اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به ناس | علائم و عوارض مصرف ناس

اعتیاد به ناس امروزه تبدیل به یکی از شایع ترین انواع اعتیاد شده است. به دلیلی گیاهی بودن ناس بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خاصیت درمانی داشته و وابستگی ایجاد نمی‌کند. اما این ماده از ترکیبات تنباکوی خشک است که با مواد دیگر همراه شده و در دسته ماده مخدرها قرار دارد. همچنین در کشورهای سوئد، هند، ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان یافت می‌شود. این ماده در ایران نیز در دسترس بوده و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. به دلیل خاصیت گیاهی این ماده، بسیاری از افراد در این مورد اطلاعات درستی نداشته و به همین دلیل به آن وابستگی پیدا می‌کنند. بهتر است افراد در این زمینه شرط احتیاط را رعایت کرده و همچنین از مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به ناس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید

اعتیاد به ناس

می‌توان گفت که یکی از دلایل اعتیاد به ناس قیمت ناچیز و دسترسی آسان به این ماده است. در واقع از آنجایی که این ماده از ترکیب تنباکو و آهن به دست می‌آید؛ بسیار راحت تولید شده و همچنین ارزان نیز هست. البته همین ترکیبات مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کرده و عوارض جانبی زیادی دارد. حتی گاهی مواد اپیومی نیز به آن اضافه می‌شود که اثرگذاری این ماده را بیشتر می‌کند.

این ماده همچنین اسامی مختلفی داشته و به اسن نسوار نیز شناخته می‌شود. بسیاری از افراد معتقدند که این ماده انرژی را بوده و به همین دلیل میزان مصرف آن در برخی از مناطق، بسیار زیاد است. برای مثال این ماده در افغانستان به صورت قانونی به فروش می‌رسد.

نشانه های اعتیاد به ناس

اعتیاد به ناس یا نسوار با بروز نشانه های زیادی همراه است. در واقع وقتی افراد این ماده را مصرف می‌کنند؛ نشانه های مختلفی را از خود بروز می‌دهند. این ماده با ترشح زیاد بزاق دهان، تحرک، سرخوشی و همچنین توهم و هذیان همراه است. همچنین این ماده علاوه بر بروز نشانه های جسمانی، منجر به بروز نشانه های روانی نیز می‌گردد. برای آشنایی با علائم اعتیاد کلیک نمایید.

عوارض ناشی از اعتیاد به ناس

عوارض اعتیاد به ناس

اعتیاد به ناس نیز مانند هر نوع اعتیاد دیگری عوارض زیادی ایجاد می‌کند. این عوارض جانبی در کوتاه مدت با شدت کمتر و در دراز مدت بروز می‌کنند. در این قسمت به توضیح ای نشانه ها می‌پردازیم.

📌عوارض کوتاه مدت

سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ، اختلال در حرکت و واکنش های رفتاری، بروز واکنش های غیرارادی در چشم، دندان قروچه، اختلال در خواب و اشتها، لرزش بدن، تغییر در فشار خون و ضربان قلب و… همگی از عوارض جانبی کوتاه مدت اعتیاد به ناس هستند. همچنین مصرف این ماده منجر به آسیب به دندان ها و سلامت دهان می‌گردد.

📌عوارض بلند مدت

عوارض بلند مدت اعتیاد به ناس نیز شامل موارد زیر می‌شود.

مشکلات خواب

زودرنجی

عدم تمرکز

سرطان حنجره

مشکلات قلبی

بروز اختلالات در روده و مشکلات گوارشی

تاثیر بر مخچه

بروز آسیب های روحی و روانی شدید

📌تاثیر بر اسپرم

این ماده همچنین در مردان نیز به دلیل تاثیر بر اسپرم ها، قدرت باروری آنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی مردان نیز در مقایسه با زنان بیشتر از این ماده استفاده کرده و به همین دلیل بیشتر باید در مورد اعتیاد به ناس و همچنین حفظ سلامت جسمانی خود حساس باشند.

البته این نشانه ها به طور همزمان در یک نفر بروز نکرده و همچنین شدت آنها نیز متفاوت است. به همین دلیل بهتر است برای کنترل و درمان آنها از متخصص کمک بگیرید.

روش مصرف ناس

ناس به شکل های مختلفی مصرف می‌شود.این ماده که در بیشتر موارد به شکل پودری سبز وجود داشته و به صورت استشاقی وخوراکی مصرف می‌شود. مصرف خوراکی این ماده بدین صورت است که در دستمال کاغذی قرار گرفته و خورده می‌شود. حتی گاهی به صورت سیگار نیز مصرف می‌شود. برخی از افراد این ماده را با نیکوتین ترکیب کرده و سپس مصرف می‌کنند که این تاثیر نیکوتین را دو چندان می‌کند. برای اطلاع از انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

روش ترک اعتیاد به ناس

از طرفی به دلیل خاصیت اعتیادآوری ناس، افراد بهتر است نشانه های اعتیاد به این ماده را شناخته و همچنین در زمینه ترک این ماده نیز اقداماتی را انجام دهند. روش های ترک این ماده متفاوت بوده و بستگی به شرایط جسمانی و روانی فرد دارد. افراد می‌توانند این ماده را در خانه و یا کلینیک ها ترک کرده و زیر نظر متخصصین باشند. به دلیل دسترس بودن این ماده ترک آن احتمالا دشوار بوده و با موانع زیادی همراه است. اما به طور کلی ترک آن امکانپذیر بوده و با اراده و تلاش خود فرد تسریع نیز می‌شود.

مدت زمان ترک اعتیاد به ناس

نمی‌توان برای ترک اعتیاد به ناس، مدت زمان دقیقی را مشخص کرد. چرا که عوامل مختلفی در این مورد دخیل بوده و تاثیر گذار هستند. اما به طور کلی فرد باید تقریبا دو هفته دوره سم زدایی را پشت سر گذاشته و بعد از آن دوره نقاهت خود را سپری کنند. در این دوران فرد باید تحت نظر یک پزشک و روانشناس باشد و همچنین در محیطی امن قرار گیرد. اگر افراد قصد ترک ناس در خانه را دارند باید این محیط را کاملا پاکسازی کرده و همچنین عوامل محرک را از خود دور نمایند. اطرافیان و خانواده نیز در این مورد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ناس خارجی

امروزه شاهد تولید و خرید و فروش ناس های صنعتی نیز در بازار هستیم. نام های دیگر این نوع ناس پان پراگ، جی ال، بی تی، بزاق، راجا، پان عربی، پان پتی، کوپر کوهستان و پان اسفناج است. در این نوع از ناس از طعم دهنده های مختلف نیز استفاده می‌شود. همچنین برای اثربخشی بیشتر، مواد صنعتی دیگر نیز در نوع ماده مخدر وجود دارد.

علت شیوع مصرف ناس

شیوع اعتیاد به ناس

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ مصرف و اعتیاد به ناس به دلایل مختلفی بسیار شایع است. این ماده در مقایسه با دیگر مواد مخدر ارزان تر بوده و همچنین در دسترس تر نیز هست. از این رو طیف وسیعی از افراد به این ماده اعتیاد دارند. حتی گاهی مصرف این ماده را به سیگار نیز ترجیح می‌دهند. از طرفی زیان این ماده بسیار از سیگار بیشتر است.

افرادی که در معرض اعتیاد به ناس قرار دارند

متاسفانه جوانان بیشتر از هر گروه دیگری در معرض اعتیاد به ناس قرار دارند. با این حال بسیاری از افراد میانسال و یا حتی پیر نیز از این ماده استفاده می‌کنند. البته تاثیر این ماده بر سلامتی جوانان بسیار بیشتر است. در واقع آنان به دلیل اینکه در سن رشد هستند؛ عوارض شدید تری را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

برخلاف تصورات، اعتیاد به ناس مشکلات زیادی را برای افرادا ایجاد می‌کند. همچنین کاملا اعتیادآور بوده و هم از لحاظ جسمانی و هم روانی منجر به وابستگی می‌گردد. بهتر است افراد در صورت استفاده از این ماده حتما از متخصص کمک گرفته و همچنین اقدام به ترک نمایند. برای ترک اعتیاد به این ماده، افراد علاوه بر دارودرمانی باید از خدمات روانشناختی نیز استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به ناس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره