اعتیادتست های اعتیاد

تست اعتیاد

تست اعتیاد یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که هر فرد در طول مراحل زندگی و برای اهداف مختلفی همچون استخدام، ازدواج و… انجام می‌دهد. با توجه به پایین آمدن سن اعتیاد در کشور و از آنجایی که افراد معتاد، مصرف مواد مخدر را انکار می‌کنند شناسایی انواع روش‌های تست اعتیاد می‌تواند به اطرافیان فرد کمک کند که اطلاعات بیشتری از وضعیت وی بدست آورند. به همین خاطر در این مطلب انواع تست‌های اعتیاد و اعتبار آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. در صورتی که نسبت به سلامت یکی از اطرافیانتان دچار تردید هستید می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناسان حوزه اعتیاد به مواد مخدر، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

انواع تست اعتیاد

تست‌های اعتیاد بسته به نوع ماده مخدر در انواع مختلفی ارائه می‌شوند و هریک از آن‌ها شیوه مشخصی برای تشخیص مصرف مواد مخدر توسط فرد دارند. به طور کلی از مهم‌ترین تست‌های اعتیاد می‌توان به آزمایش ادرار، پلاسمای خون، بزاق و عرق اشاره کرد که در ادامه هر یک از این موارد به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود. در صورت نگرانی درباره مثبت شدن تست اعتیاد خود می توانید با دریافت مشاوره ترک اعتیاد راهکار مناسب را دریابید.

آزمایش ادرار

متداول‌ترین راه برای تشخیص اعتیاد، آزمایش ادرار است. از این روش برای تشخیص اعتیاد به انواع مختلفی از مواد مخدر استفاده می‌شود. دقت نسبتا پایین یکی از مشکلات آزمایش ادرار است و به همین خاطر مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث تغییر نتیجه آزمایش شود. با این این‌حال آزمایش ادرار، با توجه به سرعت پاسخگویی و مقرون به صرفه بودن، بیشترین کاربرد را در محیط‌های کاری و قانونی دارد.

آزمایش پلاسمای خون

یکی از آزمایش‌های قابل اعتماد و دقیق برای تست اعتیاد، آزمایش پلاسمای خون است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد هزینه‌بر بودن این روش آزمایش نسبت به سایر روش‌ها می‌باشد. روش آزمایش پلاسمای خون برای انواع مختلفی از مواد مخدر مانند شیشه، کوکائین، کراک و الکل قابل استفاده است.

آزمایش موی سر و بزاق

یکی از جدیدترین روش‌های تشخیص مصرف مواد مخدر که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است آزمایش نمونه موی سر و آزمایش بزاق است. با توجه به اثری که از متابولیت مواد مخدر در موهای فرد مصرف‌کننده باقی می‌ماند، آزمایش موی سر می‌تواند با دقت بسیار بالاتری مصرف مواد مخدر در بدن فرد را نشان دهد. آزمایش بزاق به طور کلی نتیجه و عملکردی مشابه آزمایش ادرار برای تشخیص اعتیاد دارد.

غربالگری روانشناختی

از آنجایی که بر اساس راهنمای تشخيصي و آماری اختلال‌های روانی، مصرف مواد مخدر یک بیماری روانی محسوب می‌شود و همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مواد مخدر باعث ایجاد وابستگی روانی در فرد می‌شوند، یکی از راه‌های تست اعتیاد استفاده از غربالگری روانشناختی است که می‌بایست توسط یک روانشناس یا روانپزشک آموزش دیده انجام شود. اگر شما نشانه‌های رفتاری یا روحی مثل پرخاشگری، بدبینی، توهم یا هر نشانه غیر متعارف دیگری را در نزدیکانتان مشاهده می‌کنید بهتر است با یک روانشناس در این باره صحبت کنید.

دقت تست اعتیاد

از آنجایی که هر یک از روش‌های تست اعتیاد دقت تشخیصی متفاوتی دارند شناسایی و آگاهی از دقیق‌ترین روش تست اعتیاد می‌تواند برای اطرافیان فرد مصرف‌کننده امری با اهمیت تلقی شود. همانطور که پیشتر هم گفته شد هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد، اما می‌توان دقیق‌ترین آزمایش موجود برای تست اعتیاد را تست نمونه موی سر دانست. البته نکته‌ای که در ارتباط با این تست باید به آن اشاره کرد این است که تست نمونه موی سر در مقایسه با سایر تست‌های اعتیاد هزینه بالایی دارد و به همین خاطر ممکن است انتخاب بسیاری از افراد نباشد. در جدول زیر می توانید با تست هر کدام از مواد اعتیادآور بیشتر آشنا شوید.

تست اعتیاد به ب2 تست اعتیاد به کوکائین تست متادون
تست تریاک تست هروئین تست اعتیاد به کراک
تست شیشه تست مورفین تست ترامادول
تست اعتیاد به حشیش تست گل یا ماریجوانا  
     

چه داروهایی را نباید قبل از تست اعتیاد مصرف کرد؟

مصرف برخی از داروها باعث می‌شود که جواب آزمایش فرد علی‌رغم نداشتن اعتیاد، مثبت اعلام شود. به عنوان مثال مصرف داروهایی مانند آمفتامین‌ها، متادون و کدئین با دوز مصرفی بالا می‌تواند جواب آزمایش شما را مثبت کند. با این حال در مجموع می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد.

  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین‌ها
  • انواع داروهای آنتی بیوتیک
  • آمفتامین‌ها
  • دیکلوفناک
  • متادون
  • و…

در نتیجه به یاد داشته باشید که قبل از انجام تست اعتیاد این دارو‌ها را مصرف نکنید.  در چنین شرایطی اگر تست اعتیاد شما مثبت شد، انجام دوباره تست ضروری است. اگر شما از داروهای نام برده شده استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک روانشناس جهت مشاوره انجام تست اعتیاد و بهترین زمان و شیوه انجام تست، کمک بگیرید.

عوامل موثر بر منفی شدن جواب تست اعتیاد

عوامل متعددی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر گذاشته و منجر به منفی شدن نتیجه شوند. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف بوپرنورفین
  • استفاده از رقیق کننده‌ها
  • تغییر سطح PH خون با مصرف مواد خوراکی اسیدی یا بازی
  • نوشیدن آب بیش از حد
  • استفاده از داروهای ادرار آور

بسیاری از مواقع با وجود اعتیاد و یا برعکس عدم وجود اعتیاد جواب آزمایش با واقعیت تفاوت دارد، این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از افراد می شود. در این زمان توصیه می کنیم حتما از مشاوره استفاده کنید، با مراجعه به مرکز مشاوره روانشاسی آواژه می توانید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین مشاوره دریافت کنید.

توصیه می‌کنیم در صورت مثبت شدن جواب آزمایش حتی در اثر کدئین از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و جهت ترک اعتیاد اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره تست اعتیاد 

آیا جواب آزمایش اعتیاد همیشه درست است؟

خیر، هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد و با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر پاسخ آزمایش اعتیاد در موارد متعددی جواب آزمایش اعتیاد درست نیست. از این رو، جهت کسب اطمینان آزمایش اعتیاد را دوباره تکرار می‌کنند.

آیا مصرف کدئین منجر به پاسخ مثبت آزمایش اعتیاد می‌شود؟

داروهای مختلفی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر بگذارند و منجر به مثبت شدن نتیجه شوند. یکی از داروهایی که مصرف بیش از حد آن می‌تواند جواب آزمایش اعتیاد شما را تحت تاثیر قرار دهد، مصرف زیاد کدئین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره