اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان تریاک و مشروب

آیا از عوارض مصرف همزمان تریاک و مشروب آگاهی دارید؟ با وجود تمام محدودیت هایی که در کشورمان برای هر دوی این مواد تعیین شده، شاهد مصرف آن‌ها به شکل گسترده هستیم. متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از آثار این مواد، بسیاری از جوانان برای رفع کنجکاوی و تجربه‌هایی هیجان انگیزتر به مصرف همزمان آن‌ها روی می‌آورند. غافل از آسیب‌هایی که تداخل این دو ماده می‌تواند برای بخش‌های مختلف بدن ایجاد کند. شاید کسانی را دیده باشید که همزمان تریاک و الکل را مصرف کرده و اتفاقی هم برای آن‌ها نمی‌افتد؛ در جواب باید گفت بدن همه با هم یکسان نیست و عوامل زیادی در نوع واکنش بدن تاثیر دارد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با آثار توام این ماده با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل  

به چه نوشیدنی هایی مشروب گفته می شود؟

نوشیدنی‌ها یا مشروبات الکلی، حاوی مقدار قابل توجهی اتانول هستند. میزان مصرف پایین این ماده می‌تواند حالتی از سرخوشی، آرام‌بخشی و کاهش اضطراب ایجاد کند و میزان مصرف بالای الکل یا مشروبات الکلی حالتی مانند مستی و کاهش هشیاری به وجود می‌آورد و استفاده بلند مدت و طولانی مصرف آن به وابستگی جسمانی و روانی منجر خواهد شد.

عوارض جانبی آن عبارتند از؛ تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، کاهش قدرت تصمیم گیری، کاهش کنترل بر اندام های بدن، گیجی، کاهش تمرکز، کاهش ضربان قلب و….

ماده مخدر تریاک چیست؟

ماده مخدر تریاک یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر شناخته شده در جهان است و از عصاره خشک شده گل خشخاش تهیه می‌شود. اصلی‌ترین ماده موجود در تریاک را مورفین تشکیل می‌دهد، از این جهت مصرف تریاک منجر به ایجاد احساس آرامش و کند شدن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی و در نتیجه کاهش مهارهای رفتاری می‌گردد. مصرف تریاک باعث اعتیاد شده و وقتی فرد معتاد شد در صورت عدم مصرف عوارض جسمی و روانی ناخوشایند بروز پیدا می‌کند. 

تاثیرات مصرف تریاک؛ کاهش ضربان قلب، تضعیف دستگاه تنفسی، شل شدن عضلات و…

چه دلایلی منجر به مصرف همزمان تریاک و مشروب می‌شود؟

اغلب کسانی که دچار اضطراب و تنش‌های مختلف در زندگی روزمره هستند به سمت تریاک و مشتقات آن کشیده می‌شوند. با گذشت زمان، مقدار مشخصی از تریاک تاثیراتش را از دست داده و بدین صورت مصرف کننده به دنبال راهی برای کاهش تنش‌هایش می‌گردد، افزایش دوز و یا استفاده از سایر مواد به همراه تریاک، از عمده رفتارهایی است که این دست افراد آشکار می‌کنند. کنجکاوی نیز بی‌تاثیر نیست، اما نباید فراموش کرد که ریشه هر کنجکاوی نوعی نیاز درونی است که احتمالاعلل آن برای خود فرد هم نامشخص مانده است. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد می‌توانید علاوه بر درمان اعتیادتان، این عوامل را کشف کرده و آن‌ها را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده 

عوارض جانبی مصرف همزمان تریاک و مشروب

مصرف تریاک و مشروبات الکلی هر یک به تنهایی اثرات سویی بر جسم و روان انسان به جا می‌گذارند. از عوارض جانبی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان

_بیماری‎‌های قلبی و عروقی

_کم خونی

_سیروز کبدی

_افزایش فشار خون

به طور کلی با توجه به آثار همسویی که تریاک و الکل به تنهایی بر بدن می‌گذارند، با مصرف همزمان آن‌ها،  آثار تشدید شده و موجب مسمومیت ها و حتی مرگ (در اثر ایست قلبی) می‌گردد. طبق گزارشات مختلف پزشکی قانونی بارها مرگ‌ جوانانی به دلیل مصرف تریاک یا مشتقات آن با الکل تایید شده است. یکی از معروف ترین این گزارشات، مرگ مهراد اولادی در اثر مصرف الکل و ترامادول(از مشتقات تریاک) است.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

ترک تریاک و مشروبات الکلی

مهم‌ترین مسئله‌ای که در ترک مواد مخدر و یا مشروبات الکلی باید در نظر گرفت این است که به هیچ وجه خودسرانه اقدامی نکنید و حتماً تحت نظارت و مشورت یک متخصص مانند پزشک یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید. قطع مصرف ناگهانی و غیر اصولی مشروبات الکلی و ماده مخدر تریاک و حتی سایر داروها و مواد مخدر آرام بخش می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر جسم و روان افراد (بیخوابی، افزایش ضربان قلب، به هم خوردن آریتمی بدن، مشکلات گوارشی، افسردگی، خشونت، ناتوانی در تصمیم گیری، اختلال در شغل و روابط خانوادگی و…) بر جای گذارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

هنگام مسمومیت ناشی از مصرف همزمان تریاک و مشروب چه باید کرد؟

اگر فردی در اطرافیانتان به دلیل مصرف همزمان مشروب و تریاک دچار مسمویت شد، یعنی علائمی مانند کاهش تنفس، رفتارهای غیرعادی و سرگیجه داشت، هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید. با این حال قبل از رسیدن اورژانس می‌توانید اقداماتی را انجام دهید:

1. به هیچ وجه به فرد مصرف کننده مجدداً الکل ندهید.

2. نبض فرد را هر چند دقیقه یک بار بررسی کنید.

3. تمام مواد احتمالی که ممکن است مصرف کرده باشد را به خاطر داشته باشید تا به پزشک اورژانس اطلاع دهید.

4. او را به پشت بخوابانید و مسیر تنفسی اش را باز بگذارید.

5. دور گردن او را باز کنید تا راه تنفس راحت تر باشد ( شال، کراوات، دکمه پیراهن و … مسیر تنفسی را سخت می کند).

6. اگر هشیار بود به او کمک کنید تا استفراغ کند.

7. حتما از متخصص کمک بخواهید، هیچ چیز از سلامت فرد بیشتر اهمیت ندارد.

8. در صورت کاهش علائم حیاتی اقدام به احیای قلبی یا CPR کنید (اینکار باید توسط کسی انجام شوید که در این زمینه آموزش دیده است).

9. به خودتان مسلط باشید و فضا را آرام کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا مصرف همزمان تریاک و مشروبات الکلی عوارض جانبی دارد؟

بله مصرف همزمان آن ها خطرناک بوده و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

آیا امکان ترک مصرف همزمان تریاک و مشروبات الکلی وجود دارد؟

امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه اعتیاد، روش‌های مختلفی برای ترک مواد مخدری مانند تریاک و مشروبات الکلی وجود دارد. از آنجایی که هر یک از این دو ماده یعنی تریاک و مشروبات الکلی آثار مخرب جداگانه‌ای دارند و ترک یک باره مواد می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر دیگری را به وجود آورد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تحت نظارت یک متخصص همچون روانشناس باسابقه در زمینه اعتیاد، ترک را شروع کنید.

‫45 دیدگاه ها

    1. از اینکه به سایت ما سر زدید و نظر دادید ممنونیم، حتما برای ارتقای مقالات تلاش بیشتری خواهد شد. سوالی دارید بفرمایید پاسخ داده میشه

    1. همونطور که در مقاله شرح دادیم هم تریاک و هم مشروب موجب سست شدن بدن میشن. پس بر عکس مواد محرک که باعث هیجانات بالا میشن مشروب و تریاک دو ماده همسو هستند پس اگر هر دو به طور همزمان در بدن وجود داشته باشند به طور ناگهانی می تونن باعث کاهش و کندی عملکرد ارگان های مختلف بدن مثل دستگاه تنفسی و قلب بشن. پس آثار خطرناکی داره ؛ حالا هر کس با توجه به سوخت ساز بدنش ممکنه توان متفاوتی داشته باشه. ممکنه یکی سال ها از تریاک استفاده کرده باشه و طاقت بدنش در برابر تریاک بالا باشه و با خوردن مشروب دچار تنگی تنفسی خفیفی بشه. اما این موضوع همیشه صدق نمیکنه و میتونه این دست افراد رو هم به خطر بندازه. خوب موضوع بعدی فاصله زمانی در مصرف این دو ماده هست. در جواب باید بگیم تریاک روزها در بدن باقی میمونه و حتی برخی کسانی که تریاک رو ترک کرده اند با مصرف الکل دچار افت شدید عملکرد جسمانی میشن. پس این موضوع با توجه به دوز مصرف و بیولوژی هر فرد متفاوته . توصیه ما به شما پرهیز از مصرف هر دو ماده است. می تونید برای ترک تریاک و یا ترک الکل از متخصصان مجرب در مرکز مشاوره آواژه کمک بگیرید.

      1. نگفته ترک کردن که شما از فرصت استفاده می‌کنید مشاوره را بهش پیشنهاد میدید میگه یکی تفریحی تریاک کشیده یا حالا قرص استفاده کرده بعد از چندساعت میتونه مشروب بخوره

        1. درسته ایشون سوال کردن چند ساعت بعد از مصرف تریاک میشه مشروب خورد. بزارید سوالتون رو با یه سوال جواب بدم، اگر دوستی از شما بپرسه از یه ساختمان دو طبقه پریدم پایین چیزیم نشده فقط یکم پاهام درد می کنه ، چقدر بعد می تونم از یه ساختمان 3 طبقه بپرم پایین؟ شما چه جوابی بهش می دید که درخور باشه؟

      2. چقدر بد به سوال پاسخ دادید، لطفا دقیقا به سوال ذکر شده پاسخ بدید، نه چیز دیگه، ممنونم

        1. سوال ایشون انتخاب بین بد و بدتر هست ، ما به عنوان مشاور لازمه برای ایشون روشن کنیم که مصرف تریاک یا الکل به خودی خود مضر هستند، در توضیحات مقاله هم درباره معایب مصرف توام این دو توضیح داده ایم ، حال اگر کسی قصد مصرف این دو را داشته باشه بهترین کار جلوگیری از انجامش هست. و اگر بر انجام اون پافشاری دارند بهتره حتما از خدمات مشاوره روانشناسی برای مشخص شدن علت رفتارشون استفاده کنند. اضطراب ، استرس ، ناامیدی ، بی انگیزگی ، افسردگی ، فشار کاری و … معمولا عواملی هستن که موجب مصرف تریاک و نوشیدنی های الکی میشن و برای رفع هر کدام از این عوامل حتما خدمات درمانی باید دریافت بشه.

          1. تو این دنیایی فانی مشروب نخوری تریاک نکی خیانت کردی به خودت اونم تو ایران با این همه غمو عضه

          2. عزیزان لطفا سوال نپرسید، ایشون یا اطلاعات کافی نداره ، یا اطلاعات کافی نداره و شاید هم اطلاعات کافی نداره، بهر حال اطلاعات کافی نداره البته میشه گفت که اطلاعات کافی نداره

        2. بزارید من باتوجه به تجربه زیاد بگم اول مشروب بخورید بعد تریاک که فاز خوبی داره ولی اگرم تریک کشیدید تا 4ساعت مشروب نخورید که پرپر میشید

          1. سلام داداش طبق آموزه های قدیمی کدوم اول و کدوم دوم باعث سنکوپ میشه ؟ فدات

    2. داش گلم من ۵سال تریاک میزنم و گاهی هم مشروب میخورم شما اگه امروز تریاک کشیدی ******************************* ****************** ، البته بعضی بدن ها متفاوت یساعت بعداز تریاک مشروب میخورن مشکلی پیش نمیاد اما ما ریسک نمیکنیم چون باعث سنگ کوب و مرگ حتمی میشه

  1. تو یه مهمونی تو لیوان مشروب دوستم یه قرص انداختن نمیدونیم چی بود ولی تا اونو خورد افتاد زمین به حالت تشنج نمیدونستیم چیکار کنیم خیلی ترسناک بود. بعدا فهمیدم مخدر بوده ، ما باید چیکار می کردیم وقتی این اتفاق افتاد؟

    1. در واقع این حالت نوعی مسمومیت هست پس حتما هر جه زودتر باید به اورژانس مراجعه می کردید تا در صورت نیاز شستشوی معده داده بشه و داروهای لازم تجویز بشه. در صورت عدم دسترسی به متخصص لازم بود ابتدا دور گلو را برای تنفس راحت تر آزاد کنید و در قدم بعدی کاری کنید که محتویات معده را بالا بیاورد. سپس او را در حالتی قرار بدید که به راحتی بتواند نفس بکشد و حتما به اولین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

      1. وااای ادم کامنتارو میخومه میفهمه اوضاع چیه تازه. یعنی همه حالارو میخوایید باهم ببریدا

    1. مورفین گردش خون رو میاره پایین ولی الکی گردش خون رو بالا میبره. اول مورفین مصرف کنی بعدش مشروب بخوری به فاصله چند ساعت حتی باز باعث مرگ و سکته قلبی میشه چون فشار خون وایینه یهو با الکل فشار رو کیبری بالا که حتی ممکنه رگ های مغز هم پاره بشه، ولی اول مشروب بخور بعدش مورفین مصرف کنی چیزیت نمیشه تازه لذتش هم بالاست ولی نه یهو بعد مشروب مورفین مصرف کنی و زیاده روی نکنی.
      ولی به بدن افراد بستگی داره باید مراقب باشید ،دیدم کسی که مرده، ولی تا کسی عرق خور نباشه یا تریاکی نباشه نمیتونه این دوتا رو باهم بزنه ،منظورم از دید تجربست نه که نشه،کسی که نریاکی نیست یا عرق نخورده بار اولش ممکنه حتی سر عرق خالیش حالش بد بشه.

  2. همه ی اینا که نوشتن چرته من همین الان که مینویسم صبح ۱ گرم تریاک پخته کردم خوردم بعد اومدم یک نیم لیتر مشروب دارم میخورم همزمان هم باز سه گرم تریاک دیگه پخته کردم بمبی کنم بخورم هیچیمم نشده پس چرت نگید‌ مگر اینکه طرف بار اولش باشه تا سنگ کوب کنه یا به تشنج برسه من ۳۵ سالمه و برام مهم نیست مردن و موندن از مال دنیا هم بی نیازم مدیرعمل شرکت هواپیماییم در دوحه ایران و مسقط پس چرت نگید به مردم الانم تیکه دوممو خوردم راحت ??

    1. سلام شما که مایه داری و چیزی برات مهم نیست
      اگه مایلی یه نیازمندی هست هزینه درمان نداره معرفی کنم که کمکش کنی.مدارک پزشکی هم داره.

    2. تابلو هستش که یه بچه این کامنت رو گذاشته که نه میدونه تریاک چیه نه مشروب. اولا که تو دوحه یا مسقط اگه تریاک پیدا کنی جایزه داری، به هیچ وجه اونجا وجود نداره،دولتش بشدت با مواد مخدر مبارزه میکنه، از طرفی آخه بچه جون مدیر بودی اینجا تو این پیج چرا میچرخی، از طرفی یه گرم صبح خوردی الان هم ۳ گرم دیگه؟ چرت نگو تروخدا.
      اولا شیره رو میخورن نه تریاک رو چون دیر جذب میشه تریاک و نعشگیش از شیره کمتره، نه که تریاک رو نخورن، میخورن ولی حروم‌میشه یجورایی بجاش شیره میخورن.

    3. ازاول تا اخرش دروغ واضح شاخ دار گفتی اگر در هردو زیادروی نشه احتمال مرگ خیلی خیلی کمه در ضمن ۱۵ساله مشروب میخورم هنوز مردی ندیدم یک و نیم لیتر مشروب بخوره حداقل یه دروغی بگو چهارنفرباورکنن

    4. سلام
      من امروز با یه نفر میخوام کنم که اولمون هستش برای همین یه ********* بخورم که برام مشکلی پیش نیاد ؟

    5. سر ساقیت سلامت .ساقیت نون حلال می‌بره سر سفره.خونش آباد.ممنون میشم شماره ساقیتو بدی ما هم عرفانی بشیم

  3. ازاول تا اخرش دروغ واضح شاخ دار گفتی اگر در هردو زیادروی نشه احتمال مرگ خیلی خیلی کمه در ضمن ۱۵ساله مشروب میخورم هنوز مردی ندیدم یک و نیم لیتر مشروب بخوره حداقل یه دروغی بگو چهارنفرباورکنن

    1. سلام مصرف همزمان مشروب با مشتقات افیونی (تریاک، شیره و….) عوارضی مثل افت فشار خون ، حالت تهوع، به هم ریختگی ضربان قلب ، از دست دادن تعادل، کم شدن هوشیاری، احساس خفگی و …. داره. بروز هر کدام از این عوارض نشانه خطر است و بهتر است به نزدیک ترین مرکز اورژانس مراجعه نمایید.

      1. شورش درآوردی مدام تکرار ۱ چیز میکنی
        این دوست مشاورماتجربه نداره وفقط این یادگرفته بگه گیج میشی خطرداره ازساختمان بپری ولی ندیدم جواب دقیقی بده به کسی

        1. وقتی برای لذت قرار باشه هر کاری بکنید می کنید. اما وقتی به مشکل خوردید و با هزار پشیمونی دنبال چاره بودید سراغ امثال ما میایید. چرا باید کاری بکنید که هزار نفر رفتن و تهش مشخصه. مگه کم معتاد داریم. مگه کم دیدیم ادم هایی رو که فکر میکردن مدل مصرف مهمه و ازین جور حرفا که فقط خودتونو توجیه کنید. بله اعتیاد و بدبختیاش از همین جاها شروع میشه. یک کلام مصرف نکنید خطرناکه بله مشکل پیش میاد ممکنه ایست قلبی کنید و جمله های تکراری دیگه امون که گفتیم. اما باز هم اگر کسی نیاز به کمک داشت تیم سلامت (اعم از پزشک روانشناس پرستار ….) مخلصانه کارش رو انجام میده.

  4. معمولا برای برطرف کردن خماری پس از مصرف مشروب تریاک مصرف می کنند تا حالت رخوت از بین رود

  5. وایی هم ترکیدم از خندخ هم بشدت ناراحت شدم.میگه الان که دارم با شما صحبت میکنم دارم میندازم بالا.نوش جونت ولی زیاد مصرف نکن.هرچیزی برای انسان ساخته شده ولی بجاش و به اندازش.نه اینکه مثل من الان ساعت ۷ صبح هست دلم لک زده یه نوشی بکنم برم به دوری بزنم.باور کنید انقد فشار زندگی زیاد شده فقط میخوام چند ثانیه ایی تو خودم نباشم فکر نداشته باشم آزاد باشم.امروز عیدی دادن بهمون بچه ها ۱۰۰ تومن.میشه به عبارتی ۳ گرم شیره و یک بسته وینیستون.واییییییییییییییی میخوام برم بخورم بعده یکی دوساعت هم بکشم .وایییییییییی حال خودمو خریدارم.اصلا خودمم نفهمیدم چی گفتم فقط گفتم بگن که حسنی هم هست.خخخخخخخ.
    انگار من اوضاع داغونه.خخخخخخ

  6. حرف اين اقاي سورنا رو گوش نديد كه بيچاره ميشيد.
    حتي اگه بدنتون به مرفين عادت داشته باشه و سنكوب نكنيد درد معده و روده امانتون رو خواهد بريد.
    بعد مواد مرفين دار از قبيل ترياك و شيره تا شش هفت ساعت لب به الكل نزنيد.
    كلا هم اين دو تا ماده با هم نميسازند. اگه ميتونيد يكيش رو حذف كنيد. ترجيحا ترياك رو.

  7. شیره وتریاک خوبه ولی ترک کردنش کار حضرت فیل هست من 20سال مصرف میکردم الان14ساله مصرف نمیکنم خداروشکر ولی در کل الکل با مرفین جور نیست الکل مرفین از بین میبره وخماری شدیدی داره با قرص ودارو هم نمیشه ترک کرد من حتی دوبار رفتم بیمارستان ولی نشد تنها راه برای ترک کم کردن مواد هست به مرور زمان وقتی در حد روزی 10دود رسید دیگه مصرف نکنی 3روز حالت خوب نیست وبعد اروم اروم حالت بهتر میشه ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره