اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به تریاک در خانه

آیا ترک اعتیاد به تریاک در خانه امکان پذیر است؟ تریاک یکی از شایع ترین و پرمصرف ترین مواد مخدر است که امروزه افراد زیادی درگیر اعتیاد به آن هستند. با توجه به پیامد ها و عوارض مصرف این ماده بر روی جسم و روان در بلند مدت، ترک اعتیاد به تریاک در خانه یا کمپ و مراکز ترک اعتیاد ضرورت دارد. بسیاری از افراد به هر دلیلی نسبت به ترک اعتیاد در کمپ نگرش منفی دارند و به همین دلیل ترجیح می دهند تا فرایند ترک اعتیاد را در خانه انجام دهند. توصیه می کنیم قبل از شروع ترک اعتیاد حتما با متخصصین ترک اعتیاد مشورت کنید؛ این صورت می توانید بهترین روش ترک اعتیاد را انتخاب نمایید. در این مقاله به بررسی ترک اعتیاد به تریاک در خانه پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک تریاک کلیک کنید.

 

ترک اعتیاد به تریاک در خانه

تریاک به طور سنتی از دیرباز در کشور به روش‌های مختلف مصرف می‌‌شود و برخی آن را ماده‎‌ای بی‌خطر و حتی گاه شفا بخش می‌دانند، غافل از آثار و نشانه‌های اعتیاد آن؛ برای آشنایی با آثار مصرف تریاک کلیک کنید و در ادامه با پیامدهای نادیده گرفتن آثار آن آشنا شوید.

1. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | خطر اعتیاد دوباره 

تقریبا۶۰ درصد افرادی که اعتیاد را به تنهایی پشت سر می‌گذارند، بعد از گذشت یک دهه مجددا معتاد می‌شوند. این درحالی است خطر اعتیاد دوباره در افرادی که از مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده کردند، بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به تریاک

2. ترک ناموفق 

بیشتر کسانی که چند دوره ترک اعتیاد ناموفق را پشت سر می‌گذارند، دیگر تمایلی به ترک پیدا نمی‌کنند و تا آخر عمر خود معتاد باقی می‌مانند. پس ترک‌های ناموفق زنگ خطری جدی برای اعتیاد دائمی است و باید از آن جلوگیری شود.

3. خطرات جسمی

دوره 12 روزه بعد از شروع به ترک تریاک، دوره‌ای است که با درد و خماری همراه می‌شود و حتی در مواردی منجر به تشنج یا سکته نیز می‌گردد . افرادی که بدون نظارت پزشک اقدام به ترک خودسرانه می‌کنند باید از عوارض جسمی خطرناک آن نیز مطلع باشند.

4. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | مشکلات روحی

اعتیاد علاوه بر بیماری‌های جسمی باعث بیماری‌های روحی خطرناک مثل افسردگی، اضطراب، ناتوانی در حل مسئله، افکار خودکشی و… می‌شود. افرادی که در کمپ یا زیر نظر روانشناس اقدام به ترک می‌کنند درباره این مشکلات هم صحبت کرده و به حل آن‌ها می‌پردازند. اما افرادی که در خانه بدون پشتیبانی اقدام به ترک می‌کنند مشکلات روحی بیشتری را برای خود ایجاد خواهند کرد.

5. هزینه و زمان بیشتر 

چون ترک در منزل به صورت غیر استاندارد و غیر حرفه‌ای صورت می‌گیرد، مدت زمان بیشتری طول کشیده و هزینه‌های مادی و غیر مادی بیشتری نسبت به ترک در کمپ خواهد داشت.

6. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | اعتیادهای جدید 

برخی افراد برای ترک اعتیاد تریاک در منزل، به‌صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک اقدام به تهیه و مصرف داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرنورفین و سایر داروهای مسکن می‌کنند. مصرف خودسرانه این نوع داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر مورد مصرف نمی‌شود، بلکه در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مورد مصرف، به این داروها نیز اعتیاد پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

روش درست ترک تریاک در منزل

ترک اعتیاد به تریاک در خانه، اصول خود را دارد. این اصول صحیح به شرح زیر می‌باشد:

1. مشخص کردن مدت زمان مصرف

احتمال موفقیت در این نوع ترک، بیشتر برای افرادی وجود دارد که اعتیاد شدیدی به تریاک ندارند و دوز مصرفی آن‌ها پایین است. در افرادی که بیش از 1 سال و با دوز بالا مصرف کننده مواد بوده‌اند ترک در خانه جوابگو نیست و خطرات بسیار زیادی نیز دارد. 

2. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | تحت نظر غیر مستقیم پزشک باشید

چون امکان اورژانسی شدن وضعیت بیمار و از کار افتادن علائم حیاتی در زمان سم زدایی و سیر درمان وجود دارد، بهتر است حتما با مشاور ترک اعتیاد یا پزشکتان به صورت تلفنی در ارتباط باشید یا هرروز در مطب چکاپ شوید. از طرف دیگر در دوره ترک، شما نیاز به مصرف داروهایی نظیر متادون و ب 2 و مسکن‌ها دارید . این داروها در صورت مصرف خودسرانه خطر اعتیاد جدیدی را به همراه دارند.

بیشتر بخوانید : شربت تریاک

 

ترک اعتیاد به تریاک در خانه | انواع روش های ترک

روش‌های ترک اعتیاد عبارتند از:

1. ترک ناگهانی

این روش که به ترک سقوط آزاد و یابوئی معروف است، با ترک یک باره و ناگهانی مواد انجام می‌گیرد. اصطلاح ترک يابوئي به این دلیل گفته می‌شود كه در واقع تحمل عوارض و دردهاي ناشي از قطع سريع مواد به حدي است كه قدرت و توان حيواني چون يابو را طلب مي‌كند. این نوع ترک ریسک بالایی داشته و حتی در مواردی  باعث صرع و تشنج، سکته، توهم و هذیان می‌گردد.

2. ترک سنتی یا تدریجی

برحی افراد تلاش می‌کنند که خودشان مواد مخدر را به صورت تدریجی کنار بگذارند. در این روش باید به مرور زمان میزان مصرف مواد را کاهش دهید تا در آخر نیاز به مصرف به طور کامل از بین برود. این روش از روش‌های مرسوم ترک اعتیاد به تریاک در خانه است و حتما باید زیر نظر مشاور ترک اعتیاد انجام شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه  

3. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | روش‌های سنتی برای ترک تریاک

ترک اعتیاد به تریاک با اسفاده از روش‌های سنتی نیز انجام می‌گیرد که به شرح زیر هستند:

ترک تریاک با عسل

در این روش شما باید عسل یا شیره انگور را با ژل آلوورا ترکیب کنید و هر 8 ساعت یک قاشق مربا خوری از آن نوش جان کنید.

ترک تریاک با اسپند

در این روش ابتدا شاخ و برگ اسپند را پودر کرده و بعد از آن ۲ الی ۱۰ گرم از شاخ برگ پودر شده را کف دستتان بریزید و مقداری دانه‌ی اسپند به آن اضافه کنید. البته باید مراقب باشید ‌که دانه‌های اسپند پودر نشود چرا که سمی خواهند شد. آن‌ها را با انگشت شست نرم کرده و بخورید. با این روش بدون درد استخوان و خماری قادر خواهید بود تا مصرف تریاک را قطع نمایید.

ترک اعتیاد به تریاک در خانه | مایعات و دمنوش

مایعات و دمنوش‌ها با کمک به دفع سموم بدن به مرحله سم زدایی کمک می‌کنند اما مصرف آن‌ها به تنهایی کافی نیست. توصیه می‌شود که برای ترک از یک متخصص کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

سندروم بعد از ترک تریاک چگونه است؟

حمله‌های هیجانی و ترسیدن، ناخوشی، بی قراری و احساس ناامنی، شکاک بودن، ناامیدی و افسردگی، سرما و لرزش بدن در اثر سرما با وجود گرم بودن بودن محیط، عطسه، آبریزش بینی و آب ریزی چشم، اسهال و استفراغ و مشکلات عروقی، بی‌حوصله بودن و خستگی و بی‌خوابی یا بدخوابی و درد نسبتا زیاد است.

بله امکان ترک اعتیاد به تریاک در خانه وجود دارد ولی باید قبل از گرفتن هر تصمیمی از یک متخصص ترک اعتیاد مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره