اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار چیست ؟ شاید قمار و شرط بندی‌های مختلف در نگاه اول مسئله ای ساده به نظر برسد ولی کم کم با شروع این اعتیاد تبدیل به تفریح فرد می شود. تا جایی که کل زندگی خود را شاید بر باد دهد. تحقیقات نشان می دهد اعتیاد به قمار پیامد های جبران ناپذیری بر زندگی فرد در زمینه های مالی، روانی، روابط خانوادگی فرد دارد تا جایی که در حالت شدید اعتیاد به قمار ممکن است فرد بر روی همسر یا فرزندانش قمار کند. با آگاهی کامل از اعتیاد به قمار و روش‌های درمان آن، می‌توانید گامی موثر در جهت ترک و رهایی بردارید. 

 

اعتیاد به قمار

به طور کلی در هر نوع اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز دچار اختلال می‌شود. مغز با ترشح ماده دوپامین به برخی فعالیت‌ها پاسخی مثبت و لذت بخش می‌دهد، مثلا بعد از خوردن شیرینیجات مغز دوپامین ترشح می‌کند و احساس لذت به وجود می‌آید. در اعتیاد نیز همینگونه است چون فرد اولین بار با مصرف الکل، کشیدن مواد یا قماربازی، احساس لذت کرده و دوباره این رفتارها را تکرار می‌کند تا جایی که درگیر اعتیاد شود. بعد از مدتی بدون انجام آن عمل احساس بی قراری کرده و بارها تصمیم به ترک آن می‌گیرد اما موفق نمی‌شود. باقی فعالیت‌های روزانه برایش کسل کننده به نظر می‌آیند و…

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که الگوی فعالیت مغزی در معتادان به قمار همانند افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. بر اساس این پژوهش‌ها، افراد معتاد به قمار و مواد مخدر نمی‌توانند میزان دوپامین مغز خود را تنظیم نمایند، در نتیجه به مواد مخدر و یا فعالیت‌هایی همچون قمار نیاز دارد تا این کمبود را جبران کرده و موجب احساس لذت در مغز آنان شود.

علائم اعتیاد به قمار

فرد برای بازی کردن بیشتر و جبران ضررهای قبلی به پول بیشتری احتیاج پیدا میکند، بنا براین شروع به قرض گرفتن ، فروختن اشیای قیمتی مثل طلا و حتی در مواردی دزدی میکند.

_فرد هربار بعد از باخت تصمیم به ترک قمار می‌گیرد اما به تصمیمش عمل نمی‌کند و دچار ترک ناموفق می‌شود.

_فرد مدام به خانواده‌اش دروغ می‌گوید و پنهان کاری می‌کند.

_زمانی که بازی نمی‌کند یا می‌بازد بی قرار و بدخلق است تا جایی که دست به فحاشی و پرخاشگری می‌زند. 

_فکر فرد مدام درگیر قمار است و هر بار برای جبران ضررهای قبلی قمار می‌کند و در نتیجه درون این چرخه معیوب گیر می‌افتد.

_موقعیت‌های مالی و روابط عاطفی فرد با بحران‌های بسیار جدی مواجه می‌شود.

 

خطرات اعتیاد به قمار

همان طور که ابتدای بحث گفته شد، اعتیاد به قمار ممکن است تا جایی پیش برود که فرد سر اعضای خانواده خودش نیز قمار کند. علاوه بر این، قمار و باخت‌های متعدد باعث شکست‌های بزرگ مالی می‌شود؛ خانه، ماشین و سرمایه فرد سر قمار به فنا خواهد رفت. 

سلامت روحی فرد به هم خورده و دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات عصبی می‌شود. در نتیجه از پس شغل و دیگر مسئولیت‌های خود بر نمی‌آید. روابط فرد به هم می‌خورد تا جایی که دیگران از او ناامید شده و حتی ممکن است شریک عاطفی‌اش تصمیم به جدایی و طلاق بگیرد.

کمک به فرد معتاد به قمار

فرد معتاد به سختی می‌تواند به خودش کمک کند پس بهتر است شما حامی او باشید. قبل از این که تصمیم قطعی به جدایی بگیرید؛ بهتر است قدم‌هایی برای کمک به این فرد که عزیز شماست بردارید.

در قدم اول باید حامی او باشید پای درد و دل هایش بنشینید و کاری کنید که به شما اطمینان کند. در قدم بعدی باید عوامل روی آوردن وی به قمار را شناسایی کنید. در این مرحله ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا با ریشه‌یابی و حل آن، به درمان اعتیاد به قمار کمک کند. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

دلایل اعتیاد به قمار

_روی آوردن به قمار به خاطر هیجان و فرار از احساس کسلی

_برای رسیدن سریع به پول و سرمایه

_ برای پذیرفته شدن در یک گروه اجتماعی خاص مثل جمع دوستان

_ فکر نکردن به مشکلات، پرت کردن حواس و بی حسی

_ فرار از افسردگی و به دست آوردن لذت

_برای ناکامی در ترک عادت قماربازی

 

درمان اعتیاد به قمار

روش‌های درمانی متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا از اعتیاد به قمار برای همیشه رهایی یابید. درمان شناختی یا رفتار درمانی شایع ترین و اثر بخش ترین درمان برای ترک اعتیاد است. گاهی نیز اگر مشکل اعتیاد فرد ریشه در کودکی و خانواده داشته باشد، روانکاوی اثر بخش است.
اگر فرد به این درمان‌ها جواب نداد، روانپزشک یک دوره دارو درمانی را تجویز می‌کند که می‌تواند کمک دهنده باشد. گاهی نیز اگر مشکل خیلی حاد نباشد روانشناس با پیشنهاد جایگزینی یک سرگرمی بهتر که هم به فرد لذت بدهد هم مفید و سودمند باشد، او را از شر غول اعتیاد به قمار نجات می‌دهد. اگر مراجعه حضوری به روانشناس برای شما سخت است و امکان آن وجود ندارد، بهترین راه مشاوره آنلاین و تلفنی می‌باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1. آیا بدون کمک روانشناس می‌توان برای ترک اقدام کرد؟

مشاوران و روانشناسان در زمینه اعتیاد اطلاعات زیاد و درست تری نسبت به یک فرد غیر متخصص دارند که احتمال ترک همیشگی را بالا می‌برد. از طرف دیگر ترک‌های مداوم ناموفق باعث می‌شود که اعتیاد ریشه دارتر شده و فرد احساس ناکامی و شکست کند.

2. ارتباط اعتیاد به قمار و افسردگی چیست؟

افسردگی ممکن است فرد را به قمار بکشاند تا فرد علاوه بر فراموشی درگیری‌های ذهنی‌اش، لذت را نیز تجربه کند. بنابراین اگر ریشه اعتیاد به قمار افسردگی باشد می‌توان با درمان افسردگی اعتیاد را نیز حل کرد.

3. آیا باید از فردی که اعتیاد به قمار دارد جدا شوم؟

جدایی و طلاق از فرد معتاد به قمار به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین منظور توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی با یک روانشناس مشورت نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره