اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

تاثیر اعتیاد بر کودک

تاثیر اعتیاد بر کودک شامل طیف وسیعی از مسائل و مشکلات می‌گردد که بهش شکل های مختلفی خود را بروز می‌دهد. کمتر پیش می‌آید که کودکی در این سن خود معتاد باشد. اما همین که والدین او نیز معتاد باشند نیز کافی است تا او از جوانب مختلفی دچار مشکل گردد. از طرفی با وجود اعتیاد والدین و یا اطرافیان احتمال تمایل به مصرف در کودکان نیز بسیار افزایش می‌یابد. کودکان در این سنین، در دوره ای بسیار حساس قرار داشته و تاثیرپذیری بالایی از محیط و دیگران دارند. از این رو طبیعی است که شاهد تاثیر گسترده اعتیاد بر آنان باشیم. بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اعتیاد بر کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیر اعتیاد بر کودک

کودکان به این دلیل که اطلاعات کافی در مورد اعتیاد و یا حتی مواد اعتیادآور ندارند؛ در معرض تاثیر آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم قرار می‌گیرند. از طرفی والدین نیز در این شرایط نقش مهمی ایفا می‌کنند. چرا که والدین باید اقدامات پیشگیرانه را در این مورد انجام دهند. اما زمانی که آنان خود معتاد باشند و یا به این موضوع اهمیت ندهند؛ کودک نیز دچار مشکلات مختلفی می‌گردد. اعتیاد یک پدیده اجتماعی است که بر دیگران نیز تاثیر می‌گذارد. پس نمی‌توانیم در این مورد حضور دیگران و یا کودکان را نادیده بگیریم. در این مقاله به جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم.

انواع تاثیر اعتیاد بر کودک

انواع تاثیر اعتیاد بر کودک

تاثیر اعتیاد بر کودکان هم شامل تاثیرات روانی است و هم جسمانی است. در واقع در این شرایط کودک به صورت همه جانبه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در این قسمت به توضیح برخی از این تاثیرات می‌پردازیم.

?معتاد شدن کودک

اصلی تاثیر اعتیاد بر کودک ، ابتلای او به اعتیاد است. در واقع بدیهی است که با وجود اعتیاد والدین، سرنوشتی به جز اعتیاد خود کودک مقابل او نیست. البته این بدان معنا نیست که همه فرزندان افراد معتاد؛ مواد مصرف می‌کنند. اما در صورتی که این چنین هم باشد؛ جای تعجب نیست. چرا که اولین الگوی هر کودکی، والدین او هستند و زمانی که آنها در مقابل کودک به مصرف مواد مخدر می‌پردازند؛ او نیز به انجام اینکار ترغیب می‌شود.

?کاهش اعتماد به نفس و ابتلا به بیماری های روحی

زمانی که کودک از اعتیاد والدین خود مطلع باشد؛ در مقابل دیگران اعتماد به نفس خود را از دست داده و حتی ممکن است به انواع بیماری های روحی روانی مبتلا شود. به طور کلی اعتیاد با اختلالات روانی رابطه مستقیم دارد. پس در صورت اعتیاد خود کودک و یا والدین او به اعتیاد، احتمال دارد که او نیز از لحاظ روانی دچار مشکلاتی مانند افسردگی بشود.

?بالا رفتن احتمال بزهکاری

یکی دیگر از انواع تاثیر اعتیاد بر کودک ، بزهکاری است. چنانکه امروزه شاهد این موضوع هستیم که بیشتر نوجوانان بزهکار، والدین معتادی دارند و یا خودشان مواد مخدر مصرف می‌کنند. کودکان ممکن است اینکار را از والدین خود آموخته و یا حتی برای رفع نیازهای مالی خانواده دست به اینکار بزنند. در غیر اینصورت مصرف مواد مخدر توانایی تصمیم گیری درست را در آنان مختل کرده و به انجام کارهای پرخطر گرایش پیدا می‌کنند.

?اختلال در رشد مغز

اختلال در رشد طبیعی مغز یکی از تاثیر اعتیاد بر کودک محسوب می‌شود. مصرف مواد مخدر و یا قرارگیری در معرض آن منجر به بروز مشکلاتی در ساختار و یا کارکرد مغز می‌گردد. این موضوع در مورد کودکان تبعات بدتری دارد. چرا که مغز آنان در حال رشد بوده و هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. برای اطلاع از روش های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

?تجربه یک زندگی پرمخاطره

اعتیاد التهابات زیادی را وارد جریان زندگی می‌کند. چرا که فقر، آسیب های اجتماعی، طلاق و… همگی از پیامدهای اعتیاد هستند. کودک با وجود اعتیاد در فضای خانوادگی نمی‌تواند آرامش داشته و زندگی طبیعی داشته باشد. احتمالا والدین همواره بر سر این موضوع نزاع و دعوا داشته و یا خانواده و یا کودک از طرف دیگران طرد می‌شوند.

?افت تحصیلی

کودکان با وجود اعتیاد دچار افت تحصیلی نیز می‌شوند. بسیاری از کودکان تحت تاثیر این شرایط به طور کلی ترک تحصیل می‌کنند. آنان تحت تاثیر مشکلات جسمانی که اعتیاد برایشان ایجاد کرده است و یا مسائل خانوادگی و روانی، درس خواندن را رها کرده و یا اصلا توانایی ادامه دادن را ندارند.

برای کاهش تاثیر اعتیاد بر کودک چه کنیم؟

کاهش تاثیر اعتیاد بر کودک

خوشبختانه تا حدی می‌توان تاثیر اعتیاد بر کودک را کاهش داد. باید این موضوع را بپذیریم که اعتیاد موضوعی است که ریشه کن نمی‌شود. اما می‌توانیم خود و یا اعضای خانواده خود را در مقابل آن ایمن کنیم. برخی از راهکارهایی که در مورد کودکان وجود دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد کلیک نمایید.

?نه گفتن را به او بیاموزیم

یکی از اصلی ترین مهارت هایی که در زمینه پیشگیری از اعتیاد در کودکان وجود دارد؛ نه گفتن است. زمانی که کودکان نه گفتن را بلد باشند در مقابل پیشنهاد مصرف مواد مخدر مقاومت می‌کنند. از طرفی اعتماد به نفس آنها بالا رفته و به طور کلی  به شکل موثرتری در مقابل اعتیاد عمل می‌کنند.

?سواد رسانه ای او را بالا ببریم

امروزه یکی از عاملین شیوع اعتیاد در میان کودکان و نوجوانان، رسانه است. چرا که کودکان سواد رسانه ای نداشته و طرز استفاده درست از این پلتفرم را ندارند. آنان نمی‌توانند برخی از محتواهای رسانه ای را درک کنند. از این رو دست به تجربه کردن آنها می‌زنند. بهتر است در این مورد برای بچه ها توضیح داده و آنها را آگاه کنیم. همچنین دسترسی آنان را نیز به برخی از رسانه ها محدود نماییم.

?از مشاور کمک بگیریم

از اصلی ترین راه ها در زمینه تاثیر اعتیاد بر کودک ، کمک گرفتن از مشاور است. روانشناس می‌تواند این مشکل را به صورت ریشه ای حل نماید. در واقع او در ابتدا علت این موضوع را پیدا کرده و در قدم بعدی با ارائه راهکارهای عملی به کودک و خانواده او این مشکل را حل می‌کند.

سخن پایانی

تاثیر اعتیاد بر کودک اجتناب ناپذیر است. چرا که کودکان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند وامروزه بیش از هر زمان دیگری در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند. اما حتی در صورت مصرف خانواده نیز آنان مشکلاتی را تجربه می‌کنند. از این رو بهتر است با آنان در این مورد صحبت کرده و آنها را آگاه کنید. همچنین در این زمینه حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اعتیاد بر کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آیا اعتیاد اعضای خانواده تاثیری بر روی اعتیاد فرزندان خانواده دارد ؟

به طور کلی کودکان اعتیاد، به نسبت همسالان خود در آینده به احتمال بیشتری به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند، اما قبل از اینکه بخواهید نگران اعتیاد در بزرگسالی کودک باشید، باید توجه کنید که وجود یک فرد معتاد در خانواده می‌تواند تهدیدی برای سلامت جسم و روان در همان دوران کودکی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره