اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد چیست

اعتیاد چیست ؟ سوالی که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. در برخی از موارد، افراد با اینکه به اعتیاد مبتلا هستند و نسبت به مصرف یک ماده و یا انجام یک رفتار وابستگی دارند؛ اما در مورد اعتیاد خود انکار داشته و یا اصلا تصور نمی‌کنند که مبتلا به اعتیاد هستند. از این رو در ابتلا باید با مفهوم اعتیاد آشنا شوند. هر عادت مخربی که برای مدت زمان طولانی ادامه یافته و به خود و دیگران آسیب بزند؛ اعتیاد محسوب می‌شود. همچنین اعتیاد با بروزو نشانه هایی همراه است. از این رو افراد هرزمانی که این نشانه ها را در خود مشاهده کردند؛ باید در این مورد آگاهی لازم را کسب کرده و از مشاور کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد چیست

در اعتیاد یا خوگیری افراد به طور کامل اراده خود را از دست داده و کاملا رفتارها و برنامه های خود را طبق اعتیاد خود تنظیم می‌کردند. این موضوع به طور مستقیم بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر داشته و سیستم پاداش و لذت مغز را مختل می‌کند. در واقع به همین دلیل است که افراد علاوه بر عادت کردن، به انجام افراطی یک کار روی می‌آورند. برخی تنها اعتیاد به مواد مخدر را اعتیاد می‌دانند. در صورتی که برخی از افراد نسبت به انجام یک رفتار وابستگی پیدا می‌کنند. همین موضوع آنان را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. هرنوع اعتیادی درجات و نشانه های مختلفی دارد که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

مراحل ایجاد چرخه اعتیاد

چرخه اعتیاد

اعتیاد در طی یک فرایند یا چرخه ایجاد می‌‌شود. زمانی که افراد از این مراحل آگاه باشند؛ می‌توانند با تشخیص به موقع از وابستگی کامل پیشگیری نمایند. این مرحله ها شامل موارد زیر می‌شود.

آشنایی

در مرحله آشنایی افراد با یک رفتار مشخص و یا یک ماده آشنا شده و متوجه می‌شوند که از انجام و یا مصرف آن دچار لذت می‌شوند. برای مثال هرگز قبلا تصور نمی‌کنند که انجام یک بازی کامپیوتری برایشان لذت بخش باشد و به تازگی با این موضوع آشنا شده اند.

شک و تردید

مرحله بعدی شک و تردید است که در آن افراد در مورد انجام کاری که می‌کنند؛ دچار شک می‌شوند. در واقع آنان خودشان هم می‌دانند تکرار کاری که انجام می‌دهند درست نبوده و عوارض زیادی برایشان دارد. اما بعد از مدتی این احساس در آنها از بین رفته و دیگر از انجام کاری که می‌کنند؛ مطمئن می‌شوند.

ابتلا به اعتیاد واقعی

آخرین مرحله در این چرخه، ابتلا به اعتیاد واقعی است. افراد در این مرحله کاملا به اعتیاد مبتلا شده و دیگر هیچ کنترلی بر این موضوع ندارند. در واقع نمی‌توانند دست از انجام آن بردارند و خودشان را متوقف کنند.

اشکال مختلف اعتیاد

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ اعتیاد انواع مختلفی دارد. چرا که در مورد اعتیاد جسم و روان ما به صورت دو سیستم کاملا جداگانه عمل کرده و با یکدیگر هماهنگی ندارند. برای مثال در اعتیاد به مواد مخدر این جسم افراد است که خواستار مصرف است و بعد از مدتی افراد از لحاظ روانی دیگر بعد از مصرف ارضا نمی‌شوند. در این بخش در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

وابستگی روانی

در مورد برخی از مواد مخدر و یا اعتیادهای رفتاری، افراد دچار وابستگی روانی می‌‌شوند. برای مثال مواد محرک هیچ وابستگی جسمانی ندارند و حتی ترک آنها از لحاظ جسمانی نیز آسان تر از ترک وابستگی روانی است. در این حالت تنها افراد افکار اجبارگونه ای در مورد مصرف مجدد دارند.

وابستگی جسمانی

اما در مورد برخی از مواد این جسم است که خواستار مصرف دوباره و یا بیشتر است. در این حالت افراد از مصرف مواد و یا انجام یک کار اصلا دچار احساس لذت نمی‌شوند و یا حتی خودشان نیز به دنبال راهی برای ترک هستند. اما اگر مصرف نکنند از لحاظ جسمانی دچار مشکل می‌شوند.

میزان های مختلف اعتیاد

اعتیاد به شدت های مختلفی در افراد بروز می‌کند. البته مفهوم اعتیاد خود به معنی انجام یک کار به صورت افراطی است و شدت کم در مورد آن معنی ندارد. اما به هر حال در میان افراد مختلف، تفاوت هایی از این بابت مشاهده می‌شود.

تفننی: در این حالت بدن واکنش عادی نسبت به مصرف مواد و یا انجام یک رفتار دارد. فرد می‌تواند این نیاز را در خود کنترل کند تا فقط در زمان های خاصی اینکار را انجام دهد.

مصرف کننده شدید: برخی از افراد با اینکه از لحاظ زمانی شاید در فاصله های طولانی تری مصرف داشته باشند؛ اما دوز مصرفی آنها بالا بوده و مقدار زیادی از لحاظ کمیت مصرف می‌کنند.

اعتیاد مزمن: در اعتیاد مزمن افراد در هرشرایطی دست به مصرف می‌زنند و دوز آنها نیز تقریبا ثابت است. معمولا هم فرد برای مدت زمان زیادی است که مبتلاست.

مواد و رفتارهای مختلف اعتیاد آور

در این قسمت قصد داریم تا شما را با مواد و یا رفتارهایی که در افراد ایجاد اعتیاد می‌کنند؛ آشنا کنیم. جهت آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

1️⃣مواد مخدر

2️⃣مواد محرک

3️⃣مواد توهم زا

4️⃣الکل و سیگار

5️⃣اعتیادهای رفتاری مثل اعتیاد به تماشای پورن، غذا، بازی های کامپیوتری و …

اعتیاد چطور تظاهر می کند؟

نشانه های اعتیاد

اعتیاد در هر زمینه ای که باشد با بروز نشانه هایی همراه است. در واقع خود فرد و اطرافیان او از طریق همین نشانه هاست که از ابتلا به اعتیاد مطلع می‌شوند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

مقاوم شدن بدن

بروز وسوسه برای مصرف

فرد برای ترک اعتیاد تلاش زیادی کرده است

بیشتر شدن دوز مصرفی

از دست دادن کنترل بر روی میزان مصرف

اختلال در روابط فردی و اجتماعی

بروز نشانه های ترک در صورت عدم دسترسی به مصرف

بروز عوارض جانبی ناشی از اعتیاد از لحاظ روانی و جسمانی

تست و تشخیص اعتیاد

برای درمان اعتیاد چه در زمینه مصرف مواد و چه اعتیادهای رفتاری، افراد باید در ابتدا تشخیص دقیقی در این زمینه دریافت کنند. در این مورد تست های مختلفی وجود داشته و افراد باید حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای انجام تست اعتیاد افراد هم می‌توانند از کیت های سریع استفاده کرده و هم به آزمایشگاه ها مراجعه نمایند. در زمینه اعتیادهای رفتاری نیز باید از روانشناس کمک گرفت.

ترک اعتیاد

بیشتر اعتیادها قابل درمان و کنترل هستند. در صورتی که افراد در زمان مناسبی مراجعه کرده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. ترک اعتیاد پروسه دشواری است و افراد نباید در این شرایط تنها باشند. بهتر است خانواده و دیگران با آنها همکاری کرده و از متخصص نیز کمک گرفته شود. ترک اعتیاد هم در خانه و هم در کلینیک های ترک اعتیاد امکانپذیر است. اما افراد در این دوران حتما باید تحت نظر یک پزشک و روانشناس باشند. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیامدهای ابتلا به اعتیاد

فراموش نکنید که ابتلا به هرنوع اعتیادی، افراد را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. این مشکلات هم در زمینه جسمانی بوده و هم در زمینه روانی. از طرفی گاهی حتی با وجود درمان شدن فرد، بازهم مشکلات ناشی از اعتیاد تا پایان عمر همراه فرد هستند. تقریبا نشانه ها و عوارض جانبی اعتیادهای مختلف مشابه هستند و تنها در موارد جزئی با یکدیگر تفاوت دارند. در صورت اقدام درست و به موقع می‌توان تا حد زیادی از بروز این پیامدها جلوگیری نمود.

شیوع اعتیاد

متاسفانه امروزه آمار اعتیاد در جهان در بالاترین میزان خود وجود دارد. بر طبق آمارها 220 میلیون در جهان مصرف کننده مواد مخدر مختلف هستند. در مورد اعتیادهای رفتاری آمار دقیقی در دسترس نیست؛ اما افراد زیادی به این نوع اعتیاد مبتلا هستند که حتی این تعداد کودکان و نوجوانان را نیز در برمی‌گیرد.

سخن پایانی

اعتیاد موضوعی جهان شمول و فراگیر است که افراد زیادی را به شکل های مختلفی درگیر کرده است. همه ما کم و بیش با این مفهوم آشنایی داریم؛ اما گاهی در مورد آن دچار انکار و یا اطلاعات غلط می‌شویم. اما باید در این مورد نگاه واقع بینانه داشت و از خود و دیگران در مقابل آن محافظت نمود. گامل اول در این زمینه کسب اطلاعات درست است که افراد در این مورد می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. عواملی مانند فشار همسالان، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان و … می‌تواند بر اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که فردی در خانواده با این مشکل مواجه شد، حتما باید مشاوره دریافت کنید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به لرزش، حالت تهوع، خشکی دهان و… اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره