اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان شیشه و دیازپام

آیا از عوارض مصرف همزمان شیشه و دیازپام آگاهی دارید؟ شیشه ماده مخدری است که به تنهایی تاثیرات بسیار منفی و جبران ناپذیری بر روی بدن می‌گذارد. حال برخی افراد به دلایل مختلف و عدم آگاهی، این ماده مخدر خطرناک را با سایر مواد و یا برخی داروها همچون دیازپام مصرف می‌کنند که می‌تواند این عوارض خطرناک را تا چندین برابر افزایش دهد. با آگاهی از عوارض مصرف همزمان شیشه و دیازپام‌، می‌توانید از اعتیاد به آن‌ها پیشگیری کنید و یا در صورت اعتیاد، هرچه ‌سریع‌تر برای ترک اقدام نمایید. 

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | ماده مخدر شیشه

شیشه قوی‌ترین نوع آمفتامین‌ها است که با نام‌های مختلفی چون آیس و مت در بین جوانان شناخته شده و در جهت شادی بخشی استفاده می‌شوند. این قرص به صورت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نام قرص‌های دزوکسین تجویز می‌گردد. نوع غیرقانونی آن که بدون تجویز پزشک استفاده می‌شود در آزمایشگاه‌های غیر مجاز به صورت مصنوعی تهیه شده و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد. نوع غیرقانونی آن با داروی‌های دزوکسین کاملا متفاوت است.

شیشه نیز مانند باقی مواد مخدر اعتیادآور، سیستم پاداش دهی مغزی (دوپامین) را دچار اختلال کرده و به همین دلیل میل به مصرف دوباره این ماده ایجاد می‌شود. شیشه مستقیما روی سیستم عصبی مغزی تاثر گذاشته و علاوه بر ایجاد تاثیرات منفی در مغز باعت توهم می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام این عوارض را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

عوارض مصرف شیشه

مصرف شیشه باعث عوارض جبران ناپذیری چون کاهش شدید آی کیو و ایجاد حالات روحی عجیب و آسیب غیرقابل برگشت به سلول‌های عصبی مغز می‌شود. در واقع مغز انسان حاوی تعداد زیادی انتقال دهنده عصبی یا مواد شیمیایی است که پیام‌ها را از مغز به بدن ارسال می‌کند و شیشه با تاثیر منفی بر روی این انتقال دهنده‌ها، عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. اصلی‌ترین انتقال دهنده عصبی که با مصرف شیشه آسیب می‌بیند، دوپامین است.
احساس خوبی که بعد از مصرف شیشه به وجود می‌آید حاصل آزاد شدن همین دوپامین است. بیشتر مواد مخدر اعتیادآور با همین شیوه روی مغز تاثیر می‌گذارند و باعث به وجود آمدن احساس سرخوشی و لذت کاذب در مصرف کننده می‌شوند. خبر بد آن است که با تکرار این عملکرد روی مغز و استفاده از دوزهای بالاتر این ماده، اتفاقات ناخوشایندی برای مغز خواهد افتاد.

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | قرص دیازپام و عوارض جانبی آن

داروی دیازپام با نام تجاری والیوم در گروه داروهای مسکن و ضداضطراب قرار می‌گیرد. این قرص عمدتا برای افراد مبتلا به اضطراب، اختلالات خواب و یا حملات پانیک تجویز می‌شود. دیازپام قرصی است که فعالیت‌های شناختی مغز را دچار اختلال می‌کند. والیوم یا دیازپام نباید با موادی که فعالیت مغز را دستخوش تغییر می‌کنند استفاده شود، از جمله این مواد الکل و شیشه هستند.

مهم‌ترین عارضه قرص دیازپام همانند سایر مواد این خانواده، خواب آلودگی پس از مصرف آن است. پس مصرف کننده نباید بعد از استفاده این دارو رانندگی کند یا به فعالیت‌هایی که نیازمند توجه و تمرکز هستند، بپردازد. این دارو عوارض دیگری چون خستگی و ضعف روانی، ضعف جسمانی و عضلانی، ناتوانی در حرکات عضلانی، سردرد، لرزش، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، خشکی دهان و یا ترشح بیش از حد بزاق دهان بوجود می‌آورد. این علائم ممکن است خفیف باشند که طی چند روز از بین می‌روند، اما اگر عوارض این دارو ماندگار شدند باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

مصرف همزمان شیشه و دیازپام

مصرف همزمان شیشه و دیازپام، باعث می‌شود که مغز دچار مشکلات عملکردی و فیزیولوژیکی گردد. در واقع اختلال کارکرد مغز بیشتر در قسمت‌های جلوی مغز که در تصمیم گیری و قضاوت اهمیت دارد اتفاق می‌افتد.

افرادی که همزمان چند ماده مخدر را مصرف می‌کنند، مشکلات جدی تری خواهند داشت. در برخی از آن‌ها رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه و مجرمانه بیشتر دیده می‌شود و برخی دیگر از این افراد گوشه گیر، افسرده و منزوی شده و احساس طردشدگی پیدا می‌کنند. همچنین آنان ترجیح می‌دهند وارد طبقه اجتماعی شبیه به خودشان شوند. همین عوامل است که باعث می‌شود عده ای از افراد معتاد کارتن خواب شوند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده  

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | اوردوز یا بیش مصرفی به چه معناست؟

زمانی که فرد معتاد بیش از ظرفیت جسمی‌اش اقدام به مصرف یک ماده مخدر کند، اوردوز اتفاق می‌افتد. اوردوز یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در معتادان است. این اتفاق تنها با مصرف بیش از حد مواد اعتیادآور بوجود نمی‌آید؛ در برخی مواقع بزرگسالان داروی تجویز شده را بیش از مقدار تعیین شده توسط پزشک مصرف می‌کنند یا برای آسیب رساندن به خود (خودکشی) به عمد اقدام به مصرف مقدار زیادی دارو می‌نمایند. در کودکان نیز ممکن است دارو در دسترس کودک قرار گیرد و کودک ناآگاه آن را به عنوان خوراکی بخورد و دچار مسمومیت شود. برخی از افراد معتاد شده به مواد مخدر پس از آنکه تجربه دردناک بیش مصرفی این مواد را چشیده‌اند به فکر ترک اعتیاد افتاده‌اند اما متاسفانه از روی اطلاعات کم عواقب و عوارض زیادی از بیش مصرفی به خود وارد نموده‌اند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مصرف شیشه در چه اندازه ای سبب اعتیاد می گردد؟

مصرف شیشه در هر اندازه‌ای و حتی با یک بار استفاده سبب به هم خوردن سیستم پاداش دهی مغزی شده و اعتیاد را به صورت خفیف یا قوی به وجود می‌آورد.

آیا مصرف دیازپام به تنهایی باعث مرگ می شود؟

دیازپام زیر نظر پزشک باید در دوره کوتاهی (کمتر از 4 ماه ) استفاده شود. مصرف بیش از حد یا بدون نسخه آن سبب مشکلات جسمی و حتی مرگ می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام نیز این خطرات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

آیا دیازپام برای ترک اعتیاد مفید است؟

دیازپام برای اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است توسط پزشک برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روحی روانی که در دوره اعتیاد به وجود می‌آیند، تجویز شود. برای ترک اعتیاد توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع  در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشین سوال داشتم خواستم بدونم خالص بودن و ناخالص بودن مواد مخدر صنعتی شیشه در پایپ موقع مصرف چه رنگی داره آیا رنگ سفید داره موقع مصرف یا طلایی یا سبز
    می‌خوام بدونم اصلی و تقلبی مواد رو ممنون میشم بگین.و اینکه بنده معلول هستم 18 سال پاکی داشتم آشنا دوباره این کارو با من کرد و گفت اعتیاد نداره و برای ریلکس کردن بعدش میتونی کلونازپام بخوری آرامش میده الودم کرد چونکه خودش مصرف می‌کنه و تازه زده تو کاره فروشندگی منو بدبخت کرده با این شرایط معلولیم چکار باید بکنم بزارم کنار میشه راهنمایی کنید منو ممنون

    1. سلام شیشه جز مواد محرک محسوب میشه، در واقع با مصرف شیشه در کوتاه مدت احساس شادی و انرژی زیاد می کنید اما به مرور زمان شیشه روی سلول های مغز اثر مخرب میزاره و باعث رفتارهای ناخوشایندی میشه. خوب حالا مصرف شیشه با قرص های ارام بخشی مثل دیازپام که دقیقا تاثیری عکس شیشه داره احساس خوشایندی در کوتاه مدت ایجاد می کنه. خوب این هارو گفتم که کسانی که قصد مصرف این دو رو با هم دارن بدونن که درسته حس خوبی داره ولی همچنان آثار تخریبی و عوارض دو ماده نه تنها وجود داره بلکم که بیشتر هم میشه. هم برای ریلکس شدن و هم برای کسب انگیزه و شادابی ما آدم ها نیازی به دارو یا مواد نداریم با روش های سالم می تونید احساس رضایت و سرزندگی رو برای خودتون ایجاد کنید . در مورد سوال تون که گفتید چطور می تونید ترک کنید باید بگم برای ترک شیشه هر چی زودتر لازمه اقدام کنید، برای شروع درمان میتونید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

  2. و اینکه من 18 سال پیش که آلوده شدم داداشم با من این کارو کرد و تصمیم گرفتم و رفتم دکتر دکتر دارویی که برام تجویز کرد متادون بود اول قرصش میداد بعد شربت شد بعدها چند مدت گفتم نمی‌خوام دیگه متادون بخورم جایگزین کرد داروهای که مال اعصاب و خواب و آرامش و معده بود
    اسم داروها
    آمیتریپتیلین 25
    کلوندین 2 درصد
    بیست موتساب 100
    کپسول معده برای اسید معدم بالا میزد تجویز کرد
    آیا الان میتونم با این کار بزارمش کنار
    چون گوشه نشین شدم افسردگی بی‌خوابی سردرد مثل یک نوار دور سرم گرفته بیشتر پشت کلم چسبندگی کمی در داخل گلو حس میکنم

    1. دوست گرامی الان که این پیام رو مینویسم نمیدونم در چه وضعیتی هستید و تا الان که گذشته چه اقدامی برای ترک انجام داده اید ولی طبق تجربه ی یکی از دوستانم که سنش هم بالا بود و سالها سابقه ی مصرف داشت میخوام بگم این سردرد بخاطر اینه که به شدت گیرنده های اندروفینی و دوپامینی در پشت سر و در پیشانی شما همچنین بخاطر تپش قلب و جریان خون بیشتر که بخاطر بالارفتن جریان خون شما پس از ترک رخ داده داره به سلولهای عصبی و رگهای مغزتون فشار میاد و چون سنتون احتمالا بالاست و هم سالها مصرف طولانی داشته اید یا مصرفتون بالا بوده این کار به شدت خطرناک هست و باید سریعا برگردید اول سر مواد یا قرصهای ضعیفتر البته زیر نظر متخصص مغز و اعصاب و اگه باز هم تأثیری در این مشکل شما نداشت باید مدتی مواد مخدر قویتر یا حتی قبلیتون رو با دوز بسیار کم در حدی که دنبال نعشگی نباشید و فقط سردردتون رو بهتر کنه مصرف کنید و بعد از مدتی کم کم با مصرف شربت اپیوم زیر نظر متخصص یا رفتن به کنگره ی ۶۰ اقدام به ترک اصولی طی مدت حدودا یازده الی یکسال نمایید تا خطر سکته و از کار افتادن نورونهای فرستنده و گیرنده ی عصبی شما از بین بره و دچار حالات عصبی و مشکلات روحی جبران ناپذیر هم نشوید.بنده پزشک نیستم فقط تجربه ی سالیان سال خودم رو با شما در میان گذاشتم

  3. سلام…
    دوستان ۴۰ سالمه…. اگه کسی میخواد بدونه شیشه زدن و ترک کردنش با دیازپام و لورازپام چطوره مطلبمو بخونین….
    دوستان من واسه اینکه بتونم شبا بخوابم افتادم تو قرض لورازپام….
    خلاصه بگم بعد یه ماه کارم کشید به تمارستان مدرس اصفهان… با بیماری اسکیزوفرنی….
    بچه ها تو رو خدا خودتونو نجات بدین….
    فقط نکشین…. این شیشه رو ساختن تا غیرت وآبرو وجرات و توان جوونها رو نابود کنن….
    لعنت به*****…..
    من مهندس پرواز خط هوایی سپاهان ایر بودم…. تو هسا اصفهان…. الان دیوونه گوشه خیابونم…. بچه ها ****
    این شمارمه ۰۹******* عادل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره