اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

انواع مواد توهم زا | نشانه ها و عوارض مصرف توهم زاها

انواع مواد توهم زا طیف وسیعی از مواد مخدر را در برمی‌گیرند که منجر به اعتیاد و بروز توهمات مختلف می‌گردد. به طور کلی اکثر مواد مخدر به دلیل اینکه فرد را از حالت طبیعی خارج می‌کنند؛ توهماتی نیز برای فرد پدید می‌آورند. در موارد اولیه مصرف، فرد از این توهمات لذت برده و دچار سرخوشی می‌گردد. اما با ادامه مصرف نه تنها دیگر توهمات در فرد ایجاد نمی‌شوند؛ بلکه با بروز آنها عوارض جانبی بسیار خطرناکی مورد انتظار است. این دسته از مواد به دلیل اینکه منجر به تغییر واقعیت برای مدت زمانی می‌گردند؛ می‌توانند پیامدهای زیادی را برای خود فرد و اطرافیان او ایجاد کنند. به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در این زمینه برای فرد معتاد و اطرافیان او ضروری است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخدرها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

انواع مواد توهم زا

به طور کلی دسته ای از مواد مخدر که خاصیت توهم زایی دارند را از مواد مخدرهای دیگر جدا کرده وگاها به آنها روان گردان نیز گفته می‌شود. مصرف آنها را بیشتر تحت تاثیر نیز قرار می‌دهد. همچنین افرادی که به طور مکرر از انواع مواد توهم زا استفاده می‌کنند؛ بسیار احتمال دارد که حالتی شبیه فلاش بک را تجربه کنند و توهمات آنها برای ماه ها و گاها سالها ادامه یابد.

با مصرف این گروه مواد، افراد بیشتر توهمات دیداری و شنیداری را تجربه می‌کنند. این مواد در گذشته در مراسم ها و جشن های قومی مورد استفاده قرار می‌گرفت و یا حتی مصارف درمانی داشت. در واقع برای بی هوشی و یا بی حسی از آنها استفاده می‌شد. اما امروزه با سومصرف از آنها احتمال بروز اعتیاد با چنین موادی نیز وجود دارد. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

برخی از انواع مواد توهم زا

برخی از انواع مواد توهم زا

انواع مواد توهم زا معمولا به دو گروه گیاهی و صنعتی تقسیم می‌شوند. قارچ یا ماشروم و کاکتوس پیوت جزو انواع صنعتی این مواد هستند و از طرفی اکستازی، ال اس دی، کتامین و… که در بیشتر موارد خاصیت دارویی دارند؛ صنعتی هستند. میزان استفاده از این مواد در مناطق مختلف جهان یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال در آمریکای شمالی و اروپا، کراک، کوکائین و هروئین که خاصیت توهم زایی دارند؛ بیشترین استفاده را دارند. برخی از رایج ترین انوع مواد توهم زا، شامل موارد زیر می‌شوند.

📌قارچ یا ماشروم

قارچ یا مجیک ماشروم، انواع مختلفی داشته، اما در بیشتر موارد به شکل خوراکی مصرف می‌شود. از طرفی در بدن باعث آزادسازی سرتونین و دوپامین شده و سرخوشی و توهم بالایی برای افراد ایجاد می‌کند. همچنین همانطور که گفته شد از انواع گیاهی مواد توهم زا محسوب می‌شود.

📌مسکالین

نام دیگر کاکتوس پیوت، مسکالین است. تقریبا مانند آمفتامین عمل کرده و به صورت طبیعی به وجود می‌آید. بدین شکل که تکه های بالایی کاکتوس پیوت را بریده، می‌جوند و یا آن را تبدیل به پودر کرده و داخل کپسول می‌ریزند.

📌ال اس دی

ال اس دی هم به صورت طبیعی یافت می‌شود . هم می‌توان به صورت مصنوعی آن را تولید کرد. این ماده در بیشتر موارد به شکل کاغد کوچکی است که در دهان گذاشته می‌شود.

📌کتامین

کتامین در گذشته برای بی حسی به شکل تزریقی استفاده می‌شد؛ اما امروزه به شکل پودر سفید رنگ  بی بویی به فروش می‌رشد که یا استنشاق شده و یا به شکل قرص مصرف می‌شود. با نام های ویتامین گربه و ویتامین k نیز شناخته می‌شود.  مصرف بالای این دارو می‌تواند عوارض بسیار بدی برای افراد ایجاد کند.

مکانیسم اثر انواع مواد توهم زا

در واقع انواع مواد توهم زا به صورت مستقیم بر مغز اثر می‌گذارند. آنها دروندادهای حسی را تغییر داده و باعث بروز توهماتی می‌گردند. چنین فردی یا چیزهای را می‌بیند که به طور کلی وجود ندارند و یا واقعی نیستند و با ممکتن است را واقعیت را به شکل تغییر یافته ببینند. از طرفی مدت زمان ماندگاری این توهمات به عوامل مختلفی بستگی داشته و برای انواع مواد توهم زا متفاوت است. به طور کلی بسیار احتمال دارد که افراد بعد از مصرف این دسته از مواد، دست به کارهای خطرناکی زده و زندگی خود و یا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.

چگونگی مصرف انواع مواد توهم زا

انواع مواد توهم زا در بیشتر موارد به شکل خوراکی مصرف می‌شوند. اما اکستازی از راه بینی و یا به صورت تزریقی است و از طرفی انواع دیگری دود هم می‌شوند. فرد بلافاصله بعد از مصرف این مواد احساس می‌کند که هوشیاری اش افزایش یافته اما در واقع بعد از مدتی با واقعیت قطع ارتباط کرده  و توهماتی بروز می‌کند.

علائم استفاده از انواع مواد توهم زا

استفاده از انواع مواد توهم زا علائمی به دنبال داشته که اطرافیان به راحتی می‌توانند متوجه آنها شوند. این نشانه ها گاهی برای مدت زمان کوتاه ماندگار هستند و در برخی موارد فرد برای مدت زمان طولانی آنها را تجربه می‌کنند. در این قشمت به بررسی این نشانه ها میپردازیم. برای آشنایی با علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

🔽اثرات کوتاه مدت

گشاد شدن مردمک چشم

تاری دید

لرزش بدن

تعریق

حساسیت پذیری و دقیق شدن نسبت به محرک های شنوایی

اختلال در فعالیت های حرکتی

تشنج و اغما

🔽اثرات بلند مدت

بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون

تشنگی به صورت مکرر

فلاش بک

شدت این علائم و همچنین بروز آنها در همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. فراموش نکنید که احتمال اوردوز نیز با این مواد وجود داشته؛ به همین دلیل در صورت شدت یافتن این علائم و یا ماندگاری آنها برای طولانی مدت، حتما به متخصص مراجعه کنید.

عوارض ناشی از انواع مواد توهم زا

استفاده از انواع مواد توهم زا، علاوه بر عوارض جسمانی، عوارض روانی زیادی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. علاوه بر اعتیاد و وابستگی افراد احتمالا دچار اختلالاتی مانند اختلال ادراکی پایدار، اختلالات خلقی، اختلال اضطرابی و روان پریشی نیز می‌شوند. همچنین گاهی در این شرایط دست به اقداماتی می‌زنند که اثرات بلند مدتی داشته و باعث بروز مشکلاتی برای آنها می‌گردد.

مدت زمان ماندگاری انواع مواد توهم زا در بدن

مدت زمان ماندگاری عوارض و نشانه های ناشی از انواع مواد توهم زا در بدن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع برخی از مواد مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا از بدن خارج شوند. برای مثال با مصرف ال اس دی، فرد پس از دو تا چهار ساعت، به اوج لذت رسیده و این حالت از 8 تا 12 ساعت ماندگاری دارد. از طرفی این مدت زمان برای مسکالین طولانی تر است. همچنین مصرف این مواد در آزمایش های مختلف این قابل تشخیص هستند.

مصرف انواع مواد توهم زا منجر به اعتیاد می‌شوند؟

مصرف انواع مواد توهم زا

در جواب به این سوال با قطعیت می‌توان گفت: بله. در واقع به دلیل اینکه بیشتر افراد اینگونه مواد را تنها در مهمانی ها مصرف می‌کنند؛ تصور می‌کنند که احتمال اعتیاد به آنها وجود ندارد. اما این باور درست نبوده، مصرف انواع مواد توهم زا به صورت مکرر، منجر به اعتیاد شده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. بهتر است افراد در هیچ صورتی از این دسته از مواد مصرف نکرده و در صورت وابستگی به آنها، برای ترک اعتیاد اقدام نمایند. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد به مواد توهم زا کلیک کنید.

سخن پایانی

ترک انواع مواد توهم‌زا، در بیشتر موارد علائم جسمانی ایجاد نمی‌کند. اما به طور کلی بهتر است برای به حداقل رساندن عوارض جانبی آنها افراد از یک متخصص در این دوران استفاده کنند. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که مصرف این مواد برای خوشگذرانی و لذت بیشتر شاید برای یک شب، بسیار خوب باشد؛ اما می‌تواند منجر به اعتیاد شده و کل زندگی فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است افراد در این مورد هوشیار باشند و همچنین بر اساس هیجان تصمیم گیری نکنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخدرها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره