ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در 16 سالگی

فرصت ازدواج در 16 سالگی معمولا برای دختر خانم ها ایجاد می‌شود. خیلی اوقات خانواده ها و خود دختر خانم با این سوال مواجه می‌شوند که آیا زمان مناسبی برای ازدواج انتخاب کرده اند؟ یا برای شروع زندگی چه آموزه هایی باید دریافت کنند؟ استرس و هیجان های این دوران باعث می‌شود که با یک شک مواجه شده و دچار سرگردانی بشوند. باید گفت این پریشانی طبیعی بوده و برای پاسخ به سوالات مختلف حتما باید از متخصصین خانواده و ازدواج مشاوره دریافت کنید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

ازدواج در 16 سالگی

شاید در گذشته ازدواج زیر18 سال (مخصوصا خانم ها)، بسیار رواج داشت. اما با بالا رفتن اهمیت تحصیلات و سایر مسائل رفته رفته زمان ازدواج حتی برای دختران بیشتر شد. جدا از خانواده هایی که باور به درستی ازدواج فرزندانشان در سنین پایین دارند، جوانان و خانواده هایی هم هستند که برای فرار از مشکلات، ازدواج را راه حل می‌دانند. وظیفه ما این است که فارغ از علت چنین تصمیمی، آمادگی زوج جوان را برای شروع زندگی مشترک بررسی کنیم. و اگر فکر میکنید که مشکلات خانوادگی قابل حل نیست و راه اش ازدواج می‌باشد، حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

میزان آمادگی جوانان برای ازدواج در 16 سالگی چقدر است؟

در اکثر کشورها سن قانونی برای ازدواج 18 سالگی است. در کشور ما نیز فعالان مدنی به دنبال این هستند که به طور قانونی جلوی ازدواج نوجوانان و کودکان را بگیرند تا از بروز سوءاستفاده‌های جسمانی، روانی و جنسی احتمالی پیشگیری کنند. با این حال در فرهنگ ما بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که افراد (به خصوص دخترها) پس از رسیدن به بلوغ جسمانی برای ازدواج آماده هستند و از همین رو نباید مانع تشکیل خانواده از جانب آن‌ها شد.

متخصصینی که با این موضوع مخالفت دارند اینگونه استدلال می‌کنند که دخترها و پسرها در سن 16 سالگی هنوز در دوران نوجوانی به سر می‌برند که به خودی خود چالش‌های زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. ازدواج در 16سالگی این چالش‌ها را تشدید کرده و احتمال بروز انواع آسیب‌ها را بالا می‌برد. در ادامه به انواع آسیب‌های مرتبط با ازدواج در سن 16 سالگی اشاره کرده‌ایم. متخصصان پیشنهاد می‌دهند که برای کاهش آسیب‌های این سن حتما از مشاوره قبل از ازدواج بهره بگیرید.

پشیمانی و پیامدهای ازدواج در 16 سالگی

کارشناسان در اکثر موارد بر این باورند که در دنیای امروز و با تغییر ساختار جوامع از سنتی به مدرن ازدواج در سنین نوجوانی با ریسک بالاتری همراه است و ممکن است به بروز انواع آسیب‌ها بیانجامد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- از بین رفتن فرصت سواد آموزی

ازدواج در سنین پایین اغلب دغدغه‌های بسیاری را برای زوجین ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای مدیریت زندگی خود ترک تحصیل کنند. این در حالی است که در جامعه امروز افراد برای دستیابی به یک شغل مناسب و جایگاه اجتماعی خوب حداقل به دریافت مدرک دیپلم نیاز دارند.

همچنین با توجه به اینکه در قانون کشورمان مردان باید اجازه دهند که همسرشان تحصیل کند، بسیاری از زنان به دلیل اختلافات زناشویی با موانع قانونی برای ادامه تحصیل مواجه می‌شوند. این مسائل در کنار هم می‌تواند سطح سواد جامعه را پایین آورده و در ادامه آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

2- بالا رفتن احتمال پشیمانی

نوجوانی دوره‌ای‌ست که افراد در طی آن به دلیل نوسانات هورمونی با هیجانات شدیدی رو به رو می‌شوند. برای مثال آن‌ها اغلب بیشتر از دیگران عصبانی می‌شوند و یا عشق‌های پرشورتری را تجربه می‌کنند. از آنجایی که قوه تعقل، قضاوت و تصمیم گیری تحت تاثیر هیجانات کاهش می‌یابد، بعد از پایان دوره نوجوانی خیلی‌ها از تصمیماتی که در این دوره گرفتند پشیمان می‌شوند.

در نتیجه ممکن است که حتی از ازدواج خود نیز ناراضی باشند. از همین رو روانشناسان همواره توصیه می‌کنند که نوجوانان برای تصمیم گیری‌های مهم نظیر انتخاب رشته یا شروع زندگی مشترک باید حتما با یک فرد مطمئن مشورت کنند. در واقع آن‌ها هنوز به نظارت و راهنمایی‌های بزرگسالان نیاز دارند.

3- نبود زمان برای حل بحران نوجوانی و ادامه یافتن آن ها

از نظر روانشناسان رشدی هر مرحله از زندگی انسان‌ها با یکسری چالش رو به رو است که افراد پیش از رسیدن به مرحله بعد باید آن‌ها را حل و فصل نمایند. در این میان دوران نوجوانی برهه حساسی محسوب می‌شود که چالش‌ها و بحران‌های بیشتری پیش روی انسان می‌گذارد. در این زمان افراد به دنبال این هستند که دریابند چه کسی هستند، در زندگی چه اهدافی دارند و به عنوان یک بزرگسال می‌خواهند چگونه خود را در اجتماع تعریف کنند.

کسانی که در 16 سالگی ازدواج می‌کنند ممکن است هنوز به این سوال‌ها جواب نداده باشند و با ازدواج از حل بحران‌های نوجوانی باز بمانند. در حقیقت بسیاری از زوجینی که در نوجوانی ازدواج می‌کنند به یکباره و بدون آمادگی قبلی درگیر چالش‌های بزرگسالان می‌شوند؛ بدون اینکه از پس چالش‌های قبلی برآمده باشند. همین امر باعث می‌شود که با گذشت سال‌ها بحران‌های روانی مرتبط با نوجوانی هنوز در آن‌ها دیده شود و مشکلاتی نظیر سردرگمی در هویت یا نداشتن عقاید منسجم در میان آن‌ها شایع‌تر باشد.

4- نداشتن تجربه و مهارت کافی در برابر مشکلات

یکی از فاکتورهای مهمی که باعث می‌شود دختر/پسر با سهولت بیشتری از پس تعارض‌ها یا مشکلات زندگی خود بربیایند، این است که قبلا آن‌ها را پیش بینی کرده و برای حل‌شان آماده باشند. اما یکی از ویژگی‌های اصلی دوران نوجوانی ناتوانی در آینده نگری و افزایش تکانشگری است. در حقیقت اکثر نوجوانان کمتر می‌توانند به پیامدهای رفتارشان در آینده فکر کنند. همین باعث می‌شود که اگر بدون مشورت با دیگران به یک کار مهم اقدام کنند بعدها از مشکلاتی که بر سر راهشان قرار می‌گیرد غافل گیر شوند و ندانند که چگونه باید برای حل و فصل آن‌ها اقدام کرد.

5- استفاده از پرخاش و خشونت برای حل مسائل

بسیاری از دخترانی که در سنین کم ازدواج می‌کنند، در حقیقت به اجبار خانواده‌ها تن به این کار می‌دهند. آمارهای جهانی نشان می‌دهند دخترانی که در این سنین وارد زندگی مشترک می‌شوند، بیش از سایرین خشونت‌های خانگی نظیر پرخاشگری جسمی، جنسی و سوء استفاده روانی را تجربه می‌کنند. به خصوص اگر از نظر سنی یا وضعیت اقتصادی و اجتماعی در جایگاه بالاتری قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب همسر

علت گرایش به ازدواج در 16 سالگی

ازدواج در سنین کم به دو دلیل عمده اتفاق می‌افتد، اول فشار خانواده و دوم تجربه عشق‌های آتشین در نوجوانان. در مورد اول یعنی فشار خانواده‌ها عوامل متعددی نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن ها باید به وجود مشکلاتی نظیر فقر، فرهنگ و باورهای مذهبی اشاره کرد. در همین راستا بسیاری از نوجوانان به دلیل اجبارهای موجود در خانواده تن به ازدواج می‌دهند که این مسئله آسیب‌های احتمالی را تشدید کرده و سلامت روان وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاقه خود نوجوان به ازدواج در 16 سالگی

اما از سوی دیگر در بسیاری از موارد اصرار خود نوجوانان است که منجر به ازدواج در این دوره می شود. این مسئله به احتمال زیاد تحت تاثیر هیجانات شدیدی  است که در دوره نوجوانی بروز می‌یابند و منجر به تجربه عشقی آتشین می‌شود. در عشق آتشین دختر/پسر بدون در نظر گرفتن شرایط پیرامونی بیش از هرچیز تنها به وصال فکر می‌کنند و توجه چندانی به تصمیم گیری منطقی ندارند.

متخصصان بر این باورند که اگر والدین در مورد ویژگی‌های خاص این دوره از قبل به فرزندان خود آموزش بدهند و آن‌ها را برای مواجهه با چنین هیجاناتی آماده کنند، احتمال تصمیم گیری‌های شتابزده کاهش خواهد یافت. با این حال برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برخورد با موضوع عشق و عاشقی در نوجوانان لازم است که به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره