اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به کمیکال

علائم اعتیاد به کمیکال شامل طیف وسیعی از نشانه های روانی و جسمانی می‌شود که منجر به بروز مشکلات بسیاری در افراد می‌گردد. کمیکال یکی از مشتقات ماری جوانا یا همان حشیش است که از ترکیب مراسوئیت و مریم گلی تولید می‌شود. از این رو این ماده صنعتی محسوب شده که متاسفانه محبوبیت زیادی نیز میان افراد دارد. به طور کلی به دلیل اینکه افراد تصور می‌کنند گل اعتیادآور نیست؛ از این ماده به شکل های مختلفی مصرف کرده و گاها حتی نمی‌دانند که این ماده همان حشیش است. از این رو بعد از مدتی به آن وابستگی پیدا کرده و متوجه عوارض آن می‌شوند. به همین دلیل کسب اطلاعاتی در این زمینه و کمک گرفتن از روانشناس از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به کمیکال می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم اعتیاد به کمیکال

علائم اعتیاد به کمیکال

علائم اعتیاد به کمیکال در واقع عامل هشداردهنده ای برای افراد است که نشان دهنده ایجاد وابستگی در آنهاست. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با چگونگی تست اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

بروز احساس درد در عضلات

ابتلا به بیماری های گوارشی

سردرد

اختلال در خواب

تغییر در خلق و خو

عرق کردن بیش از حد

قرمزی چشم ها

بروز رفتارهای پرخطر

بی حس شدن

تشنگی و خشک شدن دهان

شیوع مصرف کمیکال

خواستگاه ماده کمیکال در مناطق جنوب مکزیک و بخش هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. در واقع در ابتدا  سرخپوستان در مراسم های خود از این ماده استفاده کرده و یا حتی در مواردی از خاصیت درمانی آن استفاده می‌کردند. اما این ماده با گذشت زمان دچار تغییراتی شده و به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به شکلی که امروزه یکی از محبوب ترین و شایع ترین مواد در میان جوانان است. بیشتر افرادی که از این ماده استفاده می‌توانند در رنج سنی 18 تا 25 سال قرار دارند. برخی از افراد به بهانه تمرکز بیشتر برای درس خواندن، خلق بهتر، تسکین درد و حتی از روی کنجکاوی از این ماده استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با کانابیس ها کلیک کنید.

محتویات کمیکال

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ کمیکال از مشتقات حشیش است. اما در ترکیب آن ماده سالویا وجود دارد که از قوی ترین روانگردان هاست. این ماده منجر به بروز سرگیجه، اختلالات بینایی و توهم زایی می‌شود. در واقع تاثیر سالویا در کمیکال مانند تاثیر ال اس دی در افراد است.

کمیکال اعتیادآور است؟

به دلیل مصرف ساده و همچنین نشانه های اندک آن بسیاری تصور می‌کنند که کمیکال و حتی دیگر مشتقات ماری جوانان اعتیادآور نیستند. دقیقا به همین دلیل نیز در مصرف ان زیاده روی کرده و به آن وابستگی پیدا می‌کنند. اما این ماده کاملا اعتیادآور بوده و حتی با یک بار مصرف نیز تاثیر خود را می‌گذارد. این ماده بیشتر اعتیاد روانی داشته و از لحاظ جسمانی افراد را وابسته نمی‌کند. برای اطلاع از راه های ترک گل کلیک کنید.

پیامدهای اعتیاد به کمیکال

به طور کلی مواد مخدر صنعتی عوارض جانبی بیشتری برای افراد ایجاد می‌کنند. از این رو کمیکال نسبت به مواد دیگر خطرناک تر محسوب می‌شود. عوارض جانبی این ماده به دو نوع کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

?عوارض کوتاه مدت

سرگیجه

حالت تهوع و استفراغ

خندیدن بی دلیل و بیش از حد

رفتن به کمای کوتاه مدت

شل شدن ماهیچه ها

بالارفتن فشارخون

نداشتن در صحبت کردن

بروز احساس سرخوشی کاذب

?عوارض بلند مدت

از طرفی بعد از مدتی مشکلات بیشتر و شدیدتر شده و منجر به بروز این موارد در افراد می‌گردد

مضطرب شدن

افسردگی

اختلال در خواب

بروز اختلال در یادگیری

مسمومیت و مرگ

تحریک پذیری

انزوا

بروز نشانه های اسکیزوفرنی

ابتلا به اختلالات عصبی

از بین رفتن تعادل حرکتی

اثرات کمیکال

اثرات کمیکال در طول 30 دقیقه ظاهر شده و از بین می‌روند. اما در همین دوران نیز می‌تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند. همچنین از آنجایی که در بیشتر موارد افراد با سن پایین از این ماده مصرف می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که پیامدهای ناشی از آن را تجربه کنند. مغز نوجوانان هنوز به طور کلمل شکل نگرفته است و بروز هرگونه آسیبی در آن غیرقابل تغییر است. گاهی نوجوانان به دلیل مصرف این ماده دچار ناباروری و یا از دست دادن حافظه می‌شوند.

ترک کمیکال

خوشبختانه می‌توان علائم اعتیاد به کمیکال را تا حد زیادی کاهش داده و آن را ترک کرد. برای انجام اینکار افراد می‌توانند هم به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کرده و هم در خانه اینکار را انجام دهند. اما حتما باید اصول آن را دانسته و همچنین از یک پزشک و روانشناس نیز کمک بگیرند. همچنین در این حین در جلسات گروه درمانی نیز شرکت کرده و از اطرافیان نیز کمک دریافت کنند. خانواده نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده و بهتر است آنان نیز خانواده درمانی را آغاز نمایند.

مراحل ترک اعتیاد به کمیکال

مراحل ترک اعتیاد به کمیکال

در بیشتر موارد ترک اعتیاد به کمیکال با گذراندن مراحل خاصی همراه است. این دوران تقریبا 12 روز طول کشیده و بعد از آن افراد باید دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارند.

?بروز نشانه های جسمانی

در دوران سم زدایی افراد دچار نشانه هایی مانند عرق زیاد، اختلال در خواب، سرگیجه و سردرد، حالت تهوع و استفراغ، دردهای عضلانی، بیقراری و سردرگمی و همچنین سوهاضمه می‌شوند.

?نشانه های روحی روانی

در مرحله بعدی شاید افراد از نظر جسمانی ترک کرده باشند؛ اما وضعیت روانی انها هنوز مناسب نیست. چرا که تقریبا تا هفته سوم هنوز احساسات منفی داشته و بدبین هستند. در چنین شرایطی افراد علائم زیر را از خود بروز می‌دهند.

ناتوانی در انجام امور روزانه

عدم تعادل

ناتوانی در بروز احساسات

وسوسه شدن برای مصرف دوباره

?پیامدهای اجتماعی

این مرحله، آخرین مرحله ترک کمیکال است که در آن افراد باید در جامعه حضور یافته و به نقش های قبلی خود بازگردند. در واقع فرد به این دلیل که شناخت تازه ای از خود پیدا کرده و شرایط سختی را پشت سر گذاشته است؛ طبیعی است که به راحتی نتواند در جامعه حضور یابد. برای اینکار باید حتما از درمانگر کمک گرفته و به طور جدی بر آثار روانی ترک اعتیاد تمرکز نماید.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد؛ در بیشتر موارد مصرف کمیکال و یا اعتیاد به آن از عدم اطلاعات افراد نشات می‌گیرد. از این رو در قدم اول خانواده ها و نوجوانان باید در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و زمانی که شاهد علائم اعتیاد به کمیکال بودند؛ حتما از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به کمیکال می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره