اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

تشویق معتاد به ترک

آیا راه‌های تشویق فرد معتاد به ترک را می‌شناسید؟ اعتیاد یکی از عزیزان یا اعضای خانواده به مواد مخدر، یکی از دردناک‌ترین اتفاقات در زندگی محسوب می‌شود و رهایی از هیولای اعتیاد در فکر بسیاری از افراد نشدنی است. اما برای ترک اعتیاد علاوه بر اراده خود فرد، حمایت و تشویق دیگران نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. اما در بسیاری از مواقع خانواده‌ها راه صحیح تشویق کردن فرد معتاد به ترک را نمی‌دانند و با رفتارهای اشتباه او را بیش از پیش در دام اعتیاد درگیر می‌سازند و فرایند ترک را برای او سخت می‌کنند. با آگاهی از راه‌های صحیح تشویق کردن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید عزیز خود را در این مسیر یاری کنید. 

 

تشویق کردن چیست؟

هر فردی در زندگی آرزوها و رویاهایی دارد که به هردلیل نتوانسته به آن‌ها برسد و مجبور شده که آرزوهای خود را به فراموشی بسپارد. یکی از شایع‌ترین دلایلی که رویاها و آینده آدمی را از بین می‌­برد اعتیاد است. باید بدانید که مرز باریکی بین تشویق و ترغیب و نصیحت و انتقاد وجود دارد و خیلی اوقات خانواده‌ها را دچار گمراهی می­‌کند. آن‌ها به روانشناس یا مشاور ترک اعتیاد م‌­گویند که ما خیلی او را تشویق کردیم و خیلی به او انگیزه داده‌ایم اما او توجهی نمی­‌کند. روانشناس با بررسی بیشتر متوجه خواهد شد این تشویق‌ها در واقع سرزنش بوده است و خانواد‌ه‌ها بجای کمک، عزیز معتاد خود را بیشتر تخریب می­‌کنند.

نکات مهم در تشویق معتاد به ترک

تشویق کردن به طور کلی به این معناست که شما به رفتاری که درست یا مورد پسند است واکنش مثبت نشان داده و با تایید آن رفتار، باعث تکرار رفتار درست شده و به بهبود عزت نفس و حس ارزشمندی در فرد معتاد کمک کنید. شما باید به فرد معتاد بفهمانید که نکات مثبت او را می­‌بینید و بابت آن‌ها از او ممنون هستید. زمانی که متوجه رفتارهای مثبت او می­‌شوید، چقدر او را بیشتر دوست دارید. توجه کنید که نباید به او اینطور القا کنید که اگر رفتار مورد پسند شما را انجام ندهند او را دوست ندارید. این دقیقا نکته مهم در تشویق کردن است.

یادآوری گذشته، به تصویر کشیدن روزهای بعد از پاکی، توصیف وضعیت خراب فعلی فرد، نصیحت کردن و از این دست رفتارها در ابتدای مسیر ترک خیلی جواب نمی‌­دهد و حتی می­‌تواند باعث حس گناه و ناتوانی از رفتن این مسیر طولانی در فرد معتاد شود. البته در مسیر ترک و پس از شروع راه، می­‌توانید با یادآوری دوباره آرزوهای مشترک، توانمندی‌ها، هنرها یا مهارت‌هایی که فرد معتاد داشته است، او را ترغیب به ادامه مسیر کنید.

 

راه های تشویق معتاد به ترک

برای اینکه بتوانید در فرد معتاد انگیزه ترک ایجاد کرده و او را در این مسیر امیدوار نگه دارید، راه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها منحصرا مخصوص فرد مورد نظر است و می­‌توانید به کمک روانشناس خصوصیات عزیز خود را بهتر بشناسید و با استفاده از آن به او کمک کنید. برخی از راه‌های تشویق فرد معتاد به ترک عبارتند از:

1. تشویق معتاد به ترک | اعتیاد و ماده مصرفی فرد را بشناسید

حتما در مورد اعتیاد، علائم و دلایل آن، نوع ماده مصرفی، طریقه تولید و مصرف آن و هر چیزی که می‌­تواند به شما کمک کند تحقیق کنید. این مسئله باعث می‌­شود که فرد معتاد بفهمد شما او را درک می­‌کنید و مسئله اعتیاد او برایتان مهم است. اگر دردهای روحی و جسمی عزیزتان را نشناسید نمی‌توانید به او کمک کنید.

2. اعتیاد عزیزتان را بپذیرید و از او حمایت کنید

شاید برایتان سخت باشد که بپذیرید یکی از عزیزان شما هم درگیر اعتیاد شده است. در مرحله اول باید انکار و نادیده گرفتن اعتیاد را تمام کرده و بپذیرید که او بیمار است و مثل همیشه به حمایت و رسیدگی شما نیاز دارد. تا زمانی که نپذیرید این اتفاق برای شما افتاده، کمک کردن و تشویق معتاد به ترک معنی خاصی نمی‌­دهد.

3. حتما با متخصص در تماس باشید

اعتیاد، یک بیماری است که بخش مهمی از آن را آسیب‌ها و مشکلات روانی تشکیل داده و پس از وابستگی، جسم هم درگیر می‌شود. بنابراین به دلیل پیچیده بودن مسائل مربوط به روان، شما نیاز دارید با یک متخصص روانشناسی در ارتباط بوده و به او و راهکارهایش اعتماد کنید. بپذیرید که شما همه چیز را نمی‌­دانید و لازم است که از یک متخصص کمک بگیرید. هم برای آرامش و شنیده شدن دردهای خودتان و هم برای اینکه راه ترک عزیزتان را هموارتر و مطمئن‌تر سازید. در کنار حضور روانشناس، حتما مشاوره‌های پزشکی و درمان جسمانی را نیز در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

4. تشویق کردن فرد معتاد به ترک | توقعات خود را متعادل کنید

راه ترک اعتیاد دشوار است و باید به فرد معتاد زمان بدهید و به یکدیگر اعتماد داشته باشید. اعتیاد یک نوع وابستگی شدید است، یک فرد وابسته بسیار ضعیف شده و برای به دست آوردن خواسته خود هرکاری می‌­کند. مانند نوزادی که به مادر وابسته است، فرد معتاد نیز به مواد وابسته شده پس توجه کنید که برای جدا کردن او از مواد مخدر، باید او را تقویت و آماده کرده و سپس توقع موفقیت داشته باشید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

5. برای لغزش ها و وسوسه ها آماده باشید

یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی که در مسیر ترک پیش می‌­آید، وسوسه مصرف دوباره می‌باشد که باید بدانید این بسیار طبیعی است. مهم‌تر از وسوسه مصرف دوباره، لغزش‌های گاه و بیگاه است که به دلایل بسیار مختلفی اتفاق می‌­افتد. باید بدانید که این لغزش‌ها طبیعی‌اند و فکر نکنید با یک لغزش همه چیز خراب می­‌شود. عزیزتان را درک کرده، حرف‌ها و دلایل این لغزش او را بشنوید و او را به ادامه ترک سوق دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره