اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

ترک اعتیاد به شیشه در خانه از جمله روش هایی است که برخی از افراد به خاطر شرایط زندگیشان از جمله شغل، وضعیت زندگی و … می گیرند. این افراد معمولا حضور در خانه را به کمپ ها و مراکز درمانی ترک اعتیاد ترجیح می دهند و سپری کردن درد های جسمی و روانی ناشی از ترک اعتیاد در خانه و در کنار اعضای خانوادهشان برای آنها راحت تر است. عدم حضور این افراد در مراکز ترک اعتیاد موجب عدم راحتی دسترسی آنها به خدمات تخصصی پزشکی و روانشناسی می شود. به همین خاطر متخصصین معمولا ترک اعتیاد به شیشه در خانه را اولین گزینه برای ترک نمی دانند. در صورتی که شما هم قصد انجام این کار را دارید توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

اعتیاد به شیشه و نشانه‌های آن

شیشه نام ماده محرکی است که از مت‌آمفتامین تهیه می‌شود و به دلیل ظاهرش به این نام خوانده می‌شود. با توجه به اینکه ظاهر این ماده مخدر بدون رنگ یا بوی خاص و به‌صورت خورده شیشه می‌باشد در میان مردم با نام‌هایی همچون شیشه یا کریستال شهرت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : تست شیشه

استفاده از این ماده با افزایش ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون دوپامین و سروتونین باعث خواهد شد که فرد احساسی از لذت و شادمانی را تجربه کرده و با افزایش انرژی و تمرکز،  نیاز وی به خواب و استراحت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث خواهد شد بسیاری از دانشجویان و یا شاغلین شیفت‌های شب به استفاده از این ماده اعتیاد پیدا کنند.

از مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد به شیشه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

_ احساس سرخوشی و شادمانی که با خلق اصلی فرد مغایرت دارد

_ افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب

_ کاهش اشتها و کاهش وزن

_ پرحرفی و از یک موضوع به موضوع دیگر پریدن

مشاهده این نشانه‌ها در یکی از نزدیکان را باید به‌عنوان زنگ خطری برای اعتیاد به شیشه در نظر گرفته و با یک مشاور دراین‌باره مشورت کنید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا نکاتی را راجع به شیوه برخورد با فرد رعایت کنید و همچنین ممکن است این نشانه‌ها به دلیل استفاده از سایر مواد محرک یا به هر دلیل دیگری نیز پیش آمده باشد، پس تشخیص قطعی را به متخصصین و انجام تست اعتیاد واگذار کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

خانواده‌ها نیز می‌توانند با کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی راهکارهایی را برای پیشگیری از اعتیاد در فرزندانشان آموزش ببینند و با استفاده از این راهکارها احتمال بروز چنین مشکلاتی را در خانواده کاهش دهند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش های ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

ترک اعتیاد به شیشه یا هر ماده مخدر دیگر معمولاً همراه با عوارض جسمی و روحی ناخوشایندی خواهد بود و به همین خاطر برخی افراد ترجیح می‌دهند تا این دوره نقاهت را در محیط آشنا و امن خانه بگذرانند. علاوه بر این حضور اعضای خانه و برخورداری از حمایت اجتماعی آن‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای تمایل به ترک اعتیاد به شیشه در خانه است. یکی دیگر از دلایلی که دراین‌باره وجود دارد باورها و قضاوت‌های منفی است که به دنبال بستری شدن فرد در مراکز ترک اعتیاد در دیگران شکل می‌گیرد. همچنین برخی از افرادی که در مراکز ترک اعتیاد بستری هستند، با دلایلی به‌غیراز انگیزه و تمایل شخصی برای ترک اعتیاد بستری شده‌اند. به همین خاطر حضور آن‌ها ممکن است باعث تضعیف روحیه و انگیزه سایرین نیز باشد.

در کنار آنچه گفته شد ترک اعتیاد به شیشه در خانه، عوارض و نکات منفی را نیز به همراه خواهد داشت. ازجمله اینکه دسترسی شما به امکانات و تجهیزات پزشکی و روان‌شناختی محدود خواهد شد. علاوه بر این برخی از مراکز ترک اعتیاد مجاز، فضای انگیزشی و جلسات گروه‌درمانی را برای بیماران فراهم می‌کنند که می‌تواند در سلامت روحی آن‌ها تأثیر بسیاری داشته باشد. به همین خاطر و با توجه به نکات مثبت و منفی که در ارتباط با ترک اعتیاد به شیشه در خانه وجود دارد بهتر است برای تصمیم‌گیری قطعی و مناسب در این زمینه از یک روانشناس متخصص در زمینهٔ مسائل مربوط به اعتیاد کمک بگیرید.

نکات مهم در زمان ترک اعتیاد به شیشه در خانه

درصورتی‌که تصمیم شما برای ترک اعتیاد به شیشه در خانه قطعی شده است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1. اطلاعات خود را در مورد ترک اعتیاد افزایش دهید

سعی کنید با استفاده از کتاب‌ها و منابع موجود در سایت‌های معتبر راجع به ترک اعتیاد به شیشه اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. هر قدر آگاهی شما از فرایند ترک اعتیاد بالاتر باشد، کنترل بیشتری روی شرایط داشته و به نحو بهتری می‌توانید این فرایند را مدیریت نمایید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین و متخصصین درزمینهٔ اعتیاد به شیشه نیز اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

2. ترک اعتیاد به شیشه در خانه | ارتباط خود را با متخصصین قطع نکنید

حتی اگر برای ترک اعتیاد در خانه تصمیم گرفته‌اید، سعی کنید ارتباط خود را با متخصصین قطع نکنید و از درمان‌های خودسرانه و قطع ناگهانی مصرف شیشه جدا خودداری نمایید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص برنامه مناسبی را برای ترک اعتیاد با توجه به سن، میزان مصرف و سال‌های استفاده تهیه کنید و سپس بر اساس این برنامه فرایند ترک اعتیاد را شروع نمایید. توجه داشته باشید که در طول مراحل ترک نیز بهتر است در زمان‌های مشخصی نشانه‌های جسمی و روانی خود را به متخصصین گزارش دهید تا در صورتی‌که موضوعی نیاز به پیگیری بیشتر داشت، برای آن برنامه‌ریزی کنید.

3. از جلسات مشاوره تلفنی استفاده کنید

ترک ماده مخدر شیشه علائم و نشانه‌های روانی بسیاری ازجمله پرخاشگری و تحریک‌پذیری و یا افسردگی‌های شدید را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بهتر است در طی مراحل ترک با یک مشاور روانشناس در ارتباط باشید و او را در جریان شرایط روانی که تجربه می‌کنید، بگذارید. درصورتی‌که تمایلی برای حضور در جلسات مشاوره ندارید می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی و غیرحضوری استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه  

4. از اعضای خانواده کمک بگیرید

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ترک اعتیاد به شیشه در خانه این است که شما می‌توانید از حمایت اعضای خانواده برخوردار باشید. اعضای خانواده می‌توانند در شرایط سخت ترک به شمت آرامش دهند و انگیزه و انرژیتان را برای ترک بالا نگه دارند. بااین‌حال توجه داشته باشید که اگر فرزند کوچک یا نوجوانی در خانه دارید او را برای مدتی از محیط خانه دور نگه‌دارید. تجربه این شرایط و مشاهده شما در این وضعیت ممکن است برای آن‌ها ناراحت‌کننده بوده و در سلامت روحی آن‌ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد؛ اما سایر اعضای خانواده می‌توانند کمک زیادی در شرایط سخت برای شما باشند.

بیشتر بخوانید : ترک شیشه

معمولاً توصیه می‌شود که خانواده‌ها نیز علاوه بر خود فرد از جلسات مشاوره و روانکاوی استفاده کنند. این جلسات علاوه بر اینکه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا شرایط روحی خود را در وضعیت مناسبی نگه دارند، اطلاعات‌شان را نیز راجع به فرایند ترک اعتیاد افزایش خواهد داد. در این شرایط آن‌ها بهتر می‌توانند به شما کمک کنند و یا در شرایط بحرانی مراکز درمانی را در جریان قرار دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. آیا ترک اعتیاد به شیشه در خانه خطرناک است؟

ترک اعتیاد در خانه دسترسی شما به متخصصین ترک اعتیاد را محدود خواهد کرد. بااین‌حال شما می‌توانید از طریق مشاوره‌های تلفنی و یا قرار ملاقات در فواصل زمانی مشخص این محدودیت را تا حدودی رفع کنید.

2. معایب ترک اعتیاد به شیشه در خانه کدامند؟

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین نکته منفی این مسئله عدم دسترسی به خدمات متخصصین است. علاوه بر این حضور در فضای مراکز ترک اعتیاد و قرار گرفتن در جمع افرادی که هدفی مشترک با فرد دارند می‌تواند تا حدودی انگیزه‌بخش باشد. بنابراین حتما باید برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره