سلامت نوزادنوزاد

بازتاب مورو نوزاد | 6 ماهگی پایان رفلاکس مورو

بازتاب مورو نوزاد به رفلاکس استارتل نیز شناخته می‌شود. این بازتاب از دیگر بازتاب های مخصوص نوزاد است که بعد از تولد به وجود می‌آید. بازتاب ها پاسخ های غیر ارادی به محرک های بیرونی می‌باشند که با بررسی آنها می‌توانید سلامت نوزاد را بررسی کنید. اغلب بازتاب ها تا سن 1 سالگی به مرور زمان از بین خواهد رفت. اما برخی از آنها به حرکات ارادی تبدیل شده و تا همیشه باقی می‌ماند. 

اگر بازتاب ها به صورت غیر ارادی وجود داشته باشد، نشان از آسیب مغزی و اختلال در سیستم عصبی کودک است. بازتاب مورو نوزاد در کودک تجربه سقوط آزاد خواهد داشت. این حرکات به واسطه محرک هایی مانند تغییر نور، تکان شدید و … به وجود می‌آید. همه پدر و مادر ها باید با بازتاب های نوزاد جهت بررسی رشد و سلامت آشنا شوند. برای اطلاع از این بازتاب ها بهتر است از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب‌مورو نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازتاب مورو نوزاد چیست؟

بازتاب مورو نوزاد چیست؟

بازتاب مورو نوزاد چیست؟ رفلاکس یا بازتاب‌مورو نوزاد مانند بازتاب های دیگر، واکنش غیر ارادی به محرک ها است. سیستم عصبی ما یک محرک حسی را دریافت می‌کند؛ پیام عصبی تولید کرده و به مغز ارسال می‌کند. مغز پیام های عصبی را پردازش کرده و برای هر پیام یک پاسخ طراحی می‌کند. مثلا هنگام گرما مغز به ما فرمان می‌دهد که از حرارت دور بمانیم. رفلاکس ها نیز واکنش به این محرک ها می‌باشند. این سیستم ها به صورت غیر ارادی در نوزادان متولد شده وجود دارد و بعد از یک مدت از بین می‌رود. 

در بازتاب مورو نوزاد؛ صدای بلند، تغییر نور در محیط، تماس ناگهانی، تکان شدید و … بازتاب را در نوزاد ایجاد می‌کند. بعد از تجربه حس سقوط، نوزاد کف دستان و بازو های خود را جلو می‌آورد و سپس انگشتان خود را جمع خواهد کرد. در نهایت بازو ها و پا های خود را در بدن جمع کرده و مانند جنین شکل می‌گیرد. بازتاب‌مورو نوزاد می‌تواند باعث بهم خوردن خواب و آرامش کودک می‌شود. در این مقاله راجع به بازتاب‌مورو نوزاد صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

دلیل ایجاد بازتاب مورو نوزاد چیست؟

بازتاب مورو نوزاد نیز مانند دیگر بازتاب ها برای حفظ بقا و محافظت از نوزاد است. این بازتاب در مرحله اول مانند زنگ خطر برای نوزاد است و مرحله دوم به نوزاد کمک می‌کند تا برای جلوگیری از سقوط به نزدیک ترین جسم خود را بچسباند. 

بازتاب مورو نوزاد چگونه ایجاد می‌شود؟

برای ایجاد بازتاب مورو نوزاد، او را روی سطح صافی قرار دهید؛ سر و شانه او را بالا بگیرید. در نهایت به صورت ناگهانی دستان خود را پایین می‌کشد و هنگامی که نوزاد احساس خالی بودن زیر سر را داشته باشد، بازتاب مورو را از خود بروز می‌دهد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

آغاز و پایان بازتاب مورو نوزاد چه زمانی است؟

بازتاب مورو نوزاد از ابتدای تولد آغاز می‌شود و بعد از 5 الی 6 ماه از بین می‌رود. به دلیل اینکه عضلات گردن نوزاد در هفته 6 قوی تر است، و تعادل بیشتری روی حرکات خود دارد؛ طی 4 تا 6 ماهگی حرکات ارادی بیشتری از خود بروز خواهد داد. به همین جهت توصیه می‌شود که نوزاد خود را قنداق کرده و مراقب او باشید.

قنداق کردن نوزاد مانع بازتاب‌مورو نوزاد است؟

قنداق کردن باعث آرامش بیشتر و خواب راحت تر نوزاد می‌شود. به همین جهت قنداق کودک روش بسیار مرسوم برای آرامش نوزاد است. اما به خاطر داشته باشید که قنداق اصول خاصی دارد و حرکات فرزند شما را محدود می‌کند. 

بازتاب مورو چه آسیب هایی دارد؟

بازتاب مورو نوزاد بر اساس نظر متخصصان در تشخیص بسیاری از مشکلات عصب شناختی مفید است. این بازتاب آسیب هایی به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

💠در صورتی که این بازتاب بعد از 6 ماهگی وجود داشته باشد، احتمال زیادی مشکلات حسی و حرکتی وجود خواهد داشت. این کودکان در نشستن، کنترل سر و حرکت اعضای بدن با تاخیر روبرو می‌شود. 

💠 بازتاب نورو در حالت طبیعی دو طرف بدن نوزاد را به خود درگیر می‌کند. در صورتی که این بازتاب در یک طرف بدن مشاهده شود؛ آسیب مغزی، شکستگی استخوان بازو، کشیدگی و پارگی عصب زانو به همراه خواهد داشت. 

💠عدم وجود این بازتاب نشان از مشکلات در دستگاه عصبی مرکزی است. 

دلیل عدم وجود بازتاب مورو در نوزاد چیست؟

دلیل عدم وجود بازتاب مورو در نوزاد چیست؟

زمانی که بازتاب مورو نوزاد وجود نداشته باشد؛ دلیل متفاوتی دارد. در این بخش مقاله به این دلایل اشاره کرده ایم.

🔸 آسیب اعصاب شبکه گردنی و بازویی 

🔸 آسیب مغز و نخاع هنگام تولد

🔸ضعف عضلانی به دلایل مختلف

🔸 عفونت

🔸 سایر بیماری های اعصاب

🔸خونریزی داخل مغری

🔸 مشکلات در تشکیل شدن مغز به شیوه کامل

🔸 کمبود اکسیژن طولانی مدت

🔸فلج مغزی

کلام آخر

بازتاب مورو نوزاد نیز مانند دیگر بازتاب ها در نوزادان سالم وجود دارد. والدین باید از تمامی بازتاب ها مطلع باشند تا سلامت و رشد کودک را بررسی کنند. به همین جهت این موضوع را جدی بگیرید و از روانشناس برای شناخت کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب‌مورو نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آغاز و پایان بازتاب مورو چه زمانی است؟

بازتاب مورو نوزاد از ابتدای تولد آغاز می‌شود و بعد از 5 الی 6 ماه از بین می‌رود. به دلیل اینکه عضلات گردن نوزاد در هفته 6 قوی تر است، و تعادل بیشتری روی حرکات خود دارد؛ طی 4 تا 6 ماهگی حرکات ارادی بیشتری از خود بروز خواهد داد. به همین جهت توصیه می‌شود که نوزاد خود را قنداق کرده و مراقب او باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره