تغذیه و شیردهی نوزادنوزاد

سیر بودن نوزاد |‌10 علائم سیری نوزاد

سیر بودن نوزاد برای مادرانی که برای اولین بار فرزند دار شده اند، تشخیص اش بسیار دشوار است. این مادران همیشه نگران هستند که فرزندشان گرسنه بمانند. در کنار تمام مسئولیت ها و سختی های مادرشدن، نداشتن تجربه کافی خستگی بیشتری همراه می‌آورد. بنابراین با آموزش و یادگیری برخی امور مثل نشانه های سیری نوزاد بار کمتری به دوش خواهید کشید. در ادامه این نشانه ها را بررسی کرده ایم. در صورت نیاز می توانید از خدمات مشاوره کودک آواژه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیری نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سیر بودن نوزاد

دلایل سیر بودن نوزاد

بسیاری از مادران نگران این موضوع هستند که فرزندشان شیر کافی مصرف می‌کند یا خیر؟ این مساله نشانه هایی به همراه دارد که با آگاهی از آن می‌توانید برای تغذیه فرزند خود برنامه ریزی کنید. نوزادان در صورت گرسنگی گریه می‌کنند. اما این گریه به دلیل ناتوانی در بیان نیاز ها و خواسته ها، در دسته های دیگری نیز قرار دارد. به همین جهت باید هر گریه را شناسایی کرده و در زمان گرسنگی به فرزند خود شیر دهید.

اما سیر بودن نوزاد نیز نشانه هایی با خود به همراه دارد. برای مثال نوزادانی که گرسنگی خود را رفع کرده اند؛ سینه را از دهان مادر خارج می‌کنند، سینه مادر را آهسته میک می‌زنند، دست های خود را باز می‌کنند، به سکسکه می‌افتد، گریه می‌کند، به آرامش می‌رسد، می‌خوابد و محیط اطراف برای او جالب تر خواهد شد. زمانی که مادر به شیر دادن کودک ادامه دهد، فرزند خود را آزار خواهد داد. برای اطلاع از این شرایط باید مهارت های فرزند پروری را به خوبی آموزش ببینید. روانشناس و مشاورین کودک می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

نشانه های سیر بودن نوزاد

سیر بودن نوزاد نشانه هایی به همراه دارد که همه مادران باید از آن مطلع باشند. این نشانه ها به پدر و مادر ها کمک خواهد کرد تا نگرانی کمتری راجع به گرسنگی فرزند خود داشته باشند. در ادامه به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

📌 آهسته سینه مادر را میک می‌زند

گاهی اوقات کودکان بسیار آهسته سینه مادر خود را میک می‌زنند. به مرور زمان نیز این مکیدن آهسته تر خواهد شد. در این شرایط باید به سیر بودن فرزند خود شک کنید.

📌 دست های نوزاد باز می‌شود | سیر بودن نوزاد

زمانی که به نوزاد خود شیر می‌دهید؛ دست هایش را باز می‌کند. در این حالت نوزاد دست ها و انگشت هایش را باز کرده و این حرکات در مواقع سیری بروز می‌کند.

📌 شیر مادر یا شیر خشک را پس می‌زنند

یکی از نشانه های سیر بودن نوزاد، پس زدن شیر مادر یا شیر خشک است. اگر نوزاد شما با زبان خود سینه را از دهان خارج کند یا سعی در دوری از شیر داشته باشد، باید به سیری او شک کنید. در این مواقع هرگز اصراری برای شیردهی نداشته باشید.

📌 نوزاد سینه مادر خود را رها می‌کند

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ بعد از سیری، سینه مادر خود را رها می‌کنند. سیر بودن نوزاد با توقف مکیدن و خروج سینه از دهان اتفاق می‌افتد. در این شرایط هرگز سینه خود را به زور وارد دهان نوزاد نکنید.

📌 کودک سکسکه می‌کند | سیر بودن نوزاد

بسیاری از متخصصان سکسکه را نشانه ای از سیر بودن نوزاد می‌کند. اما سکسکه نوزاد می‌تواند به دلیل رفلاکس معده نیز رخ دهد. در این مواقع اسید معده و شیر در معده کودک شما بسیار زیاد است.

📌 از دهان خود شیر را خارج می‌کند

یکی از دلایل سیر بودن نوزاد؛ خارج کردن شیر از دهان است. برخی از نوزادان بعد از اینکه شیر می‌خورند، مقداری از شیر را از دهان خود خارج می‌کنند. این رفتار نشان دهنده عدم گشنگی نوزادان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید شیر مادر کلیک کنید.

📌 بعد از شیردهی گریه می‌کنند

یکی از دلایل سیر بودن نوزاد، گریه بعد از شیردهی است. در برخی از اوقات، زمانی که به فرزند خود شیر می‌دهید؛ پس از مدتی گریه خواهد کرد. دلیل گریه کودک در این شرایط؛ سیر بودن است.

📌 هنگام شیردهی خوابش می‌برد

از مهم ترین نشانه های سیر بودن نوزاد، خوابیدن است. زمانی که شکم نوزاد پر می‌شود، به آرامش می‌رسد که در نهایت باعث خواب می‌شود.

📌 آرامش به خود می‌گیرد | سیر بودن نوزاد

سیر بودن نوزاد نشانه بارز دیگری به نام آرامش دارد. کودکانی که گرسنه نیستند و شکم سیر دارند، آرامش خوبی کسب می‌کنند و اغلب به خواب می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعداد دفعات شیردهی کلیک کنید.

📌 هنگام شیردهی بازی می‌کنند

از دیگر دلایل سیر بودن نوزاد، بازیگوشی است. در این شرایط کودکان به هر چیزی جز سینه مادر توجه می‌کنند. این نشان از توجه محیط اطراف است و علاقه ای به شیر خوردن ندارند.

نحوه تشخیص تغذیه درست و مناسب نوزاد

نحوه تشخیص تغذیه درست و مناسب نوزاد

در بخش قبلی مقاله راجع به سیر بودن نوزاد صحبت کرده ایم. اما موضوع سلامتی نوزاد است و والدین برای اینکه فرزندشان تغذیه خوبی داشته باشد؛ نگران هستند. در این بخش مقاله راجع به نحوه تشخیص تغذیه درست کودک صحبت کرده ایم.

🔻 هنگام شیر دادن، صدای قورت دادن او را می‌شنوید.

🔻 بعد از شیردهی سینه های سبک تر خواهید داشت.

🔻کودک شما افزایش وزن و رشد قدی دارد.

🔻 خواب با آرامشی دارد.

🔻 مدفوع او به رنگ زرد تیره است.

🔻روزانه بین 10 تا 12 مرتبه شیر مادر را تغذیه می‌کند.

🔻 چندین بار در روز ادرار می‌کند.

🔻 جنب و جوش دارند و رضایت در چهره آنها مشهود است.

کلام آخر

در این مقاله راجع به سیر شدن نوزاد و تغذیه مناسب او صحبت کرده ایم. نوزادان برای زندگی بهتر نیازمند سلامت جسمانی و روانی هستند. توجه به نیازهای روانی نیز مانند نیازهای جسمانی پر اهمیت است. به همین جهت حتما از روانشناس کودک در جهت رشد فرزند خود کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیری نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره