اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین معضلات اجتماعی شده است. چرا که طیف وسیعی از افراد به این بستر دسترسی داشته و به شکل های مختلفی از آن استفاده می‌کنند. به طور کلی هرچیزی هم روش درست استفاده دارد و هم روش اشتباه. اینترنت نیز جزو مسائلی است که با اینکه در زمینه های مختلفی به کمک انسان آمده است. اما آسیب هایی نیز برای او دارد. به همین دلیل باید در مورد استفاده درست از آن فرهنگ سازی کرده و از مزایای آن بهره برد برخی به قدری در استفاده از این فضا پیشروی کرده اند که دچار اعتیاد و وابستگی به آن شده اند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع پرداخته و راهکارهایی برای درمان نیز ارائه می‌دهیم. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به اینترنت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد های رفتاری محسوب می‌شود که با اینکه افراد از ماده مخدری استفاده نمی‌کنند؛ اما مغزشان دقیقا همان واکنشی را نشان می‌دهد که در حین مواد مصرف کردن ممکن است نشان دهد. براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که استفاده بیش از حد از اینترنت نیز منجر به آزادسازی دوپامین می‌گردد و همچنین سیستم پاداش مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو افراد  با استفاده از این فضا احساس سرخوشی کرده و تمایل دارند تا به صورت مکرر و بدون هیچ دلیلی در آن بچرخند. این همان اتفاقی است که در حین اعتیاد به مواد مخدر می‌افتد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

تفاوت بین عادت و اعتیاد به اینترنت

سبک زندگی امروزی ما را به استفاده از اینترنت عادت داده است. اما مرز میان عادت و اعتیاد کجاست؟چه زمان می‌توانیم بگوییم که ما تنها به استفاده از اینترنت عادت داریم؟ باید بدانید که این مرز بسیار باریک و نامحسوس است. تا جایی که در بیشتر موارد ما تصور می‌کنیم که معتاد به اینترنت نیستیم اما در واقع بیش از اندازه از آن استفاده می‌کنیم. فردی در مورد اینترنت دچار عادت است که برای رفع نیازها و انجام کارهایش از آن بهره گرفته و می‌تواند مدت زمانی را بدون اینترنت سپری کند. اما فردی که معتاد به اینترنت است؛ حتی بدون هیچ گونه نیازی بازهم به سراغ آن رفته و از آن استفاده می‌کند. برای آشنایی بیشتر با انواع اعتیاد رفتاری کلیک کنید

نشانه های اعتیاد به اینترنت

نشانه های اعتیاد به اینترنت

هرنوع اعتیادی، حتی اعتیادهای رفتاری منجر به بروز نشانه هایی در افراد می‌گردند. افراد می‌توانند این نشانه ها را در خود و دیگری شناسایی کرده و این مسئله را حل کنند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شود.

تغییر در خلق و خو به طور ناگهانی

نگرانی و دلمشغولی در مورد اتفاقاتی که در فضاهای آنلاین بدون حضور شما می‌افتد

کنترلی بر مدت زمان استفاده از اینترنت ندارید

بیشتر شدن این زمان به مرور زمان

بروز نشانه های ترک در صورت دور بودن از اینترنت

استفاده از اینترنت علیرغم تمام اتفاقاتی که در محیط می‌افتد

علل اعتیاد به اینترنت

با زندگی در جهان امروزی، طبیعی است که به اینترنت وابسته باشیم. اما به هرحال در همین دوران نیز می‌توان میزان استفاده از اینترنت را کنترل نمود. پس سبک زندگی ما یکی از دلایل اعتیاد به اینترنت است. از دلایل دیگر آن می‌توان به ژنتیک، شرایط روانی افراد و همچنین محیط نیز اشاره کرد.

پیامدهای اعتیاد به اینترنت

فراموش نکنید که اعتیاد به اینترنت ، مانند هرنوع اعتیاد دیگری منجر به بروز مشکلات مختلفی برای ما می‌گردد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

انزوای اجتماعی: یکی از اصلی ترین پیامدهای اعتیاد به اینترنت انزوای اجتماعی و دوری از گروه است. چرا که در این حالت هرفردی تنها در حال دنبال کردن علاقه ها و همچنین رفع نیازهای خود است و به دیگران اهمیتی نمی‌دهد.

⭕فروپاشی نظام خانواده

از دیگر عوارض اعتیاد به اینترنت فروپاشی نظام خانواده است. چرا که افراد زمان زیادی برای اینترنت صرف کرده و به همین دلیل دیگر کمتر به فضای خانوادگی و ارزش ها اهمیت می‌دهند.

⭕تخریب شخصیت افراد

هیچ چیز در فضای اینترنت واقعی نیست. از این رو زمانی که افراد به اینترنت اعتیاد پیدا می‌کنند؛ برای تقلید و شبیه سازی تلاش کرده و از این رو شخصیت واقعی خود را از دست می‌دهند.

⭕اختلال در روابط کاری

در صورت اعتیاد به اینترنت افراد زمان زیادی را صرف اینکار کرده و به طور کلی در آن غرق می‌شوند. به همین دلیل در مورد انجام کارهای خود دچار غفلت شده و نمی‌توانند با تمرکز کافی کارهایشان را انجام دهند. به همین دلیل حتی روابط آنها در فضای کاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

⭕بروز مشکلات جسمانی

افرادی که بیش از اندازه از اینترنت و وسایل ارتباطی استفاده می‌کنند؛ احتمالا ساعات طولانی در یک موقعیت بد قرار گرفته و نواحی مختلفی از بدن آنها دچار مشکل می‌شود.

انواع مختلف اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت انواع مختلفی نیز دارد. در واقع هدف هر فردی از جستجو در اینترنت متفاوت است. از این رو به شکل های مختلفی نیز دچار وابستگی می‌شود.

سایبرسکس: این نوع همان اعتیاد به پورنوگرافی و یا به طور کلی استفاده از اینترنت برای اهداف جنسی است. افرادی که به وسیله اینترنت نیز سکس چت کرده و یا تنها به دنبال محتواهای جنسی هستند؛ این نوع اعتیاد را دارند. برای آشنایی بیشتر با اعتیاد به پورنوگرافی کلیک کنید.

اجبار شبکه ای: قمار، شرکت در حراج های انلاین و یا خریدهای اینترنتی نیز افراد را وابسته می‌کنند که به عنوان اجبار شبکه ای از آنها یاد می‌شود.

اعتیاد به رابطه اینترنتی: چنین افرادی تنها می‌توانند از طریق اینترنت و حتی ناشناس با دیگران ارتباط برقرار کنند.

جستجوی اطلاعات اجباری: برخی از افراد تنها به خواندن اخبار و جستجوی اخبار مختلف اعتیاد پیدا می‌کنند.

اعتیاد به بازی کردن: این نوع از اعتیاد بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود که به بازی های ویدئویی وابستگی زیادی دارند.

اعتیاد به اینترنت در کودکان

متاسفانه امروزه کودکان نیز وابستگی زیادی به اینترنت پیدا کرده اند؛ چرا که در بیشتر موارد والدین برای آرام کردن آنها از گوشی موبایل و محتواهای اینترنتی استفاده می‌کنند. اما این موضوع می‌تواند در دراز مدت کودکان را به اینترنت وابسته کرده و به طور کلی آسیب مخربی بر آنها داشته باشد.

روش های درمان اعتیاد به اینترنت

اما اعتیاد به اینترنت نیز مانند انواع دیگر وابستگی های رفتاری درمان های مختلفی دارد. افراد می‌توانند این موضوع را در خود کنترل کرده و بعد از مدتی به طور کلی آن را از بین ببرند. برای اطلاع از راه های درمان اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

✅کمک گرفتن از مشاور

موثرترین راه برای غلبه بر اعتیاد به اینترنت، کمک گرفتن از مشاور است. در واقع روانشناس در ابتدا علت این موضوع را پیدا کرده و در قدم بعدی راهکارهای عملی به افراد ارائه می‌دهند.

✅اصلاح سبک زندگی

همچنین افراد باید تغییراتی نیز در سبک زندگی خود ایجاد نمایند تا بتوانند بر اعتیاد به اینترنت غلبه کنند. برای مثال عواملی که برای آنها وسوسه کننده است را محدود کرده و همچنین به طور کلی دسترسی خود را به وسیله های ارتباطی مانند تلفن همراه و لپ تاپ محدود کنند. در این مورد باید اعضای خانواده و اطرافیان نیز با فرد همکاری نمایند.

سخن پایانی

از آنجایی که اعتیاد به اینترنت می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری بر زندگی افراد داشته باشد؛ بهتر است افراد در این مورد حتما اطلاعات کافی را کسب کرده و در قدم بعدی اقدامات لازم را انجام دهند. این بدان معنا نیست که افراد به طور کلی سبک زندگی بدون اینترنت را پیش بگیرند. اما باید در مورد استفاده ازآن نیز قوانین مشخصی داشته باشند. در این مورد حتما باید با یک متخصص مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به اینترنت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره