اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به تریاک

علائم اعتیاد به تریاک در دسته جسمانی و رفتاری وجود دارد. تریاک از قدیمی ترین مواد مخدر در جهان است. که افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. این ماده مخدر متاسفانه برای درمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تریاک ماده مخدر بسیار اعتیاد آوری است که چند بار استفاده از آن فرد را به خود درگیر می‌کند.

همچنین ترک این ماده بر اساس زمان مصرف شما سخت تر خواهد شد. علائم اعتیاد به تریاک نیز تقریبا مشهود است. شیوه های مختلفی از این ماده وجود دارد که برای مصارف تهیه شده است. تریاک را به شیوه استنشاق، قرص، شربت و حل در مایعات استفاده می‌کنند. ترک این ماده سخت است و معمولا فرد معتاد به آن سخت درمان می‌شود. برای ترک حتما از روان درمانی نیز کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تریاک چیست؟

تریاک چیست

 

تریاک ماده مخدر طبیعی و اما قدیمی است. که از شیره خشخاش به دست می‌آید. این ماده را می‌توان قدیمی ترین ماده مخدر دنیا شناخت. در گذشته از این ماده به عنوان کاهش درد استفاده می‌کردند. اما زمانی که متوجه اعتیاد این ماده شدند؛ از مصارف پزشکی منع شد. بسیاری از مخدر ها وجود دارند که از تریاک به دست می‌آیند. که معروف ترین آن هروئین است. تریاک و همه مواد مخدر افیون یا اوپیوم با تاثیر گذاری روی مغز ترشح می‌شوند. که باعث افزایش ترشح هورمون های مسکن می‌شوند. به همین منظور پس از مصرف افیون ها فرد احساس سبکی و آرامش را تجربه خواهد کرد.

از کجا متوجه مصرف تریاک یک فرد شویم؟

مصرف تریاک حتی برای بار اول همراه با نشانه هایی در رفتار و جسم فرد می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به تریاک و مصرف آن را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

🔻 افزایش ادرار

🔻 کم شدن اشتها

🔻احساس خارش

🔻 احساس خواب آلودگی

🔻 احساس آرامش و سرحالی

🔻دشواری در تمرکز

🔻 کاهش ضربان قلب و تنفس

🔻 حالت تهوع و استفراغ

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف همزمان تریاک و حشیش کلیک کنید.

نشانه های رفتاری اعتیاد به تریاک

علائم اعتیاد به تریاک در رفتار فرد نیز وجود دارد. افرادی که مواد مخدر تریاک را مصرف می‌کنند از خود نشانه های رفتاری زیر را بروز می‌دهند.

🔺 افت توانایی های کاری

🔺 افت توانایی های تحصیلی

🔺پرخاشگری

🔺 تحریک پذیری

🔺 بی ثباتی در خلق و خو

🔺گوشه گیری

🔺 بی علاقگی برای حضور در جمع یا انجام کارهای مورد علاقه

🔺 ظاهر آشفته

🔺کاهش وزن بی دلیل

🔺 عدم مسئولیت پذیری

🔺 ناتوانی در تمرکز بر کارها

🔺درخواست مکرر پول از اطرافیان به دلایل مختلف

🔺 خود کم بینی

🔺 کاهش اعتماد به نفس

🔺کاهش عزت نفس

🔺 افسردگی زیاد

🔺 احساس غمگینی

نشانه های جسمانی اعتیاد به تریاک

علائم اعتیاد به تریاک از لحاظ جسمانی نیز قابل تشخیص است. وابستگی زیاد و اعتیاد به تریاک باعث ایجاد مشکلات جسمانی زیادی می‌شود. هرچه مدت زمان مصرف تریاک بیشتر باشد؛ احتمال بروز مشکلات جسمانی نیز بیشتر می‌شود. در این بخش مقاله راجع به علائم جسمانی اعتیاد به تریاک را توضیح داده ایم.

🔻 کاهش تمایلات جنسی

🔻 تنگ شدن مردمک چشم

🔻کاهش تنفس و مشکلات تنفسی

🔻 مشکلات بینایی

🔻 گیجی و منگی

🔻تب و لرز

🔻 خمیازه کشیدن و خواب آلودگی

🔻 بی خوابی

🔻بی اشتهایی

🔻 عرق کردن بیش از حد

🔻 حالت تهوع و اسهال

🔻اثر تزریق بر روی دست ها و پاها

🔻 اثر سوختگی بر روی نوک انگشتان

نحوه تشخیص علائم اعتیاد به تریاک

نحوه تشخیص علائم اعتیاد به تریاک

 

طبق نظر روانشناسان 3 نشانه به منظور تشخیص علائم اعتیاد به تریاک وجود دارد. این 3 نشانه که از آن به عنوان مثلث اعتیاد یاد می‌شود، در تشخیص علائم اعتیاد به تریاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بخش مقاله راجع به نحوه تشخیص علائم اعتیاد به تریاک توضیح داده ایم.

🟡 بروز نشانه های ترک از علائم اعتیاد به تریاک

زمانی که بیمار معتاد به تریاک برای مدت مشخصی ترک نمی‌کند و از تریاک نیز استفاده نمی‌کند؛ احساسات منفی روانی و جسمی اش شروع می‌شود. به این نشانه ها، علائم اعتیاد به تریاک در هنگام ترک می‌گویند. که دلیل دیگری برای شروع دوباره است.

🟠 بالا بردن میزان مصرف

یکی از روش های تشخیص علائم اعتیاد به تریاک، بالا بردن میزان مصرف است. کسانی که درگیر اعتیاد هستند، به تدریج متوجه این موضوع می‌شوند که استفاده از تریاک به اندازه گذشته برای آنها لذت بخش نیست. به همین دلیل برای کسب لذت بیشتر، مجبور به افزایش مواد می‌شوند. معتادان دائم در حال افزایش میزان مصرف هستند.

🟢 کاهش بهره وری

در نحوه تشخیص علائم اعتیاد به تریاک، باید به کاهش بهره وری نیز اشاره کنید. با افزایش میزان مصرف به تدریج توانایی های فرد برای زندگی در جامعه کاهش می‌یابد. افراد معتاد به تریاک بیشتر وقت خود را صرف یافتن و مصرف مواد می‌کنند.

نشانه های قطع تریاک

علائم اعتیاد به تریاک را در بخش های گذشته گفتیم. کاهش میزان مصرف یا قطع ناگهانی نیز با بروز علائم منفی همراه است. در ادامه از نشانه های ترک تریاک ذکر کرده ایم.

🔹 اسهال

🔹 حالت تهوع

🔹استفراغ

🔹 دل درد

🔹 احساس خواب آلودگی

🔹اضطراب

🔹 دشواری های در خواب

🔹 دردهای جسمانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد به تریاک در خانه کلیک کنید.

تست اعتیاد به تریاک

با مشاهده علائم اعتیاد به تریاک افرادی که به این ماده اعتیاد دارند؛ قابل شناسایی هستند. اگر افرادی را در اطراف خود مشاهده می‌کنید که به تریاک اعتیاد دارد؛ روش های گوناکونی برای تست اعتیاد به تریاک وجود دارد. که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🔸 تست ادرار

🔸تست خون

🔸 تست موی سر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک همراه با عوارض زیادی است که به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. در این بخش مقاله به عوارض اعتیاد به تریاک اشاره کرده ایم.

عوارض کوتاه مدت

➰ یبوست

➰ احساس خستگی و رخوت

➰تهوع و استفراغ

➰ خشکی دهان

➰ انقباض عضلات

➰احساس گرما

➰ انقباض مردمک چشم و عضلات صاف بدن

➰ افت تحصیلی

➰سنگینی دست و پا

➰ کاهش درد بدن

➰ کاهش فشار خون بدن

عوارض بلند مدت

❌ اختلالات جنسی در آقایان

❌ سوء تغذیه و کاهش وزن

❌بیماری های کبدی

❌ بیماری های ریوی

❌ اختلال در چرخه قاعدگی خانم ها

❌احتمال درگیری با سایر مواد مخدر

❌ کاهش فعالیت های اجتماعی

کلام آخر

با علائم اعتیاد به تریاک آشنا شده اید. حال زمان آن رسیده است که به فکر ترک اطرافیان یا خودتان باشید. افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند؛ به مرور زمان عوارض بلند مدت گریبان گیرشان می‌شود و آنها را از زندگی دور می‌کند. برای ترک حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

چطور بفهمیم یک نفر تریاک استفاده کرده است؟

نشانه‌ها و علائم اعتیاد به تریاک مانند احساس آرامش و سرخوشی، دشواری در تمرکز، احساس خارش، کاهش اشتها و تکرر ادرار از نشانه‌های مصرف تریاک هستند.

بهترین راه برای ترک اعتیاد به تریاک چیست؟

کاهش تدریجی میزان مصرف زیر نظر یک متخصص و همین‌طور شرکت در جلسات بازپروری از مهم‌ترین کارهایی هستند که باید برای ترک اعتیاد به آن‌ها توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره