اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به حشیش در خانه | بهترین روش ترک حشیش

ترک اعتیاد به حشیش تقریبا مشابه با ترک مواد مخدرهای دیگر است. امروزه اعتیاد یکی از مشکلات جوامع محسوب می‌شود که با آن به گونه های مختلفی رفتارمی‌شود. اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان، پدیده ای دیگری است که افراد باید از خطرات آن مطلع بوده و برای آن اقداماتی را انجام دهند. مصرف حشیش میان این گروه سنی بیشتر است. به همین دلیل خانواده ها باید نشانه ها را بشناسند و از اعتیاد فرزندشان جلوگیری کنند.

معمولا تصور می‌شود حشیش اعتیاد آور نیست و همین موضوع باعث وابستگی افراد زیادی شده است. حشیش با نام های دیگری مثل ماریجوانا، گرس، علف، گل و بنگ شناخته می‌شود؛ رنگ آن تقریبا قهوه ای است و بسیار نرم و حالت پذیر است. در این مقاله به بررسی عوارض و روشهای ترک این ماده خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

ترک اعتیاد به حشیش

حشیش به روش های مختلفی استفاده می‌شود که نوع استنشاقی آن رایج تر است. این ماده تقریبا عوارض یکسانی با ماریجوانا دارد و باعث احساس شادی و لذت یا توهم در افراد می‌شود. دسترسی راحت و قیمت ارزان آن باعث شیوع این ماده میان جوانان شده است. ترک اعتیاد به حشیش در مقایسه با دیگر مواد مخدر راحت تر و دوره سم زدایی آن کوتاه تر است. برای آشنایی با تست اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

عوارض ترک اعتیاد به حشیش

عوارض ترک اعتیاد به حشیش

حشیش عوارضی خواهد داشت که حتی بعد از ترک آن نیز در بدن خواهند ماند. همچنین ترک اعتیاد به حشیش به صورت ناگهانی و خودسرانه نیز اختلالاتی برای فرد ایجاد خواهد کرد. اگر ترک حشیش را بدون نظارت پزشک شروع کنید؛ عوارض زیر را خواهد داشت.

🔸اختلال در خواب و اشتها

🔸حالت تهوع و استفراغ

🔸بی قراری و اضطراب

🔸تحریک پذیری و پرخاشگری

🔸افسردگی و گوشه گیری

نشانه های ترک حشیش

علائم ترک حشیش معمولا بلافاصله بعد از آخرین مصرف ظاهر خواهند شد. حشیش نیز مانند دیگر مواد مخدر، در بدن مقاومت ایجاد کرده و فرد برای دستیابی به سرخوشی اولیه مجبور است مقدار بیشتری مصرف کند. حتی گاهی با افزایش دوز مصرفی، بازهم فرد احساس لذت نمی‌کند و فقط به دلیل وابستگی روانی حشیش را مصرف می‌کند. اما به هر حال با شروع ترک اعتیاد به حشیش علائم زیر آشکار خواهند شد.

🔷کمبود خواب

🔷اضطراب و بی قراری

🔷میل زیاد به مصرف دوباره حشیش

🔷اختلال در اشتها

🔷لرزش بدن و تعریق

🔷تب

🔷سردرد

🔷دردهای عضلانی

همه این علائم در همه افراد بروز نخواهد کرد و شدن آنها نیز متفاوت خواهد بود. میزان بروز علائم ترک و مدت زمان آنها بستگی به دوز مصرفی افراد و مدت زمان مصرف خواهد داشت.

مدت زمان ترک اعتیاد به حشیش

مدت زمان ترک اعتیاد به حشیش به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی از 24 تا 72 ساعت بعد از قطع مصرف، فرایند ترک شروع شده و در هفته اول به اوج می‌رسد. تقریبا علائم ترک تا دوهفته دوام دارند و بعد از آن نشانه ها کاهش پیدا می‌کنند. در برخی از افراد شاید دوره نقاهت تا 30 روز بعد نیز ادامه داشته باشد که طبیعی است. این دوران برای هرکس متفاوت خواهد بود و در طول این مدت بهتر است افراد تحت نظر پزشک باشند. برخی از عوامل موثر در این دوران شامل موارد زیر می‌شود.

◀میزان وابستگی افراد

◀وضعیت جسمانی و بیماری های زمینه ای

◀سن

◀اعتیاد به مواد مخدر های دیگر

◀مدت زمان مصرف حشیش

ترک اعتیاد به حشیش، در افراد بالای 40 سال و کسانی که از تنباکو هم استفاده می‌کنند؛ دشوار تر خواهد بود.

سندروم ترک اعتیاد به حشیش

همانطور که  گفته شد؛ به دلیل باورهای اشتباهی که در این زمینه وجود دارد؛ افراد معتقدند هر زمان که بخواهند، قادر به ترک حشیش خواهند بود. اما این درست نیست. سندروم ترک اعتیاد به حشیش به این معناست که علائمی که بعد از قطع مصرف حشیش به وجود می‌آید؛ جدی و خطرناک نیستند. به همین دلیل افراد بعد از قطه مصرف به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا به ترک خود پایبند نیستند. اما در واقع با هر بار مصرف حشیش مغز دچار تغییراتی می‌شود که برای جبران آنها نیاز به زمان دارد. افراد بهتر است در زمان ترک از یک پزشک و روانشاس کمک بگیرند تا عوارض حاصل از این ماده را به حداقل برسانند.

بسیاری افراد ترک حشیش را با متادون و قرص b2 ، به صورت خودسرانه آغاز می‌کنند که همین مورد آنها را در معرض عوارض زیادی قرار می‌دهد. متادون خود یک ماده افیونی اعتیاد آور است که اگر تحت نظر پزشک مصرف نشود؛ نه تنها به ترک کمک نخواهد کرد بلکه خود باعث اعتیاد خواهد شد. برای اطلاع از عوارض مصرف همزمان تریاک و حشیش کلیک کنید.

ترک حشیش با گیاهان دارویی

باید گفت هیچ داروی معتبر و قانونی برای ترک اعتیاد به حشیش وجود ندارد. همچنین مصرف مکمل های دارویی به تنهایی موثر نیستند. اگر افراد تمایل به مصرف اینگونه دارو ها دارند باید با پزشک خود مشورت کرده و در کنار روش های دیگر از آنها استفاده کنند. در برخی موراد ترکیب داروهای شیمیایی مثل ترامادول و متادون با داروهای گیاهی، عوارض بدی ایجاد می‌کند. احتمالا مصرف بیش از حد این داروها با حشیش نیز موثر نخواهد بود.

ترک اعتیاد به حشیش در خانه

قطعا ترک اعتیاد به حشیش در خانه، حس آرامش و امنیت بیشتری برای آنها ایجاد خواهد کرد. همچنین این روش برای افرادی که نمی‌توانند مدت زمان زیادی را دور از خانه بگذرانند؛ مناسب خواهد بود. اما برای ترک اعتیاد به حشیش در خانه نیز باید اصولی را رعایت کنید و از یک پزشک و روانشناس کمک بگیرید. خانواده در این زمان بسیار تاثیرگذار خواهند بود. با محیا کردن محیطی آرام و امن و ایجاد انگیزه برای فرد معتاد، به او کمک کنید. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد به حشیش در خانه کلیک کنید.

اقدامات لازم برای ترک اعتیاد به حشیش

اقدامات ترک اعتیاد به حشیش

در ابتدا بهتر است از اعتیاد فرد اطمینان حاصل کرده و با روش های مطمئن ترک را شروع کنید. معمولا بعد از گذشت 10 هفته سم زدایی به طور کامل انجام می‌گیرد و هیچ نشانه ای از مصرف حشیش در بدن باقی نخواهد ماند. دوره سم زدایی دوره حساسی است که در کلینیک های ترک اعتیاد به سرعت بیشتری انجام می‌شود. در این دوران، تغذیه افراد بسیار مهم است. همچنین ورزش سبک و حضور در جلسات گروهی و توانبخشی نیز از اقدامات لازم در این دوران است.

سخن پایانی

برخلاف تصورات همگان مصرف کوتاه مدت حشیش نیز اعتیاد اور خواهد بود و عوارض جبران ناپذیری برای افراد خواهد داشت. ترک اعتیاد به حشیش نیاز به زمان کافی و انرژی خود فرد و اطرافیان او دارد. استفاده از داروهایی که در رسانه ها برای ترک اعتیاد تبلیغ می‌شوند موثر نخواهند بود و حتی باعث بروز اختلالاتی هم می‌شوند. عوارض مصرف حشیش نه تنها بر فرد، بلکه بر خانواده او نیز تاثیر خواهد داشت. در این دوران از خدمات پزشکی و روانشناسی بهره گرفته تا مشکلات به وجود آمده را جبران کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به حشیش می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد به حشیش در خانه ممکن است؟

اگرچه این مسئله امکان‌پذیر است بااین‌حال شما از نظر دسترسی فوری به پزشک و تجهیزات درمانی تا حدودی با مشکل مواجه خواهید شد.

ترک اعتیاد به حشیش چند روز طول می‌کشد؟

عوامل زیادی بر مدت زمات ترک اعتیاد به حشیش موثر هستند. اما به طور کلی 24 تا 72 ساعت بعد از قطع مصرف حشیش، نشانه های ترک بروز پیدا خواهند کرد و در اولین هفته به اوج خود می‌رسند. دوران نقاهت برای برخی شاید تا 30 روز هم طول بکشد.

بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟

برخی از عوارض مصرف حشیش تا مدت ها بعد از ترک نیز باقی خواهند ماند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد حتی بعد از اتمام دوره سم زدایی نیز بازهم درمان را ادامه دهند و از پزشک و روانشناس کمک بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره