اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به مورفین

مورفین یکی از انواع مواد مخدر افیونی است که قابلیت زیادی در تسکین دهندگی درد دارد و به شکل‌های مختلفی مانند قرص، شربت و تزریق وریدی استفاده می‌شود. با این حال این ماده اثربخشی بسیار قوی دارد و باید حتما در موارد خاص و تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار بگیرد چرا که مورفین همانند سایر مخدرها نظیر تریاک اعتیاد آور است و می‌تواند مشکلات جسمانی و روانی مختلفی را برای فرد مصرف کننده ایجاد نماید. با توجه به عوارض زیاد مرفین ترک اعتیاد به آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راه نقش خانواده‌ها نیز پررنگ می‌باشد. در ادامه درباره عوارض، علائم و نشانه‌های اعتیاد به مورفین بیشتر صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند به افراد در استفاده درست از مورفین و یا ترک آن موثر باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

مورفین چیست؟

مورفین نوعی ماده مخدر افیونی است که به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد. داروی مورفین مسکنی بسیار قوی است و برای کاهش دردهای بسیار شدید یا مزمن تجویز می‌شود. با این حال همانند همه مواد افیونی؛ مورفین نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و می‌تواند منجر به وابستگی جسمانی و روانی شود. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

موارد مصرف مورفین

همان طور که گفته شد مورفین یک مسکن بسیاری قوی است و از همین رو پزشکان برای کاهش درد در برخی شرایط پزشکی از آن استفاده می‌کنند. از جمله این شرایط می‌توان به دردهای ناشی از جراحات بسیار سنگین، سرطان حاد و انجام برخی عمل‌های جراحی نظیر عمل قلب یا ستون فقرات اشاره کرد. همچنین مورفین می‌تواند به عنوان یک مکمل بی هوشی در اتاق عمل مورد استفاده قرار بگیرد. در همه این موارد بسیار اهمیت دارد که دستورات پزشکی را رعایت کنید و الگوی مصرف دارو را به طور خود سر تغییر ندهید. 

بیشتر بخوانید : تست مورفین

علت اعتیاد به مورفین 

مصرف مورفین منجر به تولید ماده شیمایی خاصی در مغز به نام اندورفین می‌شود. ترشح این ماده همواره با ایجاد احساس لذت در انسان همراه است و در عین حال می‌تواند به کاهش دردهای جسمانی نیز کمک کند. تولید اندورفین و تحریک شدن گیرنده‌های لذت در مغز در نهایت به بیش فعالی مدار دوپامینی می‌انجامد که علت اصلی بروز وابستگی به مواد مخدر است. در واقع هنگام بروز اعتیاد مغز انسان برای احساس لذت به دریافت مورفین و فعالیت بیش از حد گیرنده‌های دوپامینی نیاز پیدا می‌کند و دیگر بدون دریافت مواد مخدر قادر به تجربه لذت نیست. 

متاسفانه بسیاری از افراد بدون آگاهی از آثار زیان بار مورفین برای کاهش دردهای جسمانی خود بدون مشورت با پزشک شروع به مصرف این ماده می‌کنند اما به مرور با تجربه مقاومت بدنی نسبت به دوزهای پایین این ماده مجبور می‌شوند مصرف خود را افزایش داده و به تدریج درگیر آسیب اعتیاد می‌گردند. البته برخی افراد نیز آگاهانه و صرفا برای تجربه احساس تسکین و آرامش بیشتر در زندگی به این ماده روی می‌آورند که در نهایت هردو گروه این افراد با مشکلات متعدد مرتبط با اعتیاد روبه‌رو می‌شوند. 

علائم و نشانه های اعتیاد به مورفین

اگر شما یا یکی از عزیزانتان مورفین مصرف می‌کنید و در مورد بروز اعتیاد نگران هستید، علائم زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید وجود این مشکل را بهتر تشخیص دهید. لازم است در صورت هرگونه مصرف بیش از اندازه، غیر مجاز یا طولانی تر از مدت تجویز شده در اولین فرصت با پزشک خود تماس گرفته و در مورد نحوه قطع دارو یا چگونگی ادامه آن از او مشورت بگیرید.

– داشتن تلاش‌های مکرر ناموفق برای کاهش یا قطع مصرف مورفین

– اختصاص دادن زمان، تلاش و هزینه زیاد برای مصرف مرفین و رهایی از آن

– داشتن وسوسه شدید یا احساس اجبار برای مصرف مورفین

– کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی

– تمایل برای گوشه گیری و انزوا نسبت به خانواده و دوستان

– قرار دادن خود یا دیگران در موقعیت‌های پرخطر برای به دست آوردن مورفین و استفاده از آن

– تجربه علائم ناخوشایند جسمانی زمانی که فرد تلاش می‌کند مرفین را کنار بگذارد.

عوارض اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین می‌تواند برای افراد بسیار خطرناک باشد و زندگی آن‌ها را تهدید کند. از جمله عوارض اعتیاد به مورفین در کوتاه مدت می‌توان به کند شدن سرعت تنفس، غیر نرمال شدن ریتم قلبی، سرگیجه، بی‌قراری، احساس گیجی و تشنج اشاره کرد.

همچنین این دارو در دراز مدت با ایجاد اثر تحمل باعث می‌شود که نسبت به دوزهای پایین آن مقاومت پیدا کرده و دائما نیاز داشته باشید میزان مصرف خود را افزایش دهید. با توجه به این که مواد افیونی مراکز تنفسی در بصل النخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهند مصرف مقادیر کنترل نشده مورفین می‌تواند به مهار تنفسی بیانجامد و با کاهش سطح هوشیاری خطر بروز کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که به موقع برای کنار گذاشتن این ماده اقدام کرده و درمان‌های مورد نیاز را در پیش بگیرید.

 

علائم قطع مصرف مورفین

سوءمصرف مورفین باعث می‌شود که در زمان کنار گذاشتن آن، علائم جسمی و روانی ناخوشایندی به سراغ‌تان بیاید که به آن‌ها علائم ترک گفته می‌شود. از جمله علائمی که در پی ترک مرفین مشاهده می‌شوند باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • تب
  • ریزش اشک از چشم‌ها و دچار شدن به آبریزش بینی
  • لرزش
  • درد عضلانی
  • احساس بی قراری مفرط
  • احساس گیجی
  • دچار شدن به بی خوابی و سایر اختلالات خواب
  • داشتن علائم گوارشی نظیر حالت اسهال، استفراغ و دردهای شکمی

 

درمان اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین به این معنا نیست که شما به پایان راه رسیده‌اید. خوشبختانه امروزه درمان‌های متعددی طراحی شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند بتوانند با تجربه کم ترین علائم جسمانی این ماده را کنار بگذارند و مجددا زندگی عادی خود را از سر بگیرند. سم زدایی به کمک درمان‌های نگه دارنده نظیر متادون از جمله روش‌هایی است که در درمان اعتیاد به مورفین می‌تواند به کار گرفته شود. با این حال به دلیل شباهت داروهای نگه دارنده با مواد افیونی لازم است که ترک به کمک آن‌ها را حتما زیر نظر پزشک آغاز کنید. مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند زمینه ساز اعتیاد جدیدی در شما شود و مشکلات جدیدی را به مشکلات قبلی تان بیفزاید.

علاوه بر درمان‌های دارویی و فرایند سم زدایی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اعتیاد به مورفین با ایجاد وابستگی روانی ذهن انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و درمان پایدار آن نیازمند کمک گرفتن از درمان‌های روان شناختی است. از جمله موثرترین روش‌های روانشناختی که در ترک اعتیاد به مرفین به کار می‌رود می‌توان به درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پزشک پس از جراحی ستون فقرات تزریق مورفین را برای من شروع کرده است. چگونه می‌توانم از اعتیاد به این دارو پیشگیری کنم؟

مصرف مورفین تحت نظارت پزشک اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که پزشکان دارو را در مقادیر کنترل شده و در زمان محدود توصیه می‌کنند. برای پیشگیری از اعتیاد تنها کافی است دستورات پزشک را رعایت نمایید و از مصرف سرخود این دارو زمانی که درد شدت می‌گیرد خودداری کنید.

آیا مورفین در بارداری منع مصرف دارد؟

اگر درد و مشکل جسمانی بسیار شدیدی برای مادر ایجاد شده باشد تنها پزشک است که می‌تواند فواید مصرف مورفین را نسبت به خطرهای احتمالی آن بررسی کرده و در نهایت برای آن تصمیم بگیرد. به طور کلی با توجه به اینکه مرفین نوعی مخدر محسوب می‌شود و می‌تواند از جفت عبور نماید بهتر است در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره