اعتیادتست های اعتیاد

تست اعتیاد به هروئین

آیا روش‌های انجام تست هروئین را می‌شناسید؟ هروئین، ماده مخدری است که به دلیل ایجاد حس سرخوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه بسیاری از افراد را درگیر کرده است. استفاده­ هروئین به شکل تزریق یا استنشاق بوده و مصرف آن عوارض جانبی بسیاری از جمله بیماری‌های کلیوی و کبدی، تنگی نفس، خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال در عملکرد ذهنی و افزایش خطر ابتلا به هپاتیت و اچ آی وی به همراه دارد. امروزه تست هروئین به دلیل شایع بودن مصرف آن، در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی همچون ازدواج و استخدام انجام می‌گیرد. با این حال در برخی مواقع به دلیل مصرف برخی داروها و یا دستکاری‌های عمدی افراد، نتایج تست هروئین به طور کاذب مثبت یا منفی می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل تسئت هروئین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

هروئین چیست؟

هروئین، ماده مخدری است که به دیامورفین معروف بوده و به دلیل اثرات سرخوشی آن استفاده می‌گردد. هروئین ترکیباتی شبیه به مورفین داشته و فرد را به اعتیاد سوق می‌دهد. اثرات هروئین سریع بوده و مصرف ­کنندگان برای اثر بخشی سریع‌تر، آن را تزریق و یا استنشاق می­‌کنند. مصرف هروئین دارای عوارض جانبی بسیاری از جمله یبوست و گرفتگی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی و کبدی، کاهش تنفس، تنگی نفس، خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال در عملکرد ذهنی و افزایش خطر ابتلا به هپاتیت و اچ آی وی از طریق تزریقات وریدی می­‌باشد. مصرف هروئین منجر به آسیب‌های شدید جسمانی و ضررهای ناشی از ترک آن می‌­شود. درمان اعتیاد به هروئین اغلب شامل رفتار درمانی و دارو درمانی است. داروهایی مانند بوپرنورفین، متادون یا نالترکسون نیز می‌توانند اثرات را کاهش داده و به بیمار کمک‌های شایانی کنند.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به هروئین 

تست هروئین

تست­‌های مربوط به هروئین در محیط‌های متفاوتی مانند محل کار، ارتش، محیط‌های ورزشی و پزشکی به شکل گسترده در حال استفاده است. بسیاری از تست‌ها سریع و ساده بوده ولی اغلب دچار خطا شده و منجر به نتایج کاذب می‌گردد. تست هروئین اغلب بر روی ادرار، خون، مو، بزاق، عرق و ناخن انجام می‌شود. با این حال، تست‌های ادراری با توجه به سهولت و تجزیه و تحلیل سریع، رایج ترین نمونه تستی هستند که ویژگی برتر آن، بیشتر بودن غلظت متابولیت‌های دارویی نسبت به دیگر روش‌های تستی است. این تست‌­ها سریع و آسانند، اما به علت خطاهایی که دارند، می تواند به غلط گزارش شوند.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد

آیا ممکن است نتایج تست هروئین به غلط گزارش شود؟

پزشکان در مطالعاتی که از تست ادرار استفاده کرده بودند، متوجه شدند که اکثر بیماران از ماده مخدر مرفین به عنوان متابولیت متداول کدئین، آگاهی نداشته و تست­‌هایشان منجر به نتایج مثبت کاذب هروئین گردیده است. گروهی دیگر نشان دادند که تست­‌های مثبت کاذب می‌­تواند ناشی از تداخلات استفاده از لاکتات دهیدروژناز و لاکتات باشد. گاهی تکنسین‌های آزمایشگاهی در تست­‌ها گزارش را غلط اعلام می‌کنند. دو دلیل اصلی آن می‌تواند استفاده­‌ی تکنسین از روش‌های آزمایشگاهی اشتباه و یا غلظت ناکافی متابولیت‌های هروئین در نمونه ­باشد. به همین دلیل برای اطمنیان از نتیجه تست نیاز به مشاوره ترک اعتیاد وجود دارد. مشاوران با بررسی سایر علائم جسمی و روانی پی به اعتیاد فرد می‌برند.

احتمال مثبت شدن کاذب تست هروئین وجود دارد؟

هروئین، مخدری است که سریعا متابولیزه شده و میزان قابل ملاحظه‌ای از آن از طریق ادرار دفع نمی­‌گردد. تست­‌های شناسایی مصرف هروئین معمولاً شامل متابولیت‌های مورفین یا استیل مورفین می‌­باشد. تست­‌های استاندارد جهت ارزیابی هروئین، برای تکنسین آزمایشگاه مشخص نمی‌کند که بیمار کدام دارو خاص را استفاده کرده است. تست­‌ها تفاوت میان کسانی که هروئین و دیگر افیون‌های تجویز شده را تشخیص نمی‌دهند. اگر مرفین در نمونه‌ای که ارائه شده تشخیص داده شود، بیمار می‌تواند نسخه کدئین یا مرفینی را که پزشک تجویز کرده جهت مثبت بودن نتایج خود ادعا کند. بنابراین، اگر فردی از هروئین استفاده می‌کند، این مصرف بدون شناسایی خواهد ماند. گاهی نسخه کدئین یا مورفین توضیح قابل قبولی جهت نتایج مثبت تست هروئین است.

آیا می‌توان تست هروئین را منفی کرد؟

گاهی نیز خود افراد به عمد نمونه را دستکاری می‌کنند تا نتیجه آزمایش منفی شود. دستکاری نمونه، افزودن ماده­ پوشش دهنده، اضافه کردن آب یا تعویض ادرار با فرد دیگر از انواع این روش‌ها است. همچنین مصرف مقدار قابل توجهی آب قبل آزمایش با رقیق کردن ادرار، جواب تست هروئین را منفی می­‌کند. برای تشخیص رقیق بودن ادرار نیز از طریق اندازه گیری کراتینین و ارزیابی رنگ ادرار می‌توان هرگونه جعل در نتایج را تشخیص داد. هنگامی که افراد نمونه ادرار خود را با دیگری جایگزین می­‌کنند، این روش با ثبت درجه حرارت تشخیص داده می‌­شود.

آیا دارویی برای منفی کردن جواب تست وجود دارد؟

محصولات متفاوتی از مکمل‌های گیاهی تا صنعتی وجود دارد که می‌­توانند جواب تست­‌ هروئین را منفی کنند. هدف این محصولات، این است که در تشخیص دارو یا متابولیت آن تداخل ایجاد کند. این مواد می‌توانند یک محصول خانگی مانند سفید کننده­، سرکه یا یک ماده خریداری شده موجود در بازار مانند نیترات سدیم یا پتاسیم یا پراکسید / پراکسیداز باشد. این محصولات از ترکیبات ویتامین B برای نرمال­ سازی رنگ ادرار یا کراتین برای جبران کاهش کراتینین استفاده می­‌کنند. آزمایشگاه‌ها با توجه به رنگ و شکل نمونه، چنین تغییراتی را تشخیص می‌دهند. با تکان دادن نمونه­‌ها وجود کف صابون، آمونیاک، پراکسید هیدروژن یا سفید کننده را ارزیابی می­‌کنند. استفاده مخفیانه از این محصولات می‌تواند بیمار را در معرض اوردوز یا تداخلات دارویی قرار دهد.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به هروئین

راه حل آزمایشگاه‌­ها جهت کاهش خطا

به منظور حل این مسائل در آزمایشگاه، متخصصان از تست 6-استیل-مورفین استفاده می‌کنند. این متابولیت مخصوص ماده مخدر هروئین بوده و فقط پس از مصرف این ماده توسط بدن تولید می­‌شود. وجود آن در ادرار تأیید می‌کند که از ماده­ مخدر هروئین استفاده شده و بنابراین به آزمایشگاه اجازه می‌دهد تا نتیجه را جهت هروئین مثبت اعلام کند. بنابراین، با تست 6-استیل-مورفین، آزمایشگاه‌ها می‌توانند دستکاری و جعلی  بودن نتیجه تست هروئین را تشخیص دهند. با این حال، عدم وجود آن متابولیت استفاده از هروئین را رد نمی‌کند. مقادیر کمی از این متابولیت پس از مصرف هروئین تنها برای حدود 2 الی 8 ساعت در بدن باقی می­‌ماند. برای تشخیص صحیح و دقیق هروئین، بهتر است آزمایشگاه‌ها چندین تست مختلف را در چند زمان متفاوت بگیرند. در صورتی که نتیجه تست مثبت بود، توصیه می کنیم که از اقدامات خود سرانه پرهیز کرده و هر چه زودتر به مراکز مربوطه جهت ترک اعتیاد مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه تست هروئین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره