اختلالات روانیسایر اختلالات روانیوسواس

جنون خرید یا اعتیاد به خرید

جنون خرید یا اعتیاد به آن یکی از انواع اعتیادهای رفتاری است که زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دنیای امروزی خرید کردن و به طور کلی مصرف‌گرایی یک روش زندگی شده و گاها افراد به آن به چشم یک نوع سرگرمی نگاه می‌کنند. اما فارغ از جنبه اقتصادی آن، خرید کردن به طور مداوم منجر به بروز مشکلات زیادی برای افراد می‌گردد. این موضوع مخصوصا در میان زنان شایع‌تر بوده و آنان را از لحاظ روانی تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. بسیاری اصلا این موضوع را جدی نگرفته و یا از اختلال بودن آن مطلع نیستند. در صورتی که اعتیاد به خرید به طور رسمی یک نوع بیماری و وابستگی شناخته می‌شود. از این رو کسب اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند افراد را بیشتر آگاه کرده و در فرایند درمان نیز به آن‌ها کمک کند. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون خرید می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

جنون خرید چیست؟

اطلاع از ماهیت جنون خرید بسیاری از افراد را می‌ترساند. با اینکه همه ما از خریدن وسایل جدید لذت برده و همواره دوست داریم پابه پای مد در جامعه پیش رویم؛ اما معتاد شدن به آن عواقب وحشتناکی دارد. برخی از افراد به خرید کردن معتاد شده و تا جایی که پول داشته باشند؛ هرچیزی را که حتی به آن نیازی ندارند را نیز می‌خرند.

بعد از مدتی حتی خودشان نیز از انجام اینکار لذت نبرده و به دنبال راهی برای متوقف کردن آن می‌گردند. اما این موضوع برایشان حالت اجبارگونه پیدا می‌کند. در این مقاله در مورد جنبه های مختلف این مسئله بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع اعتیاد رفتاری کلیک نمایید.

نشانه های ابتلا به جنون خرید

نشانه های جنون خرید

ابتلا به جنون خرید با بروز نشانه های بارزی در افراد همراه است. در واقع اطرافیان به راحتی می‌توانند متوجه این موضوع شوند که فردی که در حال خرید است واقعا بیمار بوده و از روی نیاز چیزی را نمی‌خرد. در موارد دیگر نیز این موضوع کمی نامحسوس تر است. فرد تلاش زیادی می‌کند تا این موضوع را از دیگران پنهان کند؛ اما گاهی موفق نیست. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

داشتن احساس گناه و پشیمانی

یکی از اصلی ترین نشانه های ابتلا به جنون خرید ، داشتن احساس پشیمانی است. افراد بعد از مدتی خودشان هم از اینکه چیزهای غیرضروری زیادی را خریداری می‌کنند؛ احساس گناه و پشیمانی دارند. به طور کلی این یکی از نشانه های بارز در همه افرادی است که در انجام کاری دچار افراط شده و یا به آن اعتیاد پیدا کرده اند.

داشتن درد پرداخت

برخی از افراد مبتلا به جنون خرید، دچار درد پرداخت می‌شوند. این حالت تنها در صورت پرداخت به صورت نقدی ایجاد می‌کند. در واقع همین موضوع است که خرید کردن با کارت اعتباری را برای افراد لذتبخش می‌کند. اما این درد هم مانع آنها نشده و آنها به کار خود ادامه می‌دهند.

نشانه های رفتاری

?برخی از دیگر از نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

?این افراد نمی‌توانند در مقابل خرید کردن مقاومت کنند

?در بیشتر موارد مشکلات مالی دارند

?حتی ذهن آنها نیز درگیر خرید کردن است

?حتی در فضای کار و یا مدرسه و دانشگاه نیز دچار مشکل می‌شوند

?زمان زیادی را صرف خرید می‌کنند

?در بیشتر موارد مبتلا به اضطراب و افسردگی نیز هستند

شیوع ابتلا به جنون خرید

تقریبا 6 درصد از جمعیت آمریکا مبتلا به جنون خرید هستند که از این تعداد 80 درصد از آنها زنان می‌باشند. آمارها نشان می‌دهند که با ظهور تکنولوژی و تغییر سبک زندگی در جوامع این موضوع نیز در مقایسه با گذشته بسیار تشدید شده است.

علل ابتلا به جنون خرید

بررسی این موضوع که افراد چرا به جنون خرید مبتلا می‌شوند نیز اهمیت دارد. در بیشتر موارد آنان برای فرار از واقعیت زندگی خود و تجربه لذت های کوتاه مدت به اینکار روی می‌آورند. در واقع آنان به دلیل مشکلاتی که در زندگی خود دارند؛ برای فرار از آنها خرید کردن را انتخاب کرده و با اینکار مدتی حواس خود را پرت می‌کنند. البته دلایل دیگری نیز برای ابتلای افراد به این نوع اعتیاد وجود دارد. اما تقریبا اصلی ترین علت آن همین است.

تشخیص ابتلا به جنون خرید

برای تشخیص دقیق ابتلا به جنون خرید، افراد باید به متخصص مراجعه کرده و از او کمک بگیرند. چرا که مرز باریکی میان خرید کردن به صورت عادی و خرید کردن جنون آمیز وجود دارد. مخصوصا زندگی در عصر امروزی، تشخیص این  تفاوت را بسیار سخت تر نیز کرده است. از این رو افراد باید در ابتدا مشکل اصلی خود را به درستی تشخیص داده و در قدم بعدی از درمان را آغاز کنند.

پیامدهای ابتلا به جنون خرید

طبیعی است که ابتلا به جنون خرید ، با بروز مشکلات مختلفی نیز همراه است. این افراد در بیشتر موارد در روابط بین فردی خود به مشکل خورده و همچنین پول زیادی را نیز از دست می‌دهند. حتی می‌توان گفت این موضوع علت جدایی بسیاری از زوجین نیز هست. چرا که یکی از افراد نمی‌تواند میل خود را به خرید کردن کنترل کرده و از لحاظ مالی و  روانی فشار زیادی را به طرف مقابل خود وارد می‌کند.

چه افرادی در معرض ابتلا به جنون خرید هستند؟

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به جنون خرید قرار دارند. زنان در صف اول این گروه قرار دارند. افرادی که مبتلا به سایر انواع اعتیادهای رفتاری هستند نیز ممکن است به جنون خرید نیز مبتلا شوند. همچنین افراد مبتلا به اختلال وسواس پوست کنی، کندن مو، سومصرف مواد، اختلالات شخصیت و اختلال پرخوری بیشتر احتمال دارد که نشانه های این اعتیاد را نیز از خود بروز دهند.

روش های درمان جنون خرید

روش های درمان جنون خرید

جنون خرید تا حدی قابل درمان و کنترل است. افراد می‌توانند از روش های مختلفی در این زمینه استفاده کرده و از روانشناس نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از راه های درمان اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

کنار گذاشتن کارت های بانکی: افراد باید در ابتدا دسترسی خود را پول و کارت های بانکی محدود کنند.

استفاده از پول نقد: از آنجایی که استفاده از پول نقد منجر به بروز درد پرداخت در آنها می‌گردد و میل آنها را برای خرید کردن کاهش می‌دهد؛ بهتر است پول نقد در اختیار آنها قرار دهید. از طرفی استفاده از پول نقد گاهی برای افراد استرس آور است. همین می‌تواند جلوی خرید کردن آنها را بگیرد.

ثبت کردن همه هزینه ها: زمانی که افراد همه هزینه هایی را که در یک مدت مشخص خرج کرده اند را ثبت کنند؛ متوجه خواهند شد که بخش اعظم آنها غیرضروری بوده است.

صبر کردن: قبل از انجام هرخریدی باید کمی صبر کرده و بیشتر فکر کنند. در این حالت بیشتر احتمال دارد که منصرف شوند.

دوری کردن از عوامل وسوسه انگیز: عواملی که زمینه ساز میل شدید آنها برای خرید می‌گردد را باید شناسایی کرده آنها را کنترل کنند.

سخن پایانی

با توجه به شیوع بالای جنون خرید و نبود آگاهی های لازم، بسیار اهمیت دارد که افراد با مطالعه و بررسی مرتب سلامت روان خود به دنبال رفع این اعتیاد یا وسواس باشند. هر چه آگاهی شما درباره وضعیت روانی تان بیشتر شود؛ به احتمال بیشتری به دنبال درمان و زندگی سالم خواهید بود. فراموش نکنید بسیاری از اختلالات روانی مانند جنون خرید ریشه در خودانگاره ها و طرحواره های عمیق روانی دارند که به سادگی تغییر نمی کنند. به همین دلیل کمک روانشناس برای رفع مساله ضرورت دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون خرید می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا جنون خرید یک اختلال روان پریشی است؟

خیر؛ کلمه جنون در این جا اصطلاحا به کار می‌رود اما در این وضعیت مشخصه‌های اصلی روان پریشی یعنی جدایی از واقعیت و تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره