ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در 16 سالگی

ازدواج در 16 سالگی و شروع زندگی مشترک در این سن قطعا با چالش های زیادی همراه است. البته در گذشته بیشتر شاهد ازدواج در سنین کم بودیم. اما حتی در امروزه هم برخی از نوجوانان تحت تاثیر احساسات و هیجانات خود، تصمیماتی در این مورد می‌گیرند. البته سن ازدواج در جوامع امروزی افزایش یافته و خود نوجوانان هم در این مورد عملکرد عاقلانه تری دارند. اما به طور کلی خانواده ها باید در این زمینه اطلاعات کافی را داشته و واکنش درستی از خود در مورد این موضوع نشان دهند. در واقع واکنش اطرافیان و راهنمایی های آنها نقش اساسی در این مورد بازی می‌کند. همچنین بهتر است افراد از یک روانشناس نیز در این زمینه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج در 16 سالگی | درست یا غلط

نمی‌توان به طور قاطعانه گفت که ازدواج در 16 سالگی اشتباه و یا درست است. چرا که در موارد زیادی شاهد نتیجه خوب چنین ازدواج هایی بوده ایم. اما در اغلب موارد افراد بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه می‌شوند که عجولانه تصمیم گرفته و پشیمان می‌شوند. حتی ممکن است شاهد بلوغ عاطفی یک نوجوان 16 ساله هم باشیم؛ اما بازهم موضوعات دیگری در مورد ازدواج هستند که باید به آنها فکر کرد. شرایط جسمانی، روانی، خانوادگی و… همگی در این زمینه مهم بوده و باید به آنها توجه داشت. هم نوجوانان و هم خانواده ها باید در این زمینه سنجیده تر عمل کرده و حتما برای چنین شرایطی آماده باشند. برای آشنایی با انواع معیار انتخاب همسر کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از ازدواج در 16 سالگی

پیامدهای ازدواج در 16 سالگی

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ ازدواج در 16 سالگی می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نمایند. بسیاری از نوجوانان به دلیل شور و هیجانات این سنین تصور می‌کنند که دیگر برای رویارویی با مشکلات زندگی واقعی آماده هستند. در صورتی که اینطور نبوده و این تنها احساسی زودگذر است. در این قسمت به توضیح برخی از این مشکلات می‌پردازیم. برای اطلاع از سن ازدواج کلیک نمایید.

ترک تحصیل و پایین ماندن سطح سواد افراد

یکی از اولین اتفاقاتی که در ازدواج در 16 سالگی می‌افتد این است که افراد ترک تحصیل کرده و دیگر درس خود را ادامه نمی‌دهند. این موضوع گاهی به دلیل فشارها و مسئولیت های زندگی مشترک بوده و گاهی نیز به دلیل قوانین فضای آموزشی است. بعد از آن هم دیگر معمولا افراد تمایل خود را به طور کلی برای ادامه تحصیل از دست می‌دهند.

افزایش احتمال پشیمانی

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که با ازدواج در 16 سالگی بیشتر احتمال دارد که افراد دچار پشیمانی شوند. چرا که تصمیم گیری در این مورد با نوسانات هورمونی زیاد و هیجانات شدیدی همراه است و زمانی که تعادل هورمون ها به حالت عادی برمی‌گردد و احساسات افراد فروکش می‌کند؛ افراد تازه با واقعیت مواجه می‌شوند.

ادامه دار شدن بحران های دوران نوجوانی

دوره نوجوانی با بحران های زیادی همراه است. ازدواج نیز تصمیم بزرگی محسوب می‌شود که اگر با زمان تجربه این بحران ها همزمان شود؛ باعث می‌شود که هیچ یک از آنها به درستی پیش نرود. در واقع افراد نه تنها نمی‌توانند تصمیم درستی برای ازدواج شان بگیرند؛ بلکه این بحران های نوجوانی نیز ادامه دارد شده و دوران بزرگسالی آنان را نیز درگیر می‌کند.

عدم آمادگی برای رویارویی با چالش ها

طبیعی است که یک نوجوان 16 ساله هنوز برای مواجهه شدن با چالش های زندگی مشترک و مشکلات آن آماده نیست. این فرد تنها باید به فکر درس و آینده خود باشد و سعی کند تا در دوره نوجوانی شخصیت خود را به خوبی شکل دهد. اما در زندگی مشترک افراد باید مسئولیت فرد دیگری را نیز عهده دار شوند. از این رو بیشتر احتمال دارد که در شرایط مختلف دچار اشتباه شوند.

مواجهه با خشونت خانگی

یکی دیگر از پیامدهای ناشی از ازدواج در 16 سالگی ، احتمال بیشتر بروز خشونت خانگی است. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته؛ دخترانی که در این سنین ازدواج می‌کنند؛ بیشتر مورد سواستفاده های جنسی، روانی و فیزیکی توسط همسرشان قرار می‌گیرند. از طرفی در بیشتر موارد در این مورد اقدامی نکرده و باعث ادامه دار شدن این شرایط می‌شوند.

علت تمایل افراد به ازدواج در 16 سالگی چیست؟

بررسی علت تمایل افراد به ازدواج در 16 سالگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع اگر افراد بتوانند به دلیل این موضوع پی ببرند؛ بیشتر می‌توانند مانع آن شده و نوجوان را منصرف نمایند. و یا به او کمک کنند تا عاقلانه تر تصمیم بگیرد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از علت ازدواج در نوجوانی کلیک نمایید.

اصرار و پافشاری نوجوان

یکی از اصلی ترین دلایل تمایل افراد به ازدواج در نوجوانی ، اصرار خود نوجوان در این مورد است. نوجوان در این دوران سریع به دیگران علاقمند و وابسته شده و تصور می‌کند که اگر ازدواج نکند؛ دیگر این فرصت برایش پیش نخواهد آمد. از این رو بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر اصرارها و حتی گاهی تهدید نوجوان راضی به این ازدواج می‌شوند.

وضعیت بد مالی در خانواده | ازدواج در 16 سالگی

یکی دیگر از دلایلی که افراد تن به ازدواج در 16 سالگی می‌شوند؛ وضعیت بد مالی خانواده و فقر است. در واقع این افراد تصور می‌کنند که با ازدواج می‌توانند از این وضعیت فرار کرده و زندگی بهتری را تجربه کنند.

زمینه های فرهنگی

در برخی از فرهنگ ها به طور کلی سن ازدواج پایین بوده و ازدواج در 16 سالگی یک موضوع عادی محسوب می‌شود. فرهنگی که افراد در آن رشد می‌کنند؛ تاثیر زیادی بر تصمیمات آنها دارد. گاهی نوجوان تمایلی به ازدواج نداشته و تنها به دلیل فشارهای اطرافیان به این موضوع تن می‌دهد.

عقاید افراد | ازدواج در 16 سالگی

اعتقادات مذهبی نیز می‌تواند منجر به ازدواج در 16 سالگی شود. برخی از افراد اعتقاد دارند که اگر نوجوان دیر ازدواج کند؛ به سمت گناه کشیده شده و رفتارهای نادرستی از خود بروز خواهد داد.

مزایای ازدواج در 16 سالگی

مزایای ازدواج در 16 سالگی

اما نمی‌توان مزایای ازدواج در سن پایین را نیز نادیده گرفت. البته منظور از سن پایین حداقل 18 سالگی است که افراد به سن  قانونی رسیده اند. اگر افراد بتوانند در این دوران با فرد مناسبی آشنا شده و به طور عقلانی در مورد ازدواج تصمیم گیرند؛ رابطه خوبی را تجربه کرده و این ازدواج می‌تواند نتایج خوبی برای هر دو نفر داشته باشد. با ازدواج در 16 سالگی افراد شانس بیشتری برای فرزندآوری داشته، انتظارات کمتری از زندگی دارند و سازگارتر هستند. همچنین می‌توانند در کنار یکدیگر تلاش کرده و زندگی خود را بسازند.

سخن پایانی

ازدواج در 16 سالگی موضوعی است امروزه خانواده های کمتری با آن درگیر هستند. اما این موضوع می‌تواند شرایطی را در خانواده ایجاد نماید که چالش برانگیز بوده و به نتایج خوبی هم منتهی نشود. از این رو هم خانواده و هم خود نوجوان باید در این مورد آموزش های لازم را دیده و بدانند که باید چطور با آن برخورد کنند. همچنین حتما در این مورد از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره