اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان ترامادول و شیشه

مصرف همزمان ترامادول و شیشه یکی از انواع چند‌مصرفی مواد مخدر است که می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد. معمولاً بسیاری از مصرف‌کنندگان شیشه برای کاهش احساس سرخوشی ناشی از مصرف شیشه و تعدیل وضعیت خلقی خود از ترامادول استفاده می‌کنند. این درحالیست که ترامادول برخلاف باور بسیاری از افراد یکی از داروهای اعتیادآور قوی است و استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود. مصرف همزمان ترامادول و شیشه به این خاطر که این دو دارو از دو خانواده کاملاً متضاد هستند، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامت جسم و روان فرد به همراه داشته باشد و همچنین فرایند ترک اعتیاد را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. به همین خاطر ما در این مطلب به معرفی این دو ماده و دلایل و عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه خواهیم پرداخت.

ترامادول چیست؟

ترامادول نام داروی مسکنی است که از طبقه تریاک و مشتقات آن محسوب می‌شود و برای تسکین دردهای متوسط تا شدید در مراکز درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از این دارو به‌صورت مخدر نیز رواج بالایی پیدا کرده و بسیاری از نوجوانان و جوانان برای دستیابی به احساس آرامش و سرخوشی از آن استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی ترامادول نیز مانند سایر مخدرهای خانواده تریاک باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی و افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی در مغز می‌شود که احساسی از سبک‌بالی و آرامش را به همراه خواهد داشت و فرد برای تکرار تجربه این احساس به سراغ استفاده مجدد از این ماده خواهد رفت. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به قرص ترامادول کلیک کنید.

آشنایی با شیشه یا گلس

شیشه یا گلس نام ماده مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه و از مت‌آمفتامین ساخته می‌شود. شیشه ماده محرکی است که استفاده از آن باعث افزایش ترشح سروتونین و دوپامین در مغز شده و به همین خاطر باعث افزایش انرژی و احساس سرخوشی و شادی در فرد می‌شود. خاصیت اعتیادآوری این ماده به میزانی است که تنها چند بار استفاده از آن باعث وابستگی جسمی و روانی می‌شود و به همین خاطر است که اعتیاد به شیشه بیشترین آمار اعتیاد در کشور را متعلق به خود کرده است. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

دلایل مصرف همزمان ترامادول و شیشه

به‌طورکلی استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر را چندمصرفی می‌گویند. فرد ممکن است این مواد را در زمان‌های مختلف و یا در کنار هم استفاده کند. مصرف همزمان ترامادول و شیشه نیز یکی از انواع چندمصرفی مواد مخدر است که با توجه به فراگیر شدن اعتیاد به هریک از این دو ماده مخدر، آمار رو به افزایشی پیدا کرده است. دلایل بسیاری برای استفاده همزمان از این دو ماده وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. متعادل کردن وضعیت خلق

یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف همزمان ترامادول و شیشه این است که معتادان به شیشه به دنبال ایجاد تعادل در شرایط خلقی خود هستند. به عبارتی آن‌ها پس از مدتی به دلیل وابستگی جسمی و روانی ناگزیر به استفاده شیشه هستند درحالی‌که از بالا رفتن خلق خود در هنگام استفاده از شیشه خسته شده‌اند. برای رفع این شرایط آن‌ها در کنار مصرف شیشه از ترامادول نیز استفاده می‌کنند تا با کاهش اثرات شیشه شرایط خلقی آن‌ها را در حالت مطلوبی نگه دارد.

2. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | تجربه لذت بیشتر

استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر باعث تجربه احساس لذتی می‌شود که هرگز با استفاده مجزای این مواد قابل‌دستیابی نخواهد بود. دستیابی به این لذت یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که فرد را به سمت مصرف همزمان ترامادول و شیشه سوق می‌دهد.

3. کاهش علائم ناخوشایند

بسیاری از معتادین به تجربه متوجه این مطلب می‌شوند که استفاده برخی از مواد مخدر در کنار هم یا به جای هم می‌تواند باعث کاهش آثار منفی آن‌ها شود. به همین خاطر در کنار تجربه لذت بیشتر، از بین بردن علائم ناخوشایند نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود فرد درگیر اعتیاد به بیش از یک ماده مخدر شود.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه

اعتیاد به یک ماده مخدر می‌تواند باعث بروز عوارض جسمی و روانی بسیاری شود و همچنین استفاده همزمان بیش از یک ماده مخدر می‌تواند باعث چند برابر شدن این عوارض باشد. در این قسمت برخی از جدی‌ترین عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

1. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | خطر بروز مسمومیت یا اوردوز

استفاده از شیشه یا ترامادول باعث می‌شود که فرد از حالت هشیاری فاصله بگیرد. این موضوع می‌تواند بر روی قوه درک و قضاوت تأثیر گذاشته و باعث شود که به میزانی بیش از آنچه باید از دیگر مواد مخدر استفاده کند. استفاده بیش‌ازحد می‌تواند خطر مسمومیت دارویی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

2. افزایش احتمال استفاده از سایر مواد مخدر

اعتیاد به هریک از انواع مواد مخدر فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که ممکن است با احتمال بیشتری به سراغ استفاده از سایر مواد مخدر برود. در نتیجه مصرف همزمان شیشه و ترامادول با توجه به تأثیری که این دو دارو در کاهش مهار رفتاری و افزایش اعتمادبه‌نفس دارند، می‌تواند باعث اعتیاد به سایر مواد مخدر نیز بشود. به میزانی که مواد مخدر مورد استفاده فرد بیشتر شوند، احتمال ترک اعتیاد ضعیف‌تر و همین‌طور عوارض جسمی و روانی ناخوشایندتری در انتظار فرد خواهد بود.

3. بروز آسیب‌های مغزی

شیشه و ترامادول از دو خانواده دارویی کاملاً متضاد هستند و هر یک از آن‌ها مغز را به ترشح موادی وادار می‌کند که با عملکرد ماده دیگر در تضاد کامل است. این موضوع باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز فرد می‌شود که ممکن است امکان بهبود آن‌ها حداقل در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد.

4. دشواری در ترک اعتیاد

مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث خواهد شد تا پیچیدگی‌های بسیاری در فرایند ترک اعتیاد رخ دهد. به‌طورکلی چندمصرفی احتمال موفقیت در ترک اعتیاد را تا حدی کاهش می‌دهد و همچنین نیاز به مراقبت‌های جسمی و روانی ویژه را در طی مراحل ترک ایجاب خواهد کرد. 

ترک مصرف همزمان ترامادول و شیشه

همان‌طور که گفته شد مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث بروز دشواری‌هایی در مسیر درمان می‌شود و فرد در حین ترک نیاز به دریافت مراقبت‌های جدی جسمی و روانی دارد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که برای ترک اعتیاد همزمان به این مواد تصمیم گرفته‌اید ابتدا شرایط خود را با یک متخصص درزمینهٔ روانشناسی اعتیاد در میان بگذارید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بهترین مسیر را برای ترک اعتیاد انتخاب کنید.

متأسفانه بسیاری از افراد درمان‌های فیزیولوژیک و سم‌زدایی را مساوی با ترک اعتیاد می‌دانند. این موضوع باعث خواهد شد که فرایند ترک به‌طور کامل ناموفق بوده و یا پس از مدتی فرد مصرف مواد مخدر را از سر بگیرد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است در کنار استفاده از درمان‌های فیزیولوژیک به درمان‌های روانی و مبارزه با وسوسه مصرف مجدد نیز توجه داشته باشید. ازجمله اقدامات روانشناسی برای درمان اعتیاد عبارتند از:

1. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | درمان‌های انگیزشی

اصلی‌ترین چیزی که معتادین برای ترک به آن نیاز دارند دلیل یا انگیزه‌ای برای ترک اعتیاد است. به همین خاطر در طی نخستین جلسات روان‌درمانی روانشناسان به فرد کمک می‌کنند تا انگیزه و اهداف خود را برای ترک اعتیاد مشخص کند. این جلسات در طول فرایند درمان تکرار شده و مانع سرد شدن فرد در میانه راه می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. آموزش به فرد و خانواده

روانشناسان معتقدند به میزانی که آگاهی فرد در زمینهٔ اعتیاد و انواع مواد مخدر افزایش پیدا کند، احتمال تسلط و کنترل شرایط نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر در ابتدا بخشی از فرایند درمان به آموزش فرد و همین‌طور خانواده اختصاص خواهد یافت. در طی این جلسات خانواده‌ها اصول مناسبی را در ارتباط با شیوه برخورد با فردی که درگیر اعتیاد شده آموزش خواهند دید.

3. آموزش راهکارهای کنترل ذهن

حتی پس از سم‌زدایی و رفع وابستگی جسمی به ماده مخدر تا زمانی که وابستگی روانی به آن از بین نرفته باشد، وسوسه مصرف مجدد با فرد خواهد بود و این موضوع احتمال شروع مصرف را افزایش خواهد داد. اصلی‌ترین وظیفه روانشناسی در درمان اعتیاد این است که به فرد راجع به این وسوسه‌ها و راه‌های کنترل آن آگاهی داده شود.

4. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | مک به حذف دلایل اعتیاد

با پیشرفت درمان به‌تدریج درمانگر تلاش خواهد کرد تا دلایل اصلی و زیربنایی اعتیاد فرد را پیدا کرده و با حذف آن‌ها خطر مصرف مجدد را کاهش دهد. برای مثال درصورتی‌که درمانگر متوجه شود فرد برای رهایی از احساسات منفی نظیر تنهایی یا افسردگی درگیر اعتیاد شده است، برای درمان این مشکلات و یا آموزش راهکارهایی برای برقراری روابط اجتماعی به وی کمک خواهد کرد.

5. خانواده‌درمانی

خانواده افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها هستند. مشکلاتی نظیر توهم و پرخاشگری، فقر و یا درگیری‌های قانونی که به دنبال اعتیاد ایجاد می‌شود، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سلامت روان سایر اعضای خانواده و به‌خصوص کودکان به همراه داشته باشد. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که بهتر است خانواده فرد نیز به لحاظ سلامت روان مورد بررسی قرار گرفته و به آن‌ها رسیدگی شود. علاوه بر این در جلسات خانواده‌درمانی به اعضای خانواده درباره نحوه برخورد با فرد معتاد آموزش‌هایی داده می‌شود و همچنین سعی می‌کنند تا دلخوری‌ها و کدورت‌های پیش‌آمده میان اعضا را کاهش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چه دلایلی برای مصرف همزمان ترامادول و شیشه وجود دارد؟

دریافت لذت بیشتر و کاهش نشانه‌های منفی ازجمله دلایل استفاده از این دو ماده در کنار یکدیگر است. علاوه بر این برخی از معتادین به شیشه برای کاهش حالت سرخوشی شیشه و تنظیم خلق از ترامادول استفاده می‌کنند.

2. استفاده همزمان شیشه و ترامادول چه عوارضی دارد؟

استفاده از این دو ماده می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مغزی جدی شده و درعین‌حال فرایند ترک اعتیاد را نیز سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث افزایش خطر مسمومیت دارویی و اعتیاد به سایر مواد مخدر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره