اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

نشانه های بیمار معتاد

توجه به نشانه های بیمار معتاد از اهمیت زیادی در میان خانواده و اطرافیان برخوردار است. در واقع در ابتدا با توجه به این نشانه ها، می‌توان به اعتیاد پی برد و به افراد کمک کرد. از آنجایی که امروزه اعتیاد تبدیل به یکی از شایع‌ترین مشکلات جوامع شده و افراد زیادی را درگیر کرده است؛ باید در مراحل ابتدایی از آن پیشگیری کرده و به افراد کمک نمود. اینکار تنها با کمک پی بردن به نشانه های اعتیاد امکانپذیر است. در بیشتر موارد نشانه های این بیماری به طور واضح بروز کرده و خانواده ها نیز متوجه آن می‌شوند. اما گاهی به دلیل اطلاعات نداشتن در این مورد و همچنین پنهانکاری خود فرد تشخیص به موقع آن امکانپذیر نیست. در چنین شرایطی افراد حتما باید از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

نشانه های بیمار معتاد

برخی ازخانواده ها تصور می‌کنند که اگر فرزندشان درگیر اعتیاد شود؛ حتما این موضوع را از نشانه های جسمانی و ظاهری او متوجه می‌شوند. با اینکه در بیشتر موارد مواد مخدر مختلف منجر به بروز نشانه های جسمانی نیز می‌گردند؛ اما علائم این بیماری تنها محدود به بدن افراد نمی‌شود.

گاهی نشانه های به صورت عاطفی و روانی نیز بروز می‌کنند. از این رو اگر والدین از این موضوع باخبر باشند؛ زودتر می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. مصرف مواد مخدر رفتار و احساسات افراد را نیز تغییر داده و بعد از مدتی باعث می‌شود تا به طور کلی آنها آدم دیگری شوند. شناخت این نشانه ها و تلاش برای درمان آنها گام بزرگی در راستای بازپروری و درمان است. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

نشانه های بیمار معتاد در مراحل اولیه

علائم اعتیاد جسمانی

معمولا تشخیص بیمار معتاد در مراحل اولیه کار دشواری است. چرا که در این حالت خود فرد نیز مراعات زیادی برای پنهان کردن این نشانه ها از دیگران می‌کند. از طرفی هنوز اعتیاد اثر خود را به طور کامل نذاشته و شاید در برخی از جنبه ها شاهد بروز این نشانه ها در فرد نباشیم. در این مرحله معمولا خانواده ها شک می‌کنند؛ اما به دلیل کم بودن نشانه ها هنوز نمی‌توانند از این موضوع مطمئن شوند. در ادامه بیشتر در مورد نشانه های مختلف اعتیاد توضیح خواهیم داد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

نشانه های رفتاری

طبیعی است که اعتیاد به مواد مخدر رفتار افراد را تغییر داده و منجر به بروز واکنش های تازه ای در آنان می‌گردد. بخشی از این تغییر رفتار به دلیل تاثیر مواد بر مغز بوده و بخش دیگر آن مرتبط با باورها و شناخت های افراد است که تحت تاثیر مواد مخدر دچار تغییر می‌شود. در این قسمت بیشتر در مورد این تغییرات توضیح خواهیم داد.

افکار وسواسی گونه

یکی از اصلی ترین علائم بیمار معتاد، ابتلای افراد به افکار وسواس گونه و اجباری است. در واقع با گذشت مدتی از مصرف یک ماده مخدر، افراد دیگر لذتی تجربه نکرده و تنها از روی اجبار آن را مصرف می‌کنند. این دقیقا به دلیل همین افکار است. همچنین آنها در جنبه های دیگری از زندگی خود نیز دچار وسواس فکری یا عملی می‌شوند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به حشیش کلیک نمایید.

اهمیت ندادن نسبت به آینده

یکی دیگر از نشانه های بیمار معتاد که خود را به صورت رفتاری نشان می‌دهد؛ اهمیت ندادن نسبت به آینده است. در این شرایط افراد به هیچ چیز دیگری به جز اعتیاد فکر نمی‌کنند. همچنین برای آنها اهمیتی ندارد که چه مشکلات و اتفاقاتی در انتظار آنان است. از این رو در این مسیر ادامه می‌دهند.

از دست دادن کنترل به طور مکرر

حساسیت و تحریک پذیری نیز از دیگر نشانه های بیمار معتاد محسوب می‌شود. این افراد تحت تاثیر مواد مخدر بسیار خشمگین و حساس شده و نسبت به هرچیزی سریعا واکنش می‌دهند. از طرفی قدرت کنترل و صبر خود را از دست داده و حتی در مورد مصرف مواد نیز زیاده روی می‌کنند.

انکار این موضوع و پنهان کردن آن از دیگران

طبیعی است که افراد تلاش کنند تا نشانه های بیمار معتاد خود را از دیگران مخصوصا خانواده خود پنهان کنند. حتی زمانی که به طور مستقیم در این مورد از آنها سوال می‌شود؛ آنان کاملا دست به انکار می‌زنند. گاهی به شکلی جلوه می‌دهند که مصرف آنها بسیار کم و یا حتی تفننی است. برای آشنایی با نشانه های اعتیاد به شیره کلیک نمایید.

نشانه های جسمانی بیمار معتاد

بعد از مدتی نشانه های جسمانی نیز کاملا خود را نمایان کرده و دیگر نمی‌توان اعتیاد را انکار کرد. زمانی که نشانه های رفتاری با نشانه های جسمانی همزمان می‌شوند؛ دیگران کاملا متوجه اعتیاد فرد خواهند شد. برخی از نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • بزرگ یا کوچک شدن مردمک چشم فرد معتاد
  • کم شدن وزن به صورت ناگهانی
  • قرمزی چشم ها
  • اختلال در خواب و اشتها
  • تعریق
  • اختلال در فعالیت های حرکتی
  • ابتلا به لکنت زبان
  • داشتن ظاهری نامرتب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بروز توهمات
  • اختلال در تنفس

علائم روانی اعتیاد

مصرف مواد مخدر، وضعیت روانی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افراد تحت تاثیر اعتیاد به انواع مشکلات روانی و شخصیتی نیز دچار شده اند. در بیشتر موارد خود فرد معتاد متوجه نیست که علت بروز این نشانه ها چیست و یا چرا در حال تجربه کردن آنهاست. اما این نشانه ها تحت تاثیر اعتیاد ایجاد شده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اضطراب، بی توجهی، کمبود انگیزه و لذت نبردن، تحریک پذیری و خشم بیش از حد، انزوا و گوشه گیری از دیگران، تغییر ناگهانی خلق و خود، ابتلا به پارانویا و… همگی از تغییرات روانی افراد در این دوران محسوب می‌شوند. برای اطلاع از علائم اعتیاد به ترامادول کلیک نمایید.

علائم بیمار معتاد در طی فرایند درمان

درمان اعتیاد

ترک اعتیاد نیز خود با نشانه هایی همراه است. در واقع با بروز این نشانه های می‌توان متوجه شد که فرد مصرف مواد را متوقف کرده است. البته تشخیص این نشانه ها و اطلاع از این موضوع ساده نیست. اما در بیشتر موارد خود فرد به صورت مستقیم در این مورد با اطرافیان خود صحبت خواهد کرد. بروز این نشانه های طبیعی هستند و نباید در مورد آنها نگران شد. تنها زمانی که این نشانه ها تشدید شده و یا برای مدت زمان طولانی ادامه یافتند؛ افراد حتما باید از متخصص کمک گرفته و یا به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

سخن پایانی

توجه به نشانه های بیمار معتاد و جدی گرفتن آنها می‌تواند کمک بزرگی به فرد معتاد و خانواده ها کند. در این حالت افراد می‌توانند به موقع جلوی بروز مشکلات بیشتر را در این زمینه بگیرند. اعتیاد بیماری پنهانی نبوده و دیر یا زود نشانه های آن آشکار می‌گردد. از طرفی با اینکه نشانه های اعتیاد به هر ماده ای متفاوت است؛ اما برخی از علائم در بین همه معتادان مشترک بوده و ما همگی آنها را می‌شناسیم. در صورت مواجهه با چنین علائمی، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا گل اعتیاد آور است؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند که گل یا ماریجوانا اعتیادآور نیست. این در حالی است که تفاوت گل با سایر مخدرهای سنتی در این است که علائم جسمانی کمتری برجا می‌گذارد اما این ماده نوعی روانگردان است و از نظر روانشناختی منجر به بروز مشکلات مختلف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره