دسته‌بندی نشده

ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام و ورود به زندگی مشترک در سن کم تصمیمی است که بسیاری از افراد به اختیار خود آن را گرفته و یا از طرف دیگران مجبور می‌شوند. در گذشته بیشتر شاهد شکل گیری چنین روابطی در میان افراد بودیم؛ اما امروزه سن ازدواج بالا رفته و افراد در سنین پایین تمایلی به ازدواج ندارند. از طرفی در گذشته کودکان و نوجوانان زودتر برای شروع زندگی مشترک آماده می‌شدند. اما در حال حاضر، حتی اگر افراد مایل به انجام چنین کاری باشند؛ برای آن آمادگی نداشته و قطعا این تصمیم از روی احساسات و هیجانات شکل گرفته است. از این رو خانواده ها و حتی خود فرزندان باید در این زمینه اطلاعاتی کسب کرده و حتما قبل از انجام اینکار با روانشناس مشورت کنند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج زودهنگام می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج زودهنگام | درست یا غلط

بیشتر افراد تصور می‌کنند که هرچه زودتر ازدواج کنند؛ راحت تر بوده و زندگی بهتری خواهند داشت. شاید در مواردی چنین ادعایی درست باشد و ازدواج زودهنگام نتیجه خوبی داشته باشد. اما اینکار معایبی نیز داشته که باید به آنها فکر کرد. این موضوع به قدری جدی است که حتی در برخی از کشورها قوانینی نیز در این زمینه وجود دارد. در واقع همین قوانین است که گاهی مانع افراد برای انجام اینکار می‌شود. اما گاهی همه تلاش ها در این زمینه بی فایده بوده و افراد به دلایل مختلفی به چنین ازدواجی تن می‌دهند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت. برای اطلاع از شرایط سن ازدواج کلیک نمایید.

معایب ازدواج زودهنگام

معایب ازدواج زودهنگام

همانطور که در قسمت پیش هم گفته شد؛ ازدواج زودهنگام معایبی نیز دارد. اطلاع از این معایب و مشکلات می‌تواند افراد را از انجام اینکار تا حدودی منصرف کند. در این قسمت به توضیح برخی از این موارد می‌پردازیم. برای اطلاع از دلایل سن ازدواج کلیک نمایید.

نداشتن معیارهای منطقی

طبیعی است که در زمان کودکی و نوجوانی افراد ملاک های درست و منطقی برای ازدواج ندارند. از این رو تنها از روی احساسات تصمیم گرفته و آینده نگری زیادی نیز ندارند. به همین دلیل ازدواج زودهنگام در بیشتر موارد نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

بروز آسیب های مختلف در رابطه | ازدواج زودهنگام

از آنجایی که سن افراد در ازدواج زودهنگام کم است؛ سواد رابطه نداشته و یا بلوغ عاطفی نیز برخوردار نیستند. به همین دلیل آسیب های بیشتری را متحمل شده و چالش های متعددی را تجربه خواهند کرد. از طرفی مهارت برخورد با این مسائل را نیز دارا نیستند.

وجود فشار روانی زیاد بر طرفین

ازدواج زودهنگام و مدیریت یک زندگی مشترک می‌تواند فشار زیادی را از نظر روانی به افراد وارد کند. در واقع ظرفیت روانی افراد در دوران کودکی و نوجوانی اصلا برای ازدواج مناسب نیست و افراد در این سنین نیاز به کسب تجربه بیشتری دارند. از این رو هر چالش و موقعیت جدیدی در زندگی می‌تواند فشار زیادی را به آنها وارد کند.

ناتوان شدن در حل تعارضات مختلف | ازدواج زودهنگام

ازدواج حتی در سنین بالاهم تعارضات مخصوص به خود را دارد. اما در این شرایط معمولا افراد تجربه بیشتری داشته و از پختگی روانی بیشتری برخوردار هستند. اما با ازدواج زودهنگام افراد آستانه تحمل پایینی داشته و سریعا دچار آشفتگی می‌شوند و یا حتی به فرار کردن از موقعیت فکر می‌کنند.

پشیمان شدن

معمولا در ازدواج زودهنگام بیشتر احتمال پشیمانی وجود دارد. چرا که بعد از مدتی احساسات و هیجانات دوران کودکی از بین رفته و افراد با چهره واقعی زندگی مشترک روبرو می‌شوند. از طرفی همچنان نیاز دارند که برخی از مسائل را تجربه نمایند. به همین دلیل از ازدواج خود پشیمان شده و تصمیم به جدایی می‌گیرند.

بیشتر شدن دخالت خانواده ها | ازدواج زودهنگام

تجربه زوجین در ازدواج زودهنگام بسیار کم است. از این رو نیاز دارند که در مورد مسائل مختلف از خانواده های خود کمک بگیرند. همین موضوع منجر به زیاد شدن دخالت خانواده ها شده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. ‌

فداکاری بیش از حد

در چنین رابطه ای برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا سکوت کرده و در مورد مشکلات خود با دیگران صحبت نکنند. این فداکاری و از خودگذشتگی گاهی بیش از حد شده و باعث می‌شود تا افراد به تنهایی فشار زیادی را تحمل کنند.

از دست دادن فرصت های کودکی و نوجوانی | ازدواج زودهنگام

زمانی که افراد در دوران کودکی و نوجوانی تصمیم به ازدواج می‌گیرند؛ باید از بسیاری از فرصت ها و تجربه های طبیعی این دوران نیز صرف نظر کنند. دوران قبل از ازدواج می‌تواند منجر به یادگیری بسیاری از مسائل شود که ازدواج می‌تواند مانع از آن شود.

مزایای ازدواج زود هنگام

از طرفی ازدواج زودهنگام مزایایی نیز دارد. اما در حین تصمیم گیری در این مورد افراد باید به خوبی هم در مورد مزایا و هم در مورد معایب فکر کرده و سپس تصمیم گیری نمایند. برخی از مزایای این نوع ازدواج، شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع معیار انتخاب همسر کلیک نمایید.

  • شانس بیشتر برای فرزندآوری
  • برخورداری از سلامت روان بهتر
  • احتمال شکل گیری روحیه مسئولیت پذیری بیشتر
  • بیشتر عمر کردن
  • برخورداری از سلامت جسمانی بیشتر
  • بهتر بودن کیفیت زندگی جنسی

علت تمایل افراد به ازدواج زودهنگام

علت تمایل افراد به ازدواج زودهنگام

بررسی دلایل تمایل به ازدواج زودهنگام نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد. در واقع اگر شرایط افراد را در هنگام تصمیم گیری در این مورد در نظر داشته باشیم؛ راهکارهای بهتری می‌توانیم به آنها ارائه دهیم. گاهی اصلا خود فرد در این مورد تصمیم گیرنده نبوده و مجبور به چنین ازدواجی می‌شوند.

مسائل مذهبی: معمولا در خانواده های مذهبی و سنتی بیشتر شاهد ازدواج زودهنگام در میان افراد هستیم. به همین دلیل افراطی گری در مسائل مذهبی می‌تواند منجر به این موضوع گردد.

فرهنگ افراد: این موضوع به طور کلی در برخی از خانواده ها رایج تر بوده و جزوی از فرهنگ آنهاست. محیطی که افراد در آن پرورش می‌یابند و روش تربیتی آنها در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

لجبازی و پافشاری کودکانه: گاهی این خود کودک و نوجوان هستند که بر چنین ازدواجی پافشاری می‌کنند و هیچ فشاری از سمت خانواده و یا دیگران بر آنها نیست.

سخن پایانی

با وجود تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره شد؛ بازهم برخی از افراد در این مورد تردید داشته و نمی‌دانند که ازدواج در سن کم بهتر است و یا در سنین بالاتر. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که با اینکه تصمیم گیری در مورد ازدواج کاملا شخصی است و افراد باید در مورد آن آزادی عمل داشته باشند؛ اما در مورد ازدواج زودهنگام باید افراد را آگاه کرده و بیشتر در مورد آن توضیح داد. افراد بهتر است در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج زودهنگام می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره