ازدواجزوج و خانواده

بالا رفتن سن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج امروزه تبدیل به یکی از معضلات اجتماعی در کشورهای مختلف شده و زندگی جوانان را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است. بخش بزرگی از این تغییر در روند شروع زندگی مشترک و ازدواج تحت تاثیر مسائل محیطی است. در واقع جوامع و عوامل فرهنگی تفکرات افراد را در مورد ازدواج تغییر داده و منجر به افزایش یا کاهش سن ازدواج می‌شوند. البته خود افراد نیز در این مورد نقش دارند و در نهایت آنها هستند که در مورد ازدواج تصمیم گیری می‌کنند. اما این تصمیم نیاز به پیش زمینه ها و ساختارهایی دارد که گاهی مانع می‌شود. از این رو بهتر است این موضوع را به صورت عمیق تر بررسی کرده و حتما با یک متخصص نیز مشورت نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بالا رفتن سن ازدواج | خوب یا بد؟

نمی‌توان به طور قطعی گفت که بالا رفتن سن ازدواج خوب است و یا بد. چرا که شاهد شرایط متفاوتی در چنین ازدواج هایی هستیم. برخی از افراد از اینکه در سن بالا ازدواج کرده اند؛ بسیار راضی بوده و شرایط رابطه شان نیز خوب است. اما برخی دیگر تصور می‌کنند که با بالا رفتن سن، افراد انتظارات بیشتر و سخت گیرانه تری از طرف مقابل شان پیدا خواهند کرد و نمی‌توانند عملکرد درستی در روابط خود داشته باشند. و یا به قدری به تنهایی خود عادت کرده اند که دیگر تمایلی برای شروع زندگی مشترک ندارند. اما همه این موضوعات از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد پیچید. برای اطلاع از سن ازدواج کلیک نمایید.

دلایل بالا رفتن سن ازدواج

چگونگی بالا رفتن سن ازدواج

در ابتدا بهتر است به بررسی دلایل بالا رفتن سن ازدواج بپردازیم. با اینکار این موضوع کمی منطقی تر به نظر رسیده و شاید نظر افراد را تغییر دهد. در واقع زمانی که افراد به دلایل این موضوع که چرا در حال تاخیر انداختن در ازدواج خود هستند؛ فکر می‌کند؛ بیشتر احتمال دارد که نظرشان در این مورد متفاوت شود. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل پرداخته ایم.

تغییر دیدگاه افراد در مورد ازدواج

اولین و شاید اصلی ترین دلیل بالا رفتن سن ازدواج ، در سالهای اخیر این است که نظر افراد به طور کلی در مورد ازدواج تغییر کرده است. در گذشته ازدواج یک انتخاب نبود و بیشتر حالت یک اجبار را داشت که همه افراد باید آن را انجام می‌دانند. اما در حال حاضر افراد بیشتر آزادی عمل داشته و می‌توانند به ازدواج به چشم یکی از انتخاب هایشان در زندگی نگاه کنند.

ترس از تجربیات ناموفق دیگران

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل به اینکار، این است که آمار طلاق به طور چشمگیری بالا رفته و افراد از تجربیات ناموفق دیگران دچار ترس شده اند. در واقع می‌ترسند که تجربه طلاق برای آنان نیز تکرار شود.

فرعی شدن هدف ازدواج برای جوانان

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ ازدواج دیگر تنها کار و برنامه ای نیست که افراد برای آینده خود دارند. امروزه جوانان بیشتر از هر زمان دیگری به مهاجرت، ادامه تحصیل و… تمایل داشته و ازدواج برای آنان تبدیل به یک هدف فرعی شده است. برای آشنایی با انواع معیار انتخاب همسر کلیک نمایید.

تاثیر رسانه ها

در این مورد نباید تاثیر رسانه های مختلف را نیز دست کم گرفت. با زندگی در عصر تکنولوژی افراد به طور مداوم با دیگران در ارتباط بوده و شاهد زندگی آنها هستند. از طرفی روزانه در معرض اطلاعات زیادی قرار می‌گیرند که همه آنها تایید کننده ازدواج نیستند. از این رو جوانان دچار گمراهی شده و نمی‌توانند تصمیم درستی در این زمینه بگیرند.

مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی نیز از دلایل دیگر بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان است. چرا که شروه زندگی مشترک نیاز به ثبات اقتصادی و استقلال مالی داشته که در عصر حاضر رسیدن به آن کمی دشوار است. همچنین بسیاری از طلاق ها به دلیل مسائل مالی اتفاق می‌افتند؛ از این رو اصلا نباید چنین چیزی را دست کم گرفت.

مزایا و معایب بالا رفتن سن ازدواج

معایب بالا رفتن سن ازدواج

اما بالا رفتن سن ازدواج مزایا و معایبی نیز هم برای افراد و هم برای جوامع دارد. چرا که جمعیت یک کشور به ازدواج و فرزندآوری وابسته است. و اگر سن ازدواج بالا رود؛ احتمال ازدواج نکردن افراد به طور کلی هم بیشتر می‌شود. در این قسمت به توضیح برخی از مزایا و معایب افزایش ازدواج خواهیم پرداخت.

فرار کردن از مسئولیت پذیری | بالا رفتن سن ازدواج

یکی از معایب اصلی بالا رفتن سن ازدواج ، این است که افراد بعد از مدتی دیگر تمایلی به مسئولیت پذیری نداشته و ترجیح می‌دهند که روابط عاطفی کوتاه مدت داشته باشند. چرا که ازدواج با مسئولیت زیادی همراه بوده و افراد باید برای آن آماده باشند. اما در این حالت با اینکه از لحاظ سنی آماده اند؛ اما روحیه آن را ندارند.

فردگرا شدن جوامع

با بالا رفتن سن ازدواج ، بیشتر جوانان تصمیم می‌گیرند که از خانواده های خود جدا شده و تنها زندگی کنند. همچنین موضوع تنها به ازدواج نکردن هم ختم نمی‌شود. بلکه به طور کلی افراد منزوی شده و حتی تمایلی به انجام کارهای گروهی هم ندارند و یا در جمع ها حاضر نمی‌شوند. همین موضوع باعث فردگرایی بیشتر جوامع مختلف می‌گردد.

برطرف کردن نیاز جنسی به روش های نادرست | بالا رفتن سن ازدواج

زمانی که سن ازدواج بالا می‌رود؛ جوانان مجبور می‌شوند که نیازجنسی خود را به شکل های نادرستی برطرف نمایند. همین موضوع آنان را در معرض خطرات زیادی از جمله ابتلا به بیماری های مقاربتی، بارداری ناخواسته و… قرار می‌دهد.

پیر شدن جمعیت و تاثیرات اجتماعی

با افزایش سن ازدواج ، شانس فرزندآوری بین زوجین، به شدت کاهش یافته و حتی احتمال تولد فرزندان دارای معلولیت نیز بیشتر می‌شود. در این حالت جمعیت کشورها نیز رو به افول گذاشته و جمعیت پیر می‌شود. این موضوع نه تنها به افراد آسیب می‌زند بلکه کشور را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

انتخاب هوشمندانه تر | بالا رفتن سن ازدواج

اما بالا رفتن سن ازدواج مزایایی نیز دارد. چرا که زمانی که سن افراد بیشتر شده و تجربیات زیادتری در زندگی کسب می‌کنند؛ می‌توانند انتخاب درست تر و هوشمندانه تری برای ازدواج و شروع زندگی مشترک داشته باشند. در این حالت کمتر احتمال دارد که افراد دچار خطا شوند.

رفتار پخته تر افراد در رابطه

در سنین بالا دیگر افراد تحت تاثیر احساسات و هیجانات مختلف نبوده و منطقی تر رفتار می‌کنند. پس یکی دیگر از مزایای بالا رفتن سن ازدواج، رفتار پخته تر و بالغانه تر در زندگی مشترک است. همچنین افراد توانایی بالاتری برای حل مسئله در مواجهه با چالش ها دارند.

در این زمینه باید چه کرد؟

همانطور که مشاهده کردید؛ معایب بالا رفتن سن ازدواج بیشتر از مزایای آن است. از این رو هم خود افراد و هم جوانان باید در این مورد کاری انجام دهند. در واقع وظیفه مسئولین است که بسترهای ازدواج را برای جوانان فراهم کرده تا زودتر مایل به ازدواج گردند؛ و خانواده ها نیز در این مورد با فرزندان خود صحبت کرده و آنها را راهنمایی نمایند. چرا که شاید خود جوانان نتوانند به خوبی در این مورد تصمیم گیری کنند.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان بالا رفتن سن ازدواج در کشورها را در بیشتر موارد حاصل مدرنیزه و زندگی در عصر حاضر دانست. با این حال، نباید در این مورد عجله کرده و یا به افراد فشاری وارد کرد. تنها بهتر است اطلاعات کافی را در اختیار آنان قرار داده و از آنها حمایت کرد تا بتوانند تصمیم درستی در این زمینه بگیرند. همچنین در این مورد حتما با یک روانشناس مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره