اختلالات روانیاعتیاددرمان و ترک اعتیاد

درمان اعتیاد رفتاری

درمان اعتیاد رفتاری از آن جهت اهمیت دارد که افراد را از بروز مشکلات بیشتر حفظ می‌نمایند. در واقع اعتیادهای رفتاری نیز مانند اعتیاد به مواد مخدر آسیب زننده و مخرب بوده و می‌توانند دقیقا همان تاثیرات را ایجاد نمایند. با این تفاوت که در اعتیاد رفتاری افراد معمولا متوجه اعتیاد و وابستگی خود به انجام یک رفتار نیستند. آنان تنها تصور می‌کنند که درگیر یک عادت شده اند. امروزه متاسفانه افراد زیادی درگیر این نوع از اعتیاد بوده و این موضوع در زندگی فردی و اجتماعی شان اختلال ایجاد کرده است. از این رو بهتر است در مورد اعتیادهای رفتاری اطلاعات لازم را کسب کرده ودر مرحله بعدی از متخصص نیز برای درمان آنها کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد رفتاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

چگونگی درمان اعتیاد رفتاری

اعتیادهای رفتاری مانند یک چرخه عمل می‌کنند که خارج شدن از آنها کار دشواری است. در واقع افرادی که به این نوع اعتیادها مبتلا هستند؛ بارها برای ترک تلاش کرده اند اما موفق نشده اند. از این رو بعد از مدتی به طور کلی ناامید شده و به رفتارهای مخرب خود ادامه می‌دهند. یکی دیگر از دلایلی که اعتیاد آنها درمان نمی‌شود؛ نصفه رها کردن فرایند درمان است. این افراد در بیشتر موارد درمان خود را نیمه کاره رها کرده و به همین دلیل نشانه های وابستگی به طور مجدد بازمی‌گردند. درمان اعتیاد رفتاری نیاز به انگیزه و تلاش زیادی داشته و همچنین در این زمینه دیگران نیز باید به فرد کمک کنند. در این مقاله بیشتر این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

راه های مختلف درمان اعتیاد رفتاری

انواع درمان اعتیاد رفتاری

برای درمان اعتیاد رفتاری راه های مختلفی وجود دارد. اما همه روش ها برای همه افراد مناسب نیست و یا همیشه یک راه پاسخگو نیست. برای مثال دارودرمانی باید در کنار روش های روانشناختی بکار گرفته شود تا اثربخشی آنها بروز کند. در این قسمت به توضیح راه های مختلف در این زمینه می‌پردازیم.

کمک گرفتن از مشاور

یکی از اولین اقداماتی که افراد باید برای درمان اعتیاد رفتاری بردارند؛ کمک گرفتن از روانشناس است. چرا که این اعتیادها در بیشتر موارد جنبه روانی داشته و بدن افراد به انجام این کار وابستگی ندارد. این اعتیاد به مواد مخدر است جسم افراد را نیز وابسته می‌کند. روانشناس نیز در ابتدا دلیل این موضوع را پیدا کرده و در مراحل بعدی از روش های مختلفی برای درمان فرد استفاده می‌کند.

خانواده درمانی و کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی

در فرایند درمان اعتیاد رفتاری فرد، خانواده او نیز باید تحت درمان قرار بگیرند. چرا که در بسیاری از موارد آنان عامل این موضوع بوده اند و یا اینکه بعد از مدتی آنان نیز درگیر این موضوع شده اند. کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی به معنی حمایت از طرف دوستان و اطرافیان فرد است. در این شرایط آنان می‌توانند نقشی اثرگذار در فرایند درمان داشته باشند. برای اطلاع از نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک نمایید.

گروه درمانی

یکی دیگر از روش های درمان اعتیاد رفتاری ، شرکت در جلسات گروه درمانی است. در جلسات گروه درمانی افراد از تجربیات مشترک خود صحبت کرده و می‌توانند نظر یکدیگر را در این مورد بدانند. در مورد انواع اعتیاد، این روش کارآمد است.

استفاده از رویکردهای مختلف درمانی

همچنین برای درمان اعتیاد رفتاری باید رویکردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. درمان شناختی رفتاری، روانکاوی و… همگی در مورد اعتیاد موثر هستند. در واقع این تشخیص روانشناس است که کدام روش برای فرد مناسب تر خواهد بود.

دارودرمانی

گاهی اعتیاد رفتاری فرد به قدری شدید است که باید از داروهای مختلف در این زمینه استفاده کند. از آنجایی که ریشه اصلی ابتلا به انواع اعتیادهای رفتاری اضطراب و افسردگی است؛ معمولا در این شرایط متخصص برای افراد داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی تجویز می‌کند. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه دارو در این شرایط می‌تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. از این رو حتما از متخصص کمک بگیرید.

اصلاح سبک زندگی

افراد باید برای درمان اعتیاد رفتاری علاوه بر استفاده از روش های بالا، سبک زندگی خود را نیز کمی تغییر دهند. در واقع گاهی کارها و اتفاقات در طول زندگی روزمره ما هستند که عامل زمینه ساز و ماشه چکان انجام یک رفتار مخرب می‌شوند. همچنین افراد باید بر کیفیت خواب و تغذیه خود نیز تمرکز کرده و از طرفی ورزش کردن را نیز فراموش نکنند.

پیامدهای عدم درمان اعتیاد رفتاری

اگر درمان اعتیاد رفتاری کامل نشود و یا درمان نیمه کاره رها شود؛ می‌تواند عوارض جانبی بسیار بدی برای افراد داشته باشند. در واقع در این حالت خود فرد و اطرافیان او به طور کلی از درمان ناامید شده و فرد را در شرایط سختی قرار می‌دهند. از طرفی چنین فردی در معرض ابتلا به دیگر انواع اعتیادها نیز هست. این دسته از افراد افکار خودکشی داشته و در صورتی که نتوانند اعتیاد خود را درمان کنند دست به رفتارهای آسیب زننده می‌زنند.

نشانه های ابتلا به اعتیاد رفتاری

نشانه های اعتیاد رفتاری

برای درمان اعتیاد رفتاری بسیار مهم است که در ابتدا نشانه های این بیماری را در آنان شناسایی کرده و بتوانیم به موقع و به درستی در این زمینه اقدام کنیم. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با نشانه های اعتیاد به قمار کلیک نمایید.

?فکر کردن به انجام یک رفتار مشخص به صورت مداوم

?داشتن افکار اجبارگونه برای انجام یک رفتار مشخص

?اختلال در جنبه های دیگر زندگی

?انجام رفتار به مرور زمان بیشتر می‌شود

?در صورتی که فرد نتواند رفتار مشخص را انجام دهد؛ دچار اضطراب و افسردگی می‌گردد

انواع مختلف اعتیادهای رفتاری

این نکته را فراموش نکنید که تنها انجام برخی از کارها اعتیاد رفتاری تلقی می‌شوند. برخی از این رفتارها شامل خوردن، انجام بازی های کامپیوتری، تماشای پورن، خرید کردن، قمار و… است. در صورتی که این کارها را به صورت روزانه و مکرر انجام می‌دهید؛ شما احتمالا دچار این نوع از اعتیاد شده اید.

مدت زمان درمان اعتیاد رفتاری

نمی‌توان زمان دقیقی که برای درمان اعتیاد رفتاری در نظر گرفت. چرا که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. شدت اعتیاد افراد، سن آنها، شرایط خانوادگی و… همگی در این مورد موثر هستند. از طرفی در این مورد دیگر با دوره سم زدایی روبرو نیستیم؛ به همین دلیل شاید این فرایند کمی طولانی تر از اعتیاد به مواد مخدر شود. بهتر است طبق نظر متخصص زمان کافی را به این موضوع اختصاص داده و دوره درمانی خود را تکمیل نمایند.  

سخن پایانی

در مواردی ابتلا به اعتیاد رفتاری خود فرد را نیز کلافه کرده و دیگر انجام یک رفتار مشخص هیچ لذتی نمی‌برد. تنها به صورت وسواس گونه باید کار مشخصی را انجام داده تا دچار احساس استرس نشود. از طرفی انجام دادن آن نیز حس عذاب وجدان را برای او ایجاد می‌کند. در این شرایط بهتر است افراد حتما از متخصص کمک گرفته و این چرخه را متوقف نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد رفتاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

1.آیا اعتیادهای رفتاری قابل‌درمان هستند؟

بله؛ متخصصین روانشناسی می‌توانند راهکارهایی را برای کنترل میل به انجام مکرر یک رفتار به فرد آموزش دهند و همین‌طور با کمک به او برای حل مشکلات زیربنایی و بهبود ارتباط وی با خانواده احتمال عود مجدد بیماری را کاهش دهند.

2.آیا داروی خاصی برای درمان اعتیاد رفتاری وجود دارد؟

درصورتی‌که روانشناس احساس کند شدت بیماری به‌اندازه‌ای است که فرد قادر به کنترل آن نخواهد بود احتمالا از دارو درمانی هم کمک می‌گیرد. در این صورت متخصصین روان‌پزشکی با توجه به سابقه بیماری فرد و وضعیت فعلی وی از برخی داروها استفاده خواهند کرد.

3.بهترین درمان برای بهبود اعتیاد رفتاری کدام است؟

برنامه درمانی معمولاً با توجه به وضعیت فرد و شرایط و امکانات موجود تهیه می‌شود. بااین‌حال اولین قدم، استفاده از جلسات روان‌درمانی فردی است و در کنار آن می‌توان از گروه‌درمانی نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره