اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به هروئین

علائم اعتیاد به هروئین با گذشت مدتی پس از مصرف آن به طور مکرر، مشهود خواهد شد. هروئین باعث بروز تغییراتی در مغز شده که هم در سلامت روان و هم در سلامت جسمانی موثر است. هروئین جزو مواد مخدر افیونی بوده که از خشخاش تهیه می‌شود. این ماده بسیار اعتیادآور است و معمولا به شکل های مختلفی وجود دارد. یکی از اشکال آن مانند پودر سفید یا قهوه ای است و نوع دیگر آن قیرسیاه وچسبناک است. همچنین این ماده به روش های مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده، اثربخشی بالایی داشته و به سرعت نشانه های آن در فرد مصرف کننده ظاهر می‌شود. در او ایجاد وابستگی کرده و عوارضی را ایجاد می‌کند. بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی داشته تا از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به هروئین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم اعتیاد به هروئین

هروئین جزو اپیوئیدها بوده و در این خانواده جزو قوی ترین مواد مخدر است. علائم اعتیاد به هروئین ودیگر مواد این خانواده، شامل تغییرات رفتاری که زندگی فرد را به طور کلی دچار تغییر می‌کند. با اینکه بعد از مدتی نشانه های مصرف این ماده در افراد مشخص می‌شود؛ اما گاهی بدن نسبت به آن مقام شده و حتی نشانه ای ظاهر نمی‌شود. در چنین شرایط فرد فقط برای جلوگیری از بروز عوارض ترک هروئین مصرف کرده و هیچ لذتی تجربه نمی‌کند. در این مقاله به بررسی نشانه های مصرف این ماده و همچنین عوامل موثر بر آن خواهیم پرداخت.

برای اشنایی با سایر انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

نشانه های مصرف هروئین

نشانه های اعتیاد به هروئین

به طور کلی اعتیاد و مصرف مواد مخدر نشانه هایی را در افراد ایجاد می‌کند. علائم اعتیاد به هروئین نیز هم جسمانی هستند و هم روانی. برخی از نشانه ها برای مدت زمان کوتاه و برخی دیگر برای طولانی مدت ادامه خواهند داشت. بعضی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

🔽بی ثباتی خلق و خو

🔽افسردگی و انزوا

🔽بروز مشکلات مالی و خانوادگی

🔽بروز مشکلات جنسی

🔽اختلال در خواب و اشتها

🔽آثار سوزن وکبودی بر روی بدن

گاهی علائم تنفسی و همچنین ضعف و از دست دادن هوشیاری نیز ظاهر می‌شوند که برای برطرف کردن آنها افراد باید از پزشک کمک بگیرند.

مدت زمان ماندگاری هروئین در بدن

مدت زمان مصرف هروئین به روش های تزریق، استنشاق و دودکردن، متفاوت خواهد بود. همچنین اثربخشی آنها نیز متغیر است. زمان ماندگاری، به میزان دوز مصرفی و متابولیسم بدن بستگی داشته؛ اما به طور کلی تا مدت ها در بدن باقی می‌ماند. با مصرف مقادیر کم آن این ماده یک الی دو روز در بدن باقی می‌ماند. اما در صورت مصرف آن به صورت مکرر و طولانی مدت، با هر بار مصرف، اثر آن تا یک هفته باقی خواهد ماند.

عوارض مصرف هروئین

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ مصرف هروئین، برای طولانی مدت، علاوه بر ایجاد اعتیاد در فرد، عوارض زیادی را ایجاد می‌کند. با بروز علائم اعتیاد به هروئین، علاوه بر ایجاد تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز، فرد اگر از روش تزریق برای مصرف این ماده استفاده کند؛ در معرض ابتلا به بیماری های عفونی شدید مثل HIV ، هپاتیت B و C قرار می‌گیرد.

سلامت روان فرد مختل شده و از لحاظ جسمانی نیز سیستم ایمنی ضعیفی خواهد داشت. بیماری های کبد، مشکلاتی عضلانی، بروز مشکلات قلبی، اختلال در سیستم گوارشی و…همگی از عوارض طولانی مدت مصرف این ماده هستند.

لوازم مورد استفاده برای مصرف هروئین

افرادی که به این ماده اعتیاد دارند؛ معمولا مجبور به حمل و نگهداری برخی از وسیله ها برای مصرف هروئین هستند. پس از علائم اعتیاد به هروئین به این ابزارها نیز می‌توان اشاره کرد. برخی از آنها شامل نی، سرنگ، قاشق سوخته، فویل آلمینیومی یا پوست آدامس، گلوله های پنبه یا گوش پاکن، بطری آب و یا درب بطری، لوله خودکار، کپسول های خالی دارو، بندکفش یا کش و پلاستیک های کوچک، می‌شوند. اطرافیان و یا خانواده با مشاهده این وسایل در اتاق، جیب و یا کیف افراد، باید رفتارهای او را زیر نظر گرفته و در این راستا اقدام کنند.

درمان وابستگی به هروئین

راه های زیادی برای یرطرف کردن علائم اعتیاد به هروئین و همچنین ترک آن وجود دارد. اما به طور کلی این ماده به دلیل خطرات زیادی که برای افراد ایجاد می‌کند؛ در زمان ترک نیز افراد را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. قطع ناگهانی مصرف، روش صحیحی نبوده و افراد باید برای ترک آن از یک پزشک متخصص و روانشناس کمک بگیرند.

📌دارودرمانی

فرایند ترک هروئین باید با مصرف داروهایی همراه باشد. مصرف دارو در این دوران عوارض جانبی مصرف هروئین را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. البته افراد برای مصرف دارو باید از پزشک کمک بگیرند و تحت نظر باشند. برخی از داروهایی که در این دوران برای افراد تجویز می‌شوند؛ شامل متادون، بوپرنورفین، نالوکسان و نالترکسون می‌شود.

متادون خود یک ماده افیونی بوده و برای ترک اعتیاد به مواد زیادی تجویز می‌شود. این ماده خود نیز می‌تواند اعتیاد آور باشد. به همین دلیل افراد باید در مورد مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنند. برای اطلاع از نشانه های اعتیاد به متادون کلیک کنید.

📌رفتاردرمانی

رفتار درمانی و به طور کلی استفاده از روش های روانشناختی برای ترک اعتیاد به هروئین، ضروری خواهد بود. در واقع بخشی از وابستگی افراد معتاد، روانی است. به همین دلیل باید در این دوران از یک روانشناس کمک گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند. ترک مواد مخدر آسان نیست و افراد پیامدهای روانی زیادی را تجربه می‌کنند.

به همین دلیل باید در این راستا به سلامت روان خود نیز اهمیت بدهند. برای مثال یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به اعتیاد تا مدت ها پس از ترک تجربه می‌کنند؛ افسردگی است. آنها می‌توانند با شرکت در جلسات گروه درمانی و همچنین گرفتن مشاوره ، این مشکل را حل نمایند.

📌ترک اعتیاد در خانه

بسیاری از افراد به دلیل برخورداری از شرایط ویژه، ترک اعتیاد در خانه را انتخاب می‌کنند. اما اینکار شرایطی دارد که خانواده باید آنها را فراهم کنند. همچنین تحت نظر بودن در این دوران نیز بسیار مهم است. با اینکه افراد در کلینیک های ترک اعتیاد حضور ندارند؛ اما باید همواره از یک پزشک و روانشناس کمک گرفته، تا این دوران را راحت تر پشت سر بگذارند.

تشخیص اعتیاد به هروئین

تشخیص علائم اعتیاد به هروئین

با اینکه با اطلاع از علائم اعتیاد به هروئین می‌توان اعتیاد به این ماده را در افراد تشخیص داد؛ اما معمولا اعتیاد به مواد دیگر نیز علائمی تقریبا مشابه با این ماده داشته و یا حتی برخی از بیماری ها نیز باعث بروز چنین نشانه هایی در افراد می‌شوند. به همین دلیل باید برای تشخیص دقیق اعتیاد به این مواد از پزشک و همچنین انجام آزمایشاتی در این زمینه کمک گرفت. معمولا تست های اعتیاد در غالب آزمایش خون و یا ادرار هستند و دستور آنها توسط پزشک انجام می‌شوند. برای آشنایی با تست هروئین کلیک کنید.

سخن پایانی

افراد باید علائم اعتیاد به هروئین را جدی گرفته و به موقع برای آنها اقدام کنند. اعتیاد قابل ترک و درمان است. اما اگر افراد دیر متوجه این موضوع شده و یا در مورد آن کاری نکند؛ عوارض بدتری در انتظار افراد خواهد بود. ترک این ماده هم در کلینیک های ترک اعتیاد و هم در خانه امکامپذیر است. بهتر است در این مورد اطلاعات کسب کرده و به نشانه ها دقت کنید. در این زمینه باید از یک پزشک متخصص و روانشناس کمک گرفته و اقدامات خودسرانه بپرهیزید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به هروئین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره