اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد در خانه

آیا ترک اعتیاد در خانه ممکن است؟ کمپ ها و مراکز درمانی مختلف برای ترک اعتیاد وجود دارد ولی برخی از افراد تمایل به ترک اعتیاد در منزل دارند. انها فکر می کنند گذشتن از مسیر سخت ترک اعتیاد در خانه برای آنها راحت تر است. چرا که دریافت  حمایت از اعضای خانواده و حضور در یک محیط امن مسیر ترک اعتیاد را برای آنها راحت تر می کند. برخی دیگر به خاطر هزینه های موجود در کمپ های ترک اعتیاد و مراکز درمانی حاضر به حضور در این مکان ها نیستد. به هر دلیل اگر تصمیم ترک اعتیاد در خانه را دارید توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی حتما از یک متخصص ترک اعتیاد مشاوره بگیرید و از انجام هر اقدامی به صورت خودسرانه دوری نمایید. توصیه می کنیم مقالات اعتیاد چیست و تست اعتیاد را مطالعه نمایید. 

بیشتر بخوانید :   علائم اعتیاد 

آیا می‌توان اعتیاد را در خانه ترک کرد؟

به طور کلی اعتیاد یک مسئله بسیار جدی است که بسته به مدت زمان، نوع و میزان مصرف می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی شدیدی به فرد وارد کند و هرگونه تصمیم خودسرانه برای ترک مصرف مواد در خانه می‌تواند آثار جبران ناپذیری به وجود آورد و شرایط را بسیار بدتر کند به طوری که حتی ممکن است منجر به مرگ فرد مصرف کنند شود. در مجموع توصیه می‌شود برای ترک اعتیاد حتما تحت نظارت یک پزشک و یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید. برخی افراد به دلیل تجربه‌های ناموفق ترک اعتیاد درخانه دچار مشکلات روانی بیشتری از جمله افسردگی و ناامیدی می‌شوند. 

مهم‌ترین نکته‌ ای که برای عدم ترک در خانه وجود دارد این است که ترک مواد مخدر علاوه بر وابستگی جسمانی، وابستگی روانی هم به وجود می‌آورد که به مراتب می‌تواند اثرات جدی و زیان بارتری برای فرد به وجود بیاورد. برای ترک هر یک از انواع مواد مخدر روش‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد که باید توسط متخصص مورد نظر ارائه شود. به طور کلی ترک اعتیاد درخانه و خصوصاً بدون نظارت متخصص تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد در خانه تحت نظارت متخصص

 همانطور که گفته شد ترک در خانه بدون نظارت متخصص، کار صحیحی نیست. با این حال برخی افراد به دلیل شرایط خاص تصمیم می‌گیرند تحت نظارت پزشک و روانشناس ترک اعتیاد را در خانه انجام دهند. توصیه‌هایی در ارتباط با این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

1. نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد در خانه

یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد آب فراوان است. در طول روز فرد باید به مقدار کافی از آب استفاده کند. نوشیدنی‌های سالم مثل آب میوه‌های طبیعی که دارای ویتامین سی هستند نقش بسزایی در ترک اعتیاد دارند.

2. غذاهای مفید برای ترک در خانه

برنامه غذایی درست و مقوی در ترک اعتیاد نقش بسیار مهمی دارد. به جای استفاده از قند‌های مصنوعی باید از رژیم غذایی فیبردار که شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سبزیجات می‌شود استفاده نمود. پروتئین‌ها نیز نقش کلیدی در بهبود ترک اعتیاد دارند.

3. بالا بردن انگیزه فرد برای ترک اعتیاد در خانه

هرگاه موفق به غلبه بر یکی از هوس‌های مصرف خود شدید، به طریقی به خودتان هدیه دهید. همیشه انگیزه و علت اصلی ترک اعتیاد خود را پیش رو داشته باشید و به آن فکر کنید. چیز‌هایی را که می‌توان در دهان گذاشت و دهان را مشغول کرد، دم دست بگذارید مثلا آدامس و خلال دندان می‌تواند به شما کمک کند.

اگر قبلا در ترک اعتیاد مشکل داشته‌اید درباره جویدن آدامس نیکوتین دار، استفاده از برچسب‌های نیکوتین دار، اسپری‌های بینی، مواد استنشاقی یا قرص برای ترک اعتیاد درخانه با پزشک مشورت کنید. زمان بیشتری را در اماکن عمومی مثل کتابخانه‌ها و سینما‌ها صرف کنید. یک ورزش جدید، برنامه تمرینی، سرگرمی یا تعهد سازمانی انتخاب کنید. این کارها به برهم خوردن روال زندگی شما و جدا شدن از مواد کمک می‌کند. مواد را در مکانی قرار دهید که دسترسی به آن سخت باشد و مصرف آن را نامطلوب‌تر و سخت تر کند.

تأخیر درمصرف مواد در تجدید نظر برای مصرف آن به شما کمک می‌کند. با افکار منفی مبارزه کنید و مثبت‌اندیش و قوی باشید. در صورتی که دچار لغزش شدید و یک بار مصرف کردید از خود ناامید نشوید. به خودتان بگویید که من مصمم به ترک هستم و با تفکر مثبت و بررسی مجدد دلایل ترک، بار دیگر برنامه ترک اعتیاد را شروع کنید. 

 

4. راه های کسب آرامش در فرایند ترک

  • در یک مکان راحت دراز بکشید و خود را رها کنید.
  • چشم‌های خود را به آرامی ببنید و چند نفس عمیق بکشید.
  • کشیدن دست‌ها و پا ها برای چند ثانیه؛ عضلات خود را رها کنید.
  • به تجربه‌های خوشایند و مناظر دل پذیر فکر کنید.
  • ورزش کردن‌ و قدم زدن در طبیعت سرسبز بسیار مفید است.
  • حمایت اجتماعی کسب کنید مثل تماس با دوستان‌، صحبت با افراد فامیل در مورد ترک اعتیاد و….
  • اجتناب از موقعیت‌های خطر آفرین مثل حضور در میهمانی افراد سیگاری و یا هر ماده مخدر دیگر که مصرف می‌شود به ویژه در اوایل دوره ترک اعتیاد ضروری است.

در نهایت به یاد داشته باشید که ترک اعتیاد درخانه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، اگر در شرایطی خاصی قرار دارید و تنها گزینه انتخابی شما ترک در خانه است، حتما تحت نظارت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید.

بیشتر بخوانید : علائم خماری

 

ترک خودسرانه اعتیاد در خانه 

درسته شروع مصرف و خیلی اوقات تغییر مواد بدون دریافت راهنمایی از یک متخصص اتفاق افتاده، اما نکته ای که در ترک مواد اهمیت داره، تعادل بدن است. شما به مرور زمان با بالا بردن دوز و یا برنامه مصرف‌تان به هر نحوی تعادل شیمیایی بدن‌تان را تحت تاثیر قرار داده‌اید. خیلی اوقات حتی ماده مصرفی با آنچه که تصور می کنید متفاوت است، پس نمی توانید بدون در نظر گرفتن عوارض و آثار هر دارویی آن را خودسرانه ترک کنید. از این رو توصیه می کنیم اگر قصد ترک دارید، به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص دست به انجام این کار نزنید. با کلیک بر هر کدام از آیتم های زیر می توانید با جوانب مختلف ترک در خانه آشنا شوید. 

ترک اعتیاد متادون در خانه

ترک اعتیاد به تریاک درخانه

ترک اعتیاد به کوکائین در خانه

ترک اعتیاد به حشیش در خانه

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

 

نکات مهم ترک اعتیاد در خانه

اگر به هر دلیلی به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد اکنون وقت آن است که گامی به سمت ترک این عادت بردارید. شما می‌توانید برنامه‌ای را برای کنار گذاشتن ترک اعتیاد خود تهیه کنید. اولین گام ترک‌اعتیاد در خانه، مشخص کردن این موضوع است که چرا می‌خواهید ترک کنید. دلایل خود را روی یک برگه کاغذ بنویسید. بعد از آماده کردن این لیست، یک کپی از آن را همراه خود داشته باشید. آن را به خاطر بسپارید و هر زمان که وسوسه شدید به دلایل ترک آن فکر کنید. یک روز را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کرده و قرارداد تغییر رفتار را امضا کنید و از یک دوست و عضو خانواده بخواهید تا آن را امضا کند. 

فهرستی از موارد خوبی که با مصرف نکردن مواد به دست آورده‌اید تهیه کنید و همراه خود داشته باشید و هر وقت که احساس اضطرار به مصرف داشتید به آن نگاهی بیندازید. ترک‌اعتیاد در خانه ساده نیست. می‌توانید از منابع، کتاب، جزوات و راهنمای ترک اعتیاد که در سایت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد استفاده کنید. کمک گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد در خانه می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک در خانه ممکن است؟

ترک اعتیاد یک کار تخصصی است که باید تحت نظارت پزشک و روانشناس انجام گیرد. در غیر این صورت ترک بسیار خطرناک خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره