سلامت نوزادنوزاد

نشانه های سلامت نوزاد | 10 نشانه سلامت نوزادان

نشانه های سلامت نوزاد موضوع بسیار مهمی است که همه پدر و مادر ها باید از آن مطلع باشند. زمانی که به عنوان والد از نشانه های سلامت فرزند خود اطلاعات داشته باشید؛ از آسیب ها و چالش های زندگی او نیز مطلع خواهید شد. قبل از تولد فرزند توصیه می‌شود تا والدین در کلاس های مهارت کودک و خانواده شرکت کنند. اگر شرایط لازم برای حضور در این دوره ها را نداشتید می توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید. در ادامه به برخی از کلی ترین نشانه های سلامت که قابل سنجش هستند اشاره کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد سالم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

چرا باید نشانه های سلامت نوزاد را بشناسیم؟

نشانه های سلامت نوزاد چیست؟

به عنوان پدر و مادر از نشانه های سلامت نوزاد خود اطلاع دارید؟ یکی از دغدغه های والدین، سلامتی کودک است. این سلامتی در دسته های جسمانی و روانی وجود دارد که عدم وجود آن باعث برهم خوردن زندگی می‌شود. نوزادان به مراقبت و سلامتی نیاز دارند. به همین جهت شما باید همه تلاش خود را انجام دهید تا از کودک خود مراقبت کنید و زندگی سالمی را برای او بسازید.

مراقبت از فرزند شرایط سختی را برای والدین فراهم می‌کند. این سختی از همان ابتدای سال تولد فرزند آغاز می‌شود و علائمی را به همراه دارد که می‌تواند نشان دهنده حال فرزند شما باشد. در این مقاله راجع به نشانه های نوزاد سالم صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

نوزاد سالم چه نشانه هایی دارد؟

سلامت نوزاد چه نشانه هایی به همراه دارد؟

نشانه های سلامت نوزاد در دسته های مختلفی قرار دارد. نوزادان از خود رفتار و اعمالی بروز می‌دهند که پدر و مادر را نسبت به سلامت نوزاد آگاه می‌کند. در این بخش مقاله راجع به نشانه های نوزاد سالم صحبت کرده ایم.

📌 نوزاد هوشیار است | نشانه های سلامت نوزاد

از نشانه های سلامت نوزاد می‌توان به هوشیاری او اشاره کرد. نوزادان پس از چند مدت شروع به هوشیاری و یادگیری می‌کنند. در این زمینه کودکان شروع به کنترل عضلات چشم می‌کنند و بر یک هدف خاصی متمرکز می‌شوند. آنها همه اطراف خود را بررسی می‌کنند و شروع به پردازش اطلاعات می‌کنند.

📌 به رنگ ها و حرکات توجه می‌کند

از دیگر نشانه های نوزاد سالم، توجه به رنگ ها و حرکات است. نوزادان به پنکه های سقفی نگاه می‌کنند و فاصله 20 تا 30 سانتی متری را مشاهده می‌کنند. این فاصله به اندازه صورت نوزاد و مادر بین شیر خوردن است. اما نوزادان در 1 ماهگی تا 45 سانتی متر را مشاهده می‌کنند. به مرور زمان کودکان رنگ، حرکات و اندازه اشیاء را شناسایی می‌کنند.

📌 نوزاد با لمس آرام می‌شود

یکی از نشانه های سلامت نوزاد این است که با لمس والدین آرام می‌شود. صدای مادر و لمس کودک توسط او باعث آرامش نوزاد می‌شود. به دلیل اینکه نوزادان 9 ماه در بدن مادر خود قرار دارند؛ زمانی که توسط مادر لمس می‌شوند و صدای او را می‌شنوند؛ به آرامش می‌رسند.

📌 نوزاد خواب منظمی دارد

خواب منظم از نشانه های سلامت نوزاد است. زمانی که خواب نوزاد منظم می‌شود، سیستم عصبی کودک در حال یادگیری است. به همین جهت خواب منظم تر و بهتری دارد. خواب رشد خوبی به کودکان می‌دهد و برای سلامت آنها ضروری است. اگر کودک شما خواب خوبی دارد؛ نشانه رشد سالم اوست.

📌 تعادل وزن و بدن | نشانه های سلامت نوزاد

نشانه های نوزاد سالم به تعادل وزن و بدن نیز بستگی دارد. ماهیچه های بدن نوزاد قوی تر می‌شود و مهارت های بیشتری برای نگه داری از سر کسب می‌کند. به مرور زمان و در 6 ماهگی کودک از دو طرف بدن خود غلت می‌زند و در یک سالگی می‌تواند چهار دست و پا حرکت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 به صدای جدید توجه می‌کند

از دیگر نشانه های سلامت نوزاد، توجه به صدای جدید است. در این مرحله شنوایی نوزادان در حال توسعه می‌باشد و مغز کودک صدای جدید را تشخیص می‌دهد. نوزادان توانایی تشخیص صدا را ندارند اما به مرور زمان درک بهتر و بیشتری از صدا های مختلف پیدا می‌کنند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که فرزند شما به دنبال منبع صدا است، گوش سالمی دارد.

📌 با دیگران ارتباط چشمی برقرار می‌کند

از نشانه های سلامت نوزاد می‌توان به برقراری ارتباط چشمی با دیگران اشاره کرد. نوزادان در 1 ماهگی اولین تماس چشمی را برقرار می‌کنند. در دو ماهگی لبخند می‌زنند و در سه ماهگی و چهار ماهگی می‌خندند. ارتباط چشمی برای سلامت نوزاد بسیار مهم است.

📌 روزی 8 تا 10 پوشک عوض می‌کند

از نشانه های سلامت نوزاد می‌توان به تعویض روزی 8 تا 10 پوشک اشاره کرد. اما برای تعویض پوشک باید به تغذیه نوزاد توجه کنید. سعی کنید معاینات پزشکی را به تعویق نیندازید و ماهانه فرزند خود را ارزیابی کنید. اما توجه کنید که نوزادان هر روز و هر هفته مقدار مشخصی شیر نمی‌خورند.

📌  نوزاد دفع منظم دارد | نشانه های سلامت نوزاد

یکی از نشانه های نوزاد سالم، دفع منظم است. کودکان سالم مدفوع و ادرار منظمی دارد و تغذیه او نیز سالم است. این کودکان مشکلات دفع ندارند و هرگز بعد از تغذیه احساس ناراحتی نمی‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

📌 قد و وزن خوب نوزاد

نشانه های سلامت نوزاد در زمینه قد و وزن خوب نیز قرار دارد. هر باری که کودک را برای معاینات ببرید، وزن و قد او اندازه گیری می‌شود. 6 ماه اول رشد نوزاد سریع است و هر هفته به طور منظم وزن و قد خوبی به خود می‌گیرد. این مساله نشان دهنده سلامت نوزاد است.

کلام آخر

در این مقاله راجع به نشانه های سلامت نوزاد صحبت کرده ایم. به عنوان پدر و مادر باید از نشانه ها و سلامت کودک مطلع شوید. اغلب کودکان از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که با مشاهده آن ها می‌توانید مشکلات فرزند خود را شناسایی کنید. در این راه برای آگاهی بیشتر از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد سالم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره