اعتیادتست های اعتیاد

تست اعتیاد

تست اعتیاد، امروزه به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. امروزه اعتیاد اعضای خانواده یکی از چالش های افراد است و از این رو به دنبال راه هایی برای تشخیص آن هستند. در گذشته اینکار تنها در آزمایشگاه و در موارد خاصی انجام می‌شود. اما امروزه به لطف کیت های تشخیص سریع و خانگی افراد می‌توانند اینکار را در خانه نیز انجام دهند. البته اینکار تنها با هدف رفع نگرانی خانواده ها انجام نشده و بسیاری از نهادها و ارگان ها نیز به جواب آن نیاز دارند. و به طور کلی این آزمایش در بیشتر موارد جنبه قانونی دارد. از این رو بسیار اهمیت دارد که به درستی انجام شده و افراد اقدامات لازم بعد و قبل از آن را انجام دهند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست‌اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تست اعتیاد چیست

تست اعتیاد آزمایشی است که به شکل های مختلفی از افراد گرفته شده و میزان مواد مختلف را در بدن آنها می‌سنجد. جواب این آزمایش در بیشتر موارد درست و قابل اطمینان است. اما در مواردی خود فرد در جواب آن دستکاری کرده و یا خطایی در روند آزمایش رخ می‌دهد. از این رو بهتر است افراد این آزمایش را در آزمایشگاه ها انجام دهند.

از طرفی میزان ماندگاری مواد مختلف در بدن متفاوت هستند. و همین موضوع در اعتبار جواب آزمایش خلل ایجاد می‌کند. در این حالت ممکن است جواب منفی شود؛ اما فرد معتاد باشد. البته اگر این آزمایش به درستی صورت گیرد؛ احتمال بروز چنین خطایی به حداقل می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

قبل از تست اعتیاد

اگر افراد می‌خواهند جواب تست آنها درست و بدون هیچ گونه خطایی باشد؛ بهتر است مواردی را قبل از انجام آن رعایت کنند. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

عدم مصرف داروهای مختلف حداقل تا 48 ساعت قبل از آزمایش

پرهیز از استفاده از اسیدهای بازی و قلیایی

به همراه داشتن همه مدارک پزشکی و حتی داروهای مصرفی

تست اعتیاد برای چه موادی کاربرد دارد؟

کاربرد تست اعتیاد

در شرایط مختلفی افراد نیاز به جواب تست اعتیاد خود دارند. برای مثال استخدام شدن در شرکت های مختلف و برای اطلاع از عدم سوپیشینه افراد، ازدواج، ارتکاب جرم، شرکت در مسابقه های ورزشی و… همگی نیاز به انجام این آزمایش دارند.

انواع تست اعتیاد

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ تست اعتیاد انواع مختلفی داشته  به شکل های مختلفی نیز صورت می‌گیرد. در یک دسته بندی کلی می‌توان آزمایش های اعتیاد را به دو نوع خانگی و تست های آزمایشگاهی تقسیم کرد که در خانه فقط می‌توان از ادرار برای انجام این آزمایش استفاده کرد. اما در آزمایشگاه ها با توجه به حضور متخصین و ابزارهای پیشرفته تر به شکل های دیگری نیز صورت می‌گیرد. در این قسمت به توضیح این روش های می‌پردازیم.

آزمایش خون

آزمایش خون برای تست اعتیاد در آزمایشگاه ها برای موادی مثل حشیش، محرک ها، آمفتامین، کدئین، مورفین، متادون، شیشه و بنزودیازپین ها انجام می‌شود. دقت این آزمایش بسیار بالا بوده و حتما باید توسط متخصصین صورت گیرد.

آزمایش تنفس

 آزمایش تنفس بیشتر برای مصرف الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این نوع تست اعتیاد هم یک تست سریع محسوب می‌شود که در بیشتر موارد پلیس راه از آن استفاده می‌کند.

مو

بیشترین مدت زمانی که اثرات ماده مخدرهای مختلف در بدن باقی می‌ماند؛ در فولیکول مو است. اثر مواد مخدر مختلف تا 90 روز بر روی موها باقی مانده و در آزمایشگاه ها می‌توان آنها را تست نمود. به همین دلیل است که برخی از افراد برای انجام ندادن این نوع آزمایش، موهای خود را از ته می‌زنند.

بزاق

استفاده از بزاق دهان برای تست اعتیاد در ایران رواج زیادی ندارد. اما معمولا اثر مصرف در بزاق نیز تقریبا تا مدت زیادی باقی می‌ماند.

عرق

در این نوع تست اعتیاد نیز پچ هایی را روی پوست قرار داده و عرق افراد را به مدت 5 الی 7 روز جمع آوری می‌کنند. این روش نیز معمولا زیاد رایج نیست.

ادرار

در بیشتر موارد چه در آزمایشگاه ها و چه در کیت های تشخیصی خانگی از ادرار افراد استفاده می‌کنند. البته در این حالت افراد می‌توانند مداخله کرده و از روش هایی برای منفی کردن تست شان استفاده کنند. اما به طور کلی جواب این تست نیز در بیشتر موارد معتبر است.

تست ب2

تست تریاک

تست شیشه

تست اعتیاد به حشیش

تست کوکائین

تست هروئین

تست مورفین

تست گل یا ماریجوانا

تست متادون

تست کراک

تست کراک

تست ترامادول

نحوه انجام تست اعتیاد

نحوه انجام هریک از تست هایی که در قسمت قبلی در مورد آنها توضیح داده شد؛ متفاوت است. اما به طور کلی برای جمع آوری نمونه باید دست هایتان را کملا بشویید و یا حتی از دستکش استفاده کنید. برای انجام تست ادرار، ناحیه تناسلی خود را تمیز کرده و نمونه را بگیرید. در روش های دیگر نیز پرستار تست را می‌گیرد و نیاز به مداخله خود فرد نیست.

تست اعتیاد چه مواردی را اندازه گیری می‌کند؟

انواع تست اعتیاد وجود و مقدار اپیوئیدها یا متابولیت های مخدر را تشخیص می‌دهند. متابولیت ها موادی هستند که در اثر تجزیه اپیئویدها در بدن ایجاد می‌شوند. اپیوئیدها خود انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستن.

اپیوئیدهای طبیعی که از گیاه خشخاش گرفته می‌شوند.

اپیوئیدهای مصنوعی که از مواد صنعتی در بدن ایجاد می‌شوند.

اپیوئیدهای نیمه مصنوعی

مصرف چه داروهایی بر روی تست اعتیاد تاثیر دارد؟

تست اعتیاد با برخی از داروها تداخل دارد. به این معنی که مصرف داروهای خاصی می‌تواند بر جواب تست تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد. از این رو بهتر است افراد قبل از انجام تست اعتیاد از این داروها استفاده نکنند. این داروها شامل بوپروپیون، کلرپرومازین، کلومیپرامین، سرترالین، ترازودون، ناپروکسن و… می‌شوند.

با چه روش هایی می‌توان تست اعتیاد را منفی کرد؟

روش های مختلفی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد که بسیاری از افراد از آنها برای پنهان کردن اعتیاد خود استفاده می‌کنند. برای مثال ادرار خود را رقیق کرده و یا مواد مختلفی را داخل آن می‌ریزند و یا حتی ادرار فرد دیگری را به جای ادرار خود قرار می‌دهند. اما در نهایت با روش های دیگری می‌توان متوجه اعتیاد فرد شد و اینکار نتیجه خوبی ندارد.

تفسیر جواب های تست اعتیاد

جواب تست اعتیاد

جواب تست اعتیاد سه حالت دارد. یا منفی کاذب است، یا مثبت کاذب و یا به طور کلی نمی‌توان تشخیص درستی گذاشت. در این حالت یا فرایند آزمایش به درستی پیش نرفته و یا فرد کاری را در این زمینه انجام داده است.

منفی کاذب

زمانی که افراد از داروهای ادرارآور و یا رقیق کننده استفاده کنند؛ آب زیاد بنوشند تا ادرار آنها رقیق شود؛ و یا از مواد ترش و اسیدی و بازی استفاده نمایند، جواب به صورت کاذب منفی است. در صورتی که فرد مبتلا به اعتیاد است.

مثبت کاذب

در بیشتر موارد خوردن داروهای خاصی قبل از آزمایش منجر به مثبت شدن تست اعتیاد به طور کاذب می‌گردد؛ در حالیکه فرد اعتیاد ندارد. در این شرایط فرد احتمالا از داروهایی مانند آمفتامین، کدئین، داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب استفاده کرده است.

تست اعتیاد در خانه

کیت های تشخیصی تست اعتیاد در خانه نیز امروزه کاربرد زیادی داشته و همچنین از خطای کمی نیزبرخوردارند. همچنین در مواردی می‌توان اعتیاد به انواع موادها را نیز با آنها متوجه شد. چهار نوع کیت تک کاره، سه کاره، پنج کاره و ده کاره داریم که در هریک از آنها نواری را باید در نمونه ادرار فرد معتاد قرار داده و مدتی صبر می‌کنیم. در صورت مشاهده دوخط رنگی به عدم اعتیاد فرد، یک خط ، به معنی اعتیاد و یا اگر هیچ خط رنگی مشاهده نکنیم؛ به این معناست که جواب تست درست نبوده و باید آن را تکرار نماییم .

تست اعتیاد نواری

تست اعتیاد نواری نیز نوع دیگری از روش های خانگی آزمایش اعتیاد است. در این حالت تنها یک نوار اعتیاد را تشخیص می‌دهد و کیتی نیست که نوار را داخل آن قرار دهیم.

کیت های چندکاره

کیت های چندکاره به طور همزمان اعتیاد به چند ماده مختلف را می‌سنجند. البته در این حالت ممکن است احتمال خطا کمی بیشتر شود. اما به طور کلی در بیشتر موارد جواب آنها درست است. موادی که وجود آنها با این کیت ها تشخیص داده می‌شوند؛ شامل مورفین ها، متادون، کوکائین، آمفتامین، بوپرنورفین، ماریجوانا و… است.

هزینه تست اعتیاد

هزینه هریک از کیت های خانگی متفاوت بوده و بسته به شرکت سازنده و تعدادها نوارهای موجود در آنهاست. تست اعتیادی که در آزمایشگاه ها صورت می‌گیرد نیز هزینه متفاوتی دارد.

مدت زمان جواب تست اعتیاد

مدت زمان حاضر شدن جواب تست اعتیاد نیز بستگی به نوع اعتیاد دارد که از چند ساعت تا چند روز متغیر است. در مواردی که افراد از تست های خانگی استفاده می‌کنند و یا آزمایش به صورت فوری انجام می‌شود؛ جواب بسیار سریع داده می‌‌شود. اما در موارد دیگر معمولا چند روزی طول می‌کشد.

سخن پایانی

از آنجایی که امروزه اعتیاد شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است؛ تقاضا برای انجام تست اعتیاد نیز افزایش یافته. اما برای تشخیص درست این موضوع نیز باید از روش درستی استفاده کرد. افراد بهتر است قبل از آزمایش با متخصص مشورت کرده و همچنین در صورت مثبت شدن جواب فرایند ترک اعتیاد را آغاز نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا جواب آزمایش اعتیاد همیشه درست است؟

خیر، هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد و با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر پاسخ آزمایش اعتیاد در موارد متعددی جواب آزمایش اعتیاد درست نیست. از این رو، جهت کسب اطمینان آزمایش اعتیاد را دوباره تکرار می‌کنند.

آیا مصرف کدئین منجر به پاسخ مثبت آزمایش اعتیاد می‌شود؟

داروهای مختلفی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر بگذارند و منجر به مثبت شدن نتیجه شوند. یکی از داروهایی که مصرف بیش از حد آن می‌تواند جواب آزمایش اعتیاد شما را تحت تاثیر قرار دهد، مصرف زیاد کدئین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره