اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

عوارض مصرف همزمان تریاک و گل بر بدن

مصرف همزمان تریاک و گل یکی از رایج ترین انواع اعتیاد به چند ماده در فرهنگ ماست. از آنجایی که دسترسی به گل بسیار آسان بوده و از طرفی افراد تصور می‌کنند که این ماده اعتیاد ایجاد نمی‌کند؛ مصرف آن را به طور همزمان با مواد دیگر آغاز کرده و پیامدهای ناشی از آن را تجربه می‌کنند. تریاک نیز یکی از مواد دیگری است که بسیاری از افراد به آن اعتیاد دارند. اما این ماده بسیار سنگین تر از گل بوده و ترک اعتیاد به آن نیز دشوارتر است. البته در بیشتر موارد افرادی که تریاک مصرف می‌کنند به صورت تفننی از گل نیز استفاده می‌کنند؛ اما به طور کلی مصرف گل نیز می‌تواند افراد را در معرض اعتیاد به تریاک قرار دهد. از این رو بهتر است افراد اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و حتما از یک متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان تریاک و گل می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مصرف همزمان تریاک و گل

با اینکه در مورد مصرف همزمان تریاک و گل صحبت کردیم؛ اما باید گفت که این دو ماده با یکدیگر تا حدودی تداخل داشته و منجر به بروز خطرات جدی در افراد می‌شوند. پس نمی‌توان به راحتی از این دو ماده به طور همزمان استفاده نمود. انجام اینکار نه تنها منجر به خطرات زیادی می‌گردد؛ بلکه فرایند ترک اعتیاد را نیز دشوارتر کرده و افراد به سختی می‌توانند از این شرایط رهایی یابند. حتی گاهی از اینکار به عنوان روشی برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند. اما این اصلا روش اصولی و درستی نبوده و فشار زیادی را به افراد وارد می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد هریک از این مواد و پیامدهای ناشی از مصرف همزمان تریاک و گل صحبت خواهیم کرد. برای درک بیشتر عوارض مصرف همزمان مواد مقاله اعتیاد به چند ماده را مطالعه نمایید.

تریاک

قبل از هرچیز باید این دو ماده را به طور جداگانه بشناسید. تریاک از قدیمی ترین مواد مخدر سنتی است که از گیاه خشخاش به دست می‌آید. این ماده سرشار از مورفین بوده و به همین دلیل احساس سرخوشی و آرامش زیادی بعد از مصرف برای افراد ایجاد می‌کند. بسیاری از افرادی که درگیر بیماری های مزمن و دردهای شدید هستند؛ برای تسکین از تریاک استفاده می‌کنند. خواب آلودگی مداوم، خارش بدن، سرخوشی و … از نشانه های اعتیاد به تریاک هستند. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به تریاک کلیک نمایید.

گل

گل نیز از مشتقات حشیش است که در دسته مواد توهم زا و کانابیس ها قرار می‌گیرد. این ماده نیز از گیاه شاهدانه تولید می‌شود. مصرف این ماده علاوه بر توهم زایی منجر به بروز احساس سرخوشی و شادمانی می‌گردد. قرمز شدن چشم ها، بدبینی و بروز نشانه های پارانوئید، پرخاشگری و بیشتر شدن اشتها و… از نشانه های اعتیاد به گل هستند. برای اطلاع از راه های ترک گل کلیک نمایید.

علل تمایل افراد به مصرف همزمان تریاک و گل

علت مصرف همزمان تریاک و گل

موضوع دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ این است که علت تمایل افراد به مصرف همزمان تریاک و گل چیست؟ در واقع با پی بردن به این موضوع می‌توان تا حدی مانع از آن شد و به افراد در این زمینه کمک کرد. البته اصلی ترین دلیل این موضوع اعتیاد و وابستگی افراد است که با وجود اعتیاد به یک ماده احتمال تمایل افراد به امتحان کردن مواد دیگر نیز افزایش می‌یابد. اما به طور کلی دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد.

کسب لذت بیشتر

یکی از دلایل اصلی مصرف همزمان تریاک و گل کسب لذت بیشتر است. چرا که بعد از مدتی بدن افراد نسبت به هریک از این مواد مقاوم شده و دیگر به اندازه دوپامین ترشح نمی‌شود. از این رو افراد برای اینکه به لذت اولیه دست یابند؛ یا باید دوز مصرفی خود را افزایش دهند و یا باید مواد دیگری را امتحان کنند.

در دسترس نبودن یکی از مواد

زمانی که فردی به یکی از مواد تریاک یا گل دسترسی نداشته باشد؛ مجبور به مصرف مواد دیگر می‌شود. چرا که باید میل شدید خود را به مصرف مواد با روشی کاهش دهد. از این رو احتمال دارد که در این شرایط مواد دیگری را امتحان نماید.

کاهش نشانه های منفی

یکی دیگر از دلایل مصرف همزمان تریاک و گل ، کاهش نشانه های منفی ناشی از اعتیاد به یکی از این مواد است. در این حالت افراد می‌توانند تا حدودی نشانه های ناشی از اعتیاد را از بین برده و یا آنها را کاهش دهند؛ تا فرایند ترک اعتیاد را آغاز نمایند.

شکست در فرایند ترک اعتیاد

گاهی این شکست خوردن در فرایند ترک اعتیاد است که منجر به مصرف همزمان تریاک و گل می‌گردد. در واقع برخی از افراد برای اینکه بتوانند مصرف یک ماده را ترک کنند؛ به سراغ مواد دیگر رفته و تصور می‌کنند که با اینکار این فرایند ساده تر می‌شود. در صورتیکه انجام اینکار به صورت خودسرانه نه تنها منجر به شکست می‌گردد؛ بلکه اعتیاد به دو ماده را باعث می‌شود.

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان تریاک و گل

همانطور که بارها به آن اشاره کردیم؛ مصرف همزمان تریاک و گل منجر به بروز مشکلات و خطرات زیادی برای افراد می‌گردد. گاهی افراد از این موضوعات مطلع نیستند و به همین دلیل دست به چنین کاری می‌زنند. از این رو مطلع شدن از این موارد می‌تواند تا حدودی از انجام اینکار پیشگیری نماید.

خطر اوردوز و مسمومیت: یکی از اصلی ترین پیامدهای ناشی از مصرف همزمان تریاک و گل خطر اوردوز و مسمومیت است که با نشانه هایی مثل بیهوشی، اختلال در تنفس و … همراه است و منجر به شرایط مانند کما و حتی مرگ می‌گردد.

ترک اعتیاد سخت تر: ترک اعتیاد به دو ماده بسیار دشوار تر از یک ماده است. در بیشتر موارد متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد در ابتدا مصرف گل را ترک کرده و سپس مصرف تریاک را متوقف کنند. البته افراد باید برای هریک از این مواد دوره سم زدایی را به طور جداگانه طی کنند.

بیشتر شدن علائم اعتیاد: با مصرف همزمان تریاک و گل نشانه های ناشی از اعتیاد به این دو ماده تشدید می‌شوند و راحت تر می‌توان اعتیاد به این مواد را در افراد تشخیص داد.

ترک و درمان مصرف همزمان تریاک و گل

درمان مصرف همزمان تریاک و گل

با اینکه انجام اینکار دشوار است؛ اما ترک و درمان مصرف همزمان تریاک و گل امکانپذیر بوده و افراد می‌توانند به روش های مختلفی اینکار را انجام دهند. برای اینکار افراد باید از هم از دارودرمانی و هم روش های روانشناختی کمک گرفته و حتما تحت نظر متخصص باشند. بعد از اتمام دوره های سم زدایی برای این دو مواد، شرکت در جلسات گروه درمانی و خانواده درمانی از موثرترین روش ها برای انجام اینکار هستند.

سخن پایانی

از آنجایی که گل و حشیش هردو واز مواد رایج در کشورما بوده و بسیاری از افراد به آنها اعتیاد دارند؛ برخی دیگر به اندازه کافی به این موضوع اهمیت نداده و تلاشی برای ریشه یابی و درمان نمی‌کنند. در صورتی که هردوی این مواد بسیار خطرناک بوده و مصرف آنها مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کنند. از این رو بهتر است قبل از مصرف همزمان تریاک و گل افراد را مطلع کرده و به آنها هشدارهای لازم را در این زمینه بدهید. همچنین در صورت اعتیاد به آنها کمک کنید تا همراه با متخصصین برای این موضوع غلبه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان تریاک و گل می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام ،پدرمن ۶۴ساله هستند،از جوانی مصرف کننده ی گُل بودند،و گاهی مابین اون از تریاک یا شیره استفاده میکردن،الان بتازگی شیره در حد یه نخود میکشن و گُل هم درکنارش استفاده میکنن،چندروزه که مصرف شیره رو قطع کردن ،ولی خیلی خواب آلود هستن و تمرکز روی کاری ندارن ،لطف کنید راهنماییم کنید

    1. سلام با توجه به سابقه طولانی که ایشون در مصرف مواد دارند، بهتره از روش های درمانی جایگزین استفاده کرد. داروهایی مثل متادون و یا ب2 میتونن انتخاب مناسبی باشند. البته مصرف این داروها نباید بدون تجویز صورت بگیره و حتما با مراجعه به روانشناس بهتر درمان مناسب رو دریافت کنند.

    2. سلام. با توجه به سن پدر بزرگوارتان دست به هیچ اقدامی نزنید و با صحبت کردن با او و آرامش دادن به وی کاری کنید که از ادامه زندگی خود لذت ببرد. متعادل مصرف کند و به آسمان پر از ستاره و رازهایش فکر کند. ایشان دیگر جوان نیست چه بخواهیم و چه نخواهیم. البته نظر بنده این است. شاید او طوز دیگزی بیاندیشد. بگویید به خودش بیاندیشد و از باقیمانده عمر خود چه میخواهد

  2. با سلام.
    اول از همه خودش باید تمایل به قطع مواد داشته باشه.
    اگر مایل نیست قطع کنه شما و با کمک شخصی که سابقه پاکی بالا داره کمکش کنید. در صورت لزوم و صلاح دید مشاوره و کسی که تخصص داره براش دارو تجویز میکنه.
    البته جایگزین کردن دارو خودش وابستگی میاره. چون زمان و مکان مهم نیست همه جا میتونه استفاده کنه پس بهتره زیر نظر متخصص ترک کنه، به جای دارو از امپول نوروبیون و سرم قندی و استفاده کنید.
    غذاهایی مثل اش. سوپ و غذاهایی که ابکی هستندبراش خوبه.
    تو غذاهاش از سیر. زنجبیل.فلفل استفاده کنید.
    هفته اول احتمال داره تب کنه در اینصورت شیاف از داروخانه تهیه کنید.
    روزی چندین بار دوش اب سرد بگیره.
    فقط هفته اول اگر حال خیلی بدی داشت فقط ۱ بار نصف قرص متادون لای نون بدین بخوره ولی متوجه نشه. و دیگه تو هر شرایطی به هیچ عنوان اینکارو دیگه نکنید.اگر مجددا حالش خیلی بد بود میبرینش بیمارستان و عنوان میکنی در حال ترک هست.
    بعد ۲۱ روز پاک و ۴۰ روز بعد درد فیزیکی کاملا خلاص شده .ولی ذهنش درگیره دوست داره بزنه ولی با انگیزه دادن و افتخار کردن هم به خودت هم پدرت که ۴۰ روز اصلا نزده ادمی که روزی چند بار استفاده میکرده الان۴۰ روزه نزده و ….
    و این روزارو اینقدر بلند کن که ذهنش پاک بشه.
    ورزش و نرمش حتما جایگزینش کنه. سن مهم نیست مهم دل ادمه. ارزوی پدرت مثل همه مریضهای دیگه اینه که یه روزی ترک کنن حتی اگه ۱ روز از عمرش باقی مونده باشه.

  3. با سلام. اول از همه خودش باید تمایل به قطع مواد داشته باشه. اگر مایل نیست قطع کنه شما و با کمک شخصی که سابقه پاکی بالا داره کمکش کنید. در صورت لزوم و صلاح دید مشاوره و کسی که تخصص داره براش دارو تجویز میکنه. البته جایگزین کردن دارو خودش وابستگی میاره. چون زمان و مکان مهم نیست همه جا میتونه استفاده کنه پس بهتره زیر نظر متخصص ترک کنه، به جای دارو از امپول نوروبیون و سرم قندی و استفاده کنید. غذاهایی مثل اش. سوپ و غذاهایی که ابکی هستندبراش خوبه. تو غذاهاش از سیر. زنجبیل.فلفل استفاده کنید. هفته اول احتمال داره تب کنه در اینصورت شیاف از داروخانه تهیه کنید. روزی چندین بار دوش اب سرد بگیره. فقط هفته اول اگر حال خیلی بدی داشت فقط ۱ بار نصف قرص متادون لای نون بدین بخوره ولی متوجه نشه. و دیگه تو هر شرایطی به هیچ عنوان اینکارو دیگه نکنید.اگر مجددا حالش خیلی بد بود میبرینش بیمارستان و عنوان میکنی در حال ترک هست. بعد ۲۱ روز پاک و ۴۰ روز بعد درد فیزیکی کاملا خلاص شده .ولی ذهنش درگیره دوست داره بزنه ولی با انگیزه دادن و افتخار کردن هم به خودت هم پدرت که ۴۰ روز اصلا نزده ادمی که روزی چند بار استفاده میکرده الان۴۰ روزه نزده و …. و این روزارو اینقدر بلند کن که ذهنش پاک بشه. ورزش و نرمش حتما جایگزینش کنه. سن مهم نیست مهم دل ادمه. ارزوی پدرت مثل همه مریضهای دیگه اینه که یه روزی ترک کنن حتی اگه ۱ روز از عمرش باقی مونده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره