اعتیادتست های اعتیاد

تست اعتیاد به تریاک

تست تریاک از مهم‌ترین و شایع‌تر ین تست‌های قبل ازدواج و استخدام در مراکز عمومی است. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مواد مخدری است که عمدتاً توسط افراد مصرف می‌شود. اصلی ترین ماده شیمیایی که در تریاک وجود دارد مورفین است و 11 تا 16 درصد تریاک را ماده مورفین تشکیل می‌دهد. مصرف طولانی مدت این ماده منجر به ایجاد مقاومت در بدن و در نتیجه اعتیاد می‌شود. از آنجایی که مصرف تریاک در جامعه شیوع نسبتاً بالایی دارد، بسیاری افراد برای انجام فعالیت‌هایی نظییر ازدواج، استخدام و… نیاز به انجام تست عدم اعتیاد دارند. اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در ارتباط با تست تریاک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

تست تریاک 

ماده اصلی تریاک مورفین است که خاصیت تسکین دهی دارد. این ماده در تمام آزمایش‌ها و تست‌های اعتیاد قابل تشخیص است. به طور کلی آزمایش تشخیص اعتیاد چه ماده تریاک باشد یا هر ماده دیگری باید توسط یک پزشک یا متخصصین بهداشت روان انجام شود. در سال‌های اخیر علاوه بر روش‌های سنتی تشخیص مواد، ارزیابی‌های روانی هم انجام می‌شود. در نتیجه یک تشخیص کامل برای تست اعتیاد که می‌تواند اعتیاد به تریاک باشد یا ماده دیگر، توسط چندین متخصص از جمله پزشک، روان‌پزشک و یا روان‌شناس انجام می‌شود. برای آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

 

تفاوت تست تریاک با سایر تست‌های اعتیاد

اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آیا تفاوتی بین تست تریاک و سایر مواد مخدر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود میزان نسبتاً بالای ماده مورفین در تریاک تمام آزمایش‌هایی که برای تشخیص مورفین به کار می‌روند قابلیت تشخیص تریاک را هم دارند. در واقع تمام مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هرویین، کراک، مورفین و حتی کدئین را می‌توان به یک صورت تشخیص داد. درحالی که برای تشخیص سایر مواد مخدر مانند آمفتامین‌ها، شیشه، حشیش، گل و… آزمایشات متفاوتی نسبت به تریاک و مواد هم خانواده آن انجام می‌شود. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

 

انواع تست مصرف تریاک

قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌هایی که برای تست تریاک استفاده می‌شود از راه آزمایش خون و ادرار است. همچنین جدیدا روش‌هایی به وجود آمده که نسبت به آزمایش خون و ادرار شیوع کمتری دارد اما در شرایط خاصی از این روش‌ استفاده می‌شود که عبارت‌اند از آزمایش بزاق، عرق و آزمایش نمونه مو. با این حال با توجه به این که پاسخ تست آزمایش خون و بزاق به دلیل اینکه تنها پس از چند ساعت مصرف تریاک اعتبار دارند، معمولاً کمتر استفاده می‌شوند.

از آنجایی که اثر مصرف تریاک تا چند روز در ادرار باقی می‌ماند معمول‌ترین تست تشخیص اعتیاد، استفاده از نمونه ادرار است. مواد هم خانواده تریاک مانند هرویین، مورفین و متادون معمولا 2 تا 10 روز در ادرار قابل تشخص هستند. با این حال دقت آزمایش همیشه به صورت 100 درصد صحیح نیست. دقیق ترین روش تست تریاک استفاده از نمونه مو است، اما با توجه به گران بودن این تست، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه

 

آیا می‌توان نتیجه آزمایش اعتیاد به تریاک را منفی کرد؟

باتوجه به نقش کلیدی اعتیاد در سلامت جسم و روان، شاید اولین فکری که به ذهن بسیاری از افراد معتاد خطور می‌کند منفی کردن پاسخ تست اعتیاد است. منفی کردن پاسخ تست تریاک و به طور کلی هر ماده مخدری به راحتی و سادگی قابل انجام نیست. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند قطع مصرف ماده مخدر در یک دوره چند روزه است. همانطور که گفته شد مواد هم خانواده تریاک به طور میانگین 2 تا 10 روز در بدن باقی می‌مانند.

با این حال مهم‌ترین عاملی که برای ماندگاری مواد در بدن وجود دارد، میزان مصرف ماده تریاک است. به عنوان مثال ممکن است برای شخصی که به صورت تفننی مصرف می‌کند سه روز و برای شخصی که سالیان سال اعتیاد داشته این عدد به 10 روز برسد. پس یکی از روش‌های منفی کردن پاسخ تست تریاک که به راحتی هم امکان پذیر نیست، عدم مصرف موقت ماده مخدر تریاک است.

 بهترین راه برای منفی کردن پاسخ تست اعتیاد بیرون ریختن این مواد از بدن است، اما همانطور که می‌دانید انجام این کار به سادگی و راحتی قابل انجام نیست. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر موثر واقع شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوشیدن زیاد آب و رقیق کردن نمونه آزمایش

2. مصرف داروهای جایگزین مانند متادون و B2

3. ورزش کردن

4. تعویض نمونه آزمایش

5. تغییر PH نمونه ( به وسیله افزودن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا سایر مواردی که PH خون را تغییر می‌دهد)

 

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره