اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان ب2 با تریاک

مصرف همزمان ب2 با تریاک یکی از انواع چند مصرفی مواد مخدر است که با توجه به شیوع استفاده از قرص ب2 در میان معتادین به تریاک تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است. قرص ب2 یکی از انواع مواد مخدر است که تأثیر بالایی در کاهش علائم ترک تریاک داشته و علاوه بر این به دلیل خاصیت سم‌زدایی بالایی که دارد معمولاً برای منفی کردن تست اعتیاد به تریاک از آن استفاده می‌شود. متأسفانه کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که ب2 یا بوپرنورفین خود خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد و استفاده خودسرانه از آن نه‌تنها باعث ترک اعتیاد نمی‌شود بلکه اعتیاد به ب2 را نیز به آن اضافه خواهد کرد. استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر معمولاً به دلیل افزایش تأثیر هریک از آن‌ها اتفاق می‌افتد اما درعین‌حال می‌تواند باعث بیشتر شدن عوارض اعتیاد شده و فرایند ترک را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

قرص ب2 چیست؟

ب2 یا بوپرنورفین نام دارویی است که با الهام از ساختار شیمیایی تریاک و سایر مشتقات آن تهیه شده است. این دارو اگرچه نسبت به برخی اوپیوم‌های قوی، تأثیرگذاری ضعیف‌تری دارد اما بااین‌حال مصرف خودسرانه آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به بوپرنورفین در فرد شود. از این دارو معمولاً در مراکز ترک اعتیاد و برای کاهش علائم جسمی ناخوشایند ترک تریاک و سایر مواد افیونی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ب 2 یا بوپرنورفین کلیک کنید.

ماده مخدر تریاک

تریاک یا اوپیوم نام قدیمی‌ترین ماده مخدر شناسایی شده است. این مخدر و تمامی مشتقات آن با اتصال به گیرنده‌های خاصی در مغز باعث ترشح بیشتر مسکن‌های طبیعی در بدن می‌شوند و از این طریق فرد احساس آرامش و سبکی مطلوبی را تجربه خواهد کرد. تریاک و تمامی مشتقات آن ازجمله ب2 یا بوپرنورفین باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی مرکزی شده و همچنین مهار رفتاری را در فرد کاهش می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و عوارض مصرف تریاک کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

مصرف همزمان ب2 با تریاک

مصرف همزمان ب2 با تریاک پدیده‌ای است که در میان مصرف‌کنندگان تریاک و مشتقات آن گسترش پیدا کرده است. استفاده همزمان از این دو ماده مخدر می‌تواند باعث افزایش اثرات نامطلوب آن شده و حتی منجر به مسمومیت یا اوردوز در فرد شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که برای بروز این چندمصرفی وجود دارد اشاره خواهیم کرد:

1. بالا بردن لذت

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز چند مصرفی در میان معتادان تمایل آن‌ها به تجربه لذتی است که در مصرف جداگانه هریک از این مواد اتفاق نمی‌افتد. با توجه به اینکه تریاک و ب2 هردو جزء یک خانواده دارویی هستند مصرف همزمان آن‌ها باعث افزایش تاثیرگذاری و درنتیجه لذت بیشتر در فرد می‌شود.

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | کاهش نشانه‌های منفی

معتادین به مواد مخدر معمولاً پس از گذشت مدتی و به تجربه متوجه این موضوع خواهند شد که برخی از انواع مواد مخدر می‌توانند اثر یکدیگر را تشدید کرده و یا نشانه‌های منفی مصرف یکدیگر را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند به دلیلی برای مصرف همزمان تبدیل شود. با توجه به اینکه ب2 می‌تواند تا حد زیادی نشانه‌های ناخوشایند ناشی از عدم استفاده تریاک را در بین معتادین به تریاک کاهش دهد، احتمالاً سوءمصرف کنندگان این ماده از ب2 برای کاهش این نشانه‌ها در شرایطی که به تریاک دسترسی ندارند، استفاده می‌کنند و این می‌تواند باعث بروز اعتیاد به بوپرنورفین در فرد شود.

3. ترک اعتیاد ناموفق

همان‌طور که گفته شد استفاده از داروی ب2 یکی از درمان‌های دارویی است که برای ترک اعتیاد به تریاک یا سایر مشتقات آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما درصورتی‌که به شکل صحیح و علمی از آن استفاده نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله اعتیاد به بوپرنورفین یا ب2 شود. درصورتی‌که فرد نتواند به‌طور کامل تریاک را ترک کند و یا مصرف مجدد را شروع نماید، دچار مصرف همزمان ب2 با تریاک خواهد شد.

4. تلاش برای منفی کردن تست اعتیاد

بسیاری از معتادان به انواع مواد اعتیادآور برای منفی کردن تست اعتیاد خود از ب2 استفاده می‌کنند. با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو احتمال دارد که این شیوه استفاده باعث بروز اعتیاد به ب2 شده و درنتیجه چندمصرفی این قرص را با سایر مواد مخدر به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

عوارض مصرف همزمان ب2 با تریاک

اعتیاد به چند نوع ماده مخدر در کنار لذت بیشتری که به همراه دارد، باعث چند برابر شدن عوارض اعتیاد نیز خواهد شد. استفاده همزمان از بوپرنورفین و تریاک عوارضی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. افزایش احتمال مسمومیت دارویی

با توجه به اینکه این دو دارو از یک خانواده هستند، استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش افیون در خون شده و احتمال اوردوز را افزایش دهد. علاوه بر این در شرایطی که فرد یکی از این مواد را استفاده کرده، به دلیل تأثیری که بر قوه تشخیص وی خواهد گذاشت احتمال دارد که از داروی دیگر به مقدار بیشتری استفاده کند و از این طریق دچار مسمومیت شود.

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | سخت شدن ترک اعتیاد

به‌طورکلی استفاده از دو یا چند ماده مخدر به‌صورت همزمان باعث پیچیده و طولانی‌تر شدن فرایند ترک اعتیاد می‌شود. علاوه بر این احتمال شکست در ترک اعتیاد نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر درصورتی‌که فردی در اطراف شما دچار اعتیاد به دو یا چند ماده مخدر شده، بهتر است پیش از اقدام برای ترک از متخصصین روانشناسی اعتیاد کمک بگیرید و با آگاهی کامل نسبت به شرایط و اولویت‌های درمانی برای ترک اعتیاد اقدام نمایید.

3. افزایش عوارض ناخوشایند

به‌طورکلی استفاده از مواد مخدر باعث بروز مشکلات جسمی و روانی بسیاری برای فرد می‌شود که اعتیاد همزمان می‌تواند باعث بروز شدیدتر یا سریع‌تر این عوارض در فرد شود. ازجمله عوارض استفاده از تریاک و سایر مشتقات آن می‌توان به بروز مشکلات گوارشی، اختلالات جنسی و کاهش سطح ایمنی بدن اشاره کرد.

4. افزایش احتمال استفاده از سایر مواد مخدر

استفاده از هریک از انواع مواد مخدر به‌عنوان دروازه‌ای است که فرد را به سمت استفاده از سایر مواد اعتیادآور نیز تحریک می‌کند. با توجه به اینکه تریاک و تمامی داروهایی که ساختاری مشابه با آن دارند، باعث کاهش مهار رفتاری در فرد می‌شوند و تمایل به ریسک‌پذیری یا انجام رفتارهایی که فرد در حالت عادی از انجام آن‌ها اجتناب می‌کند را افزایش می‌دهند، مصرف همزمان ب2 با تریاک می‌تواند احتمال استفاده از سایر مواد مخدر را در فرد افزایش دهد.

مصرف همزمان ب2 با تریاک | ترک اعتیاد

همان‌طور که گفته شد مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر در کنار هم باعث پیچیده‌تر شدن فرایند درمان می‌شود. پیچیده و طولانی شدن درمان نیاز به انگیزه مضاعف فرد و همین‌طور حمایت بیشتر خانواده دارد. به همین خاطر بهتر است در کنار مراحل سم‌زدایی و ترک اعتیاد به روش‌های فیزیولوژیک از درمان‌های روان‌شناختی نیز استفاده کنید. وسوسه مصرف و بازگشت به اعتیاد یکی از رایج‌ترین مشکلات افرادی است که شاید بارها برای ترک اقدام کرده‌اند. این موضوع به این خاطر ایجاد می‌شود که فرد معمولاً جلسات بازپروری یا درمان جنبه روانی اعتیاد را نادیده می‌گیرد. ازجمله مهم‌ترین اقدامات درمان روانی اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش آگاهی

اصلی‌ترین اقدامی که باید در جلسات روان‌درمانی صورت بگیرد این است که آگاهی فرد و خانواده نسبت به مواد مخدر، شیوه اثرگذاری آن بر بدن و همین‌طور وسوسه‌های مصرف مجدد افزایش پیدا کند. در این شرایط توانایی مدیریت وضعیت توسط فرد افزایش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | کنترل وسوسه

در طی جلسات روان‌درمانی ترک اعتیاد به فرد نسبت به وسوسه‌های روانی که پس از ترک در ذهن وی شکل می‌گیرد، هشدار داده می‌شود و همین‌طور راهکارهایی برای کنترل این وسوسه نیز آموزش می‌دهند. این راهکارها با توجه به شرایط فرد می‌تواند مسائلی مانند تکنیک‌های آرام‌سازی و ریلکسیشن یا توجه گردانی را شامل شود.

3. شناسایی علل زیربنایی

با پیشرفت جلسات روان‌درمانی، درمانگر به فرد کمک می‌کند تا علل اصلی و زیربنایی بروز اعتیاد را پیدا کرده و برای رفع آن‌ها چاره‌ای بیاندیشد. برای مثال ممکن است فرد به این نتیجه برسد که برای فرار از اضطراب و افزایش اعتمادبه‌نفس به سمت مواد مخدر تمایل پیدا کرده است. در این صورت برای درمان این مشکلات به وی کمک خواهد شد تا از این طریق احتمال بازگشت به سمت مواد مخدر کاهش پیدا کند.

4. بهبود کیفیت زندگی

اعتیاد باعث بروز مشکلات ثانویه بسیاری در زندگی فرد می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به از دست دادن کار و یا وجهه اجتماعی اشاره کرد. در طی جلسات روان‌درمانی، درمانگر برای بهبود شرایط زندگی به فرد کمک خواهد کرد.

5. مصرف همزمان ب2 با تریاک | خانواده‌درمانی

علاوه بر فرد معتاد خانواده نیز باید در بعضی از جلسات روان‌درمانی شرکت کنند. درمانگر باید آگاهی خانواده را نیز از شرایط موجود و نحوه برخورد با فردی که دچار اعتیاد شده افزایش دهد. به‌علاوه خانواده افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر هستند نیز مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند و در معرض آسیب‌های روحی و روانی بسیاری هستند که در طی این جلسات برای بهبود شرایط به آن‌ها کمک می‎‌شود. همچنین در جلسات خانواده‌درمانی بر مشکلات پیش‌آمده میان اعضای خانواده و بهبود آن‌ها نیز تمرکز می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1.چرا فرد به دنبال استفاده همزمان از ب2 و تریاک می‌رود؟

به دست آوردن لذت بیشتر، کاهش نشانه‌های ناخوشایند و یا تلاش برای منفی کردن نتیجه تست اعتیاد به تریاک ازجمله دلایل مصرف هم‌زمان ب2 با تریاک است.

2.آیا امکان ترک اعتیاد همزمان به ب2 و تریاک وجود دارد؟

بله، اگرچه در شرایط چند مصرفی درمان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود اما در صورت همکاری بیمار احتمال ترک وجود دارد. بهتر است برای جلب حمایت و انگیزه فرد حتماً از مشاوره‌های روانی استفاده کنید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

3.آیا مصرف ب2 اعتیادآور است؟

چنانچه این دارو زیر نظر پزشک و به دلیل خاصی استفاده می‌شود مانعی برای مصرف آن وجود ندارد اما با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو استفاده خودسرانه از آن می‌تواند باعث اعتیاد شود.

‫33 دیدگاه ها

  1. اقا این که میگن تشنج میکنید فلان اینا چرته من خوردم و کشیدم هیچیم نشد. اینارو میگن که منو شمارو مچل کنن تو مشت خودشون بگیرن

    1. داروهای مختلفی در بازار تحت عنوان ب 2 عرضه میشه. در صورتی که ب 2 اصل باشه حتما موجب تشنج و گاه مرگ میشه. پس شرط عقل واجبه که در صورت مصرف داروی بوپرنورفین از مصرف همزمان مواد مخدر پرهیز کنید. توصیه می کنیم برای ترک حتما تحت نظر متخصص باشید تا تداخلات دارویی پیش نیاد.

        1. بستگی به سوخت ساز بدن داره. ب2 اگر وارد بدن بشه و هنوز آثار مواد افیونی وجود داشته باشه موجب به هم خوردن تعادل شیمیایی بدن میشه

      1. اوایل ب2خوب بهم میساخت ولی الان هر دفه میخورم پادرد میگیرم البته متادونم مصرف کردم

        1. یه سری تغییرات مثل تغییرات در وضعیت جسمانی، سبک زندگی و تغذیه میتونن روی آثار داروها تاثیر بزارن. برای همین لازمه به درمانگرتون عوارض دارو رو اطلاع بدید تا جایگزین مناسب بهتون پیشنهاد بدن

        2. برای اینکه این دو دارو ضدونقیض هم هستند.وتداخل دارویی شدید دارند.اگر بعدازخوردن متادون،ب دو بخوری.میزنتت زمین‌..ولی اگر بعد ب دو متادون بخوری به گیرنده های مخدر که در مغر همه انسانها هستند.نمیزاره که متادون اثر کنه*******

      2. همه چیز تو ایران تقلبی و فیکه از دارو بگیر تا موادمخدر،من ۹ماه تریاک مصرف کردم ،بصورت خوردنی ،مثل خوردن قرص با اب ،و هرهفته حدود هفت گرم مصرف میکردم،بخاطر این تریاک همیشه بدنم بوی بدی میداد،لباسام که هر روز باماشین لباسشویی میشستم اگه یه روز اونارو عوض نمیکردم بخاطر بوی بد کسی نمیتونست کنارم بشینه،بخاطر شغلم چون همیشه با ادمها در ارتباط بودم و خلاصی ازین بوی ازار دهنده تصمیم به ترک گرفتم ،ولی عجیب اینکه یک هفته بود اصلا تریاک نمیخوردم و درطول روز کلا فقط یک دوم ب ۲ میذاشتم زیر زبونم ،و اصلا نه درد داشتم نه خوماری زیاد نه ناراحتی نه اختلال گوارش ،هیچ علایم ناراحت و اذیت کننده ای نداشتم که مثلا نشون بده درحال ترک هستم فقط رنگ صورتم کمی تیره تر و چرب تر شده بود و بعضی وقتا اگه فعالیت بدنی داشتم بدنم کمی بیشتر از حالت عادی عرق میکرد،باخودم میگفتم نکنه که زیاد تریاک مصرف کردم و هنوز اثارش توبدنم مونده و تموم نشده، دوهفته هم گذشت هیچ علایم ناراحت کننده ای نداشتم،اما الان که بهش فکر میکنم میتونم حدس بزنم چرا علایم ترک رو نداشتم ،چون تریاکی که میگرفتم ناخالصی زیاد داشته و کلا تقلبی بوده ،هروقت هم مصرف کردم زیاده روی نکردم هر چندساعت یکبارمقدار معینی میخوردم تا مصرفم بیشتر نشه ،هیچوقت احساس سرخوشی غیر عادی نداشتم ،همین ب ۲ که مصرف میکنم از تریاک بیشتر بهم سرخوشی میده ،،یعنی خدامیدونه تاحالا به اسم تریاک چی خوردم که الان یک چهارم قرص ب۲ بیشتر از تریاک بهم سرخوشی میده ،حدود یه ماه ب ۲ رو هم مصرف نکردم چیزیمم نشد فقط سردرد و تعرق داشتم ،ولی بدون سرخوشی حوصله کارکردن نداشتم ،دوباره شروع کردم مصرف ب۲ ،،خیلی هم راضیم دلم نمیخواد ترک کنم بدون سرخوش بودن زندگی نزه نمیده

        1. سلام چندسال دیگه میای همینجا و از حال و روزت برامون میگی و ماهم دوباره سلامت میکنیم عزیز سرخوووووش

    2. ز** میزنه گوش ندین ب۲ با هیچ نوع دارو مخدری همخونی نداره باعث درد و بهم ریختگی میشه جوری که امکان داره تا یک ماه هرچی مصرف کنی بازم خمار بمونی

  2. مدت سه سال است که قرص ب دو مصرف می کنم الان سه روز است نمی خورم و از تریاک استفاده می کنم می خواستم بدانم چند روز طول میکشد که اثرات قرص از بدنم خارج بشود

    1. قرص ب 2 برای ترک اعتیاد تجویز میشه و شما با این توضیحاتی که دادید در خلاف جریان درحال حرکت هستید. اگر قصد ترک دارید باید بگیم مسیر اشتباهی دارید میرید و باید هرچه زود تر به متخصص ترک اعتیاد مراجعه کنید و طبق برنامه از دارو مصرف کنید. . اگر می خواهید با مصرف تریاک دارو را کنار بگذارید باید بگیم این کار راحت تر هم امکان پذیر بود. ترک قرص ب2 از اخرین مراحل درمانی است که در روش درمان جایگزین استفاده می شه. جهت شروع درمان با شماره های درج شده تماس بگیرید

      1. سلام من صبح ب2خوردم خیلی سردرددارم شدیدمصرفم تریاک بودالان 7ساعت میگذره اگه تریاک بکشم خطرناک نیست

        1. سلام اگر برای ترک ب2 مصرف کردید بهتره به جای مصرف تریاک از متخصص ترک اعتیاد تون برای تنظیم دوز راهنمایی بگیرید. مصرف تریاک و ب2 همونطور که تو متن مقاله هم توضیح دادیم اگر در فاصله زمانی کوتاه باشن میتونه باعث تشنج و اور دوز بشه.

  3. کلا غلط نوشتی تریاکی ب دو بخوره تا سه روز از درد پا خماری میمیره، اصلا کمک کننده نیست ب دو سه روز اول مگر خیلی مصرف تریاکتو کم کنی، من بعد 14 ساعت از اخرین مصرف تزیاکم ب د میخورم درد پا شدید میگیرم و بدتر خمار میشم و متاسفانه نمیتونم با ب دو ترک کنم، کاش عوض این حرف تکراری اموزش نحوه مصرب بگید که تریاکی چطور اینو بخوره خمارتر نشه

  4. متاسفانه هیج کمکی نمیکنید و خودتونم نمیدونید من بعد 14 ساعت از اخرین مصرف تریاکم ب دو میخورم بدتر منو خمار میکنه و اصلا نمیتونه کمکم کنه، سالها پیش ترک کردم با ب دو نمیدونم چرا الانا ب دو ها اثر رو بدتر میکنه و خمارتر میکنه

  5. اخه اگه قصد ترک داشته باشی که دیگه تریاک نمیخوری ولی همزمان استفاده نشه بهتره اما اگه علائم خماری داشتی و سه ساعت ازش گذشته بود میتونی به مقدار کم مصرف کنی مثلا اگر مصرفت خوراکیه به مقدار کم مصرف کنی باز نیم ساعت بعد اگه نیاز داشتی میتونی مصرف کنی اگه دیدی اذیتت نمیکنه
    بازم میگم کسی که قصد ترک داشته باشه اصن فکر مصرف همزمان نمیوفته مگر اینکه خدایی نکرده ترک شکست بخوره

  6. سلام. یه سوال داشتم. اگه مصرف قرص ب2 تموم شده باشه کلا و دو سه هفته از آخرین قرص خورده شده گذشته باشه، آیا کشیدن تریاک یا شیره خطرناکه؟

  7. سلام. من سه ماه ب2 مصرف میکردم. بعد ولش کردم. الان سه هفته میشه که اصلا قرص نخوردم. اگه الان بعد از سه هفته بخوام شیره بکشم، خطرناکه؟ یا مشکلی پیش نمیاد؟ یکی بهم میگفت خطرناکه ممکنه آثار قرص هنوز توی بدنت باشه!

    1. سلام داروهای مثل ب2 و متادون طولانی اثر هستن یعنی مدت بیشتری نسبت به مواد مخدر توی بدن میمونن. تریاک حدود 21 روز در بدن میمونه و به نسبت فیزیولوژی و سوخت و ساز هر کس این مدت میتونه کم و زیاد بشه. داروها هم همینطور زمان دقیقی براشون نمیشه مشخص کرد، لازم به ذکره که هم متادون و هم ب2 به عنوان جایگزین مواد مخدر در جهت ترک مصرف میشن، حالا که ب2 رو برای سه ماه مصرف می کنید در واقع در مسیر درستی برای ترک قرار دارید، عوارض دارو اگر غیر قابل تحمل هست می تونید با دریافت مشاوره ترک اعتیاد روش های بهتری رو امتحان کنید. برگشت به مصرف ماده ای مثل شیره وضعیت جسمانی تون رو بدتر می کنه ( مقاومت بدن رو در برابر مواد اعتیاد بالا میبره و میزان وابستگی بیشتر میشه) . بنابراین برای رفع مسائل پیش آمده حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

    2. کلا چه مواد مخدر چه قرص ب2 هردوشون 72ساعت تو بدن می می مونن روزی که قرص ب2مصرف کردی اون روز رو شیره و تریاک مصرف نکن فرداش میتونی شیره مصرف کنی هیچ مشکلی پیش نمیاد من خودم دوسال ب2مصرف کردم

  8. آخرشم نفهمیدیم اولن قرص و بعد چند ساعت بخوریم کل مقاله همش عوارض و فلان بود یکی بگه من الان کشیدم توپ توپ میخوام دیگه نکشم بعد چند ساعت قرص و کوفت کنم.

    1. به طور کل ب2 با تریاک ناسازگاری داره و باعث تشنج و گاه مرگ میشه. پس به هیچ عنوان نباید این دوتا با هم مصرف بشن. ساعتش رو نمیشه دقیق گفت چرا که خارج شدن ماده به طور کامل بدن با بدن فرق داره. برای شروع دوباره قرص ب2 یا متادون با شماره های درج شده تماس بگیرید تا متخصصین ترک اعتیاد راهنمایی تون کنن

  9. آیا خوردن ب2اونهم نصفش و بعداز گذشت پنج الی شش ساعت دوباره بره شیره بکشه مشکلی براش پیش میاد یاخیر

    1. سلام قرص ب2 طی چند ساعت از بدن خارج نمیشه و مصرف همزمان ب 2 با سایر مشتقات اقیون باعث تداخل و حتی تشنج میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره