختلف به طور همزمان

در بسیاری از مبتلایان به بیماری های مختلف، شاهد بروز این حالت هستیم که افراد چند دارو و قرص را به طور همزمان استفاده می‌کنند. از آنجایی که برخی از داروها نیز خاصیت اعتیادآوری دارند؛ این موضوع نیز دقیقا مشابه با اعتیاد به چند ماده مخدر است. از این رو در حین دارو مصرف کردن نیز باید به این موضوع توجه داشت.

پیامدهای اعتیاد به به چند ماده مختلف

شاید در دفعات اول مشکل خاصی در اثر اعتیاد به چند ماده ایجاد نشود؛ اما در صورتی که افراد اینکار را به صورت مکرر و با دوزهای زیاد تکرار کنند؛ قطعا دچار مشکلات زیادی خواهند شد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر می‌شود.

بروز آسیب های مغزی

ابتلا به مشکلات قلبی

کما

تشنج

خونریزی کردن معده

ابتلا به بیماری های کبدی

بروز مشکلات تنفسی

برای اطلاع از پیامدهای ناشی از برخی دیگر از مواد به طور همزمان کلیک نماید.

مصرف همزمان شیشه و حشیش

مصرف همزمان تریاک و مشروب

مصرف همزمان تریاک و گل

مصرف همزمان هروئین و متادون

مصرف همزمان تریاک و حشیش

مصرف همزمان ب 2 با تریاک

مصرف همزمان ترامادول و شیره

مصرف همزمان شیشه و گل

مصرف همزمان تریاک و شیشه

مصرف همزمان هروئین و شیشه

مصرف همزمان ترامادول و شیشه

مصرف همزمان شیشه و دیازپام

علت اعتیاد به چند ماده

پیش تر به برخی از دلایل اعتیاد به چند ماده اشاره کردیم. اما به طور کلی اعتیاد موضوعی است که زمانی که افراد به آن مبتلا می‌شوند؛ به طور کلی ویژگی تعقل و اراده در آنها از بین رفته و کارهای پرخطری را انجام می‌دهند. آنان همواره به دنبال کسب لذتی بیشتری بوده و دیگر به مشکلات ناشی از آن فکر نمی‌کنند. از طرفی گاهی به دلیل داشتن اطلاعات غلط و یا فشار دیگران به چنین کاری روی می‌آورند. پیدا کردن دلیل این موضوع کار ساده ای نیست. از این رو افراد بهتر است از مشاور کمک گرفته و برای درمان اقدام نمایند.

تشخیص اعتیاد به چند ماده

امروزه با استفاده از آزمایش های مختلف می‌توان به طور همزمان به اعتیاد افراد به چند ماده پی برد. حتی کیت های فوری و خانگی نیز این خاصیت را دارند. اما به طور کلی بهتر است اطرافیان در ابتدا از موادی که فرد به آنها اعتیاد دارد؛ مطلع شده و در قدم بعدی متناسب با آنها درمان را آغاز کنند.

ترک اعتیاد به چند ماده مخدر

ترک اعتیاد به چند ماده مخدر

ترک اعتیاد به چند ماده مخدر کار دشواری است. چرا که فرد باید برای هریک دوره سم زدایی را طی کرده و مدتی به خود زمان دهد. از طرفی بدن نیز در دوران اعتیاد دچار آسیب های بیشتری شده است. اما به هر حالت افراد باید دوره سم زدایی و نقاهت بعد از آن را طی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد کلیک کنید.

سم زدایی

در این مرحله اعتیاد فرد در لحاظ بدنی درمان شده و به طور کلی جسم از سموم ناشی از اعتیاد پاک می‌شود. مدت زمان این دوره برای هر فردی متفاوت است اما در بیشتر موارد بعد از 10 تا 14 روز دوره سم زدایی به اتمام می‌رسد.

دوره نقاهت و بازپروری

بعد از دوره سم زدایی فرد باید از لحاظ روانی آمده شروع یک زندگی جدید شود؛ که به این دوران نقاهت و بازپروری می‌گویند. البته در این زمان هم به طور مجدد اقداماتی در راستای سلامت جسمانی صورت می‌گیرد؛ اما بیشتر فرد باید روی مسائل خانوادگی و اجتماعی تمرکز کرده و از روانشناس کمک بگیرد.

سخن پایانی

اعتیاد به چند ماده مخدر مختلف موضوعی شایع در جوامع است؛ که معمولا هم افراد باورهای نادرستی در مورد آن دارند. همچنین به این دلیل خود را در معرض خطرات زیادی نیز قرار می‌دهند. اما در صورتی که تحت تاثیر اعتیاد خود به مصرف مواد دیگر نیز تمایل پیدا کردند؛ باید حتما در این مورد از مشاور ترک اعتیاد کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

1. چرا معتادین به سمت مصرف همزمان چند ماده گرایش پیدا می‌کنند؟

این مسئله می‌تواند به خاطر تجربه یک حالت سرخوشی و لذت بیشتر در مصرف کننده ایجاد شود و یا ممکن است آن‌ها بخواهند عوارض مصرف یک ماده را از طریق مصرف سایر مواد مخدر کاهش دهند.

2. آیا درمان اعتیاد به چند ماده با درمان اعتیاد به یک ماده مخدر متفاوت است؟

به لحاظ مراحل و روش‌های درمانی در این شرایط تفاوتی وجود ندارد اما درمان بیمارانی که از چند دارو استفاده کرده‌اند به زمان بیشتری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره