اختلالات جنسیاختلالات روانی

اعتیاد به پورنوگرافی | 4 علت اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی یکی از اعتیادهای رفتاری جنسی است. کسی که به این اعتیاد دچار است با کمک فیلم و تصاویر جنسی خود را ارضا می‌کند. متاسفانه پورنوگرافی صنعتی در حال توسعه در دنیا است که تاثیر زیادی بر فرهنگ و روابط دارد. استفاده بیش از حد و افراطی از آن منجر به اعتیاد می‌شود . اعتیاد به پورنوگرافی شامل تماشای وسواس گونه فیلم های مستهجن یا تصاویر شهوت زا می‌باشد. 

معیارهای تشخیصی برای اعتیاد به پورنوگرافی وجود ندارد. و دلایل مختلفی برای بروز چنین رفتاری وجود دارد. چنین اعتیاد مانند دیگر موارد، عوارض بسیار زیادی به همراه دارد که می‌توان به افسردگی، انزوا، کاهش فعالیت، از دست دادن شغل و … اشاره کرد. این نوع اعتیاد مانند مابقی نیاز به روان درمانی برای ترک دارد. برای ترک حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به پورنوگرافی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

اعتیاد به پورنوگرافی یا هرزه نگاری، یکی از عواملی است که خانواده های امروزی را بسیار نگران کرده است. با اینکه این رفتار در نوجوانان شایع تر است اما در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. امروزه دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت و تکنولوژی آنها را زودتر از موعد در معرض اطلاعات غیر ضروری مانند پورن قرار می‌دهد. که در نهایت منجر به اعتیاد می‌شود.  تقلید از فیلم های پورن روابط زوج های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. به شکلی که آنها با مقایسه خود با این گونه فیلم ها دست به عمل های جراحی می‌زنند یا از روابط خود دلسرد می‌شوند.

اعتیاد به پورنوگرافی آسیب های زیادی به همراه دارد که افسردگی بارز ترین آسیب است. اگر در جمع دوستان و اطرافیان خود فردی را با اعتیاد به هرزه نگاری می‌شناسید حتما راه کمک از روانشناس را به او توضیح دهید. در این مقاله جوانب مختلفی از اعتیاد به پورنوگرافی را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

علائم اعتیاد به پورنوگرافی

بر اساس تحقیقات، مغز افرادی که اعتیاد به پورنوگرافی دارند مانند افرادی است که به مواد مخدر وابستگی دارند. و به همان شدت باید به رفع این نیاز بپردازند. وابستگی به هرزه نگاری پس از مدتی می‌تواند چرخه پاسخ جنسی فرد را تغییر دهد به طوری که فقط در حال تماشای پورن، برانگیختگی و ارگاسم را تجربه کند. همچنین در طول روز  تمام انرژی و وقت خود را برای رفع این نیاز صرف کند و میلی به رابطه با شریک خود نداشته باشد.

این افراد حتی ممکن است در رابطه جنسی با همسر خود نیز خواستار فیلم گرفتن از او شوند و از این طریق لذت جنسی را تجربه کنند. اعتیاد به پورنوگرافی در مردان نوجوان شایع تر است. و معمولا برای فرار از فشار و استرس به تماشای پورن می‌پردازند. بعد از تماشای این دسته فیلم ها احساس گناه می‌کنند؛ اما تسلطی بر روی این رفتار ندارند. تماشای پورن را به صورت مخفیانه انجام می‌دهند. به مرور زمان برای ارضای خود نیازمند مشاهده زمان بیشتری هستند که کم کم این میزان مختص کل روز فرد می‌شود. در ادامه به علائم اعتیاد به پورنوگرافی اشاره کرده ایم.

🔻 پورن باعث بروز مشکلات زیاد در رابطه زوجین می‌شود. 

🔻 به مرور زمان فرد علاقه خود به شریک احساسی را از دست می‌دهد.

🔻اشتیاق و علاقه فرد به رابطه جنسی از بین می‌رود. 

🔻 حتی فرد در موقعیت های حساس و جدی مانند محیط کاری به مشاهده پورن می‌پردازد. 

🔻 از مسئولیت های خود چشم پوشی می‌کند تا زمانی که به مشاهده پورن بپردازد. 

🔻بعد از مشاهده پورن عذاب وجدان و گناه را تجربه می‌کند. 

🔻 با مشاهده پورن قصد دوری از احساساتی مانند بی خوابی، اضطراب، درد و مشکلات روانی دارند.

علت اعتیاد به پورنوگرافی

علت اعتیاد به پورنوگرافی

در رابطه با اعتیاد به پورنوگرافی با دو نظریه مختلف روبرو هستیم. افرادی که بعد از سن بلوغ و قبل از شروع اولین رابطه جنسی به پورنوگرافی اعتیاد پیدا می‌کنند. که بقیه زندگی جنسی قرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دسته دوم به این دلیل به مشاهده پورن روی می‌آورند که از عملکرد جنسی خود راضی نیستند یا اعتماد به نفس کافی ندارند. مشکلات جسمانی مثل عدم نعوظ، زود انزالی، ترس از دخول و … نیز در شکل گیری این اعتیاد دخیل هستند. اعتیاد های دیگر مثل اعتیاد به الکل یا مواد مخدر یا حتی سیگار بیشتر افراد را مستعد اعتیاد به هرزه نگاری می‌کند. ساختار و شیمی مغز در بروز این رفتار هم بسیار موثر است.

✨ پورنوگرافی در نوجوانی

اعتیاد به پورنوگرافی در نوجوانی ممکن است به دلیل کنجکاوی یا تحت تاثیر همسالان اتفاق بیافتد. والدین معمولا با واکنش های نادرست این رفتار را در آنها تشدید می‌کنند. با گفتگوی موثر با فرزندان، آن ها را مجاب کنید که پورن تصویری واقعی از رابطه جنسی نیست.

مثل ساخت هر فیلم دیگری بازیگران پورن با هم تمرین می‌کنند و هر صحنه چند بار فیلم برداری می‌شود. آنها فقط بازیگر هستند؛ بدن و ظاهرشان با دنیای واقعی متفاوت است. پس مقایسه خود با آنها کار بسیار اشتباهی است. به عنوان والدین وقت آن ها را با فعالیت های مفید تری پر کنید تا زمانی برای تماشای پورن نداشته باشند. در مورد تفاوت فیزیولوژیک بدن مردان و زنان به نوجوان توضیح دهید و از او بخواهید در این مورد مطالعه کند.

✨ اعتیاد به پورن در زوجین

اگر متوجه شدید همسر شما به تازگی به تماشای پورن می‌پردازد. خشم خود را کنترل کنید و بدون قضاوت با او در این مورد صحبت کنید. علت اعتیاد به پورنوگرافی همسر را بررسی کنید و به دنبال راه چاره باشید. در فضایی آرام و دوستانه در مورد مشکلات و نیاز های خود با همسرتان حرف بزنید و مستقیم از او نخواهید که این رفتار را فورا ترک کند. بسیاری از زوجین بعد از هر مشکل در رابطه جنسی فوری به پورن روی می‌آورند. غافل از اینکه اعتیاد به هرزه نگاری فقط صورت مساله را پاک خواهد کرد.

✨ مشکلات سلامت روان

یکی از دلایل اعتیاد به پورنوگرافی، مشکلات سلامت روان است. برخی از افراد از تماشای این فیلم ها برای پنهان کردن مشکلات روانی استفاده می‌کنند. 

✨ مشکلات رابطه جنسی

مشکلات در رابطه جنسی دلیلی بر اعتیاد به پورنوگرافی است. اگر زوجین در رابطه جنسی مشکل داشته باشند؛ برای رفع نیازهای خود به مشاهده چنین فیلم هایی رو می‌آورند.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

قدم اول درمان هر نوع اعتیادی پیدا کردن عوامل ماشه چکان است. ماشه چکان ها عواملی هستند که شرایط زمینه ساز را تشدید می‌کنند. به عنوان مثال برای نوجوانی که در شرایط پر تنش زندگی می‌کند؛ سرخوردگی در یک رابطه عاطفی می‌تواند عامل ماشه چکان برای اعتیاد به پورن باشد. اختلالات روان، شرایط کاری پر فشار، اختلالات جنسی نیز از عوامل زمینه ساز اعتیاد به پورنوگرافی هستند.

اما برای درمان اعتیاد به پورنوگرافی چه باید کرد؟ روان درمانی، رفتار درمانی-شناختی، دارو درمانی با کمک یک روانشناس بسیار موثر است. برای درمان هر اعتیادی گروه های حمایتی و انجمن های گمنام راه دیگری است که فرد را در مسیر درمان یاری می‌دهد. اگر قصد ترک پورنوگرافی را دارید به تدریج و قدم به قدم این کار را انجام دهید. وقت خود را پر کنید و بیشتر از قبل با خانواده و دوستان زمان سپری کنید. دسترسی خود را به اینترنت و وسایل ارتباطی مانند گوشی و لپ تاپ نیز محدود کنید.

سخن پایانی

اعتیاد به پورنوگرافی مانند هر وابستگی دیگری برای درمان نیاز به زمان دارد. این نوع اعتیاد اثرات بسیاری بر سلامت جسمانی و روانی دارد. و بسیاری از عمل های زیبایی و رفتارهای ناهنجار در رابطه جنسی تحت تاثیر پورن شکل گرفته است. رابطه جنسی ایده آل با توجه به شرایط و رابطه شما با شریک خود به وجود می‌آید. اما پورن توقعات غیر واقعی و دور از انتظار شکل می‌دهد. به همین جهت برای رهایی از قید و بند چنین اعتیادی فورا از روانشناس و مشاوره متخصص راهنمایی بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به پورنوگرافی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پورنوگرافی چیست؟

صعنت پورن به تولید فیلم ها و تصاویر غیراخلاقی و غیر واقعی در رابطه جنسی می پردازد که بسیاری از افراد بعد از مدتی به تماشای ان اعتیاد پیدا می کنند.

راه درمان پورنوگرافی چیست؟

اعتیاد به پورنوگرافی مثل هر اعتیاد دیگری با روش هایی مثل رفتار درمانی، روان درمانی و شرطی سازی قابل درمان است.

عوارض اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

اعتیاد به هرزه نگاری می تواند روی جنبه های مختلفی از زندگی شریک جنسی یا والدین شما تاثیر بگذارد و انهارا دچار احساسات مختلفی بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره