اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به غذا

اعتیاد به غذا از عادات بد غذایی محسوب می‌شود که در مواردی حتی می‌تواند به اختلالات روانی نیز منجر شود. به دلیل سبک زندگی نادرستی که در دنیای امروز داریم؛ به شکل درستی غذا نخورده و به همین دلیل مبتلا به انواع مشکلات در زمینه جسمانی و روانی می‌شویم. اما در بیشتر موارد این موضوع جدی گرفته نشده و یا از آن به عنوان به عنوان یک عادت یاد می‌شود. در صورتی اعتیاد به غذا خوردن یک نوع اعتیاد رفتاری محسوب شده و آسیب های آن دقیقا مانند اعتیاد به مواد مخدر و یا انجام رفتارهای سالم دیگر است. از این رو در مرحله او افراد باید در این مورد اطلاعات کافی را کسب نمایند. همچنین برای درمان نیز از یک مشاور کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به غذا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد به غذا چیست؟

در بیشتر موارد افراد تصور می‌کنند که به راحتی می‌توانند عادات غذایی خود را تغییر داده و یا حتی وزن کم کنند. و یا برای اضافه وزن تنها باید بیش از حد نیاز غذا بخورند. اما اینطور نبوده و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل چیزی بیش از کم یا زیاد غذا خوردن است. در واقع همین موضوع است که افراد را در معرض اعتیاد به غذا و یا سوتغذیه قرار می‌دهد. از طرفی زمانی که افراد به غذا خوردن معتاد شوند؛ دیگر به راحتی نمی‌توانند آن را تغییر دهند. چرا که غذا خوردن کار لذتبخشی است که به سختی می‌توان از آن گذشت. همه ما غذا خوردن را دوست داریم. اما دقیقا نمی‌دانیم که به ان معتاد هستیم؛ از سر نیاز اینکار را انجام می‌دهیم و یا دلایل دیگری برای غذا خوردن و یا نخوردن داریم. از این رو توجه کردن به عادات غذایی و یا اصلاح آن می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی ما داشته باشد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

نشانه های اعتیاد به غذا

نشانه های اعتیاد به غذا

اعتیاد به غذا نیز مانند هر اعتیاد دیگری با نشانه هایی همراه است. در واقع اگر در خود و یا دیگری چنین نشانه هایی را مشاهده کردیم؛ باید برای درمان این نوع اعتیاد اقدامات لازم را انجام دهیم. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

بروز نشانه هایی مانند افسردگی و یا ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه

همیشه بیش از آن چیزی که انتظار دارند؛ غذا می‌خورند. این شرایط در مورد غذاهای پرکاری تشدید می‌شود.

زمانی که گرسنه نیستند نیز تمایل به غذا خوردن دارند

بعد از غذا احساس پری بیش از حد داشته و دچار دل درد های عصبی می‌شوند

این موضوع روابط اجتماعی شان را نیز با دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد

برای آنها غذاخوردن مانند یک تفریح است که آن را به هرکاری ترجیح می‌دهند. حتی وقت گذرانی با خانواده و دوستان

از حضور در موقعیت های اجتماعی مهم به دلیل استرس از پرخوری اجتناب می‌کنند.

بعد از غذا خوردن دچار احساس گناه و عذاب وجدان می‌شوند.

بارها برای کاهش وزن و یا ترک این اعتیاد خود تلاش کرده اند.

پیامدهای اعتیاد به غذا

پیامدهای اعتیاد به غذا

اما اعتیاد به غذا افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. به طور کلی نیاز به غذاخوردن یکی از نیازهای طبیعی و ذاتی در ماست که اگر به شکل درستی ارضا نشود؛ مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. با اینکه غذا خوردن برای بدن لازم است؛ اما بیش از اندازه غذا خوردن مسائل بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کند. برای آشنایی با پرخوری عصبی کلیک کنید.

?تاثیر بر مغز

یکی از اصلی ترین پیامدهای اعتیاد به غذا، تاثیر بر مغز است. این اعتیاد سیستم پاداش مغز را مختل کرده و افراد هر بار نیاز به خوردن مقدار بیشتری غذا دارند تا به لذت اولیه خود برسند. در واقع گاهی اصلا از غذا خود لذت نمی‌برند و یا به آن نیازی ندارند. اما تنها اینکار را به دلیل احساس اجبار بیمارگونه ای انجام می‌دهند.

?چاقی

از دیگر پیامدهای اعتیاد به غذا می‌توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد. در بیشتر موارد افرادی که به این نوع اعتیاد مبتلا هستند؛ از چاقی رنج می‌برند. چاقی زمانی رخ می‌دهد که مقدار کالری ورودی به بدن بیش از مقدار کالری مصرفی باشد. افراد معتاد به غذا نیز دقیقا همین کار را با بدن خود می‌کنند.

?ابتلا به دیگر بیماری های روانی و جسمانی

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ افرادی که به اعتیاد به غذا مبتلا هستند؛ بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به اختلالات خوردن و یا حتی افسردگی قرار دارند. از طرفی بیماری های جسمانی دیگری نیز در این شرایط بروز می‌کند.

رابطه بین اعتیاد به غذا و مغز و شاخص توده بدنی

برخی تصور می‌کنند که تنها افراد چاق مبتلا به اعتیاد به غذا هستند. اما اینطور نیست. در تحقیق دیگری که در این زمینه انجام شد؛ از مغز زنانی با شاخص های توده بدنی متفاوت هنگام خوردن یک شیک شکلاتی و آب تصویربرداری شد. در حین این تحقیق مشخص گردید که افرادی که مبتلا به اعتیاد به غذا هستند؛ هنگام مشاهده و یا خوردن شیک شکلاتی قسمتی از مغز آنها که مسئول رفتارهای انگیزشی است فعالیت بیشتری داشته و از طرفی بخش دیگری از مغز که مسئول رفتار بازدارنده و یا مهارکننده است؛ فعالیت کمتری دارد. در واقع یکی از نتایج این تحقیق این بود که افراد مبتلا به این اختلال کنترلی بر رفتار خود ندارند. از طرفی اعتیاد به غذا نیز ارتباطی با شاخص توده بدنی افراد ندارد.

روش های درمان اعتیاد به غذا

اما برای اعتیاد به غذا راه های درمانی مختلفی وجود دارد. افراد می‌توانند این رفتار را در خود کنترل کرده و پیامدهای ناشی از آن را نیز کاهش دهند.

?کمک گرفتن از درمانگر

یکی از اصلی ترین اقدامات در مورد اعتیاد به غذا، مراجعه به روانشناس است. از آنجایی که در بیشتر موارد این موضوع ریشه روانی دارد؛ افراد باید در ابتدا اضطراب و یا افسردگی خود را درمان نمایند و در قدم بعدی از اعتیاد را ترک کنند.

?اصلاح سبک زندگی

همچنین برای درمان اعتیاد به غذا از عوامل محرکی که او را ترغیب به غذا خوردن می‌کنند نیزدوری نمایند. اینکار مستلزم ایجاد تغییراتی در سبک زندگی افراد و عادات روزمره است.

سخن پایانی

امروزه از روش های تهاجمی زیادی برای درمان اعتیاد به غذا و یا چاقی استفاده می‌شود که پیامدهای زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. از این رو افراد باید در ابتدا علت ابتلا به بیماری را پیدا کرده و در قدم بعدی از روش های مناسب تری مانند ورزش، داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین کمک گرفتن از روانشناس استفاده نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به غذا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره