اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟

ترک ترامادول یکی از دغدغه های خانواده ها و جوانان معتاد به این ماده است. خاصیت تسکین بخشی ترامادول کمتر از مورفین است و به دلیل خاصیت اعتیاد آوری آن، پزشکان بیشتر از دو هفته مصرف این دارو را تجویز نمی‌کنند. قطعا اگر از دستور پزشک خود پیروی کرده و به آن پایبند باشند؛ مصرف این دارو برای آنان ایجاد وابستگی نخواهد کرد. این دارو دوزهای مختلفی دارد و عوارض زیادی را برجای خواهد گذاشت. ترامادول یک داروی اپیوئیدی است که با تاثیر بر گیرنده‌هایی با همین اسم در مغز سبب تسکین درد خواهد شد. اما مصرف طولانی مدت این دارو و اعتیاد به آن اثرات جبران ناپذیری بر مغز خواهد داشت. برای آشنایی با تست اعتیاد به ترامادول کلیک کنید.

ترک ترامادول

معمولا متخصصین برای ترک ترامادول، مصرف آن را به مرور کاهش داده تا به صفر برسد. بهتر است ترک این دارو حتما تحت نظر پزشک باشد. ترک ترامادول اولین قدم است و در کنار آن فرد باید اقدامات دیگری را نیز انجام دهد. فراموش نکنید که اعتیاد به ترامادول نیز می‌تواند مانند موادمخدرهای دیگر مثل کراک و هروئین عوارض ایجاد کند و خطرناک باشد. پس با شناسایی علائم و پیگیری برای درمان از اعتیاد جلوگیری کنید.

نشانه های اعتیاد به ترامادول | ترک ترامادول

در مواجه با افرادی که به ترامادول اعتیاد پیدا کرده اند؛ شاهد دو دسته از علائم روانی و جسمانی خواهیم بود. این نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت است و بستگی به دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارد. برخی از این علائم را در این قسمت ذکر خواهیم کرد. برای اطلاع از علائم اعتیاد به ترامادول کلیک کنید.

📌علائم جسمانی

⭕خستگی و کمبود انرژی

⭕قرمزی چشم ها

⭕اختلال در فعالیت های حرکتی

⭕اختلال در خواب و اشتها

⭕سردرد

📌نشانه های روانی

⭕تحریک پذیری و بی قراری

⭕بی ثباتی خلق

⭕ادامه مصرف ترامادول حتی در صورت عدم نیاز

⭕بروز علائم ترک بلافاصله بعد از قطع مصرف

⭕رفتارهای نابهنجار و پرخطر

⭕صرف وقت و انرژی زیاد برای تهیه ترامادول

⭕خرید غیرقانونی ترامادول

⭕مصرف بیشتر برای دستیابی به سرخوشی اولیه

ترک ترامادول در بارداری

مصرف ترامادول در دوران بارداری، اثرات بدی بر مادر و جنین خواهد داشت. حا اگر مادر به ترامادول اعتیاد داشته باشد؛ باید قبل از اقدام برای بارداری، به ترک آن اقدام کند. مصرف ترامادول باعث اعتیاد جنین نیز خواهد شد؛ و نوزاد بعد از تولد از خود نشانه های ترک را نشان خواهد داد. ترامادول انقباضات رحمی کاهش می‌دهد و فرایند زایمان را طولانی تر می‌کند. همچنین احتمال بروز نواقص قلبی عروقی یا مشکلات قلبی نیز وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از ایجاد عوارض اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

نشانه های ترک ترامادول

با شروع ترک ترامادول و قطع مصرف آن، علائمی در فرد بروز پیدا خواهند کرد. این علائم گاهی به دو دسته کاملا متفاوت تقسیم خواهند شد. معمولا علائمی که افراد در حین ترک تجربه می‌کند؛ شامل تهوع و اختلالات گوارشی، دردهای عضلانی و… می‌شوند. اما نشانه های نادری مثل اضطراب بالا، سردرگمی و بی قراری، حملات پانیک، مسخ شخصیت و بی حسی یا سوزن سوزن شدن اندامها نیز بروز می‌کنند؛ که خطر جدی برای زندگی فرد معتاد ایجاد نمی‌کند. اما در صورت شدید تر شدن این علائم یا ماندگاری آنها در طولانی مدت، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

مدت زمان ترک ترامادول

نمی‌توان برای مدت زمان سم زدایی ترامادول مدت زمان معینی را مشخص کرد. اما به طور کلی این فرایند شاید از 10 روز تا هفته ها طول بکشد. هرچه فرد انگیزه و همکاری بیشتری برای ترک ترامادول داشته باشد؛ این مدت کوتاهتر خواهد شد. باگذشت زمان علائم کمتر شده و افراد اختلالات کمتری را تجربه می‌کنند.

🔸سه روز اول بعد از ترک مصرف علائمی مثل احساس سوزن سوزن شدن، تعریق، عصبی شدن، حالت تهوع، اضطراب، میل شدید به مصرف و تپش قلب را تجربه می‌کند.

🔸روز چهارم تا هفتم: همچنان فرد به ادامه مصرف تمایل داشته و گیجی، عدم تمرکز و به بی خوابی دچار خواهد شد.

🔸و در روزهای هشتم تا چهاردهم علائم جسمانی خفیف تر شده اما افسردگی، افکار منفی و اضطراب احتمالا ادامه خواهند یافت.

راهکارهایی برای ترک ترامادول

ترک ترامادول با سم زدایی آغاز می‌شود که باید تحت نظر پزشک انجام شود. معمولا در کلینیک های ترک اعتیاد انجام شده و هدف آن خارج کردن سم حاصل از ترامادول از بدن است. در دوران سم زدایی فرد علائم ناخوشایندی را از خود نشان خواهد داد که برای کنترل آنها باید از پزشک کمک گرفت. مراحل اصلی سم زدایی شامل ارزیابی، تثبیت و تشویق برای درمان بیشتر می‌شود. اما این درمان قطعی برای ترک ترامادول نیست.

🔹دارو درمانی: پزشکان برای ترک ترامادول معمولا داروهای ضداضطراب، آرامبخش و غیراستروئیدی تجویز می‌کنند. این داروها از فعال شدن گیرنده های اپیوئیدی جلوگیری کرده و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. داروهایی مثل متوکلوپرامید، لوپرامید، والیوم، ساب اکسون، کلونیدین و ایبوپروفن یا استامینوفن، برای کاهش عوارض ناشی از ترک متادون، توسط پزشک تجویز می‌شوند. مکمل های دارویی نیز از داروهای لازم برای این دوران هستند. ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد؛ به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

🔹روان درمانی: علاوه بر وابستگی جسمانی، ترامادول وابستگی روانی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. رواندرمانی با تکنیک های مختلف و توسط روانشناس و روانپزشک انجام می‌شود. خانواده نیز از این نوع درمان می‌توانند استفاده کنند. روش های به کار گرفته شده در این رواندرمانی، در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. دریافت خدمات توانبخشی در مراکز ترک اعتیاد نیز انجام می‌شود.

🔹ترک اعتیاد در خانه: ترک ترامادول در خانه برای افرادی مناسب است که دوز مصرفی آنها پایین بوده و محیطی امن و راحت برای آنها در خانه فراهم است. البته بهتر است حتی در صورت ترک در خانه فرد تحت نظر پزشک و روانشناس بوده و به صورت اصولی مراحل سم زدایی را انجام دهد.

سخن پایانی

طبیعی است که افراد معتاد اعتیاد خود را انکار کنند. ترامادول نیز به دلیل اینکه در مصرف دارویی دارد؛ افراد تصور می‌کنند اعتیاد آور نیست و هر زمان می‌توانند مصرف آنرا قطع کنند. اما اینگونه نیست. ترک ترامادول نیاز به انگیزه کافی و زمان دارد. خانواده در این دوران نقش مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی برای شروع فرایند ترک باید با یک پزشک و روانشناس مشورت کرده و مسیر بهبودی را آغاز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ترامادول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

سوالات متداول

برای ترک ترامادول باید چه داروهایی مصرف کنیم؟

داروهای ضداضطراب، آرامبخش و مسکن از داروهای شایع برای ترک ترامادول هستند. معمولا پزشکان در این دوران داروهایی مثل متوکلوپرامید، لوپرامید، والیوم، ساب اکسون، کلونیدین و ایبوبروفن یا استامینوفن تجویز می‌کنند. ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد؛ به همین دلیل حتما قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک مشورت کنید.

ترک ترامادول چند روز طول می‌کشد؟

نمی‌توان مدت زمان دقیقی برای ترک ترامادول در نظر گرفت؛ اما به طور کلی متخصصین دوره سم زدایی را تقریبا 14 روز در نظر می‌گیرند. این زمان به دوز مصرفی فرد، مدت زمان مصرف و آمادگی بدن افراد بستگی دارد.

عوارض طولانی مدت ترک ترامادول کدام اند؟

عوارضی مثل افسردگی، اختلال در تنفس، مشکلات قلبی، لرزش بدن و… از عوارضی هستند که تا مدت ها بعد از ترک ترامادول باقی خواهند ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره