اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک به روش ماتریکس

ترک به روش ماتریکس اولین بار برای ترک موادی مانند شیشه و کوکائین به وجود آمد. اما به دلیل موفقیت و اثربخشی زیاد امروزه در کنار روش های دیگر برای ترک انواع مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع در روش ماتریکس از هیچ گونه دارو و روش تهاجمی استفاده نشده و بر راهکارهای شناختی تمرکز می‌شود. چرا که استفاده از دارو در این فرایند خود یک ریسک محسوب شده و عوارض جانبی زیادی نیز دارد. اگر چه در صورت لزوم در کنار روش ماتریکس از دارودرمانی هم استفاده می‌شود؛ اما در اصول ماتریکس هیچ پروتکلی در مورد دارودرمانی وجود نداشته و تمام بر اساس راهکارهای روانشناختی است. به همین دلیل برای انتخاب آن به عنوان روشی برای ترک و استفاده از آن باید حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای شروع درمان می‌توانید مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک‌اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

ترک به روش ماتریکس چگونه است؟

در فرایند ترک به روش ماتریکس تلاش می‌شود تا فرد مددجو را از علت ابتلا به‌اعتیاد مطلع کرده و از زمینه های رفتاری او کمک گرفته می‌شود تا مصرف را متوقف کند. طی کردن این مراحل به فرد معتاد احساس خودکارآمدی داده و به همین دلیل انگیزه او در این زمینه مضاعف می‌شود. از طرفی این روش هم برای افرادی که برای اولین بار مایل به ترک هستند مناسب است و هم افرادی که در این مسیر شکست خورده و ناامید شده اند. این روش درمانی اصول و بخش های مختلفی داشته و طبق برنامه ای مشخص پیش می‌رود. از این رو افراد نمی‌توانند به صورت خودسرانه عمل کنند. برای اطلاع از انواع روش های ترک اعتیاد کلیک نمایید.

ترک به روش ماتریکس در روانشناسی

ترک ماتریکسی روشی است که کاملا مبتنی بر رواشناسی بوده و در این قالب هم تعریف می‌شود. ماتریکس به این معنی است که فرد در موقعیتی است که تمایل دارد تا بعدهای دیگری از جهان را ببیند و از این طریق بر دنیای واقعی تسلط یافته و به طور کلی دید خود را نسبت به این جهان گسترش دهد. ترک به روش ماتریکس نیز به این همین صورت عمل کرده و با نشان دادن جنبه های دیگری از زندگی به افراد معتاد، به آنها ثابت می‌کند که جهان چیزی بیشتر از مصرف مواد مخدر است.

علل استفاده از روش ماتریکس برای ترک

علل ترک اعتیاد به روش ماتریکس

برای افرادی که تصور می‌کنند ترک‌اعتیاد بدون مصرف دارو امکانپذیر نیست؛ آشنایی با این دلایل می‌تواند دید بهتری از این روش به آنها دهد. برخی از دلایلی که باعث می‌شود تا افراد این روش را بر روش های دیگر ترجیح دهند؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک کنید.

  • عدم نیاز به بستری شدن در مراکز درمانی
  • درمان شدن بدون مصرف دارو و تحمل پیامدهای ناشی از آنها
  • کامل شدن فرایند درمان و عمیق  و طولانی بودن تاثیرات روش های درمانی
  • برنامه درمانی برای هر فرد به صورت شخصی تنظیم می‌شود
  • استفاده از روش های درمانی دیگر برای خانواده در کنار درمان خود بیمار

خصوصیات ترک به روش ماتریکس

همچنین برنامه ماتریکس دارای خصوصیاتی نیز هست.  در واقع این ویژگی ها هستند که این روش را از سایر روش های درمانی برای‌اعتیاد متمایز می‌کنند. این ویژگی ها اشمل موارد زیر هستند.

?درمان شدن به صورت یکارچه

?برنامه سرپایی

?برنامه منسجم

?درمان کوتاه مدت

?درمان اثبات شده

نقش مشاور در جلسات ترک به روش ماتریکس

در این روش ، مشاور نقش اصلی را بازی می‌کند. در اینجا به درمانگری نیاز داریم که دارای تخصص در این زمینه بوده و همچنین بتواند خود را با شرایط و موقعیت های مختلف سازگار نماید. چرا که در دوران ترک‌اعتیاد باید انتظار وقوع هرچیزی را داشت. مشاوری مناسب این رویکرد درمانی است که حوزه هایی مثل درمان شناختی رفتاری، مصاحبه انگیزشی و فیزیولوژی‌اعتیاد نیز مهارت لازم را دارا باشد. برخی دیگر از وظایف درمانگر در این دوران شامل موارد زیر می‌شود.

تسهیل کننده جلسات فردی، گروهی و خانوادگی

تشویق بیماران به شرکت در 12 جلسه درمان

درگیر کردن بیماران در مفاهیم شناختی رفتاری

تقدیر و ستایش بیمار در صورت بروز رفتارهای مطلوب

ایجاد ساختارهای پیوسته و منسجم برای آموزش رفتارهای مطلوب به بیمار

مدت زمان ترک به روش ماتریکس

در ترک ماتریکسی تلاش بر ترک به صورت فشرده و سریع است. اما انتظار نمی‌رود که فرد هرروز در جلسات مشاوره شرکت نماید. در بهترین حالت باید سه روز در هفته جلسات درمانی داشته و این پروسه 1 ماه طول بکشد. به طور کلی ترک با روش ماتریکس 12 جلسه طول می‌کشد. برای آشنایی با انواع مراقبت های بعد از ترک اعتیاد کلیک نمایید.

بخش های مختلف ماتریکس

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ ترک اعتیاد به روش ماتریکس خود شامل بخش های مختلفی است که همین موضوع فرایند درمان را برای افراد جذاب تر می‌کند. در بسیاری از موارد بیماران بعد از مدتی از طی کردن مسیری یکنواخت، خسته شده و درمان را رها می‌کنند. اما در این روش به ندرت شاهد چنین موضوعی هستیم. درمان شناختی رفتاری، مصاحبه انگیزشی، رفتارگرایی، درمان حمایتی و فرد محور، درمان گروهی و جلسات 12 مرحله ای از بخش های این روش درمانی هستند.

آزمایشات و تست های مختلف در روش ماتریکس

همچنین در این روش باید هرهفته و به صورت منظم از افراد تست‌اعتیاد از طریق ادرار گرفته شده و از پاک بودن اطمینان حاصل گردد. این آزمایشات به صورت تصادفی است. بدین صورت که همه افراد مورد آزمایش قرار نگرفته و به صورت رندوم انتخاب می‌شوند. اما حتی در صورت مثبت بودن جواب آزمایش نیز هیچ تنبیهی در کار نیست. فرد می‌تواند فرایند درمان خود را ادامه داده و تنها این موضوع در جلسات مطرح شده و در مورد آن صحبت می‌شود.

اصول ماتریکس

اصول ترک اعتیاد به روش ماتریکس

در مورد ترک به روش ماتریکس اصولی وجود دارد که در صورت رعایت آنها، این دوران سریعتر و راحت تر طی شده و احتمال بازگشت‌اعتیاد نیز به حداقل می‌رسد. در این قسمت به ذکر آنها می‌پردازیم.

?احترام دوجانبه و متقابل بین بیمار و درمانگر

?پیروی از قواعدی که در این زمینه وجود دارد

?وجود محتوای آموزشی با کیفیت

?استفاده از روش های متنوع

?پاداش دادن و تشویق کردن بیمار در صورت انجام رفتاری درست

?تعامل داشتن با اطرافیان بیمار

?ترغیب کردن بیمار به شرکت در جلسات مختلف

?انجام آزمایشات دوره ای و پایش

سخن پایانی

بسیاری از افراد ترک ‌به روش ماتریکس را به این دلیل که از دارو استفاده نمی‌کند؛ به رسمیت نمی‌شناسند. اما این روش کاملا اثربخش بوده و می‌تواند منجر به ترک بدترین موادها شود. از طرفی به دلیل عدم وجود دارو، اعتیادجدید نیز ایجاد نمی‌شود. تنها بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد استفاده از این روش، حتما با متخصصین این حوزه مشورت کرده و خود را برای آن آماده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک‌اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

روش ماتریکس برای ترک اعتیاد به کدام‌یک از مواد مخدر مفید خواهد بود؟

این روش برای ترک اعتیاد به محرک ها نظیر شیشه یا کوکائین استفاده می‌شود.

آیا در ترک اعتیاد به روش ماتریکس فرد می‌بایست در مراکز درمانی اقامت داشته باشد؟

خیر؛ این روش به‌عنوان درمانی سرپایی و بدون نیاز به استفاده از دارو شناخته می‌شود.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس چقدر زمان نیاز دارد؟

به‌طور میانگین این شیوه از ترک اعتیاد در حدود 16 هفته ادامه پیدا می‌کند اما در برخی موارد ممکن است حتی برای یک سال نیز نیاز به ادامه درمان وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره