اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به چسب | عوارض کشیدن و خوردن چسب

اعتیاد به چسب یکی از انواع اعتیادهای ارزان و حتی رایج است. حتی برخی از افراد از چسب به عنوان جایگزین استفاده کرده و زمانی که دسترسی به مواد مخدر ندارند از چسب برای نشئگی استفاده می‌کنند. شاید برای بسیاری از افراد این موضوع عجیب به نظر برسد. اما ترکیبات چسب همگی پتانسیل کافی برای مصرف به عنوان مخدر و اعتیاد را دارند. البته گاهی اعتیاد به چسب به صورت تصادفی رخ می‌دهد. فرد در حین استفاده از چسب از بوی آن خوشش آمده و مدام از آن استفاده می‌کند حتی اگر نیازی به آن نداشته باشد. در سنین پایین، این اعتیاد بیشتر تحت تاثیر همسالان ایجاد می‌شود. بهتر است خانواده ها از این موضوع مطلع بوده و از آن پیشگیری نمایند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به چسب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به چسب

اعتیاد به چسب یک اعتیاد استنشاقی بوده و افراد در ابتدا چسب را روی تکه ای کاغذ یا دستمال ریخته و شروع به نفس کشیدن می‌کنند. اما در مراحل بعدی از روش های پیچیده تری نیز استفاده می‌شود. حالتی که چسب برای فرد ایجاد می‌کند؛ مانند احساسات بعد از مصرف مواد مخدر قوی است. بخار حاصل از چسب، سیستم عصبی افراد را تحت تاثیر قرار داده و بعد از مدتی تبدیل به اعتیاد می‌گردد. به طور کلی همه موادی دارای بخار قابل احتراق هستند مانند رنگ، تینر، بنزین، آستون و… همگی قابلیت اعتیاد را دارند. این مواد را هم از راه بینی و هم از طریق دهان می‌توان تنفس کرد و نشئه شد.

نشانه های اعتیاد به چسب

نشانه های اعتیاد به چسب

طبیعی است که اعتیاد به چسب می‌تواند نشانه هایی در فرد معتاد ایجاد کند که قابل مشاهده هستند. با این نشانه ها به راحتی می‌توان اعتیاد فرد را تشخیص داد. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

بوی چسب از دهان، لباس ها یا استنشاق

نوسانات خلقی

پرخاشگری

اختلال در تمرکز و تصمیم گیری

اختلال در شنوایی

بی حسی در دست و پا

فاصله گرفتن از روابط دوستانه و جمع

اختلال در هوشیاری

همچنین نشانه هایی که بلافاصله بعد از استمام چسب ایجاد می‌شوند نیز شامل سرگیجه، لکنت زبان، کاهش فشار خون، گرگرفتگی، سردرد، بی خوابی یا عدم کنترل احساسات و هیجانات و… همگی عوارض کوتاه مدت اعتیاد به چسب هستند.

عوارض اعتیاد به چسب

اما اعتیاد به چسب در طولانی مدت نیز باعث بروز پیامدهای زیادی می‌گردد. در این قسمت به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

💠ایست قلبی

یکی از عوارض جانبی و اصلی اعتیاد به چسب، ایست قلبی ویا به طور کلی بروز مشکلات قلبی مانند آریتمی است. یکی از بیماری هایی که به سندروم مرگ ناگهانی بو معروف است؛ در اثر همین موضوع ایجاد می‌شود. استشاق بو قلب را به آدرنالین حساس کرده و منجر به بالارفتن ضربان قلب می‌گردد. همین موضوع بعد از مدتی باعث ایست ناگهانی قلب می‌شود.

💠توهم در اعتیاد به چسب

یکی دیگر از عوارض اعتیاد به چسب، توهم است. استنشاق این ماده مانند برخی دیگر از مواد مخدر توهم ایجاد کرده و تحت تاثیر این موضوع به خود و دیگران آسیب هایی وارد می‌کنند. از طرفی در چنین شرایطی شرایط ریسک پذیری در آنها افزایش یافته و دست به کارهایی می‌زنند که در حالت عادی مایل به انجام آنها نیستند.

💠بروز مشکلات تنفسی

طبیعی است که با استنشاق چسب و اعتیاد به آن، یکی از اصلی ترین اندام هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ریه ها و به طور کلی سیستم تنفسی هستند. مواد شیمیایی موجود در چسب، اکسیژن موجود در خون را به شدت کاهش داده و فرد بعد از مدتی دچار تنگی نفس می‌گردد. همچنین این تغییرات در سیستم تنفسی غیرقابل بازگشت بوده و منجر به بروز بیماری های جدی در دستگاه تنفسی می‌گردد.

💠آسیب مغزی

اعتیاد به چسب بر سیستم عصبی افراد تاثیر گذاشته و آنها را خشمگین و تهاجمی می‌کند. به طور کلی رابطه مستقیمی میان مصرف مواد و بروز مشکلات عصبی و حتی روانی وجود دارد. موادی که درون چسب وجود دارند به سلول های عصبی مغز آسیب زده  و یا آنها را به طور کلی از بین می‌برند.

انواع مختلف مواد مخدر استنشاقی

علاوه بر چسب موادی دیگری هم وجود دارند که از طریق استنشاق مصرف می‌شوند. از طرفی این مواد اکثرا بسیار ارزان و دردسترس بوده و حتی در لوازم خانه نیز می‌توان آنها را پیدا کرد.

فرارها: مانند پاک کننده های رنگ و تینر، بنزین و…

گاز: مانند گاز فندک، گازهای بیهوشی، مایعات سیستم های کننده

آئروسل: دارای محرک و حلال هستند که شامل اسپری رنگ، اسپری مو، دئودورانت و…

نیتریت: این مواد تا حدی تحریک کننده هستند که برای مثال در مواد تقویت کننده جنسی هم وجود دارند.

حالت های مختلف مصرف مواد استنشاقی

اعتیاد به چسب و مصرف آن روش های مختلفی دارد. افراد می‌توانند تا به طور عادی تنها آن را بو کنند. یکی دیگر از روش های آن گذاشتن آن داخل یک کیسه و قرار دادن کیسه روبروی دهان و بینی است. که تاثیر آن را بیشتر می‌کند. در هافینگ نیز افراد پارچه ای را آغشته به ماده شیمیایی کرده و آن را روی دهان و بینی خود قرار می‌دهند. حتی گاهی آن را داخل دهان نیز می‌گذرانند. روش دیگر بالون زدن است که در آن افراد گاز را داخل یک بادکنک وارد کرده و سپس هوای بادکنک را از طریق دهان استنشاق می‌کنند. همچنین روش دیگری که برخی از آن استفاده می‌کنند؛ گردگیری است. در این روش افراد گاز را به طور مستقیم روی دهان و بینی خود می‌پاشند.

درمان اعتیاد به چسب

درمان اعتیاد به چسب

خوشبختانه می‌توان اعتیاد به چسب را درمان کرد. روش های مختلفی برای اینکار وجود دارد که بهتر است افراد در مورد آنها اطلاعات کافی را کسب کرده و سپس تصمیم گیری کنند.

✅روش های فردی و خانگی

در روش های فردی، افراد یا در کلینیک ها بستری می‌شوند و یا فرایند ترک را در خانه آغاز می‌کنند. این روش مزایا و معایب خودش را دارد و فرد باید در طول این دوران تحت نظر بوده و از متخصصین کمک بگیرد.

✅خانواده درمانی

در مورد خانواده درمانی، که یکی از روش های بسیار موثر در اعتیاد به چسب است؛ خانواده ها باید از فرد حمایت و پشتیبانی کرده و در این دوران کنار انها باشند. همچنین در این زمینه خانواده باید آموزش های لازم را نیز دریافت کند. همچنین اعضای خانواده در این دوران به ترمیم و بالا بردن کیفیت رابطه خود با فرد معتاد می‌پردازند.

✅جلسات گروهی

یکی دیگر از روش های موثر در ترک اعتیاد به چسب شرکت در جلسات گروهی است که افراد باید در کنار این روش از روش های دیگر نیز استفاده کنند. در این جلسات افراد با کسانی که شرایط مشابه را دارند ملاقات کرده و در مورد تجربیات خود حرف می‌زنند.

سخن پایانی

به دلیل دسترسی راحت و همچنین قیمت ارزان این ماده، آمار اعتیاد به چسب در میان افراد بسیار بالا رفته است. اعتیاد به این ماده می‌تواند بسیار نامحسوس و اتفاقی باشد. چرا که خانواده ها از خاصیت اعتیادآوری این ماده مطلع نبوده و تصور می‌کنند که فرزندان شان تنها این ماده را دوست دارند. به همین دلیل بهتر است در قدم اول افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در مرحله بعد نشانه های اعتیاد به چسب را جدی بگیرند. همچنین برای ترک آن نیز با یک متخصص مشورت کرده و از فرد معتاد حمایت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به چسب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره