اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین امروزه تبدیل به یکی از شایع ترین انواع اعتیاد شده است. چرا که مورفین دارویی مسکن بوده و بسیاری از افراد تحت تاثیر بیماری که دارند؛ شروع به مصرف آن می‌کنند. اما مورفین اعتیادآور بوده و بعد از مدتی به طور کامل به مصرف آن وابسته می‌شوند. حتی اگر دردی نداشته و نیازی به مصرف آن نداشته باشند. از طرفی اعتیاد به این ماده نیز اصلا کار ساده ای نیست. چرا که افراد تصور می‌کنند که تنها در حال تجربه عوارض جانبی ناشی از این دارو هستند و اینها نشانه اعتیاد در آنها نیست. همچنین مصرف آنان به مرور بیشتر و بیشتر شده و مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل افراد باید برای مصرف مورفین حتما با متخصص مشورت کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به مورفین می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

اعتیاد به مورفین

مورفین مخدری طبیعی محسوب می‌شود که در غالب دارو به اشکال مختلفی مانند قرص یت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (بسیاری دیگر از موادمخدر مانند قرص ب2 از مشتقات مورفین محسوب می‌شوند). این دارو در ابتدا برای درمان بیماری های مختلف تجویز شده، اما بعد از مدتی بدن نسبت به آن مقاوم شده و وابستگی پیدا می‌کند. به طوری‌که بسیاری از افراد حتی بعد از دوره درمانی بازهم به مصرف خود از این ماده ادامه می‌دهند. از این رو این دارو به صورت آزاد در داروخانه ها وجود نداشته و حتما نیاز به دستور پزشک دارد. برای آشنایی با انواع مواد اعتیادآور کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به مورفین

نشانه های اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین با بروز نشانه های مختلفی در افراد همراه است. با اینکه افراد در تشخیص این نشانه ها به مشکل خورده و یا علت آنها را اعتیاد به ماده دیگری می‌دانند؛ اما اعتیاد به این دارو نیز دقیقا مانند مصرف مواد مخدر دیگر است. حتی گاهی افراد به دلیل اینکه به مورفین دسترسی ندارند؛ دست به مصرف مواد دیگری می‌زنند. در این قسمت به توضیح این نشانه ها خواهیم پرداخت.

نشانه های جسمانی

نشانه های جسمانی اعتیاد به مورفین شامل موارد زیر می‌شود.

بروز تغییرات پوستی مانند ظاهر شدن رنگدانه های مایل به آبی در نقاط مختلف بدن

بروز لکه و جوش های ریز در جای جای بدن

ابتلا به سرگیجه مزمن

خستگی شدید در طول روز

بروز تکانه های غیرعادی در عضلات

اختلال در اشتها

بروز مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس ( مشکلات تنفسی از شایع ترین علائم در این افراد است. بدین صورت که تنفس افراد کند شده و بالا و پایین شدن قفسه سینه آنها اصلا مشخص نیست)

نشانه های روانی

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری های روانی مختلف مانند دوقطبی و افسردگی است که رو به مصرف این دارو می‌آورند. اما خود مصرف این دارو منجر به بروز نشانه های بیشتری در آنان می‌گردد. نشانه هایی مانند استرس و اضطراب، بی قراری، بی ثباتی در احساسات عاطفی، بروز پارانویا، تغییرات ناگهانی در خلق افراد در مدت زمان و… همگی به دلیل اعتیاد به مورفین هستند.

علائم رفتاری

همچنین بعد از گذشت مدتی از اعتیاد به مورفین ، نشانه هایی در رفتار افراد نیز بروز می‌کند. این علائم رفتاری شامل گوشه گیری و انزوا، غیبت داشتن به صورت ناگهانی و برای طولانی مدت، پنهان کردن لوازم خود از دیگران، درست کردن تنش و ناآرامی در بین اعضای خانواده و دوستان، گرفتن پول از دیگران به صورت مکرر و بدون توضیح دادن، لذت نبردن از انجام کارهایی که در گذشته منجر به ایجاد لذت می‌شدند، حاضر نشدن در جمع های خانوادگی و دوستانه.

یکی از اصلی ترین نشانه های رفتاری اعتیاد به مورفین پیدا شدن سرنگ و یا ورق های قرص در بین وسایل آنهاست. البته مواد مخدر دیگر را نیز می‌توان به وسیله سرنگ مصرف نمود؛ اما در صورتی که چنین چیزی را مشاهده کردید باید احتمال اعتیاد به مورفین را نیز در نظر داشته باشید.

پیامدهای اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین منجر به بروز مشکلات زیادی برای افراد می‌گردد. به طور کلی اعتیاد به هر ماده و دارویی در مدت زمان طولانی، عوارض جانبی زیادی ایجاد می‌کند. یکی از اصلی ترین پیامدهای ناشی از این نوع اعتیاد از دست دادن قدرت دفع مواد زائد بدن یعنی ادرار و مدفوع است. این افراد دچار اختلالات ادراری یا یبوست می‌شوند. از دیگر عوارض آن می‌توان به از کار افتادن ماهیچه ها، سرگیجه های شدید، اختلال در گردش خون، ایست قلبی و در نهایت کما اشاره کرد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

اعتیاد به مورفین در بارداری

بسیاری از زنان حتی در دوران بارداری خود نیز از این دارو استفاده می‌کنند. در واقع آنان تصور می‌کنند که چون مورفین یک دارو است و ماده مخدر نیست؛ اعتیاد ایجاد نکرده و به فرزند آنان نیز آسیبی نمی‌زند. اما مصرف این دارو مستقیما بر جنین اثر گذاشته و منجر به اعتیاد او نیز می‌گردد. همچنین خود مادر نیز در معرض خطرات مختلفی قرار دارد.

علت تجویز مورفین برای افراد

از آنجایی که مورفین یک مسکن بسیار قوی است؛ برای درمان دردهای شدید ناشی از عمل های جراحی و یا جراحت های عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت دوز مصرفی را متخصص تعیین کرده و به تدریج آن را کم می‌کند تا افراد درگیر اعتیاد نشوند. اما باید قبل از مصرف آن به نکاتی توجه داشت. در صورت ابتلا به آسم شدید، انسداد معده یا روده، و یا مصرف برخی از داروها به تازگی افراد نباید از مورفین استفاده کنند.

تست اعتیاد به مورفین

برای تست اعتیاد به مورفین نیز افراد می‌توانند هم به آزمایشگاه ها مراجعه کرده و هم از کیت های تشخیصی فوری کمک بگیرند. در این حالت می‌توانند از اعتیاد خود مطمئن شده و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهند. برای آشنایی بیشتر با راه های تست اعتیاد به مورفین کلیک نمایید.

نشانه های مسمومیت و اوردوز با مورفین

فراموش نکنید که احتمال مسمومیت و اوردوز نیز با مورفین وجود دارد. زمانی که افراد به طور ناگهانی مقدار زیادی از این دارو را مصرف می‌کنند و یا مدت زمان مصرف آنها زیاد می‌شود؛ دچار نشانه هایی مثل خواب آلودگی شدید، کوچک شدن مردمک چشم و آهسته شدن تنفس می‌شوند که در این شرایط باید حتما برای درمان مراجعه نمایند.

ترک اعتیاد به مورفین

ترک اعتیاد به مورفین

در بیشتر موارد افراد تصور می‌کنند که برای ترک اعتیاد به مورفین به طور کلی هر ماده دیگری باید به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کنند. اگر در این شرایط به بدن شوک وارد شده و افراد شرایط سخت تری را تجربه می‌کنند. در ترک اعتیاد به مورفین افراد باید با یک پزشک و روانشناس مشورت کرده و به صورت تدریجی صورت مصرفی خود را کاهش دهند تا در نهایت به صفر برسد. در کنار این کار افراد از خدمات روانشناختی نیز استفاده کرده تا سختی های دوران ترک را به حداقل برسانند.

سخن پایانی

علاوه بر پیامدهای زیاد استفاده از مورفین، اعتیاد به آن مهم ترین موضوعی است که باید در نظر گرفته شود. این دارو وابستگی ایجاد کرده و افراد را معتاد می‌کند. از این رو باید در مصرف آن احتیاط کرده و حتما از یک متخصص در این زمینه کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به مورفین می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

پزشک پس از جراحی ستون فقرات تزریق مورفین را برای من شروع کرده است. چگونه می‌توانم از اعتیاد به این دارو پیشگیری کنم؟

مصرف مورفین تحت نظارت پزشک اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که پزشکان دارو را در مقادیر کنترل شده و در زمان محدود توصیه می‌کنند. برای پیشگیری از اعتیاد تنها کافی است دستورات پزشک را رعایت نمایید و از مصرف سرخود این دارو زمانی که درد شدت می‌گیرد خودداری کنید.

آیا مورفین در بارداری منع مصرف دارد؟

اگر درد و مشکل جسمانی بسیار شدیدی برای مادر ایجاد شده باشد تنها پزشک است که می‌تواند فواید مصرف مورفین را نسبت به خطرهای احتمالی آن بررسی کرده و در نهایت برای آن تصمیم بگیرد. به طور کلی با توجه به اینکه مرفین نوعی مخدر محسوب می‌شود و می‌تواند از جفت عبور نماید بهتر است در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره