اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

تشویق معتاد به ترک

تشویق معتاد به ترک یکی از کارهای دشوار در این فرایند است که بسیاری از خانواده ها در این زمینه به مشکل برمی‌خورند. چرا که به درستی روش انجام آن را نمی‌دانند؛ پس اینکار را انجام نمی‌دهند. اما دیگران می‌توانند فرد را ترغیب به ترک اعتیاد کرده و به او کمک کنند. خانواده در این زمینه نقش اساسی داشته و حتی یکی از وظایف آنان در این شرایط محسوب می‌شود. اما تشویق در صورتی موثر خواهد بود که خود فرد نیز انگیزه کافی را داشته و همکاری نماید. طبیعی است که کمک کردن به چنین افرادی کمی سخت است و نمی‌توان به راحتی در این مورد با آنها صحبت نمود. اما افراد می‌توانند در این مورد از روانشناس کمک گرفته و به فرد معتاد کمک نمایند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

تشویق معتاد به ترک

معتادین در مورد اعتیاد خود انکار و مقاومت زیادی داشته و به همین دلیل تمایلی هم به دریافت کمک از سمت دیگران ندارند. در بیشتر موارد هم تشویق معتاد به ترک از سمت دیگران به همین دلیل با شکست مواجه می‌شود. همچنین اعضای خانواده نیز بعد از مدتی دچار ناامیدی شده و دیگر از انجام اینکار دست برمی‌دارند.

خانواده ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند که به دلیل پیچیدگی اینکار نباید فشار زیادی به فرد معتاد وارد کنند و یا به زودی ناامید شوند. بلکه باید در این مسیر در کنار آنها بوده در کنار تشویق حمایت های لازم را نیز از او انجام دهند. خانواده ها و خود فرد معتاد باید حتما در این مورد از روانشناس کمک دریافت نمایند. برای اطلاع از انواع مراقبت های بعد از ترک اعتیاد کلیک نمایید.

روش های تشویق معتاد به ترک

روش های تشویق معتاد به ترک

برای تشویق معتاد به ترک روش های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند از آنها کمک گرفته و اعتیاد را درمان نمایند. بسیاری از خانواده ها وقتی بعد از چند بار که به حرف آنها توجه نمی‌شود؛ در این مورد ناامید شده و دیگر تلاشی در این زمینه نمی‌کنند. اما با استفاده از این روش ها می‌توانند هم انگیزه بیشتری به فرد معتاد داده و هم خودشان فرسودگی کمتری را در این مسیر تجربه نمایند. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

حمایت کردن از فردی که کمک را نمیپذیرد

برخی از افراد به طور کلی تمایلی به کمک گرفتن از سمت دیگران ندارند. از این رو حتی زمانی که دچار اعتیاد هم می‌شوند؛ با اینکه تمایل به ترک دارند، اما از دیگران کمک نگرفته و در این مورد با کسی صحبت نمی‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که به اعتیاد خود ادامه داده و برای درمان اقدامی نکنند.

پذیرش شرایط | تشویق معتاد به ترک

یکی دیگر از شرایطی که باید در مورد تشویق معتاد به ترک در نظر داشته باشید؛ این است که اوضاع را بپذیرید. اعتیاد افراد را دچار انکار می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که به طورکلی آن را نادیده گرفته و به سراغ ترک اعتیاد نیز نروند. به عنوان یکی از اعضای خانواده فرد معتاد باید بدانید که پذیرش اولین قدم است.

تحقیق و مطالعه در این زمینه

در ابتدا باید اطلاعاتی را در مورد اعتیاد و روش های مختلف ترک کسب نمود. اعتیاد به مواد مخدر مختلف، شرایط متفاوتی را برای افراد ایجاد کرده و از طرفی همه روش های ترک نیز برای همه مناسب نیست. از این رو باید خانواده ها در ابتدا کمی در این مورد تحقیق کرده و سپس با خود فرد صحبت کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع علائم اعتیاد کلیک نمایید.

تحلیل کردن وضعیت | تشویق معتاد به ترک

وضعیت هر فردی با دیگری متفاوت است. برخی از خانواده ها در این شرایط شروع به مقایسه کرده و از این طریق فشار زیادی را به فرد معتاد وارد می‌کنند. اما به جای اینکار باید وضعیت خود فرد را به تنهایی تحلیل کرده و سعی کنید در این شرایط تنها او را ببینید. از طرفی خود اعتیاد نیز مراحل مختلفی داشته و افراد از لحاظ خانوادگی و روانی نیز در شرایط متفاوتی قرار دارند. برای کمک کردن به او و یا تشویق معتاد به ترک باید در ابتدا این موضوعات را مورد بررسی قرار دهید.

استفاده از کمک های پزشکی

در مورد تشویق معتاد به ترک ، حتما از کمک های پزشکی نیز کمک بگیرید. بدین صورت که از طریق آسیب های جسمانی که به فرد وارد شده است؛ از او بخواهید تا به دنبال درمان باشد. از طرفی در دوران ترک اعتیاد نیز افراد حتما باید تحت نظر یک پزشک نیز قرار بگیرند. چرا که در این زمان احتمال بروز مشکلات جسمانی مختلفی وجود دارد.

از معتاد حمایت مالی نکنید | تشویق معتاد به ترک

یکی دیگر از راه های تشویق معتاد به ترک به صورت غیرمستقیم این است که حمایت مالی خود را از معتاد متوقف نمایید. معتادین تا زمانی که پول کافی برای خریدن مواد مخدر داشته باشند؛ اینکار را انجام می‌دهند. از این رو زمانی که دیگر به آنها پول ندهید؛ مجبور به ترک اعتیاد می‌شوند.

به او احساس گناه ندهید

برخی تصور می‌کنند که با دادن احساس گناه به فرد معتاد در مورد اعتیادش  و یا مشکلاتی که برای دیگران به وجود آورده است؛ می‌توانند او را تشویق به ترک کنند. در صورتی که در این شرایط او تنها سرخورده شده و دچار احساس ناامیدی می‌شود. اما تلاشی برای ترک نمی‌کند. این بدان معنا نیست که بابت اینکار او را تشویق کنید. اما نباید به طور مداوم به تحقیر و سرزنش او نیز بپردازید. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک کنید.

مداخله در تشویق معتاد به ترک و یا اتمام حجت

مداخله در تشویق معتاد به ترک

یکی از دوراهی های بزرگی که خانواده ها در فرایند ترک اعتیاد بر سر آن قرار می‌گیرند این است که آیا باید با فرد برخورد قاطعانه داشته و اتمام حجت کنند و یا تنها در این دوران مداخله نمایند. طبیعی است که با تشویق معتاد به ترک شما در حال مداخله در فرایند ترک اعتیاد هستید. اما اتمام حجت به معنی برخورد قاطعانه و گاها اشتباهی است که حتی به طرد کردن معتاد نیز منجر می‌گردد. چرا که برخی از خانواده ها به فرد معتاد به صورت مستقیم می‌گویند که این بار آخری است که به تو کمک می‌کنیم و یا اتمام حجت را به معنی تهدید کردن معتاد می‌دانند. پس بهتر است خانواده در مورد ترک اعتیاد در کنار فرد بوده و به او کمک کند و حتی گاها مداخله نماید. اما از بروز برخوردهای تهاجمی و مستقیم پرهیز نماید.

سخن پایانی

برای تشویق معتاد به ترک هم خود فرد معتاد و هم شما به عنوان خانواده یا اطرافیان باید به این پذیرش برسید که مشکلی وجود دارد و همه باهم باید در راستای حل آن تلاش نمایید. بعد از پذیرش و کسب اطلاعاتی در این زمینه از متخصصین این حوزه نیز کمک گرفته و به صورت اصولی در این مسیر پیش بروید. کمک گرفتن از روانشناس یکی از اصلی ترین اقداماتی است که باید در این دوران انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره