اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

ماده مخدر قات | علائم و عوارض اعتیاد به قات

ماده مخدر قات یکی از انواع مواد مخدر سنتی بوده که با نام خات نیز شناخته می‌شود. این ماده از گیاه گلداری تولید می‌شود که در شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان می‌روید. همچنین مصرف این ماده نیز بیشتر در همان نواحی رایج است. اما به طور کلی این گیاه در قسمت‌های زیادی کشت شده و به شکل های مختلفی مصرف می‌گردد. می‌توان برگ این گیاه را یک هفته درون یخچال نگهداری کرده و آن را به همان شکلی که هست مصرف نمود. برخی تصور می‌کنند به دلیل اینکه این ماده گیاهی است؛ اعتیاد ایجاد نکرده و یا عوارض جانبی چندانی ندارد؛ اما این باور اشتباهی است که منجر به اعتیاد بسیاری از افراد می‌گردد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

ماده مخدر قات

در واقع کاتینون موجود در برگ قات است که باعث بروز اعتیاد می‌گردد. ماده مخدر قات جرو محرک ها بوده و اثرات ان مشابه مصرف کوکائین یا مت آمفتامین هاست. این مواد بیشتر وابستگی روانی ایجاد می‌کنند. اما به هر حال بر جسم افراد نیز تاثیر گذاشته و و منجر به بروز پیامدهایی می‌گردند. با اینکه تاثیر این ماده از آمفتامین ها کمتر است، اما دقیقا حالات و عوارضی مانند آنها ایجاد می‌کند. از طرفی مصرف این ماده به صورت تازه نیز تاثیر آن را دوچندان می‌کند. کاتینون موجود در قات را می‌توان به طور مصنوعی در آزمایشگاه ها نیز تولید کرد که در این صورت به آن مت کاتینون یا کرانک نیز می‌گویند.

نشانه های مصرف ماده مخدر قات

نشانه های ماده مخدر قات

به طور کلی با مصرف ماده مخدر فرد نشانه هایی مانند بیش فعالی، نشاط، تحریک پذیری، پرحرفی، گیجی و کندذهنی را تجربه می‌کند. معمولا در کشورهایی که این ماده کشت و یا بیشتر مصرف می‌شود بهروری کارگران به شدت کاهش یافته و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، مشخص گردید؛ افراد با مصرف این ماده بیشتر احتمال دارد که مشارکت در رفتارهای خشونت آمیز و یا ابتلا به مشکلات روانی را تجربه کند. حتی برخی از افراد بروز تروریست را با مصرف قات همراه می‌دانند. از طرفی شدت و احتمال بروز این نشانه ها در افراد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچنین اطرافیان می‌توانند با شناسایی این نشانه ها فرد معتاد را شناسایی کرده به آنها کمک کنند. برای آشنایی با علائم اعتیاد کلیک کنید.

نام های مختلف ماده مخدر قات

ماده مخدر قات، همچنین با نام های مختلف جوی صحرایی، چای بوشمان، سالاد آفریقایی، چات، چای حبشه ای و توهای نیز شناخته می‌شود. در واقع این موارد نام های خیابانی این ماده مخدر هستند که افراد بدین وسیله آنها را خریداری می‌کنند.

چه افرادی ماده مخدر قات مصرف می‌کنند؟

همانطور که پیش تر هم به این موضوع اشاره شد؛ افرادی که در نواحی قابل کشت ماده مخدر قات زندگی می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که به این ماده اعتیاد پیدا کنند. برای مثال افرادی که در کشورهای آفریقایی مانند سومالی زندگی می‌کنند و یا در یمن و اتیوپی از این ماده برای درمان افسردگی، خستگی، زخم معده، افزایش و بهبود عملکرد یا کاهش اشتها و خواب، استفاده می‌کنند. در واقع تا حدی این گیاه برای آنها خاصیت درمانی دارد. حتی در جنگ داخلی سومالی نظامیان و غیر نظامیان نیز در دوران جنگ از این ماده استفاده می‌کردند.

عوارض جانبی مصرف ماده مخدر قات

مصرف ماده مخدر قات، باعث بروز عوارض جانبی مختلفی در بدن می‌گردد. البته این ماده به دلیل اینکه به صورت خوراکی نیز مصرف می‌گردد؛ تاثیراتش دوچندان شده و به صورت مستقیم بر سلامت جسمانی تاثیر می‌گذارد. برخی از مشکلاتی که مصرف این ماده برای افراد ایجاد می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌گردد.

پوسیدگی دندان ها و بروز زخم های دهانی

سرطان معده

بروز زخم هایی در معده

ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

بروز مشکلاتی در مجاری ادراری

تحلیل رفتن بیضه ها

سکته مغزی

کاهش وزن نوزادانی که مادر آنها به قات اعتیاد دارند

اعتیاد

از طرفی عوارض جانبی که فرد بلافاصله بعد از مصرف این ماده نیز تجربه می‌کنند نیز شامل بروز رفتارهای جنون آمیز، خستگی، اختلال در خواب و اشتها، بیش فعالی، توهم و افسردگی، می‌شود.

اوردوز با ماده مخدر قات

با اینکه احتمال بروز اوردوز با ماده مخدر قات بسیار کم است؛ اما باید این احتمال را در نظر گرفته و از آن پیشگیری نمود. وقتی افراد به صورت مکرر و به مقدار زیاد از این ماده استفاده می‌کنند؛ دچار مسمومیت شده و عوارض جانبی را مانند بزرگ شدن مردمک چشم، افزایش دمای بدن، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی، شکم درد، درد در ناحیه قفسه سینه و حتی سکته قلبی را تجربه می‌کنند. بروز این نشانه ها حتی نشانه اعتیاد فرد به این ماده این می‌باشد. به همین دلیل افراد در صورت مواجه با این علائم با به مراکز درمانی مراجعه کرده و از متخصص نیز کمک بگیرند.

اعتیاد به ماده مخدر قات

اگر تصور می‌کنید که ماه قات هیچ گونه ضرری برای افراد نداشته و تنها یک شادی بخش یا داروی گیاهی بدون عوارض است؛ احتمالا مدت زمان کوتاهی شاهد مصرف آنها بوده اید. چرا که با ادامه دادن مصرف این ماده، فرد دوز مصرفی اش افزایش یافته و مشکلات زیادی را تجربه می‌کند.

همچنین افراد بعد از قطع مصرف این ماده حتی برای مدت زمان کوتاهی شاهد بروز علائم ترک در خود هستند و از این طریق متوجه وابستگی و اعتیاد می‌گردند. بهتر است در صورت اعتیاد به این ماده، مصرف آن را به صورت ناگهانی قطع نکرده و فرایند ترک را به صورت اصولی پیش ببرید.

تشخیص اعتیاد به ماده مخدر قات

به طور کلی بیشتر مواد مخدر علائم یکسانی برای افراد ایجادمی‌کنندکه با توجه به آنها می‌توان متوجه این موضوع شد. از طرفی نمی‌توان فهمید که فرد دقیقا از چه ماده مخدری استفاده می‌کند. بهتر است برای تشخیص دقیق و همچنین کمک کردن به فرد معتاد از یک متخصص کمک بگیرید. پزشک در ابتدا نشانه های ظاهری و علائم فیزیکی را بررسی کرده و در قدم بعدی با استفاده از آزمایش هایی از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند.

بعد از ترک اعتیاد به ماده مخدر قات

بعد از ترک ماده مخدر قات

فراموش نکنید که برخی از عوارض اعتیاد به ماده مخدر قات، برای مدت زمان طولانی ادامه می‌یابند. به همین دلیل حتی بعد از ترک اعتیاد نیز افراد باید مواردی را رعایت کرده و همچنین دوران نقاهت را به صورت اصولی پشت سر بگذارند. بهتر است افراد بعد از دوران سم زدایی، از خدمات روانشناختی نیز استفاده کرده و در طول این دوران از یک پزشک و روانشناس کمک بگیرند.

سخن پایانی

بهتر است افراد اعتیاد به ماده مخدر قات را جدی گرفته و در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند. با اینکه میزان مصرف این ماده در کشور ما پایین است؛ اما به دلیل باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد افراد از خطرات آن مطلع نبوده و گرفتار اعتیاد به آن می‌گردند. در صورت مشاهده نشانه های اعتیاد به این ماده افراد باید از متخصص کمک گرفته و همچنین خود نیز انگیزه و انرژی کافی در این مورد داشته باشند. افراد می‌توانند در این زمینه از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره