ازدواجزوج و خانواده

رابطه قبل از ازدواج

رابطه قبل از ازدواج در سال های اخیر رواج بیشتری یافته و دختران و پسران را با چالش های مختلفی مواجه کرده است. در تضاد بودن روابط پیش از ازدواج با باورهای فرهنگی جامعه ما، مشکلات این افراد را پیچیده‌تر می‌کند. خیلی از جوانان ارتباطات و روابط جنسی پیش از ازدواج را تنها راه شناخت می‌دانند. اما آیا چنین روابطی می‌تواند نیازهای ذاتی طرفین را رفع کند؟ و آیا رابطه جنسی قبل ازدواج روش مناسبی برای انتخاب همسری مناسب است؟ اگر با وجود آگاهی از تمام مسائل روابط پیش از ازدواج هنوز هم درباره انجام دادن یا ندادن آن شک دارید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

رابطه قبل از ازدواج

اینکه قبل از ازدواج با طرف مقابل‌مان رابطه جنسی داشته باشیم یا نه سؤال بسیاری از دختران و پسران است. بالارفتن فاصله سنی بین سال‌های بلوغ و ازدواج یکی از مهم‌ترین دلایلی است که رابطه قبل از ازدواج را تبدیل به دغدغه بسیاری از جوانان کرده است. به‌علاوه ورود رسانه‌های مختلف به کشور و آشنایی با سبک زندگی مردم در کشورهای غربی باعث شده که رابطه قبل از ازدواج تا حد زیادی به موضوعی عادی تبدیل شود.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید بحث فرهنگ است. چه بخواهید و چه نخواهید حداقل تا امروز فرهنگ کشور ما در سطح کلی با روابط جنسی آزاد مخالف است. همین مسئله می‌تواند مشکلات بسیاری را به‌خصوص برای دختران به همراه داشته باشد.

شاید زیاده‌روی نباشد اگر بگوییم برقراری رابطه قبل از ازدواج می‌تواند تا سال‌ها یا حتی تا پایان عمر حداقل بخش‌هایی از زندگی شما را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. به همین خاطر تصمیم‌گیری راجع به داشتن این رابطه‌ها موضوع بسیار مهمی است. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تا این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید.

علت برقراری رابطه قبل از ازدواج

قبل از هر چیز باید راجع به دلایل این رابطه‌ها صحبت کنیم. این دلایل در واقع علت اصلی رواج رابطه‌های قبل از ازدواج هستند. به همین خاطر بررسی هرکدام از آن‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری در تصمیم‌گیری شما راجع به این موضوع داشته باشد.

نیازهای طبیعی

اولین و ساده‌ترین دلیل برای برقراری رابطه پیش از ازدواج تمایلات و غرایز طبیعی هرکدام از ما است. در گذشته با رسیدن فرزندان به سن بلوغ خانواده برای ازدواج آنها دست‌به‌کار می‌شد. اما امروزه به دلایل مختلفی سن ازدواج بالا رفته است. به همین خاطر بسیاری از جوانان درگیر این سؤال می‌شوند که تا پیش از ازدواج با تمایلات جنسی خود چه کنند؟

اولین جوابی که به ذهن بسیاری از دختران و پسران می‌رسد رابطه‌های قبل از ازدواج هستند. بااین‌حال به این موضوع دقت داشته باشید که راه‌های دیگری نیز برای مهار غریزه جنسی وجود دارد. و اینکه شما بخواهید صرفاً برای برطرف‌کردن آن چنین تصمیمی بگیرید می‌تواند پیامدهای ناخوشایند بسیاری برای‌تان داشته باشد. برای اشنایی با نشانه های عاشقی قبل از ازدواج کلیک کنید.

وابسته کردن طرف مقابل

خیلی از دختران و پسران فکر می‌کنند که با داشتن رابطه جنسی می‌توانند طرف مقابل را به خودشان پایبند کنند. علاقه و وابستگی که بین دو طرف ایجاد شده باعث می‌شود که آن‌ها ترس ازدست‌دادن یکدیگر را داشته باشند. در این شرایط رابطه قبل از ازدواج یکی از راهکارهایی است که برای متعهد کردن طرف مقابل به ذهن خیلی‌ها می‌رسد.

اما دقت داشته باشید که این کار همیشه نمی‌تواند طرف مقابل را برای شما نگه دارد. و اگر پیش‌بینی‌های شما درست از آب در نیاید مشکلات بسیاری را در آینده تجربه خواهید کرد. به‌علاوه حتی ازدواج‌هایی که صرفاً با این دلیل اتفاق می‌افتند نیز در اکثر مواقع با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

پی بردن به تمایلات جنسی یکدیگر

یکی از دلایلی که این روزها زیاد شنیده می‌شود شناخت بهتر طرف مقابل است. بسیاری از دختران و پسرها فکر می‌کنند که شناخت طرف مقابل از نظر جنسی یکی از جنبه‌های آشنایی با گزیده همسری است. این افراد نگران این موضوع هستند که شاید در آینده و پس از ازدواج از نظر جنسی مشکلاتی را با طرف مقابل تجربه کنند. و به همین خاطر به دنبال تجربه این رابطه پیش از ازدواج هستند. بااین‌حال این دسته از افراد نیز باید به دو نکته توجه داشته باشند.

اولاً فرض را بر این بگذارید که شما متوجه مشکلاتی در رابطه جنسی با طرف مقابل شدید. در این شرایط می‌خواهید چه کار کنید؟ آیا هزینه‌ای که برای رسیدن به این تجربه کرده‌اید ارزش آن را داشته است؟ نکته دوم این است که شما بسیاری از گرایش‌های جنسی طرف مقابل و همین‌طور مشکلات او در این زمینه را می‌توانید از روی صحبت‌ها و رفتارهایش متوجه شوید. و نیاز نیست که برای شناخت بیشتر وارد رابطه جنسی با طرف مقابل بشوید.

بیشتر بخوانید : شناخت قبل ازدواج

ترویج و عادی کردن رابطه قبل از ازدواج

همان‌طور که گفتیم گسترش رسانه‌ها و آشنا شدن با فرهنگ غربی یکی از دلایلی است که باعث عادی شدن رابطه‌های قبل از ازدواج شده است. در چنین شرایطی خیلی از دختران و پسران به این فکر می‌کنند که بهتر است مانند جوانان کشورهای غربی رفتار کنند. در این شرایط باید یک بار دیگر به موضوع فرهنگ اشاره کنیم. و یادآوری کنیم که فرهنگ کشور ما این روابط را نمی‌پسندد. به همین خاطر اگر تصمیم گرفته‌اید رابطه قبل از ازدواج را تجربه کنید باید خودتان را برای بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز آماده کنید.

پیامدهای رابطه قبل از ازدواج چیست؟

طفره رفتن مردان از ازدواج

صحبت‌کردن از اینکه پسران پس از رابطه جنسی تمایلی به جدی کردن رابطه نخواهند داشت تبدیل به یک کلیشه شده است. بااین‌حال این موضوع در بسیاری از موارد واقعیت دارد. پسران معمولاً برخلاف دختران پس از رابطه جنسی تمایل خود را برای ادامه ارتباط از دست می‌دهند. این موضوع شاید به این خاطر باشد که آنها متوجه می‌شوند نیازهایشان از راهی به غیر از ازدواج هم قابل برطرف‌شدن هستند. یا ممکن است باور یک پسر این باشد که برای ازدواج می‌بایست یک دختر باکره انتخاب کند تا از گذشته او اطلاعی نداشته باشد.

درگیری دختران با انواع مشکلات اجتماعی

بحث بکارت تا زمان ازدواج یکی از موضوعاتی است که نسبت به آقایان بیشتر برای خانم‌ها مطرح می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها و همین‌طور پسران در کشور ما تمایل دارند با دختری ازدواج کنند که رابطه پیش از ازدواج را تجربه نکرده باشد. به همین خاطر واردشدن به رابطه‌های قبل از ازدواج برای یک خانم به این معناست که شما گزینه‌های ازدواج آینده خود را تا حدودی محدود کرده‌اید. برای آشنایی با نحوه تعیین حدود دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

خطر بارداری در رابطه قبل از ازدواج

احتمال بارداری در هر رابطه جنسی وجود دارد. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایی است که دختران و پسران با برقراری رابطه جنسی تجربه می‌کنند. مشکلاتی مانند مجبور شدن برای ازدواج و یا راهکارهایی مثل سقط جنین از جمله نتایج این موضوع هستند. که همگی نیز می‌توانند مشکلات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشند.

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های مقاربتی داشتن رابطه با شرکای جنسی زیاد است. به همین خاطر اگر رابطه‌های پیش از ازدواج را موضوعی عادی می‌دانید باید احتمال درگیرشدن با این بیماری‌ها را نیز بدهید.

مورد سوء استفاده واقع شدن

بسیاری از خانم‌هایی که رابطه قبل از ازدواج را تجربه کرده‌اند در آینده درگیر باج‌خواهی‌های طرف مقابل می‌شوند. شاید فکر کنید که این موضوع از شریک جنسی شما بعید است. بااین‌حال یادتان باشد که درنظرگرفتن احتمالات مختلف یکی از شروط تصمیم‌گیری عاقلانه است.

از بین رفتن اعتمادها

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که رابطه قبل از ازدواج برای شما به همراه خواهد داشت بی‌اعتماد شدن طرف مقابل خواهد بود. این موضوع به‌خصوص زمانی که ازدواج می‌کنید خود را نشان خواهد داد. طرف مقابل شما حق دارد درگیر این سؤال شود که اگر شما قبلاً رابطه‌هایی را تجربه کرده‌اید و ارتباط‌تان را قطع کرده‌اید چه تضمینی وجود دارد که مجدداً این کار را نکنید؟ یا شاید در خود رابطه این سؤال پیش بیاید که اگر شما به این راحتی وارد رابطه جنسی می‌شوید آیا می‌توان مطمئن بود که قبلاً یا در آینده این کار را تکرار نمی‌کنید؟

وسواس در انتخاب همسر به دلیل رابطه قبل از ازدواج

تجربه‌های بیشتر در رابطه قبل از ازدواج به معنای وسواس بیشتر برای ازدواج خواهد بود. دختران و پسرانی که رابطه‌های جنسی بسیاری را تجربه کرده‌اند معمولاً به‌راحتی تن به ازدواج نمی‌دهند. آن‌ها دائماً در ذهن‌شان طرف مقابل را با تجربه‌های گذشته خود مقایسه می‌کنند. و همین موضوع انتخاب را برای آن‌ها سخت خواهد کرد.

بروز تفاوت بین تجربه های زن و مرد

طبیعتاً بین کسی که چندین رابطه جنسی را تجربه کرده و همسری که برای اولین‌بار وارد رابطه جنسی می‌شود تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. همین تفاوت‌ها می‌تواند جذابیت رابطه جنسی با همسر را برای شما از بین ببرد. و این موضوع مشکلات بسیاری را در زندگی شما به همراه خواهد داشت.

نقش مشاوران در رابطه قبل از ازدواج

همان‌طور که گفتیم تصمیم‌گیری راجع به داشتن رابطه قبل از ازدواج یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌هایی است که شما برای زندگی‌تان می‌گیرید. پیامدهای این تصمیم تا مدت‌ها یا شاید تا پایان عمر همراه شما خواهد بود. به همین خاطر بهتر است به‌خوبی راجع به این موضوع فکر کنید. اما ترس از قضاوت شدن بسیاری از مواقع اجازه نمی‌دهد که ما راجع به این مسئله با کسی صحبت کنیم. به همین خاطر بهترین تصمیمی که در این شرایط می‌توانید بگیرید صحبت با یک مشاور است. مشاورین بدون اینکه شما را قضاوت کنند شرایط را بررسی کرده و به شما برای گرفتن تصمیم درست کمک خواهند کرد.

نظر روانشناسان درباره رابطه قبل از ازدواج

از دید روانشناسان، رابطه پیش از ازدواج دوره‌ای است برای شناخت طرفین نسبت به یکدیگر، نه دوره‌ای که طرفین به رفع نیازهای جنسی یکدیگر بپردازند. انجام رابطه جنسی پیش از ازدواج، نامزدی یا عقد باعث می‌شود تا طرفین کمتر متوجه اختلافات و مشکلات یکدیگر شوند و تمرکزشان بیشتر به سوی لذت‌های رابطه جنسی کشیده شود.

سخن آخر

اینکه بخواهید رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه کنید موضوعی است که تصمیم آن به خودتان مربوط است. هیچ‌کس نمی‌تواند به‌جای شما تصمیم بگیرد که این شکل از رابطه را تجربه کند یا خیر. بااین‌حال بهتر است پیش از تصمیم‌گیری به‌خوبی ابعاد مختلف این موضوع و همین‌طور شرایط فرهنگی محیطی که در آن هستید را بررسی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه پیش از ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا با کسی رابطه قبل از ازدواج داشته می توان ازدواج خوبی داشت؟

ازدواج با چنین فردی اشتباه نیست. بااین‌حال شما باید ابعاد مختلفی مثل دلیل داشتن این روابط، تعداد این روابط و همین‌طور وجود بیماری‌های مقاربتی را در فرد بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره