اعتیادتست های اعتیاد

تست اعتیاد به تریاک

تست تریاک و شناسایی اعتیاد به این ماده از اهمیت زیادی برخوردار است. تریاک یکی از مواد مخدر سنتی است که امروزه بسیاری از افراد به مصرف آن اعتیاد دارند. چرا که فرایند ترک اعتیاد این ماده کمی دشوار بوده و خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد. از این رو بیشتر افراد به سراغ راه های درمانی نمی‌روند. از طرفی بعد از گذشت مدتی از این ماده نشانه های ظاهری و رفتاری مختلفی بروز می‌کند که به راحتی می‌توان اعتیاد به آن را در افراد تشخیص داد. اما گاهی برای اطمینان افراد بهتر است آزمایش داده و نوع اعتیاد مطمئن شوند. این تست به روش های مختلفی از افراد گرفته شده و بدین وسیله به افراد کمک می‌کنند تا افراد فرایند ترک اعتیاد را به درستی آغاز کنند. در این مورد بهتر است با یک متخصص مشورت شود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روش های انجام تست تریاک

روش های انجام تست تریاک

تست تریاک را می‌توان هم در آزمایشگاه ها و زیر نظر متخصصین و هم در خانه به وسیله کیت های تشخیص فوری انجام داد. طبیعی است که انجام این آزمایش در محیط آزمایشگاه از دقت و اعتبار بیشتری برخوردار است و افراد راحت تر می‌توانند به نتیجه آن اعتماد کنند. البته گاهی در آزمایشگاه نیز به دلیل بروز برخی از اتفاقات، جواب تست درست نبوده و آزمایش مجددا تکرار می‌شود. اما به هر حال بهتر است افراد با روش های مختلف انجام این آزمایش آشنا شده و در این مورد با یک متخصص نیز مشورت نمایند. در این قسمت به توضیح این روش ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از راه های تست تریاک است که کمی گران تر از روش های دیگر بوده و همچنین تهاجمی تر است. از این رو کمتر از این روش استفاده می‌شود. می‌توان اثرات ناشی از مصرف تریاک را تقریبا تا سه روز بعد از مصرف این ماده شناسایی نمود. بعد از این مدت بهتر است افراد از روش های دیگر استفاده کنند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک کنید.

ادرار

آزمایش ادرار متداول ترین روش تست تریاک و به طور کلی آزمایش های اعتیاد است. این روش هزینه نسبتا پایینی داشته و جواب آن نیز با سرعت بیشتری مشخص می‌گردد. البته امکان تغییر نمونه نیز در این روش وجود دارد. بهتر است این تست از 2 تا 6 روز بعد از مصرف تریاک انجام شود.

بزاق و تعریق

کمتر دیده می‌شود که از بزاق و تعریق افراد برای تست تریاک استفاده شود. چرا که در این حالت تحلیل نتایج کمی دشوار بوده و به مدت زمان بیشتری نیز نیاز است. از طرفی تاثیرات ناشی از مصرف تریاک برای مدت زمان کوتاه تری در این تست ها باقی می‌ماند. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

مو

یک روش قطعی برای تست تریاک آزمایش فولیکول مو است. در این حالت می‌توان تا 90 روز تاثیرات تریاک را مشاهده کرد. این آزمایش دقت بالایی داشته اما از طرفی گران تر از سایر روش ها نیز محسوب می‌شود.

کیت های تشخیصی

اگر افراد مایل به تست تریاک در خانه و به روش فوری هستند؛ می‌توانند از کیت های تشخیصی استفاده نمایند. این کیت ها از داروخانه ها و سایت های مختلف قابل خریداری هستند. افراد برای استفاده از این روش باید نمونه ادرار را جمع آوری کرده و سپس نواری را داخل آن قرار دهند. بعد از 10 تا 15 دقیقه نتیجه تست مشخص می‌شود. البته احتمال خطار در این روش زیاد است.

تریاک

آشنایی با تریاک نیز می‌تواند به افراد در شناسایی نشانه های اعتیاد به این ماده و همچنین درمان آن کمک کند. در ترکیبات این ماده، مورفین زیادی وجود داشته و به همین دلیل بعد از مصرف منجر به احساس آرامش و حتی سرخوشی در افراد می‌گردد. بسیاری از افرادی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند؛ مصرف تریاک را به این دلیل آغاز می‌کنند. از طرفی با وجود مصرف تریاک، تست هایی که به مورفین هم حساس هستند؛ مثبت می‌شوند. به همین دلیل برای تست تریاک می‌توان از آزمایش های اعتیاد به مورفین نیز استفاده نمود.

نتایج تست تریاک

جواب تست تریاک به سه شکل بروز می‌کند. البته که افراد باید برای تفسیر نتایج حتما از متخصص کمک بگیرند. اما به طور کلی جواب این تست، مثبت، منفی و یا کاذب است. در حالتیکه جواب این تست مشکوک باشد؛ باید دوباره تکرار شود. همچنین بهتر است برای جلوگیری از خطاهای احتمالی افراد این تست را در آزمایشگاه ها انجام دهند.

کاربردهای تست تریاک

بیشتر افراد تصور می‌کنند که تست تریاک تنها برای پیش از ازدواج کاربرد دارد. در صورتی که نتیجه این تست برای استخدام در برخی از مشاغل، پیش از مسابقات ورزشی، جلوگیری از تداخل دارویی، شروع فرایند ترک اعتیاد و… اهمیت دارد.

داروهایی که درنتیجه تست تریاک موثر هستند

استفاده از برخی داروها می‌توانند نتیجه تست تریاک را تغییر دهند. البته گاهی افراد به طور عمدی از برخی از داروها استفاده می‌کنند تا نتیجه تست اعتیاد خود را تغییر دهند. اما در صورتی که افراد از داروهای خاصی استفاده می‌کنند؛ باید قبل از آزمایش اعتیاد با متخصص مشورت کرده و سپس آزمایش را انجام دهند. دکسترومتورفان، کدئین، مورفین، تبائین، ریفامپین، تایلنول و… برخی از این داروها هستند که می‌توانند منجر به مثبت شدن کاذب تست اعتیاد شوند.

روش های ترک و درمان تریاک

زمانی که نتیجه تست تریاک افراد مثبت شد و متخصصین از اعتیاد به این ماده اطمینان حاصل کردند؛ بهتر است از روش های مختلف برای درمان را آغاز کنند. افراد باید در این مورد حتما با متخصص مشورت کرده و ترکیبی از روش های دارویی و روانشناختی استفاده نمایند. برخی از روش هایی که باید در این زمینه استفاده کرد؛ شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد در خانه کلیک نمایید.

◀سم زدایی

◀رفتاردرمانی

◀شرکت در گروه های خودیاری

عواملی که در نتیجه تست تریاک موثر هستند

عوامل موثر بر نتیجه تست تریاک

برخی از عوامل در مدت زمان ماندگاری تریاک در بدن و همچنین تست اعتیاد به این ماده موثر هستند. در واقع افراد باید قبل از انجام تست تریاک به آنها توجه کنند. در این قسمت برخی از این عوامل را ذکر کردیم.

  • میزان و نوع مواد مصرف
  • مدت زمان اعتیاد
  • سن
  • وزن و وضعیت متابولیسم
  • تغذیه
  • سلامت عمومی بدن
  • میزان تحرک افراد

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد؛ نتیجه تست تریاک در بیشتر موارد قابل اعتماد بوده و حتی از نشانه های ظاهری افراد نیز می‌توان به این موضوع پی برد. اما به طور کلی بهتر است افراد برای اطمینان بیشتر برای انجام این تست به آزمایشگاه مراجعه کرده و برای تحلیل نتایج و شروع فرایند درمان از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره