اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد رفتاری

اعتیاد رفتاری یا اعتیاد نرم کاملا مشابه با اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل است با این تفاوت که افراد در این نوع از وابستگی چیزی مصرف نمی‌کنند. در واقعا در این حالت واکنش های بدنی و روانی کاملا مشابه با اعتیاد به مواد مخدر هستند؛ اما افراد به انجام یک رفتار و یا حتی خوردن مواد غذایی تمایل زیادی دارند. همه افراد وقتی کلمه اعتیاد را می‌شوند؛ به طور ناخودآگاه به یاد مصرف مواد مخدر می‌افتند. در صورتی که بسیاری از رفتارها نیز می‌توانند دقیقا همان حالت را در ما ایجاد کنند. و دقیقا به همین دلیل است که افراد به انجام آنها اعتیاد پیدا می‌کنند. تقریبا هرگونه عادت مخربی می‌تواند یک اعتیاد رفتاری تلقی شود. افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد این دسته از اعتیادها، به آنها مبتلا شده و حتی تلاشی برای درمان آنها انجام نمی‌دهند. برای شروع درمان و مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد رفتاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد رفتاری نگران کننده است؟

در پاسخ به این سوال باید با قطعیت گفت: بله. چرا که همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ هر رفتاری و عادتی که بیش از اندازه تکرار شده و به ما آسیب بزند؛ اعتیاد است. پس باید به آن توجه کافی شده و حتی برای درمان آنها اقدام نمود. در بیشتر موارد ابتلا به اعتیاد رفتاری از سنین پایین آغاز می‌شود؛ که همین این مسئله را بغرنج تر می‌کند. افراد در دوران کودکی و نوجوانی به دلیل عدم آگاهی کافی به انجام رفتاری وابستگی پیدا کرده و نمی‌توانند آن را در خود کنترل کنند. این حالت در بزرگسالی تشدید شده و منجر به بروز مشکلات بیشتری می‌گردد. درست مانند وقتی که به اعتیاد مبتلا هستیم.

می‌توان گفت که برعکس اعتیاد به مواد مخدر که در کودکان شایع نیست؛ ابتلا به اعتیادهای رفتاری در این دوران بسیار رایج است. و تقریبا تاثیر مشابهی نیز ایجاد می‌کند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد کلیک نمایید.

نشانه های ابتلا به اعتیاد رفتاری

نشانه اعتیاد رفتاری

ابتلا به اعتیاد رفتاری با بروز نشانه هایی همراه است که شناسایی آنها می‌تواند به اطرافیان کمک کند تا فرد مبتلا را تشویق به درمان کنند. البته نشانه های اعتیاد به رفتارهای مختلف، متفاوت هستند. اما در بیشتر موارد افراد مبتلا به این نوع اعتیاد، چنین علائمی را از خود بروز می‌دهند.

فکر کردن بیش از حد و مشغولیت فکری برای انجام یک رفتار مشخص

احساس اجبارگونه برای انجام آن رفتار

فرد بعد از مدتی اصلا از انجام این رفتار احساس لذت نمی‌کند

دور شدن از جنبه های دیگر زندگی

میزان انجام رفتار به مرور زمان بیشتر می‌شود

فرد نمی‌تواند جلوی خود را در مورد انجام یک رفتار مشخص بگیرد

زمانی که رفتار مشخصی را انجام نمی‌دهد؛ دچار احساس اضطراب و افسردگی می‌گردد.

علت بروز اعتیاد رفتاری

برای درمان اعتیاد رفتاری در ابتدا باید علت آن را پیدا کرد. چرا که تا زمانی که علت و یا محرک آن رفتار وجود داشته باشد؛ فرد همچنان به این کار خود ادامه می‌دهد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود.

ژنتیک و خانواده

عوامل ژنتیکی و خانوادگی در ابتلا به بیماری های روانی مختلف و همچنین اعتیاد رفتاری موثر هستند. زمانی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به اعتیاد رفتاری باشد؛ بیشتر احتمال دارد که فرد دیگر نیز مبتلا شود. همچنین شرایط خانوادگی به طور کلی افراد را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد.

تجربه احساس لذت

زمانی که از انجام یک کاری دچار لذت می‌شویم؛ بیشتر تمایل داریم تا آن را به صورت مکرر تکرار کنیم. اما این لذت نسبی بوده و ممکن است همه افراد آن را تجربه نکنند. برای مثال انجام بازی های کامپیوتری برای فردی لذتبخش است پس به آن اعتیاد پیدا می‌کند؛ اما برای دیگری نیست.

مشکل در مدیریت مشکلات و هیجانات

افرادی که در مورد کنترل احساسات و هیجانات خود دچار مشکل هستند؛ بیشتر احتمال دارد که به اعتیاد رفتاری مبتلا شوند. حتی می‌توان گفت که اصلی ترین علت ابتلا به این نوع از اعتیاد همین موضوع است. بیشتر افرادی که مبتلا به اعتیادهای رفتاری هستند؛ به دنبال راهی برای فرار از واقعیت و مشکلات زندگی خود می‌باشند و به دنبال تجربه لذت های موقتی هستند.

ابتلا به وسواس فکری

یکی دیگر از دلایل ابتلا به اعتیاد رفتاری ، داشتن وسواس فکری است. در چنین حالتی افراد به این دلیل یک فکر را در ذهن خود به صورت مداوم تکرار می‌کنند؛ بعید نسیت که در انجام آن نیز به چنین حالتی مبتلا شود.

اعتیاد به مواد مخدر

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ افرادی که مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر هستند، بیشتر احتمال دارد که اعتیاد رفتاری را نیز تجربه کنند.

انواع مختلف اعتیاد رفتاری

انواع اعتیاد رفتاری

اعتیاد رفتاری انواع مختلفی دارد. برخی از افراد به انجام رفتاری اعتیاد بیمارگونه دارند؛ اما تصور نمی‌کنند که این یک اعتیاد است. برخی از چنین رفتارهایی شامل موارد زیر می‌شود.

پرخوری. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به غذا کلیک کنید.

اعتیاد به برقراری رابطه جنسی یا تماشای پورن. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به پورنو گرافی کلیک کنید.

اعتیاد به اینترنت، شبکه های مجازی و بازی های کامپیوتری

اعتیاد به کار کردن

اعتیاد به خرید

اعتیاد به قمار

پیامدهای ابتلا به اعتیاد رفتاری

ابتلا به اعتیاد رفتاری نیز مانند اعتیاد به مواد مخدر افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. این حالت عملکرد افراد را در زندگی فردی و اجتماعی تحت تاثیر قرار داده و جنبه های خانوادگی نیز دارد. مشکلات مالی، ابتلا به بیماری های مختلف روانی و جسمانی، فرسودگی، اعتیاد به مواد مخدر و… همگی از عوارض این نوع از اعتیاد هستند.

راه های درمان اعتیاد رفتاری

رهایی از اعتیاد رفتاری کار ساده ای نیست. بیشتر افراد مبتلا به این اعتیاد بارها برای ترک آن تلاش کرده و اما موفق نشده اند. از این رو بهتر است افراد ترکیبی از روش های مختلف را استفاده کرده و حتما از روانشناس در این زمینه کمک بگیرند.

روان درمانی

یکی از اصلی ترین راه های درمانی اعتیاد رفتاری، مراجعه به روانشناس و ریشه یابی این موضوع است. در واقع درمانگر در ابتدا جنبه های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده و در مرحله بعدی راهکارهای درمانی ارائه می‌دهد.

دارودرمانی

اگر اعتیاد رفتاری در مرحله شدید آن باشد و فرد و یا خانواده او قادر به کنترل آن نباشند؛ فرد می‌تواند از داروهای مختلف نیز در این زمینه کمک بگیرند. در بیشتر موارد در این حالت داروهای ضداضطراب و افسردگی تجویز می‌شوند.فراموش نکنید که دارودرمانی حتما باید تحت نظر متخصص صورت گیرد.

اصلاح سبک زندگی

افراد باید محرک هایی که در زندگی شخصی خود آنها را وادار به انجام اینکار می‌کنند را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند. همچنین داشتن سبک زندگی سالم و متعادل که شامل داشتن برنامه ای منظم برای خواب، تغذیه و ورزش است نیز در این مورد بسیار تاثیرگذار است. برای آشنایی بیشتر با سایر روش های درمان اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

سخن پایانی

ابتلا به اعتیاد رفتاری با اینکه شرایط دشواری را برای افراد ایجاد می‌کند؛ اما قابل درمان و کنترل است و می‌توان بر آن غلبه کرد. از این رو بهتر است خانواده در این مورد با فرد همکاری کرده و حتما از یک متخصص نیز کمک گرفته شود. احتمال بازگشت اعتیاد های رفتاری با هرگونه عامل استرس زایی وجود دارد. از این رو اقدامات درمانی باید برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد رفتاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

1. اعتیاد رفتاری چه تفاوتی با اعتیاد به مواد شیمیایی دارد؟

به‌طور کلی اعتیاد به این معناست که فرد به انجام کار خاصی تمایل داشته باشد. این رفتار خاص می‌تواند سوءمصرف مواد مخدر و یا هر رفتار دیگری مثل کار، غذا خوردن یا بازی‌های اینترنتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره