اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان تریاک و حشیش

مصرف همزمان تریاک و حشیش چه عوارضی به همراه دارد؟ تریاک و حشیش هردو جزء رایج‌ترین موادی هستند که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند. ترکیب این دو ماده در کنار هم می‌تواند عوارض جانبی هریک از آن‌ها را تشدید کرده و باعث بروز علائم ناخوشایند جسمی و روانی شود. تریاک در واقع قابلیت تسکین دهندگی دارد و مصرف آن به بروز وابستگی جسمانی و روانی می‌انجامد. مصرف تریاک در کنار اعتیاد به حشیش باعث می‌شود فرد درک متفاوتی نسبت به زمان و مکان پیدا ‌کند و هذیان و توهم را نیز تجربه ‌نماید. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در زمینه مصرف همزمان تریاک و حشیش پرداخته‌ایم پس همراه ما باشید. بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد کمک می‌کند تا افراد ترک راحت تری را سپری کرده و با مشکلات کمتری مواجه شوند.

مصرف همزمان تریاک و حشیش | آشنایی با تریاک و حشیش

تریاک نوعی ماده مخدر افیونی است که از گیاهی به نام خشخاش به دست می‌آید. این ماده مخدر حاوی مورفین است و از همین رو باعث ایجاد اثرات تسکین دهندگی و تخفیف درد در انسان می‌شود. مصرف تریاک اعتیاد آور بوده و به بروز وابستگی جسمانی و روانی می‌انجامد. به همین خاطر افرادی که درگیر اعتیاد به این ماده هستند در صورت قطع مصرف علائمی نظیر درد عضلانی، درد مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند.

در مقابل حشیش نوعی ماده مخدر است که در طبقه بندی دارویی در دسته کانابیس‌ها قرار می‌گیرد. این ماده از صمغ گیاه شاهدانه به دست می‌آید و حاوی مقادیر زیادی از ماده موثره THC است. این ماده نوعی روانگردان محسوب می‌شود و از همین رو مصرف آن به بروز تغییرات ادراکی می‌انجامد. برای مثال افراد در پی مصرف حشیش ممکن است درک متفاوتی نسبت به زمان و مکان داشته باشند و همچنین احتمال دارد علائم روان پریشی نظیر هذیان و توهم را نیز تجربه کنند. حتما درباره  علائم اعتیاد به تریاک بخوانید.

حتما بخوانید درباره اعتیاد چیست

عوارض مصرف همزمان تریاک و حشیش

مصرف همزمان تریاک و حشیش می‌تواند پیامدهای ناخوشایند گوناگونی را برای فرد به همراه بیاورد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

1- بروز اعتیاد چندگانه

اعتیاد به بیش از یک ماده منجر به بروز وضعیتی می‌شود که به آن اعتیاد چندگانه گفته می‌شود. در این شرایط شما با چالش‌های بیشتری در مسیر ترک اعتیاد رو به رو خواهید بود چرا که هر نوع مواد، عوارض مربوط به خود را دارد و مصرف آن‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند شرایط بحرانی و خاصی را به وجود بیاورد. ترک اعتیاد برای افرادی که همزمان به تریاک و حشیش وابسته هستند حتما باید زیر نظر یک متخصص انجام شود. در نتیجه قبل از قطع مصرف حتما با یک روانشناس تماس گرفته و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید. برای شناخت بیشتر درباره اعتیاد به چند ماده کلیک کنید.

2- افزایش ریسک ابتلا به اختلالات روان شناختی

مصرف مواد مخدر به خصوص مواد روان گردان تا حد زیادی فرد را در معرض ابتلا به اختلالات روان شناختی قرار می‌دهد. از جمله این اختلالات می‌توان به افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی، افسردگی دو قطبی و اسکیزوفرنیا اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از چند ماده در کنار یکدیگر با ایجاد تاثیرات مضاعف بر انتقال دهنده‌های عصبی مغز، ریسک ابتلا به این اختلالات را افزایش می‌دهد.

3- تشدید سندروم محرومیت از مواد

در شرایطی که مصرف تریاک به بروز وابستگی جسمانی شدید می‌انجامد حشیش وابستگی روانی زیادی ایجاد می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که در پی قطع مصرف، سندروم محرومیت از مواد با علائم ناخوشایند بیشتری ظهور پیدا کند. افراد اغلب در این شرایط درد جسمانی، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، آبریزش بینی، احساس اضطراب شدید، بی قراری، وسوسه ذهنی شدید برای مصرف مجدد مواد و افسردگی را گزارش می‌کنند.

تجربه علائم جسمانی و روانی شدید در کنار یکدیگر می‌تواند آنقدر آزاردهنده شود که فرد را از پیمودن مسیر ترک منصرف نماید اما خوشبختانه درمان‌های دارویی و روانشناختی زیادی وجود دارد که در این شرایط می‌تواند به کمک بیماران بیاید. از جمله این درمان‌ها می‌توان به سم زدایی به کمک داروهای نگهدارنده و دریافت روان درمانی فردی و گروهی اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد به حشیش کلیک کنید. 

مصرف همزمان تریاک و حشیش | سخن آخر

همان طور که گفته شد مصرف همزمان تریاک و حشیش با ایجاد وابستگی جسمانی و روانی به بروز وضعیت دشواری برای فرد مصرف کننده می‌انجامد. برای پیشگیری از شدت گرفتن اعتیاد و دچار شدن به عوارض جانبی چندگانه بسیار اهمیت دارد که ترک اعتیاد زیر نظر یک متخصص هرچه زودتر آغاز گردد. در مسیر ترک شما نیاز دارید که از خدمان روان درمانی و پزشکی کمک بگیرید چرا که باید وضعیت سلامت روان و سلامت جسمانی در کنار یکدیگر مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرند.

در نتیجه در قدم اول با یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد تماس بگیرید و در مورد نحوه شروع درمان اعتیاد مشورت کنید. روانشناس با برگزاری جسلات روان درمانی فردی، خانوادگی و گروهی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سمت پرهیزی پایدار حرکت کنید. همچنین هر زمان نیاز به درمان‌های دارویی وجود داشته باشد درمانگر شما را به یک پزشک ارجاع خواهد داد. برای کسب اطلاعات در زمینه  مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه اعتیاد می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا متادون تراپی می‌تواند اعتیاد همزمان به تریاک و حشیش را درمان کند؟

متادون از جمله داروهای نگهدارنده است که برای ترک اعتیاد به مواد افیونی از جمله تریاک به کار می‌رود. اگر شما همزمان به تریاک و حشیش اعتیاد داشته باشید متادون نیز می‌تواند به شما در روند درمان کمک کند اما لازم است درمان‌های تکمیلی نظیر شرکت در جلسات روان درمانی را نیز پیگیری نمایید.

2. مصرف همزمان تریاک و حشیش چه عوارضی دارد؟

با توجه به اینکه این دو دارو از دو خانواده مخالف هستند مصرف آن‌ها تأثیرات نامطلوبی را در عملکرد مغز فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر این استفاده همزمان از تریاک و حشیش احتمال اوردوز را افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره