ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در 17 سالگی

ازدواج در 17 سالگی برای خیلی از دختران و پسران می تواند زمان مناسبی برای شروع زندگی و یا تصمیم به زندگی مشترک باشد. اما از نظر خیلی از متخصصان خانواده و ازدواج احتمال این که آمادگی لازم برای ازدواج ایجادنشده باشد، زیاد است. پس باید در اتخاذ چنین تصمیمی تعلل کرد. علاوه بر زوج ها، خانواده ها نیز باید به این مساله توجه بیشتری نشان دهند. چرا که دختر و پسر به دلیل بالا بودن هیجاناتشان ممکن است تصمیماتی دور از منطق بگیرند. یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی این شرایط دریافت مشاوره ازدواج است. شما می توانید از هر جایی با بهترین متخصیین مشاوره ازدواج دریافت کنید.

ازدواج در 17 سالگی

در اکثر کشورها سن قانونی برای ازدواج 18سال است. در نتیجه دختر و پسر زیر 18سال به طور قانونی و رسمی نمی‌توانند برای ازدواج اقدام کنند. اما در کشور ما از نظر قانونی محدودیتی برای ازدواج زوج‌هایی که زیر 18سال سن دارند وجود ندارد. با این حال کارشناسان سلامت بر این باورند که اگر در دوران نوجوانی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، باید برای اطمینان یافتن از صحت انتخاب خود دقت و تامل بیشتری به خرج دهید. چرا که در سنین نوجوانی با وجود اینکه از نظر جسمانی به بلوغ میرسید، اما هنوز برای تصمیم گیری‌ها و اقدامات مهم به راهنمایی و نظارت بزرگسالان نیاز دارید. در نتیجه باید از هرگونه تصمیم شتابزده و هیجانی اجتناب کنید.

با این حال از آنجایی که دختر/پسر در 17 سالگی به سن قانونی و دوران بزرگسالی بسیار نزدیک هستند، ممکن است دقت کمتری در این باره به خرج دهند و احساس کنند از آمادگی لازم برای ازدواج برخوردارند. اما آنچه مهم است رسیدن به بلوغ روانشناختی و عقلانی است که لزوما با افزایش سن به دست نمی‌آید. بهترین راه برای اینکه بفهمید در 17 سالگی از آمادگی کافی برای ازدواج برخوردار هستید یا نه این است که به روانشناس مراجعه کرده و از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ازدواج زودهنگام

چرا ازدواج در 17 سالگی خوب است؟

ازدواج در سن 17 سالگی یا به طور کل در سنین پایین موافقان و مخالفان خود را دارد. با توجه به روند رشد انسان برای همسر گزینی زمان به خصوصی را مناسب دانستند که می‌توانید با مراجعه به مقاله سن ازدواج بیشتر بخوانید. 4 دلیل اصلی برای موافقان ازدواج 17سالگی به شرح زیر است.

1- اعتقادات دینی و مذهبی

یکی از دلایلی که باعث ترویج ازدواج در سنین پایین می‌شود، باورهای مذهبی است. در واقع از آنجایی که ازدواج در دین ما جایگاه بسیاری بالایی دارد، بسیاری از افراد دوست دارند جوانان را ترغیب کنند که هرچه زودتر برای شروع زندگی مشترک اقدام کرده و به این ترتیب دیگر برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی خود به راه‌های غیرشرعی کشیده نشوند.

2- ازدواج در 17 سالگی و رسومات اجتماعی

در بسیاری از فرهنگ‌ها ازدواج در سنین پایین بخشی از رسم و رسومات است که سال‌های سال به شکلی خاص انجام می‌شده. در نتیجه هرگونه مخالفت با آن ممکن است واکنش‌های شدید یا متعصبانه‌ای را در پی داشته باشد. تغییر این آداب و رسوم یک شبه ممکن نیست و نیاز به سال‌های سال آموزش و آگاه سازی دارد.

3- فقر خانواده ها

در بسیاری از موارد ازدواج در سن کم به خصوص برای دختران به اجبار و زور خانواده‌ها اتفاق می‌افتد. علت این موضوع در بسیاری از موارد به فقر و مشکلات مرتبط با آن برمی‌گردد. در واقع خانواده‌هایی که از پس مخارج فرزندان خود برنمی‌آیند با شوهر دادن فرزندشان تلاش می‌کنند اوضاع را بهبود ببخشند که متاسفانه این کار با آسیب‌های روحی و روانی‌اش در اکثر موارد به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌انجامد.

4- ترس از دست دادن فرصت ازدواج

بسیاری از آدم‌ها بر این باورند که نوجوانان ازدواج را ساده‌تر می‌گیرند و سخت گیری‌های کمتری برای آن به خرج می‌دهند. اما هرچقدر که سن دخترها و پسرها بالا می‌رود، معیارهای سختگیرانه‌تری پیدا می‌کنند که همین مسئله ازدواج آن‌ها را بیشتر به تاخیر می‌اندازد یا فرصت‌های مناسب را از آن‌ها می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سن ازدواج

چرا برخی با ازدواج در 17 سالگی مخالف اند؟

امروزه بسیاری از کارشناسان و فعالین حقوق مدنی  مخالف پدیده کودک همسری و ازدواج در سنین نوجوانی هستند. آن‌ها بر این باورند که در دنیای امروزی که تحصیل و دانش اهمیت پیدا کرده و ورود به جامعه و پایان دوران محصلی بیش ازگذشته به طول می‌انجامد، نمی‌توان بر اساس فرمول گذشتگان به ازدواج نگریست. مخالفان هم 4 دلیل اصلی برای دیدگاه منفی‌شان به ازدواج دختر یا پسر 17 ساله دارند. برای آشنایی با معیار انتخاب همسر کلیک کنید.

1- ناتوانی نوجوانان در زمینه تصمیم گیری منطقی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد مغز در سنین نوجوانی هنوز ادامه دارد. از همین رو قابلیت‌های شناختی نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. برای مثال نوجوانان بیش از بزرگسالان تحت تاثیر عواطف و هیجانات شدید قرار دارند. به همین خاطر هم هست که نوجوانان شتابزده‌تر عمل می‌کنند و تصمیم گیری‌های هیجانی بیشتری انجام می‌دهند. در این شرایط اگر نوجوانان در رابطه عاطفی قرار بگیرند بیشتر احتمال دارد که صرفا بر اساس احساس عشق و علاقه در ازدواج اصرار کنند و بعدها از این موضوع پشیمان شوند.

2- ناتوانی نوجوانان در زمینه آینده نگری

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص دوران نوجوانی این است که دختر/پسر در این سنین توانایی آینده نگری کمتری دارند. آن‌ها برای تصمیمات و انتخاب‌های خود بیش از هرچیز به احساس رضایت آنی فکر می‌کنند و کمتر به ابعاد تصمیم خود در بلند مدت می‌اندیشند. از همین رو روانشناسان تاکید می‌کنند که نوجوانان هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که باید تصمیم‌های مهم بگیرند نظیر انتخاب رشته تحصیلی، شغل یا ازدواج حتما با افراد متخصص در ارتباط باشند و از آن‌ها کمک و راهنمایی بگیرند.

3- چالش ها و بحران های دوران نوجوانی

دوران نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی انسان است که چالش‌ها و بحران‌های مهمی در پی دارد. یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی که در این زمان بروز می‌یابد بحران هویت است. در جریان بحران هویت افراد می‌خواهند بدانند چه کسی هستند، از زندگی چه می‌خواهند و باید چه اهداف و ارزش‌هایی را در زندگی دنبال کنند. ازدواج با ایجاد چالش‌ها و دغدغه‌های جدید در بسیاری از موارد به افراد اجازه نمی‌دهد که بتوانند به شیوه سالمی بحران‌های مرتبط با سن خود را حل و فصل کنند.

به عبارت دیگر در بسیاری از موارد فرد بدون اینکه نوجوانی را پشت سر گذاشته باشد، وارد دغدغه‌های دوران بزرگسالی می‌شود که این مسئله در دراز مدت به او آسیب رسانده و بحران‌های روانشناختی مختلفی نظیر احساس سردرگمی هویت را به همراه می‌آورد.

4- بالا بودن آمارهای مرتبط با خشونت خانگی در ازدواج نوجوانان

آمارهای جهانی حاکی از این یافته هستند که نوجوانان به خصوص دخترهایی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند بیش از سایرین با خشونت‌های خانگی نظیر پرخاشگری فیزیکی، سوء استفاده جنسی و آزارهای روانی رو به رو می‌شوند. این یافته به خصوص در مواردی که همسر از نظر سن یا جایگاه اقتصادی در وضعیت بالاتری قرار دارد، بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره