اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف ناس

مصرف ناس امروزه در میان افراد زیادی شایع شده و بسیاری به آن اعتیاد دارند. به دلیل باورهای اشتباهی که در این مورد وجود دارد؛ افراد تصور می‌کنند که ناس گیاهی بوده، پس مصرف آن هیچ خطری برایشان ندارد. از طرفی دقیقا به همین دلیل بسیار در دسترس بوده و خریداری آن آسان است. همین موضوع منجر می‌شود تا افراد بیشتری از این ماده استفاده نمایند. ترکیب این ماده از برگ تنباکوی خشک شده و آهک است که عطر و طعم تندی داشته و به شکل های مختلفی نیز مصرف می‌شود. از آنجایی که اطلاعات غلط در این مورد، بسیاری را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد؛ بهتر است افراد در این مورد بیشتر تحقیق کرده و حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف ناس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ناس چیست؟

برگ تنباکوی تازه که رنگ سبزی دارد؛ کوبیده شده و با مقداری آهک ترکیب می‌شود. در برخی موارد کمی مواد اپیومی هم برای اثربخشی بیشتر به آن اضافه می‌گردد که از برگ گیاه خشخاش گرفته می‌شود. نام دیگر این ماده نسوار بوده و گاهی با این نام شناخته می‌شود. بیشتر افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند؛ از آن به عنوان یک ماده انرژی زا و محرک یاد کرده و نکته جالب اینجاست که دقیقا به همین دلیل، این ماده در افغانستان کاملا به صورت قانونی فروخته می‌شود. البته که این ماده انرژی زا منجر به اعتیاد شده و افراد را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

نحوه مصرف ناس

نحوه مصرف ناس

ناس به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بیشتر موارد افراد کمی از ماده را جلوی دهان و یا در میان دندان هایشان قرار داده و آن را استشمام می‌کنند. روش دیگری که می‌توان از این ماده استفاده نمود؛ این است که مقداری از آن در بین دستمال کاغذی گذاشته و در دهان خود قرار داد. نیکوتین موجود در برگ تنباکو بدین طریق وارد بدن شده و حالت سرخوشی برای افراد ایجاد می‌کند. گفته می‌شود که میزان نیکوتینی که از این طریق وارد بدن می‌شود 3 تا 4 برابر بیشتر از سیگار می‌باشد. از این رو خاصیت اعتیاد آوری و مضرات بیشتری نیز دارد.

نشانه های مصرف ناس

مصرف ناس در بیشتر موارد علائم زیادی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. این ماده منجر به بروز توهم و هذیان نشده و تنها کارایی و انرژی افراد را افزایش می‌دهد. البته زمانی که ما شاهد نشانه ها نیستیم؛ بدین معنی نیست که این ماده هیچ تاثیری در بدن ندارد. یکی دیگر از نشانه های بارز مصرف ناس در افراد، افزایش غیرطبیعی بزاق دهان شان است؛ به شکلی که باید مداوم آن را تخلیه کنند.

پان پراگ یا ناس خارجی

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد؛ ناس منشایی کاملا گیاهی دارد. اما امروزه حتی در ترکیبات ناس هم دستکاری هایی ایجاد شده و این ماده هم به گاها به صورت صنعتی تولید می‌شود. نام نوع صنعتی و یا خارجی آن پان پراگ، آدامسی، بی تی، بزاق، راجا، پان عربی، پان پتی، پان اسفناج و کوپر کوهستان است و با این نام ها نیز شناخته می‌شود. در این نوع صنعتی از ناس از طعم دهنده های نعنایی، آرسنیک، کبنات، منزیم و سرب نیز استفاده می‌شود که همین مواد، آثار ناشی از ناس را بیشتر می‌کنند. در موارد دیگر وجود دیگر مواد مخدر مانند اکستازی نیز در پان پراگ مشاهده شده است. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

علت شیوع مصرف ناس

در قسمت های قبلی به علت شیوع این ماده در میان افراد اشاره کردیم. اما دلیل دیگری نیز که در این مورد بسیار اهمیت دارد؛ این است که قیمت ناس در مقایسه با مواد دیگر پایین تر است. برخی تصور می‌کنند که فقط افراد پیر هستند که از این ماده استفاده می‌کنند؛ در صورتی که امروزه جوانان زیادی نیز به این ماده اعتیاد پیدا کرده و مصرف آن را به سیگار ترجیح می‌دهند. برای اطلاع از دلایل اعتیاد به ناس کلیک نمایید.

ناس یا سیگار

قطعا مصرف ناس از سیگار خطرناک تر بوده و با مشکلات بیشتری همراه است. برخی از افراد تصور می‌کنند به این دلیل که ناس طبیعی است؛ احتمالا خطرات کمتری نسبت به سیگار دارد. در صورتی که اینطور نبوده و این ماده کاملا مخدر محسوب می‌شود. اما افراد خطرات ناشی از آن را جدی نگرفته و مقدار زیادی از آن را مصرف می‌کنند.

پیامدهای ناشی از مصرف ناس

عوارض مصرف ناس

زمانی که افراد از ناس استفاده می‌کنند دچار علائمی می‌شوند؛ که بلافاصله بروز می‌کند. و برخی دیگر با گذشت مدتی از اعتیاد به این ماده به وجود می‌آیند. در این قسمت به بررسی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت این ماده می‌پردازیم.

عوارض کوتاه مدت

برخی از عوارض کوتاه مدت مصرف ناس ، شامل موارد زیر می‌شوند

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تهوع
  • اختلال در رفتارهای حرکتی
  • بروز حرکات غیرعادی در چشم
  • بروز دندان قروچه
  • بروز اختلال در خواب
  • تغییر در فشارخون و ضربان قلب

عوارض بلند مدت

این عوارض حتی ممکن است بعد از ترک اعتیاد به ناس نیز بروز کرده و افراد را دچار مشکلات مختلفی کنند. بی خوابی، زودرنجی، اختلال در تمرکز، بروز اختلالات رفتاری، تاثیر بر مخچه، تاثیر بر اسپرم مردان، ابتلا به نارسایی کلیه، سرطان لثه، سرطان حنجره و… همگی از عوارض بلند مدت مصرف این ماده می‌باشند.

تنباکو خود سرطان زا محسوب می‌شود؛ حال وقتی با ماده مثل آهک هم ترکیب شود؛ خطرناک تر شده و مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. دفع آهک از بدن و از بین بردن آن فرایند دشواری برای بدن است که با مشکلات زیادی نیز همراه می‌شود. از این رو این تصور کاملا اشتباه است که به دلیل گیاهی بودن این ماده، بی خطر نیز هست.

مصرف ناس منجر به مثبت شدن تست اعتیاد می‌شود؟

بسیاری از افرادی که از ناس استفاده می‌کنند؛ در شرایط مختلف مجبور به انجام تست اعتیاد هستند. در چنین شرایطی مثبت شدن جواب تست بسته به مدت زمان مصرف و دوز مصرفی در آنان دارد. اما حتی جواب تست آنها هم منفی شود؛ بازهم بعد از مدتی کاملا مشخص می‌شود که فرد مبتلا به اعتیاد است.

ترک اعتیاد به مصرف ناس

از آنجایی که بیشتر افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند؛ از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در وضعیت پایین تری قرار دارند؛ احتمالا برای ترک نیز با موانعی روبرو بوده و به سراغ آن نروند. در ابتدا باید از لحاظ روانی آنها را آماده این موضوع نموده و سپس با توضیحاتی آنان را ترغیب به ترک کرد. ترک اعتیاد به این ماده نیز با مرحله سم زدایی آغاز شده و بعد از آن افراد باید دوره نقاهت و بازپروری خود را بگذرانند تا کاملا پاک شوند.

سخن پایانی

پیدا کردن ناس و مصرف آن کار سختی نیست. از این رو احتمال بازگشت افراد بعد از ترک اعتیاد بسیار بالاست. همچنین از آنجایی که افراد تصور می‌کنند که این ماده گیاهی است و عوارض چندانی ایجاد نمی‌کند؛ بیشتر به سمت مصرف آن گرایش دارند. از این رو بهتر است در این مورد به آنها آگاهی های لازم را داد و سپس برای درمان به آنها کمک نمود. در این زمینه افراد باید از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف ناس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا می‌توان مصرف ناس را ترک کرد؟

بله اما از آنجایی که این ماده وابستگی روانی بسیار زیادی به همراه دارد باید حتما با کمک روانشناس و پزشک متخصص، فرایند ترک انجام گیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره