اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به غذا

اعتیاد به غذا یکی از انواع اعتیاد رفتاری است. این افراد در زمان هایی که احساس منفی، تنش یا استرس را تجربه می کنند، تمایلشان به خودرو غذا بیشتر می شود. به طور معمول فردی که به غذا اعتیاد پیدا کرده است. پس از غذا خوردن افراطی، احساس گناه و ناراحتی بیش از حدی را نسبت به خود تجربه می نمایید. با توجه به اینکه مصرف غذا زیاد سلامت جسم و روان انسان را به خطر می اندازد، ضروری است که هر چه سریعتر برای درمان اعتیاد به غذا اقدام نمایید.

اعتیاد به غذا

همانطور که معتادان به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند، افراد می‌توانند به غذا نیز معتاد شوند. این نوع اعتیاد نیز همان مناطق از مغز را تحریک می‌کند؛ همان رویکرد عصبی و همان سیستم اعتیاد به مواد مخدر برای اعتیاد به غذا هم عنوان شده است. اگر وقتی شروع به خوردن غذایی می‌کنید، دیگر نمی‌توانید از ادامه خوردن دست بکشید، ممکن است به خوردن غذا اعتیاد پیدا کرده باشید. اعتیاد به‌ غذا شکل‌های مختلفی دارد که در همه آن‌ها فرد در معرض چاقی بیش از حد، دیابت و دیگر بیماری‌های خطرناک قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست

ریش هاعتیاد به غذا کجاست

غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه همانند داروهای اعتیادآور و محرک‌ها، همان مناطق در مغز را مورد هدف قرار می‌دهند. در نتیجه دوپامین که باعث حس شادی می‌شود در مغز فرد ترشح می‌گردد. ترشح دوپامین انگیزه فرد برای خوردن دوباره را زیاد می‌کند. این چرخه موجب بروز اعتیاد به غذا در فرد می‌شود.

چه غذاهایی اعتیاد آور هستند؟

برخی غذاها نسبت به سایر مواد غذایی خاصیت اعتیادآوری بیشتری دارند. این غذاها به شرح زیر هستند:

1. کافئین

چای، قهوه و نسکافه دارای کافئین و از مواد محرک سیستم عصبی می‌باشند. مردم معمولا از این نوشیدنی‌ها برای رفع خستگی استفاده می‌کنند اما مصرف زیاد آن باعث اعتیاد می‌گردد.

2. شکر

با شکر مکانیسم تولید گلوکز در بدن غیر فعال می‌شود. مهم‌ترین منبع گلوکز در بدن انسان‌ها کربوهیدرات‌ها هستند. اگر کسی بیش از اندازه شکر مصرف کند دستگاه‌های سازنده گلوکز غیرفعال شده و بدن برای تامین انرژی خود به شکر نیاز پیدا می‌کند.

3. اعتیاد به غذا | شکلات

شکلات از مواد مختلفی مانند تئوبرومین و فنتیلامین ساخته شده است. تئوبرومین که ماده‌ای شبیه به کافئین است و فنتیلامین روی وضعیت روانی تاثیر می‌گذارد و شهوت جنسی را بالا می‌برد. شکلات از خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی برخوردا است.

4. غذاهای افیونی

بر اساس یک نظریه برخی غذاها مانند پاستا، نان و چیپس می‌توانند نوعی اعتیاد را در بدن انسان بوجود آورند. بر اساس این نظریه پروتئین‌های موجود در این غذاها اعتیاد آور هستند که به آن‌ها افیون گفته می‌شود. این غذاها تاثیر بسیاری مانند بالا بردن شهوت و میل جنسی و اعتیاد روی بدن انسان می‌گذارند. برخی محققان معتقدند که لبنیات و حبوبات اعتیادآور هستند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد رفتاری  

علائم اعتیاد به غذا

هیچ گونه آزمایش خونی برای تشخیص این نوع اعتیاد وجود ندارد، فقط از طریق علائم رفتاری می‌توان اعتیاد به ‌غذا را تشخیص داد. علائم وابستگی به غذا و پرخوری اجباری می‌تواند روحی، جسمی یا رفتاری باشد. از جمله علائم اعتیاد به غذا عبارتند از:

_فرد به خوردن غذا اشتیاق شدید نشان می‌دهد.

_عمده وقت خود را به غذا خوردن اختصاص می‌دهد.

_حین خوردن غذا احساس سرمستی و سرخوشی می‌کند.

_فرد برای کمتر غذا خوردن تلاش زیادی می‌کند اما هر بار با شکست رو به رو می‌شود.

_فرد روی اینکه چه زمانی، چه مدت و چقدر غذا بخورد هیچ کنترلی ندارد.

_در روابط عاطفی و خانوادگی‌اش احساس شکست می‌کند.

_فرد برای تخلیه احساساتش غذا می‌خورد.

_فرد سعی می‌کند جلوی دیگران غذا نخورد.

_هنگام ناراحتی‌های روحی یا احساس درد تمایل زیادی به خوردن غذا دارد.

_بعد از خوردن غذا دچار احساسات منفی نظیر خجالت، ناراحتی، احساس گناه یا از دست دادن اعتماد به نفس می‌شود.

پیشگیری از اعتیاد به غذا

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد بعضی غذاها ذاتا اعتیاد آورند. به عنوان مثال اگر در روز 2 یا 3 لیوان قهوه بنوشید ممکن است به قهوه وابستگی شدید پیدا کنید. همچنین مصرف بالای شکر، شکلات یا مواد لبنی و حبوبات می‌تواند اعتیاد آور باشد. اما اینکه فرد باید چقدر از این مواد مصرف کند تا به آن معتاد شود، هنوز مشخص نشده است. حفظ تعادل در خوردن غذا نکته مهمی است که همیشه باید به آن توجه کنید. اگر پس از خوردن غذا احساس گرسنگی کردید بدانید آن غذا آلرژی‌زا بوده است. برای  کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید.

راه‌های ترک وابستگی به غذا کدامند ؟

ترک اعتیاد به غذا یک فرایند را در پی دارد. شما باید کم کم از میل به غذا بکاهید و قدرت را از دست غذا بگیرید. بهتر است برای ترک غذا گروهی اقدام کنید تا نتیجه بگیرید. در ادامه راهکارهایی برای ترک وابستگی به غذا ارائه خواهیم کرد:

1. به اندازه غذا بخورید

معمولا فردی که به غذا وابستگی پیدا کرده است، نمی‌تواند هیچوقت غذا نخورد چراکه برای زنده ماندن به غذا نیاز دارد. بهتر است فردی که به غذا وابستگی پیدا کرده، یاد بگیرد تا با غذا رابطه سالمی ایجاد کند. به اندازه غذا خوردن به شما کمک می‌کند تا به تدریج اعتیاد خود را ترک کنید.

2. غذاهای ناسالم را کمتر مصرف کنید

غذاهای ناسالم و اغوا کننده را از برنامه غذایی خود حذف کنید یا برای خوردن آن‌ها حد و حدودی تعیین نمایید. به طور مثال اگر هنگام استرس بستنی می‌خورید، بهتر است که بستنی نخرید که برای خوردن بیش از حد آن اغوا نشوید.

3. اعتیاد به غذا | برای غذا خوردن خود از یک برنامه بهره بگیرید

داشتن برنامه در مقدار و زمان غذا خوردن باعث می‌شود که از الگوی غذایی صحیحی بهره‌مند شوید. این شیوه سبب می‌شود که فرد احساس روانی مثبت داشته و رضایتمند باشد. از آنجا که منع از غذا خوردن آن را وسوسه برانگیزتر می‍‌‌کند، این شیوه می‌تواند روش مثبتی باشد.

4. کمک گرفتن از روانشناس

با کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید ترک اعتیاد به غذا را برای خود تسهیل کنید. روانشناس با ارائه راهکارهای موثر در این زمینه به شما کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره