ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در 17 سالگی

ازدواج در 17 سالگی با پستی بلندی های زیادی همراه است. با اینکه افراد در این سن نزدیک به سن قانونی بوده و تقریبا بحران های ناشی از دوران بلوغ را پشت سر گذاشته اند؛ اما بازهم نمی‌توانند به درستی در این مورد تصمیم گیری کنند. چرا که ازدواج یک تصمیم مهم و اساسی در زندگی است که افراد علاوه بر سن باید ملاک های دیگری را نیز در نظر بگیرند. اگرچه امروزه سن ازدواج در جوامع افزایش یافته و افراد کمتر در این سن تصمیم به ازدواج می‌گیرند. اما به هر حال احتمالی است باید در مورد نوجوانان در نظر گرفت. چرا که آنها در سن حساسی هستند و ممکن است تصمیمات عجولانه و احساسی زیادی بگیرند. از این رو هم نوجوانان و هم خانواده ها می‌توانند در این مورد از روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در 17 سالگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج در 17 سالگی | درست یا غلط؟

ازدواج در 17 سالگی در بیشتر موارد به علت اصرار خود نوجوان و یا فشارهای خانواده صورت می‌گیرد. اما این موضوع می‌تواند آینده نوجوان را به طور کلی دگرگون کرده و شرایط سختی را برای او ایجاد نماید. اما همچنان برخی معتقدند که ازدواج در سن پایین بهتر است. البته نمی‌توان در این مورد به طور قطعی نظر داد. چرا که بسیاری افراد با ازدواج در این سن، رابطه خوبی را با همسر خود تجربه کرده و بر مشکلات ناشی از آن غلبه کرده اند. اما عده ای هم هستند که در این ازدواج دچار شکست شده اند. برای اطلاع از بهترین سن ازدواج کلیک نمایید.

علت تمایل افراد به ازدواج در 17 سالگی

علت تمایل افراد به ازدواج در 17 سالگی

در ابتدا بهتر است به بررسی دلایل ازدواج در 17 سالگی بپردازیم. آشنایی با این عوامل می‌توان درک این موضوع را ساده تر کرده و به افراد کمک می‌کند تا اقدامات درست تری انجام دهند. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل خواهیم پرداخت. برای اطلاع از دلایل ازدواج زودهنگام کلیک نمایید.

اعتقادات مذهبی

یکی از دلایل ازدواج در 17 سالگی ، اعتقادات مذهبی افراد است. در این شرایط افراد تصور می‌کنند که نوجوان هرچه زودتر ازدواج کند؛ کمتر احتمال دارد که گناه کرده و همچنین می‌تواند دین خود را نیز کامل کند. گاهی خود نوجوان نیز این عقاید را داشته و تحت تاثیر همین موضوع تن به ازدواج در سن نوجوانی می‌دهد.

زمینه های فرهنگی

فرهنگ جامعه و خانواده ای که افراد در آن رشد می‌کنند نیز در این مورد موثر است. در برخی از فرهنگ ها به طور کلی همه افراد باید زود ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند. به همین دلیل ممکن است حتی ازدواج زودتر از 17 سالگی نیز رخ دهد.

فقر خانواده

یکی دیگر از دلایل ازدواج در 17 سالگی، مشکلات مالی و اقتصادی خانواده است. در این شرایط افراد به دنبال راهی برای فرار از خانواده و تجربه زندگی بهتر هستند. و یا خانواده به دلیل اینکه از پس هزینه های فرزندشان برنمی‌آیند؛ او را مجبور به ازدواج می‌کنند.

ترس از تاخیر در ازدواج

نوجوانان در این دوران تحت تاثیر احساسات و هیجانات خود هستند و به همین دلیل نمی‌توانند به درستی آینده نگری کنند. از این رو زمانی که نسبت به فردی احساس علاقه می‌کنند؛ از اینکه دیگر چنین فرصتی برای آنها ایجاد نشود؛ ترسیده و سریعا تصمیم به ازدواج می‌گیرند. این ترس حتی در بین برخی از بزرگسالان نیز وجود دارد.

پیامدهای ناشی از ازدواج در 17 سالگی

اما ازدواج در 17 سالگی می‌تواند با مشکلات زیادی همراه باشد. با اینکه به طور کلی شروع زندگی مشترک حتی در بزرگسالی هم دشوار است؛ اما نوجوانان هنوز از آمادگی و مهارت های لازم برخوردار نیستند. به همین دلیل بیشتر احتمال دارد که به مشکل بربخورند. برخی از این پیامدها، شامل موارد زیر هستند.

عدم برخورداری از قدرت تصمیم گیری در نوجوان

در زندگی زناشویی، افراد باید در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری کرده و به طور کلی انتخاب های زیادی داشته باشند. انجام اینکار برای یک نوجوان 17 ساله دشوار است. چرا که نوجوان تجربه بسیار کمی داشته و در شرایط بحرانی عملکرد خوبی نمی‌تواند داشته باشد.

آینده نگری نکردن

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ نوجوانان به خوبی نمی‌توانند آینده نگری کرده وبیشتر ترجیح می‌دهند که در زمان حال باشند. اما برای ازدواج در 17 سالگی و داشتن یک رابطه سالم، افراد باید از این توانایی برخوردار بوده و به عواقب موضوعات مختلف در آینده فکر کنند. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای ناشی از ازدواج در نوجوانی کلیک نمایید.

خشونت خانگی

بر اساس آمارهای به دست آمده در این زمینه، در ازدواج های در سن نوجوانی، بیشتر شاهد بروز خشونت خانگی هستیم. چرا که در این دوران نوجوانان قدرت کنترل خشم، دفاع از خود، صحبت کردن و حل مسئله را ندارند. به همین دلیل به روش های اشتباه متوسل می‌شوند.

ادامه یافتن بحران های دوران نوجوانی

در 17 سالگی همچنان شاهد بروز برخی از بحران های نوجوانی هستیم که می‌توانند در رابطه تبدیل به بحران شوند. به زبان ساده تر، نوجوان در این دوران هنوز با مسائل مربوط به خود درگیر بوده و نمی‌تواند در ارتباط فرد دیگر، عملکرد خوبی داشته باشد. و یا نمی‌توان از او انتظار رفتار بالغانه و پخته داشت.

نداشتن رابطه جنسی با کیفیت

از آنجایی که یک نوجوان 17 ساله از سواد جنسی برخوردار نیست و اطلاعات زیادی در این زمینه ندارد؛ بسیار احتمال دارد که زوجین در این مورد نیز با یکدیگر دچار مشکل شوند. این موضوع در مسئله فرزندآوری نیز نقش خواهد داشت.

بیشتر شدن دخالت های خانواده ها

طبیعی است که به دلیل تجربه و اطلاعات کم نوجوانان در زندگی مشترک، آنها بیشتر از خانواده های خود کمک گرفته و با آنها مشورت کنند. اما همین موضوع منجر به بیشتر شدن دخالت های آنها نیز می‌گردد. چرا که خانواده ها تصور می‌کنند که فرزندان شان هنوز بچه بوده و باید در هر موردی به آنها کمک کنند.

مزایای ازدواج در 17 سالگی

مزایای ازدواج در 17 سالگی

اما ازدواج در 17 سالگی می‌تواند مزایایی نیز داشته باشد. عده زیادی موافق ازدواج در سن پایین هستند. اما بهتر است سن پایین را از 18 سالگی در نظر بگیریم. با اینکه زوجین نوجوان، مخصوصا در ابتدای رابطه احتمالا مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد؛ اما در برخی موارد شاهد کیفیت بهتر این رابطه در مقایسه با بزرگسالان نیز هستیم. چرا که در این دوران انتظارات افراد از یکدیگر کمتر بوده و سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند. از طرفی شانس فرزندآوری نیز در این شرایط بیشتر خواهد شد.

عوامل موثر بر ازدواج در 17 سالگی

اگر افراد به هر دلیل مایل به ازدواج در 17 سالگی بودند؛ بهتر است علاوه بر سن به موضوعات دیگری نیز توجه داشته باشند. در واقع این ملاک ها برای ازدواج در هر سنی مهم بوده و باید به مجموعه ای از آنها توجه داشت. برای مثال قبل از تصمیم گیری در مورد ازدواج باید به این موضوع فکر کنید که نوجوان 17 ساله تا چه اندازه به رشد جسمانی، عقلی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی رسیده است. برای آشنایی با معیار انتخاب همسر کلیک کنید.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در مورد ازدواج در 17 سالگی در بالا به آنها اشاره شد؛ باید بدانید که در نهایت تصمیم گیری در این مورد برعهده خودتان است. اما بهتر است به خوبی در این مورد فکر کرده و مزایا و معایب اینکار را در نظر داشته باشید. از طرفی حتما در این مورد با یک روانشناس نیز مشورت کرده و از او کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در 17 سالگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره