اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان هروئین و متادون

مصرف همزمان هروئین و متادون یکی از اقداماتی است که بسیاری از افراد معتاد برای ترک به سراغ آن می‌روند. به طور کلی متادون دارویی است که برای ترک اعتیاد تجویز می‌شود. اما خود اعتیادآور بوده و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. از طرفی هروئین نیز از مواد مخدر خطرناک محسوب می‌شود. از این رو مصرف این دو ماده با یکدیگر می‌تواند مشکلات زیاد و گاها غیرقابل جبرانی ایجاد نماید. استفاده از متادون برای ترک اعتیاد در ابتدا توسط پزشک تجویز شده و بسیار هم اثربخش است. اما بعد از مدتی بدن نسبت به آن وابستگی پیدا کرده و خود تبدیل به اعتیاد می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

از طرفی گاهی افراد خود از دوز تجویزی پیروی نکرده و مقدار بیشتری از آن را مصرف می‌کنند. از این رو بسیار اهمیت دارد که قبل از مصرف آن برای ترک اعتیاد حتما اطلاعات لازم را کسب کرده و از متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان هروئین و متادون می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مصرف همزمان هروئین و متادون

به طور کلی علاوه بر مصرف همزمان هروئین و متادون شاهد مصرف همزمان بسیاری دیگر از مواد با متادون نیز هستیم. چرا که این دارو برای ترک اعتیاد تجویز شده اما خود اعتیادآور است. افراد با مصرف این دارو تصور می‌کنند که در حال ترک کردن هستند. در صورتی که تنها دوز مصرفی آنها کاهش یافته و یا اعتیاد آنها متوجه ماده دیگری شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که از متادون در کنار روش های دیگری برای ترک باید استفاده شود. در ادامه به بررسی هریک از این دو مواد به طور جداگانه پرداخته پیامدهای ناشی از این موضوع را نیز توضیح خواهیم داد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

متادون

متادون خود نوعی مخدر شبه افیونی است که برای ترک اعتیاد به موادی مانند تریاک، شیره، مورفین و هروئین تجویز می‌شود. این دارو هم به شکل قرص موجود است و هم شربت آن نیز تجویز می‌شود. اما مکانیسم عمل آن بدین صورت است که به گیرنده اپیوئیدی مغز متصل شده و در دوران سم زدایی از بروز علائمی مثل دردهای عضلانی، حالت تهوع و استفراغ و… جلوگیری می‌کند. همچنین میل افراد را به مصرف مواد مخدر نیز از بین می‌برد. فراموش نکنید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک مصرف شده و در طول دوره ترک افراد حتما تحت نظر باشند.

هروئین

هروئین نیز یک ماده افیونی قوی محسوب می‌شود که خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد. هروئین از مشتقات مورفین است که به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد. اما برای تولید هروئین، خشخاش با مواد دیگری نیز ترکیب می‌شود. این ماده به شکل پودر سفید یا قهوه ای رنگ وجود داشته؛ گاهی نیز سیاه و چسبنده است. همچنین به شکل های مختلفی نیز مصرف می‌شود. برای آشنایی بیشتر با عوارض و علائم اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

ترک اعتیاد به هروئین با متادون

با توجه به نکاتی که در مورد هروئین گفته شد؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اصلا ترک اعتیاد به هروئین با متادون امکانپذیر است و یا خیر! در جواب باید گفت که استفاده از متادون برای ترک اعتیاد به بسیاری از مواد از جمله هروئین موثر است. اما باید عوارض جانبی ناشی از آن مانند شکل گیری یک اعتیاد جدید را نیز در نظر گرفت. این دارو می‌تواند به طور کامل میل افراد را برای مصرف هروئین از بین ببرد. اما افراد باید حتما به دوز تجویزی توسط پزشک خود پایبند بوده و در کنار آن از روش های دیگر نیز برای ترک اعتیاد بهره گیرند. برای کسب اطلاع در زمینه راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان هروئین و متادون

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان هروئین و متادون

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد مصرف همزمان هروئین و متادون می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در این قسمت به توضیح برخی از آثار جانبی این روش می‌پردازیم.

اختلال در سیستم تنفسی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که مصرف همزمان هروئین و متادون ایجاد می‌کند؛ اختلال در سیستم تنفسی است. چرا که مواد مخدر افیونی بر بصل النخاع تاثیر گذاشته و منجر به مهار مراکز تنفسی و اختلال در کارکرد آنها می‌شوند. در این حالت اکسیژن رسانی نیز دچار مشکل شده و افراد به بیماری های تنفسی مختلفی مبتلا می‌شوند.

منقبض شدن مردمک چشک

یکی دیگر از پیامدهای مصرف همزمان هروئین و متادون ، انقباض مردمک چشم است. در واقع این می‌تواند نشانه ای از مصرف همزمان این دو ماده نیز باشد. چرا که تشخیص این موضوع برای افراد دشوار است. اما این مورد نشانه ای هشداردهنده است که بدن فرد در شرایط بدی قرار دارد.

اوردوز و مسمومیت

از اصلی ترین عوارض مصرف همزمان هروئین و متادون ، اوردوز و مسمومیت است. افراد برای اینکه به لذت اولیه برسند؛ باید مقدار زیادی از هروئین و متادون را مصرف نمایند و همین موضوع باعث بروز حالاتی مانند اغما و گاها مرگ می‌شود.

سخت تر شدن فرایند ترک اعتیاد

طبیعی است که ترک کردن دو ماده مخدر به طور همزمان کاری بسیار دشوار است. چرا که افراد باید مراحل درمان را دوبار پشت سر بگذارند. همین سختی عاملی بازدارنده برای شروع فرایند ترک اعتیاد بوده و منجر به ناامیدی آنها می‌گردد.

علت مصرف همزمان هروئین و متادون

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت؛ علت مصرف همزمان هروئین و متادون است. زمانی که افراد بتوانند علت اینکار را از بین ببرند و از عوامل محرک دور باشند؛ کمتر احتمال دارد که دوباره اینکار را انجام دهند و ترک کردن نیز برایشان آسان تر خواهد شد.

کسب لذت بیشتر: بعد از مدتی بدن نسبت به مواد مخدر مقاوم شده و دیگر احساس لذت نمی‌کند. از این رو افراد مجبور می‌شوند تا مقدار بیشتری مصرف کرده و یا به سراغ مواد مخدر دیگری بروند.

هیجان طلبی در افراد معتاد: یکی دیگر از دلایل این موضوع این است که افراد معتاد تمایل زیادی برای مصرف مواد مخدر مختلف دارند. از این رو به دلیل روحیه هیجان طلبی به سراغ آنها رفته و گاها گرفتار اعتیاد به آنها می‌شوند.

داشتن باورهای اشتباه در این مورد: داشتن باورهای نادرست و اطلاعات غلط نیز عامل دیگری است که منجر به مصرف همزمان هروئین و متادون می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند استفاده از متادون خاصیت درمانی داشته و مصرف آن به صورت خودسرانه مشکلی ندارد. از این رو مصرف دو ماده را با یکدیگر آغاز می‌کنند.

ترک اعتیاد و درمان مصرف همزمان هروئین و متادون

ترک اعتیاد و درمان مصرف همزمان هروئین و متادون

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ مصرف همزمان هروئین و متادون ، فرایند ترک اعتیاد را دشوار می‌کند. اما می‌توان مرحله به مرحله مصرف آنها را متوقف کرده و بر اعتیاد غلبه کرد. افراد برای اینکار باید برای هریک از این دو ماده به طور جداگانه سم زدایی را انجام داده و دوره نقاهت خود را بگذرانند. ترک این دو ماده به طور همزمان و در یک مرحله اصلا امکانپذیر نبوده و به بدن آسیب زیادی وارد می‌کند. از این رو افراد باید در این زمینه حتما با متخصص مشورت کرده و از ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی استفاده نمایند.

سخن پایانی

با اینکه متادون خاصیت درمانی برای اعتیاد دارد؛ اما مصرف همزمان آن با مواد دیگر مانند هروئین بسیار خطرناک بوده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. از این رو حتی برای ترک اعتیاد نیز نباید به طور خودسرانه از این ماده استفاده نمود. افراد در صورت مصرف همزمان هروئین و متادون باید با متخصص مشورت کرده و درمان خود را به صورت اصولی پیش ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان هروئین و متادون می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من خیلی دلم میخواد ترک کنم برای همین قرص متادون شروع کردم میخورم ولی الان هم به متادون هم هرویین وابسته شدم. چیکار کنم ترو خدا راهنمایی کنید.

    1. سلام داروهایی مثل متادون به عنوان جایگزینی برای ماده مخدر تجویز میشن. اما اگر دوزها به درستی مصرف نشه خودش باعث اعتیاد شده و عوارض ناخوشایند خواهد داشت. با توجه به اینکه در حال حاضر هم مصرف کننده هروئین و هم متادون هستید میتونیم بگیم که دوزهای متادون رو به درستی مصرف نکردید و دچار اعتیاد توام شده اید. هر چه زود تربه متخصص مراجعه کرده و از دستورات آن پیروی کنید. میتونید با شماره های درج شده تماس بگیرید و از متخصصان با تجربه مرکز مشاوره روانشناسی آواژه مشاوره دریافت کنید.

  2. باعرض سلام وخسته نباشیدمن الان یک ساله متادون مصرف میکنم. میخواستم بپرسم دوزمتادون چندوقت یک بار بایدپایین بیارم.

    1. سلام در ابتدا باید دید که متادون برای ترک چه ماده ای مصرف میشه ویا دلیل اصلی مصرف متادون چیه؟ سبک زندگی ، تغذیه ، آمادگی روانی و…. شما در کاهش دوز ها و روند ترک خیلی مهمه پس زمان دقیقی و پروسه مشخصی وجود نداره که بشه به همه به طوریکسان داد. متخصص ترک اعتیاد با بررسی عوامل مختلف به شما دوز های مناسب شما رو میدن.

  3. با سلام
    من متادون مصرف میکنم و چند بار اقدام به ترک متادون کردم ولی ناموفق بودم. حتی تا روز دهم هم پیش رفتم ولی درد و بیخوابی پایانی نداشت ولی زمانیکه مواد مخدر مصرف می‌کردم بعد از سه روز ترک حالم خوب میشد. ولی ترک متادون وحشتناک و دردناک و عذاب آور و از همه بدتر خیلی طولانی تر از ترک هرویین و تریاک هست
    من چند سال پیش خواستم دوباره به مواد مخدر رو بیارم تا ترک راحتری داشته باشم برای همین بعد از حدود ده سال رفتم و هروئین خریدم فکر میکردم بعد از ده سال با مصرف اولین کام از این مواد به نعشگی زیادی خواهم رسید، ولی در عین ناباروری با مصرف بیشتر و بیشتر هیچ نعشگی به من دست نداد و حتی تمام آن هرویین را مصرف کردم گویی که سیگار خالی کشیده ام، فکر کردم جنس خوبی به من نداده اند دوباره رفتم و از جای دیگری تهییه کردم ولی باز همین موضوع تکرار شد تا اینکه یک نفر به من گفت وقتی به متادون اعتیاد پیدا میکنی دیگر هیچ موادی تاثیر گذار نخواهد بود چون متادون قویترین مخدر صنعتی در جهان است و مواد دیگر در برابر متادون مانند آب خوراکی هستند. میخواستم صحت و سقم این گفته ها را از اینجا جویا بشم .ممنون میشم در این مورد منو راهنمایی کنید چون از متادون واقعاً خسته شدم و الان مصرف میکنم بدون اینکه دردهام تسکین بیابه.

    1. سلام متادون با هدف جایگزینی با مواد مخدری مثل تریاک و هروئین ساخته شده. زمانی که متادون مصرف می کنید گیرنده های مغز را اشغال می کنن پس با مصرف همزمان هروئین جایی برای ماده جدید وجود نداره. بله متادون طولانی اثرتر هست، به همین خاطر می تونه جایگزین مواد مخدر باشه ، در واقع سازندگان متادون می خواستند بیمار مدت زمان بیشتری بدون نیاز به تزریق یا مصرف دارو بتونه به زندگی روزمره بپردازه پس یکی دیگه از معایب اعتیاد رو با این دارو پوشش دادن. موضوع بعدی نئشگی است که با مصرف متادون نئشگی به مانند ماده مخدر ایجاد نمیشه پس میل به مصرف دارو به مرور زمان برای بیمار از بین میره. اتفاقی که برای شما افتاده، این همون زمان و مکانی است که هدف از متادون درمانی در حال محقق شدن هست. درسته ترک متادون کار آسونی نیست و باید طبق ضوابط پیش برید. مسلما با اقدامات خودسرانه ای مثل مصرف مجدد مواد اعتیاد وضعیت رو سخت تر میکنه. چه بسا سختی زیادی کشیدید تا به این نگرش برای ترک با تمایل خودتان برسید. بنابراین توصیه می کنیم در این مرحله حتما با کمک متخصصین ترک دوزها را تنظیم نمایید و برای ترک اقدامات لازم که متخصص راهنمایی می کنند را انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره