اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به کوکائین

اعتیاد به کوکائین با اینکه به دلیل قیمت بالای آن خیلی رایج نیست؛ اما بسیاری افراد به آن مبتلا شده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. کوکائین ماده‌ای محرک بوده که به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف تصور عموم این ماده خاصیت اعتیادآوری زیادی داشته و حتی بعد از یکبار مصرف نیز منجر به وابستگی می‌گردد. بسیاری تحت تاثیر همین باور دست به مصرف تفننی آن زده؛ اما بعد از آن دیگر نمی‌توانند میل شدید خود را به مصرف دوباره کنترل نمایند. از طرفی به علت بالابردن تمرکز و حواس بسیاری از دانشجویان مصرف آن را آغاز می‌کنند. این حالت تنها به دلیل کمبود اطلاعات افراد است. از این رو باید در این مورد با یک مشاور مشورت کرده و در صورت واسبتگی آن را ترک نمایند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کوکائین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

اعتیاد به کوکائین

نکته جالب اینجاست که به دلیل قیمت بالای این ماده، افراد به سختی به نوع خالص آن را دسترسی دارند. از این رو فروشندگان از این موضوع سواستفاده کرده و به جای کوکائین مواد دیگری را که به این شکل وجود دارند؛ به مصرف کنندگان می‌فروشند. همین موضوع منجر به مصرف بیشتر افراد می‌گردد. و یا در مواردی به دلیل وجود ناخالصی در این ماده، افراد دچار اوردوز و مسمومیت می‌گردند. این ماده هنوزهم در بسیاری از کشورها کاربرد دارویی داشته و در علم پزشکی از آن استفاده می‌شود. اما مصرف تفریحی آن ممنوع بوده و با آن برخورد می‌شود. از این رو اعتیاد به کوکائین تبعات قانونی نیز دارد.

تاریخچه مصرف کوکائین

کوکائین اولین بار در سال 1859 توسط شیمی دانی آلمانی به نام آلبرت نیمان از برگ های کوکا استخراج شد. در آن دوران از این ماده برای مصارف پزشکی و درمانی استفاده می‌کردند. به طوری که فروید جزو اولین افرادی بود که کوکائین را برای درمان افسردگی و اختلالات جنسی تجویز می‌کرد. او حتی در سال 1884 مقاله ای در این مورد منتشر کرده و مصرف کوکائین را تبلیغ کرد.

بعد از این دوره در سال 1886 از برگ کوکا در نوشابه های کوکاکولا استفاده شد که همین فروش آنها را به طور چشمگیری افزایش داد. اما بعد از آن دیگر مصرف غیرمجاز از این ماده آغاز گردید و افراد به تدریج به مصرف این ماده به شکل های مختلف وابستگی پیدا کردند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک کنید.

خواستگاه کوکائین کجاست؟

کوکائین یکی از قدیمی ترین محرک ها با منشا طبیعی است. به شکلی که هزاران سال قبل از تولد مسیح، اینکاها در آند برگ کوکا را می‌جویدند تا قلب آن را تپش افتاده و در کوهستان بتوانند راحت تر نفس بکشند. بومیان پرو نیز در مراسم های مذهبی نیز از این ماده استفاده می‌کردند. اما بعدها اسپانیایی ها به پرو حمله کرده و این موضوع باعث شد تا مصرف و اعتیاد به کوکائین وارد اروپا نیز بشود.

تفاوت اعتیاد به کوکائین بیس و خام

اعتیاد به کوکائین بیس

کوکائین انواع مختلفی دارد. با اینکه مصرف آنها نشانه ها و پیامدهای نسبتا مشابهی در افراد ایجاد می‌کند؛ اما این ماده به شکل های متنوعی وجود دارد. کوکائین خام همان نمک هیدروکلراید به شکل پودری است. اما کوک بیس، به کراک گفته می‌شود که در آن آب و مواد دیگر نیز علاوه بر کوکائین وجود دارد. نحوه مصرف این دو ماده نیز با یکدیگر متفاوت است. کوکائین به صورت پودری مصرف شده و استشناق می‌شود. اما کراک دود می‌شود. تاثیر کراک زودتر از کوکائین ایجاد شده و سریع تر هم از بین می‌رود. اما کوکائین برای مدت زمان طولانی تری در بدن باقی می‌ماند.

انواع دیگر کوکائین

علاوه بر کراک که یکی از مشتقات کوکائین است؛ انواع دیگری از این ماده نیز وجود دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

?خمیر کوکا

?پودر سفید

?کوکائین صورتی

? کوکائین مصنوعی

?کوکائین سیاه

?باسوکو یا کوکائین زباله

?کوکائین فلس ماهی

?کوکائین زرد

?کوک قهوه ای

تفاوت این مواد تنها در رنگ و یا اسم نیست؛ بلکه ترکیبات آنها با یکدیگر متفاوت هستند.

کوکائین چطور مصرف می‌شود؟

کوکائین به شکل های مختلفی مصرف می‌شود. بیشتر افرادی که اعتیاد به کوکائین را تجربه می‌کنند از طریق بینی آن را بالا کشیده و یا آن را به لسه های خود می‌زنند. اما این ماده را می‌توان تزریق کرده و یا دود کرد. هرکدام از این روش ها مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با تست کوکائین کلیک نمایید.

پیامدهای اعتیاد به کوکائین

همانطور که گفته شد؛ با اینکه بسیاری از افراد از کوکائین به عنوان راهی برای درمان بیماری های خود استفاده می‌کنند اما این ماده منجر به اعتیاد در آنها شده و به زودی مشکل آنها را تشدید خواهد کرد. برخی از این پیامدها شامل موارد زیر می‌شود.

اثرات کوتاه مدت

بالارفتن انرژی

هوشیار شدن از لحاظ ذهنی

حساس شدن نسبت به محرک های محیطی

تحریک پذیری

بروز نشانه های اختلال پارانوئید

کم شدن اشتها

اثرات بلند مدت

اما این تاثیرات به زودی از بین رفته و افراد دچار پرخاشگری شدید و به طور کلی واکنش های شدید دیگری می‌شوند. در صورت ادامه مصرف این ماده منجر به بروز مشکلات پوستی مختلف، مشکلات قلبی، ابتلا به بیماری های روانی، جنسی، بی خوابی و…می‌شود.

اعتیاد به کوکائین در بارداری

بیشتر زنانی که مبتلا به اعتیاد به کوکائین هستند؛ در سن باروری قرار دارند. از این رو باید تاثیرات این ماده در این دوران و بر سلامت جنین نیز در نظر داشت. حتی اگر زنان قبل از دوران بارداری نیز مصرف این ماده را ترک کرده باشند؛ بازهم احتمال زایمان زودرس، سقط جنین، کمبود وزن شدید کودک در حین تولد و وزن نگرفتن آن بعد از تولد، بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، بارداری خارج از رحم و… وجود دارد. اگر مادر در دوران بارداری نیز به مصرف خود ادامه دهد؛ نوزاد نیز مبتلا شده و با اعتیاد متولد می‌شود.

مسمومیت و اوردوز با کوکائین

مسمومیت ناشی از اعتیاد به کوکائین

مصرف بیش از حد کوکائین با احتمال مرگ همراه است. در واقع مواد محرک از موادی هستند که احتمال اوردوز و مرگ با آنها وجود دارد. اگر فرد بیش از حد از این ماده استفاده کند و یا آن را به همراه مواد دیگر مصرف نماید؛ این حالت را تجربه خواهد کرد. برخی از نشانه های اوردوز شامل نامنظم شدن ضربان قلب، حملات قلبی، تشنج، اختلال در تنفس، سکته مغزی، بالارفتن فشار خون و افزایش دمای بدن و توهم و تحریک شدید است. برای اطلاع از روش های ترک کوکائین کلیک کنید.

ترک اعتیاد به کوکائین

مواد محرک بیشتر وابستگی روانی ایجاد می‌کنند. اما به هرحال در دوران ترک اعتیاد به کوکائین نیز افراد مشکلاتی را تجربه خواهند کرد. همچنین آنان باید دوره سم زدایی را پشت سر گذاشته و بعد از آن دوره نقاهت خود را بگذرانند. بهتر است افراد در این دوران تحت نظر یک پزشک و روانشناس بوده و به طور مداوم نشانه های روانی و جسمانی آنان مورد بررسی قرار گیرد.

تداخل دارویی کوکائین با مواد دیگر

همانطور که در قسمت های قبلی نیز به آن اشاره شد؛ اعتیاد به کوکائین با مصرف برخی از داروها به طور همزمان تداخل ایجاد کرده و بسیار خطرناک است. برخی از این داروهای شامل موارد زیر می‌شود.

?آبماسیلکلیب

?استامینوفن

?استازولامید

?ابیراترون

?آبامتاپیر

?آسبوتولول

سخن پایانی

اعتیاد به کوکائین با اینکه قابل درمان و کنترل است؛ اما به دلیل عوارضی که برای افراد ایجاد می‌کند، موضوع نگران کننده ای است. در بیشتر موارد نیز افراد مصرف آن را به صورت تفریحی آغاز می‌کنند. اما این ماده به شدت اعتیادآور بوده و حتی یکبار مصرف آن نیز تاثیرات خود را خواهد داشت. از این رو باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا برده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کوکائین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

1. آیا کوکائین اعتیادآور است؟

بله؛ کوکائین قوی‌ترین و اعتیادآورترین ماده مخدر شناخته شده در جهان است بااین‌حال به دلیل اینکه وابستگی جسمی به این ماده کم است و اعتیاد به آن بیشتر جنبه روانی دارد بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند این ماده اعتیادآور نیست.

2. در صورت اعتیاد یکی از اطرافیان به کوکائین چه باید کرد؟

با توجه به اهمیت موضوع زمان در اعتیاد به کوکائین یا هر ماده مخدر دیگر بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان این مسئله اقدام نمایید؛ اما توجه داشته باشید که حمایت و رفتار مناسب شما با فردی که درگیر اعتیاد به کوکائین شده است اهمیت بسیاری در توانایی وی برای ترک این ماده دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین اطلاعات مناسبی برای شیوه اقدام خود پیدا کنید.

3. چطور متوجه شویم که فردی کوکائین مصرف کرده است؟

مصرف این ماده نتایج قابل مشاهده‌ای در رفتار فرد ایجاد می‌کند ازجمله آن‌ها احساس سرخوشی و پرانرژی بودن بی‌دلیل، پرحرفی، کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب و یا بروز نشانه‌های روانی مانند پرخاشگری و یا توهم و هذیان را می‌توان نام برد.

4. ظاهر کوکائین به چه شکل است؟

این ماده به‌صورت یک پودر سفیدرنگ و نرم است که بویی نداشته اما مزه تلخی دارد. درصورتی‌که این ماده در آزمایشگاه تسویه شده باشد حالت جامد و به صورت خورده سنگ پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره