اعتیادتست های اعتیاد

تست اعتیاد به گل یا ماریجوانا

تست اعتیاد به ماری جوانا یا ماده مخدر گل یکی از انواع تست‌های اعتیاد است که با توجه به فراگیر شدن اعتیاد به این ماده، احتمالاً بسیاری از افراد به دنبال انجام آن هستند تا از سلامت فرزندان و یا حتی افرادی که قصد ازدواج با آن‌ها را دارند، اطمینان حاص نمایند. انواع مختلفی از تست اعتیاد به ماری جوانا وجود دارد که با توجه به هدف و عوامل تأثیرگذار دیگری مانند هزینه از یکی از آن‌ها استفاده خواهد شد. تست‌های اعتیاد به ماری جوانا مانند هر ابزار دیگری احتمالاً درصدی از خطا خواهند داشت. به همین خاطر بهتر است برای بررسی دقیق‌تر علاوه بر تست از افراد متخصص نیز کمک بگیرید. متخصصین روانشناسی اعتیاد می‌توانند با استفاده از مصاحبه‌های بالینی و مشاهده برخی رفتارها و نشانه‌های خاص، در کنار نتیجه تست اعتیاد پاسخ دقیق‌تری درباره وضعیت فرد به شما بدهند. آگاهی از اصول و روش ترک ماری جوانا به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر برای ترک آن گام بردارید. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

ماریجوانا و نشانه‌های اعتیاد به آن گل

ماریجوانا یکی از انواع مواد اعتیادآور است که با نام‌های علف و گرس نیز شناخته می‌شود و به‌صورت طبیعی از برگ گیاه شاهدانه به دست می‌آید. استفاده از این ماده باعث بروز احساس سرخوشی و لذت در فرد می‌شود که معمولاً دلیلی برای تمایل به مصرف مجدد این ماده یا به‌عبارت دیگر اعتیاد به آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید : علل گرایش به ماریجوانا

استفاده از ماریجوانا باعث بروز تغییراتی در رفتار و شرایط جسمی و روحی فرد می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانید اعتیاد به این ماده مخدر را شناسایی کنید. البته توجه داشته باشید که تشخیص اعتیاد به یک ماده مخدر باید زیر نظر متخصصین صورت بگیرد و این نشانه‌ها صرفاً به‌عنوان علائمی برای هشدار به اطرافیان هستند. برای شناخت علائم اعتیاد به ماری جوانا کلیک کنید. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های استفاده از ماریجوانا عبارتند از:

_خلق شاد و سرحالی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_چشمان قرمز

_اختلال در حافظه

_خنده‌های ناگهانی و بی‌دلیل

_گیجی و از دست دادن تمرکز

_افزایش ضربان قلب

_افزایش فعالیت

_افزایش اشتها

تست اعتیاد به ماری جوانا یا گل

راه‌های مختلفی برای تست ماری جوانا وجود دارد که با توجه به شرایط و هدف از انجام تست، از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود. مثبت شدن تست ماری جوانا به عوامل مختلفی ازجمله میزان و سابقه مصرف، شرایط جسمی و سایر مواد و داروهایی که فرد استفاده می‌کند بستگی دارد. البته راه‌هایی نیز برای منفی کردن تست وجود دارد که ممکن است فرد از آن‌ها استفاده کند. به همین خاطر بهتر است که استفاده از تست اعتیاد در کنار سایر روش‌های تشخیصی نظیر استفاده از جلسات مشاوره صورت بگیرد.

اصلی‌ترین ماده اعتیادآور موجود در ماریجوانا تتراهیدروکانابینول (THC) است و انواع تست‌ ماری جوانا نیز اغلب به شکلی در حال بررسی اعتیاد به این ماده مخدر هستند. در ادامه رایج‌ترین روش‌هایی که برای سنجش اعتیاد به این ماده وجود دارد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

1. ادرار

یکی از رایج‌ترین تست‌های اعتیاد به ماریجوانا بررسی نمونه ادرار فرد است. در این آزمایش میزان (THC) ناشی از سوخت‌وساز ماریجوانا در ادرار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که فرد سابقه مصرف این ماده مخدر را داشته باشد تست ادرار می‌تواند حتی تا حدود دو ماه پس از آخرین مصرف، استفاده از این ماده مخدر را شناسایی کند اما درصورتی‌که فرد برای نخستین بار از این ماده استفاده کرده باشد، دقت ابزار تشخیصی به میزان مصرف بستگی دارد. این شیوه از بررسی، مصرف مقدار زیادی از ماریجوانا را تا حدود یک ماه پس از مصرف نیز نشان می‌دهد اما درصورتی‌که از مقدار کمتری از این ماده استفاده شده باشد حداقل تا دو روز بعد قابل‌تشخیص خواهد بود.

2. تست ماری جوانا یا گل | خون

در بررسی نمونه خون برای تست ماری جوانا وجود (THC) در خون فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به میزانی از ماده مخدر که در آخرین وعده استفاده شده، این تست قدرت تشخیص بین 5 تا 7 روز پس از آخرین مرتبه مصرف را خواهد داشت. اگرچه تست خون نسبت به ادرار هزینه بیشتری داشته و پاسخگویی نیز بیشتر طول خواهد کشید اما بااین‌حال احتمال تقلب در این تست به‌مراتب کمتر از تست ادرار است و دقت بالاتری خواهد داشت.

3. مو

بررسی نمونه مو برای سنجش اعتیاد یکی از راه‌های معتبر در این زمینه است که می‌تواند استفاده از مواد مخدر را حتی تا چند ماه پیش از نمونه‌برداری مشخص کند اما به دلیل هزینه بالایی که استفاده از این شیوه برای سنجش اعتیاد دارد معمولاً از آن استفاده نمی‌شود.

4. کیت‌های تشخیصی

روش‌های بالا برای سنجش اعتیاد به ماریجوانا همگی باید توسط آزمایشگاه‌ها انجام بگیرد؛ اما درصورتی‌که می‌خواهید از روش‌هایی استفاده کنید که در خانه انجام گرفته و در زمان سریع‌تری به شما پاسخ بدهند، می‌توانید از کیت‌های تشخیصی خانگی استفاده کنید.

برای انجام این تست شما باید نمونه ادرار را در یک ظرف خشک و تمیز جمع‌آوری کرده و سپس کیت تشخیصی را داخل ظرف قرار دهید. پس از قرار دادن کیت در ظرف برای زمانی در حدود 15 ثانیه صبر کنید و سپس کیت را خارج کرده و در محل صافی قرار دهید. پس از 5 دقیقه نتیجه تست قابل تفسیر خواهد بود. شما می‌توانید خط‌های روی کیت را با توجه به این راهنما تفسیر کنید:

_درصورتی‌که تنها یک خط روی قسمت (C) ایجاد شده باشد، حتی اگر این خط کمرنگ باشد به معنای مثبت بودن نتیجه تست است.

_درصورتی‌که علاوه بر قسمت (C)، یک خط نیز روی قسمت (T) ایجاد شده باشد، نتیجه تست منفی است. گاهی خط قسمت (T) کمرنگ خواهد بود. این موضوع تأثیری در منفی بودن نتیجه تست نخواهد داشت.

_درصورتی‌که هیچ خطی بر روی کیت نیفتاده باشد یا صرفاً یک خط در قسمت (T) وجود داشته باشد، نتیجه تست نامعتبر بوده و باید مجدداً تکرار شود.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد  

تقلب در تست ماری جوانا یا گل

افرادی که به یک ماده مخدر اعتیاد دارند معمولاً به دلیل بی‌میلی که به ترک اعتیاد دارند، تلاش خواهند کرد تا اعتیاد خود را انکار نمایند. راه‌های مختلفی برای تقلب در تست اعتیاد وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها استفاده از قرص‌های شیمیایی بوپرنورفین یا ب 2 است. داروی بوپرنورفین علی‌رغم تأثیر بالایی که در سم‌زدایی دارد بااین‌حال خود جزء داروهای اعتیادآور است و استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد به این ماده شود.

مثبت شدن نتیجه تست ماری جوانا یا گل

درصورتی‌که تست اعتیاد یکی از اطرافیان مثبت شد باید چه واکنشی نشان داد؟ این سؤال برای بسیاری از خانواده‌ها پیش خواهد آمد و علی‌رغم اهمیتی که شیوه واکنش اطرافیان در تصمیم فرد برای ترک اعتیاد دارد، آن‌ها معمولاً نمی‌دانند واکنش صحیح کدام است. به همین دلیل در این قسمت نکاتی را راجع به نحوه برخورد با این موضوع بیان خواهیم کرد.

1. تست گل | پذیرش داشته باشید

اولین قدم در هنگام آگاهی از این واقعیت که یکی از اطرافیان شما دچار اعتیاد شده این است که نسبت به این موضوع پذیرش داشته باشید. انکار واقعیت و یا بی‌توجهی به آن نمی‌تواند تغییری در شرایط شما ایجاد کند. اگرچه این موضوع بسیار تلخ خواهد بود اما بااین‌حال هرچقدر سریع‌تر با آن مواجه شوید توانایی بیشتری برای مبارزه خواهید داشت. گاهی اوقات ممکن است طرف مقابل شما تصمیمی برای ترک اعتیاد حداقل در زمان حاضر نداشته باشد؛ به خاطر داشته باشید به میزانی که شما اعتیاد یکی از نزدیکان خود را دیرتر بپذیرید، خود را بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار خواهید داد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار مشکلاتی هستید، می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. روش‌های درمانی مختلفی ازجمله روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

2. خود را سرزنش نکنید

مثبت شدن تست ماری جوانا گاهی باعث خواهد شد که شما خود را به دلیل بی‌توجهی‌ها یا اشتباهاتی که در این زمینه داشته‌اید مقصر دانسته و مرتباً سرزنش کنید. اگرچه احتمال دارد شما نیز در این ماجرا تا حدودی مقصر باشید اما سرزنش خود صرفاً باعث آسیب دیدن شما به لحاظ روحی خواهد شد. سعی کنید در این شرایط خود را صرفاً به‌اندازه‌ای که مسئول هستید مقصر جلوه دهید. بهتر است در این دوران بامحبت و شفقت بیشتری نسبت به خود رفتار کنید. شما در شرایطی هستید که هیجانات منفی بسیاری مانند خشم، ناامیدی و ترس از آینده را تجربه می‌کنید. بهتر است در این شرایط به خودتان بابت این احساسات حق بدهید و رفتار پرمحبتی با خود داشته باشید.

3. تست ماری جوانا | حمایتگر باشید

بدرفتاری شما با فردی که درگیر اعتیاد است صرفاً باعث خواهد شد که او بیشتر و بیشتر درگیر اعتیاد شود. به خاطر داشته باشید که اگر فضای ارتباط شما به‌صورت رقابت و بدرفتاری با یکدیگر تغییر پیدا کند، فرد معتاد تمام تلاش خود را برای اعتیاد بیشتر و آسیب زدن بیشتر به شما انجام خواهد داد. درنتیجه اصلی‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از متشنج شدن اوضاع جلوگیری نمایید. حمایت و محبت شما تأثیر بسیاری در تصمیم فرد برای ترک اعتیاد خواهد داشت و به همین خاطر بهتر است در کنار آرام نگه‌داشتن فضا برخوردی حمایت‌گرانه داشته باشید.

4. از یک متخصص کمک بگیرید

خانواده و اطرافیان افرادی که درگیر اعتیاد شده‌اند بیش از سایرین نیاز به دریافت کمک‌های متخصصین سلامت روان دارند. نگرانی از بابت آسیب دیدن یکی از اعضای خانواده و در کنار آن مشکلاتی که به دلیل اعتیاد پیش خواهند آمد، می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به‌ویژه برای سلامت روان کودکان ایجاد نماید. به همین خاطر بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

درمان اعتیاد به ماریجوانا

درمان اعتیاد به ماریجوانا به‌طورکلی شامل دو مرحله سم‌زدایی یا درمان فیزیولوژیک و همین‌طور درمان‌های روانی یا بازپروری خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات افرادی که موفق به ترک اعتیاد می‌شوند این است که آن‌ها پس از مدتی مجدداً مصرف مواد مخدر را شروع می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری در سلامت روان فرد شده و اعتمادبه‌نفس وی را به میزان زیادی کاهش دهد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که به دنبال راهکاری برای ترک اعتیاد هستید، استفاده از جلسات مشاوره را جدی بگیرید. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

جلسات مشاوره به فرد کمک می‌کند تا با شناخت و کنترل محرک‌هایی که او را به سمت مصرف مجدد سوق می‌دهند، از شروع مجدد اعتیاد جلوگیری کند و درعین‌حال با ریشه‌یابی دلایلی که باعث اعتیاد شده، در بهبود قطعی به او کمک خواهند کرد. علاوه بر این‌ها مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا روابط خانوادگی و دوستانه خود را که دچار مشکل شده مجدداً بازسازی کنید و به‌طورکلی شرایط زندگی خود را بهبود ببخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : ترک ماری جوانا  

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.بهترین روش برای تست ماری جوانا یا گل چیست؟

روش‌های مختلفی مانند بررسی نمونه خون، ادرار، مو و یا حتی استفاده از رپید تست‌های خانگی برای سنجش اعتیاد به ماریجوانا وجود دارد که با توجه به شرایط، از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود. بررسی نمونه ادرار رایج‌ترین شیوه تست اعتیاد است.

2.چه عواملی می‌توانند روی نتیجه تست گل یا ماری جوانا تأثیر بگذارند؟

سابقه و مقدار مصرف، سن، جنس و وزن فرد ازجمله مسائلی هستند که بر دقت نتیجه تست تأثیر خواهند گذاشت. علاوه بر این استفاده از برخی داروهای شیمیایی مثل بوپرنورفین نیز می‌تواند مشکلاتی را در نتیجه تست ایجاد نماید.

‫9 دیدگاه ها

  1. باعرض سلام وخسته نباشیدمن ازکیت تی اچ سی استفاده کردم وجواب آزمایش یک خط تیره بودویک خط کم رنگ مثبت هستش یامنفی؟

    1. سلام نتیجه تست های تی اچ سی برای تشخیص اعتیاد به گل با توجه به شرکت تولید کننده تفاوت داره. بنابراین روی دفترچه راهنمای تست را بخوانید. در صورت نیاز با شماره های درج شده تماس گرفته تا متخصصان ترک اعتیاد راهنماییتون کنند

  2. سلام خسته نباشید جناب من خدود ۱ ماه کامل پشت سره هم روزی ی نخ گل روشن میکردم و اینکه الان حافظه بلند مدت و حافظه کوتاه مدتم دچار اختلاش و فراموشی شده خواستم ببینم این برگشت پذیر این حافظه مثل روزی ک دقیق انکار لب ب گل نزدم حافظم بشه مثل اونموقعه یا ته و اینکه ی سوال دیگه اینکه من الان ۱ ماه ۲ روز پاکی دارم و خواستم ببینم چند مدت دیگه بلید صبر بدم

    1. سلام مهدی عزیز، برای ارائه راهکار نیاز به اطلاعات بیشتری مثل سن ، سابقه مصرف و میزان مصرف روزانه و … داریم . اختلال در حافظه لزوما ناشی از مصرف گل یا ماریجوانا نیست و می تواند عوامل و حوادث مختلفی آن را تحت تاثیر قرار دهد

      1. سلام خسته نباشید من تقریبا ۱ساله مصرف روزانه دارم و آلات ۴ روزه کانل پاک از ماری‌جوانا هستم میخوام آزمایش طب کار بدم احتمال داره آزمایش مثبت در بشه

        1. سلام و درود بله هنوز احتمال مثبت شدن آزمایش اعتیاد وجود داره. اما به طور کل ماریجوانا نسبت به مواد افیونی ماندگاری کمتری داره

  3. سلام ، من ۲۶ روز دیگه تست ماریجوانا دارم و دوروز پیش اخرین مصرف را داشتم میخواستم بدون چه راهکارهای دیگه وجود داره به جز قرصی که در مطالب بالا نوشته بود، که من بتونم تا ۲۶ روز دیگه جواب منفی از تستم را داشته باشم
    خواهشمند جواب هستم

    1. سلام می تونید با شماره های درج شده تماس بگیرید تا متخصصان ترک برای پاکسازی در کوتاه ترین زمان راهنمایی تون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره