اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک سیگار | 5 روش‌ موثر برای ترک سیگار

ترک سیگار به روند قطع مصرف دائم تنباکو و نیکوتین موجود در دخانیات اطلاق می‌شود. شاید در زبان عامیانه ترک سیگار تعریف ساده‌ ای باشد؛ اما از نظر پزشکی به معنای سم زدایی و رهایی از نیکوتین می‌شود. که این روند بسیار طولانی و دشوار است. بر اساس آمار انجمن آمریکا تنها در ایالات متحده آمریکا مصرف سیگار جان ۴۸۰ هزار نفر را می‌گیرد. حتی این آمار در سطح جهانی بیش از ۸ میلیون نفر در روز بوده است. آیا اطلاع داشتید که در هر سه دقیقه یک نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد؟ افرادی که عادت به مصرف سیگار دارند؛ بیش از سایرین در معرض مرگ هستند.

مصرف دخانیات نه تنها فرد را درگیر مشکلات می‌کند، بلکه اطرافیان فرد نیز با مشکلات ریوی مانند بوی نامطبوع، آسم و… درگیر هستند. ترک سیگار یکی از رویداد های منحصر به فرد است که در یک روز اتفاق می‌افتد. و فردی که تصمیم به ترک‌سیگار می‌گیرد؛ وارد دوران ترک می‌شود. در این دوره شما سلامت خود و کیفیت طول عمرتان را بهبود می‌بخشید. به یاد داشته باشید که در ترک‌سیگار خلق و خوی افراد تغییر می‌کند. به همین دلیل برای مدیریت حال خود بهتر است که از یک روانشناس راهنمایی بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترک سیگار

ترک سیگار چیست

احتمالا افراد زیادی را مشاهده کرده ‌اید که قصد ترک سیگار دارند. اما دائم با شکست روبرو می‌شوند. همانطور که گفته شد؛ ترک‌سیگار کار دشوار و سختی است. اما در زبان عامیانه بسیار ساده ذکر می‌شود. افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض مرگ هستند؛ به همین دلیل باید تمام تلاش خود را کنند تا این ماده را ترک کنند.

علاوه بر اینکه خود فرد در معرض مشکلات ریوی هست، دیگران، اطرافیان و خانواده خود را با چنین مشکلاتی روبرو می‌کند. علاوه بر این افراد همیشه بوی نا مطبوع می‌دهند و دیگران از این بو آزرده خاطر می‌شوند. برای ترک‌سیگار لازم است که حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. تا تغییرات خلق و خوی شما کنترل شود. در این مقاله راجع به تمامی جوانب سیگار صحبت کرده‌ ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیگار کشیدن نوجوان کلیک کنید.

چرا باید سیگار را ترک کنیم؟

ترک سیگار یکی از بهترین تصمیمات افراد سیگاری است. مصرف دخانیات یکی از اصلی ‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان می‌باشد. اغلب افراد سیگاری که خودسرانه اقدام به ترک می‌کنند، ۳ تا ۶ درصد موفق به ترک طولانی مدت می‌شوند. برای ترک‌سیگار دوران سختی رو سپری می‌کنند و باید با وسوسه بازگشت به مصرف مقابله کنند.

به علت اعتیاد آور بودن نیکوتین، افرادی که به ترک‌سیگار اقدام می‌کنند، علائمی مانند بی‌تابی، افسردگی، چاقی و اضطراب را تجربه می‌کنند. به همین دلیل تاکید بر این است که برای ترک حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. اما ترک آن می‌تواند خطر بروز بیماری ‌هایی که در ادامه اشاره کرده ایم را کاهش دهد.

🔻 سرطان ریه

🔻 بیماری سرخرگ کرونری

🔻سرطان پستان

🔻 آلزایمر

🔻 تنگی نفس

🔻سکته قلبی

🔻 مشکلات نعوظ و زناشویی

عوارض ترک سیگار چیست؟

درک سیگار عوارض جانبی دارد، که برای برخی از افراد می‌تواند بسیار شدید باشد. افرادی که به ترک سیگار اقدام می‌کنند، احساس می‌کنند که آنفولانزا دارند. و این به این دلیل است که سیستم بدن افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید بدن با عدم وجود نیکوتین هماهنگ می‌شود. در این بخش مقاله عوارض ترک‌سیگار را توضیح داده ‌ایم.

🔹 خشکی دهان

🔹 مشکل در تمرکز

🔹اضطراب

🔹 بی‌خوابی

🔹 افسردگی

🔹یبوست

🔹 نا امیدی

🔹 عصبانیت

🔹میل شدید به نیکوتین

🔹 افزایش اشتها

🔹 سرفه

🔹افزایش وزن

🔹 گلودرد

🔹 سردرد

🔹حالت تهوع

🔹 گزگز شدن دست و پا

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

ترک سیگار چند روز طول می‌کشد؟

به طور کلی ترک سیگار ۲۱ روز یا سه هفته طول می‌کشد. در واقع سم زدایی بدن ۲۱ روز طول می‌کشد. به طور کلی ترک‌سیگار سه روز اول بسیار سخت است و فرد بالا ترین علائم نشانه‌ ها را دارد. در ادامه نشانه ‌های ترک‌سیگار را توضیح داده ‌ایم.

🔸 خارش بدن

🔸 مشکلات گوارشی

🔸بی‌ حوصلگی و کلافگی

🔸 افزایش وزن

🔸 خلق و خوی بد

🔸افسردگی

🔸 تحریک پذیری

🔸 عدم تمرکز

🔸اضطراب

🔸 بی‌ خوابی

🔸 گلودرد و سرفه

🔸بی‌ حالی و پر خوابی

🔸 تهوع

🔸 سرگیجه

🔸تعریق بیش از اندازه

🔸 عرق دست و پا

🔸 سوزش کف دست و پا

🔸وسوسه شدید برای مصرف دوباره سیگار حتی بوییدن دود

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نقش اعتیاد در ترک اعتیاد کلیک کنید.

روش‌ های ترک سیگار

روش های ترک سیگار

ترک سیگار روش‌ های متفاوتی دارد. که بر اساس توانایی ‌های خود فرد یکی از روش ‌ها باید استفاده شود. در این بخش مقاله راجع به روش‌ های ترک‌سیگار توضیح داده ‌ایم.

📌 ترک سیگار با تقویم

یکی از روش ‌های ترک سیگار با تقویم می‌باشد. در این روش باید یک تقویم شخصی بسازید و با پزشکتان مشورت کنید. ترک سیگار به مدت ۲۱ روز زمان می‌برد و بهتر است که روز اول و آخر خود را مشخص کنید. و با کمک روانشناس به این روش بپردازید. روند درمان خود را  با کمک روانشناس و پزشک تکمیل کنید. و از قطع ناگهانی جدا خودداری کنید.

📌 حمایت رفتاری داشته باشید

یکی از روش‌ های ترک سیگار این است که حمایت رفتاری داشته باشید. منظور از حمایت رفتاری این است که از یک مشاور پشتیبان و روانشناس برای ترک سیگار کمک بگیرید. با کمک از حمایتگر می‌توانید ترک سیگار را آسان‌ تر پیش ببرید. بر اساس تحقیقات گروه درمانی در کنار درمان‌ های شناختی، دارو درمانی و استفاده از NRT  می‌تواند به درمان سریع کمک کند.

📌 دارو های حاوی نیکوتین

یکی از روش‌ های ترک سیگار استفاده از دارو های حاوی نکوتین می‌باشد. بوپروپیون و وارنیکلین دو داروی حاوی نیکوتین برای ترک سیگار هستند. که تاییدیه FDA گرفتند. این دارو به شکل قرص‌ های سفید رنگ است و تنها با تجویز پزشک به فروش می‌رسد. مصرف این قرص ‌ها باعث کاهش تمایل به سیگار می‌شود. هرگز به صورت خودسرانه و غیر قانونی نباید برای خرید اقدام کنید. زیرا این دارو ها بر مواد شیمیایی مغز اثر گذاشته و نقش مهمی در تقاضای نیکوتین دارد.

📌 استفاده از درمان ‌های جایگزین

استفاده از درمان ‌های جایگزین نیز برای ترک سیگار وجود دارد. این دارو ها در برخی موارد ممکن است حتی پس از درمان فرد علاقه بیشتری به سیگار پیدا کند. این درمان ‌ها به شیوه ‌های مختلفی مانند طب سوزنی، هیپنوتیزم، درمان با لیزر سبز، آدامس و … وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گروه درمانی کلیک کنید.

📌 استفاده از NRT

NRT یکی از روش ‌های محبوب برای ترک سیگار است. NRT در واقع نیکوتین جایگزین در آبنبات‌هاt آدامس‌ها و خوراکی‌ هایی هست که برای درمان ترک سیگار استفاده می‌شود. این روش باعث کاهش میل به سیگار و علائم ترک شده و به فرد کمک می‌کند تا روند درمان به خوبی پیش برود. این روش را پزشک باید بر حسب یک دز کنترل شده تجویز کند. و در حال حاضر ۵ نوع مورد تایید اف دی وجود دارد.

کلام آخر

روش ‌های متفاوتی برای ترک سریع سیگار وجود دارد. اما با هر روشی که شما دلتان می‌خواهد باید از یک حمایتگر مانند روانشناس راهنمایی بگیرید. ترک سیگار شما را بهبود می‌بخشد و همانطور جریان خون را بهتر می‌کند. اگر به فکر سلامت روان و جسم خود هستید سیگار را ترک کنید. و حتما در این راه از یک روانشناس متخصص راهنمایی بگیرید تا روند بهبودی به بهترین شکل پیش برود.  مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره