بارداریبارداری خاص

بارداری خارج از رحم | 3 نوع بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم یا همان بارداری خارج از محل مناسب برای جنین (که معمولاً رحم است)، یک وضعیت پر خطر است که در آن جنین در محلی غیر از رحم پیوند می‌خورد. بارداری خارج‌ از‌رحم معمولا در لوله‌ های فالوپ یا لوله‌های بینی تخمدان و رحم رخ می‌دهد، اما ممکن است در سایر مکان‌ های داخل شکم نیز اتفاق بیفتد.

این وضعیت برای جنین غیر قابل زندگی است و اگر بارداری خارج از رحم تشخیص داده نشود و به طور مناسب درمان نشود، می‌تواند به عواقب جدی برای سلامت مادر منجر شود. علائم بارداری خارج‌ از‌رحم ممکن است شامل درد شدید در ناحیه کمر، خونریزی، خون‌ریزی داخل شکم، تهوع، استفراغ، دفع خون از واژن، درد شدید در ناحیه شکم و شانه، سرگیجه و ضعف عمومی باشد. در این مقاله به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری خارج از‌رحم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم چیست؟

زمانی که تخمک بارور می‌شود؛ خود را به پوشش داخلی می‌چسباند و شرع به رشد می‌کند. اما زمانی که بارداری خارج از رحم صورت می‌گیرد؛ لانه گزینی در 90 درصد مواقع داخل لوله های فالوپ صورت می‌گیرد. این وضعیت به عنوان بارداری‌خارج از رحم یا (Ectopic Pregnancy) شناخته می‌شود.

در صورت تشخیص بارداری‌خارج از رحم، به طور فوری باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب را شروع کنید. در بسیاری از موارد، لازم است جراحی انجام شود تا جنین خارج شود و خطرات که سلامت مادر را تهدید می‌کند، کاهش یابد.

انواع بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم انواع مختلفی دارد. در واقع به هر نوع بارداری که خارج از رحم صورت بگیرد؛ حاملگی بیرون از رحم نام دارد. شایع ترین نوع حاملگی خارج از رحم، بارداری در لوله فالوپ است. اما انواع دیگری وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

🔻 بارداری در تخمدان

🔻بارداری در حفره شکمی و لگن

🔻 بارداری در قسمت تحتانی دهانه رحم یا سرویکس

برای آشنایی با نشانه های بارداری کلیک کنید.

علائم حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج از رحم علائمی دارد که با مشاهده آن می‌توانید برای درمان اقدام کنید. در ادامه به این علائم اشاره کرده ایم.

🔹 درد شدید در ناحیه کمر

🔹 خونریزی از واژن

🔹درد در ناحیه شکم

🔹 خونریزی شدید داخل شکم

🔹 درد در ناحیه شانه

🔹استفراغ و حالت تهوع

🔹 ضعف عمومی

🔹 سرگیجه

🔹تپش قلب

🔹 غش

علت حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج از رحم به دلایل مختلفی بروز می‌کند. اغلب دلایل به خاطر التهاب و آسیب دیدگی لوله فالوپ رخ می‌دهد. در ادامه به برخی از دلایل اشاره کرده ایم.

💠 عدم تعادلی هورمونی یا رشد غیر طبیعی تخمک باور شده

💠 تنگ شدن یا بسته شدن لوله های فالوپ

💠التهاب های مختلف دستگاه تناسلی

💠 سابقه جراحی های دستگاه تناسلی

💠 عفونت های زنانه. این بیماری به نام التهاب لگن نیز نامیده می‌شود. زمانی که این بیماری درمان نشود، بیماری های آمیزشی مانند سوزاک یا کلامیدیا رخ می‌دهد.

💠بیماری های ژنتیکی مانند سندرم ترومبوفیلی

💠 استفاده از دارو های ضد التهاب استروئیدی

💠 استفاده از دارو های تقویت کننده سیستم ایمنی

💠سابقه قبلی حاملگی خارج از رحم. احتمال وقوع مجدد در این مواقع 10 درصد است. اما اگر تجارب بیشتری داشتید، این احتمال افزایش می‌یابد.

💠 ابتلا به آندومتریوز

💠 درمان ناباروری. زنانی که لقاح آزمایشگاهی را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض این نوع بارداری قرار دارند.

💠مصرف دخانیات

💠 استفاده از آی یو دی و روش های پیشگیری از بارداری

💠 مسائل مربوط به باروری. بروز ناباروری به دلیل آسیب لوله های فالوپ این احتمال را بیشتر می‌کند.

💠بارداری بعد از 35 سالگی

تشخیص بارداری خارج از رحم چگونه است؟

برای تشخیص بارداری خارج از رحم روش های وجود دارد که باید با معاینه صورت بگیرد. در ادامه به این روش ها اشاره کرده ایم.

✨ سونوگرافی

سونوگرافی از دیگر روش های تشخیص بارداری خارج از رحم است. اگر فردی در هفته 6 بارداری باشد و با سونوگرافی جنین مشاهده نشود؛ حاملگی خارج از رحم را بررسی می‌کنند.

✨ معاینات پزشکی

برای تشخیص بارداری‌خارج از رحم از معاینات پزشکی کمک می‌گیرند. پزشکان در طول معاینه با بررسی علائم حیاتی، احتمال بارداری را بررسی می‌کنند. اگر هنگام معاینه درد در ناحیه لگن وجود داشته باشد، حاملگی خارج از رحم تشخیص داده می‌شود. 

✨ آزمایش خون

با کمک آزمایش خون می‌توان احتمال بارداری خارج از رحم را تشخیص داد. آزمایش خون و ادرار سطح هورمون را می‌سنجد و حاملگی خارج از رحم تشخیص داده می‌شود.

روش های درمان بارداری خارج از رحم

روش های درمان بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم تهدیدی برای سلامت مادر و جنین است. به همین جهت باید تحت درمان قرار بگیرد و اقدامات مناسب صورت بگیرد. در این بخش مقاله راجع به روش های درمان بارداری‌خارج از رحم صحبت کرده ایم.

🟡 جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوبی از دیگر روش های درمانی برای بارداری‌خارج از رحم است. اگر فرد در مرحله بارداری باشد که درمان دارویی بی اثر باشد، از این روش استفاده می‌کنند. در این شرایط جنین با کمک جراحی خارج می‌شود. حتی امکان حفظ لوله های رحم وجود دارد.

🟡 دارو درمانی

یکی از روش های درمان بارداری خارج از رحم، دارو درمانی است. در این روش پزشک با کمک دارو ها که به عضله تزریق می‌شوند؛ بارداری را پایان می‌دهد. با گذشت زمان سلول های جنین نیز جذب بدن می‌شود. توجه داشته باشید که در این دوران باید از مصرف الکل، مسکن غیر استروئیدی ضد التهابی، مولتی ویتامین ها و … پرهیز کنید. سپس آزمایش های متفاوتی صورت می‌گیرد و تا زمانی که سطح هورمون به صفر برسد، ادامه خواهد داشت.

🟡 جراحی شکمی

از دیگر روش های درمان بارداری خارج از رحم، جراحی شکمی است. اگر جنین بیش از اندازه بزرگ شده باشد، با کمک دارو و لاپاراسکوپی قابل خروج نخواهد بود. بنابراین در این حالت از جراحی شکمی استفاده می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، بارداری خارج از رحم انواع مختلفی دارد و به دلایل متفاوتی بروز می‌کند. این نوع بارداری سلامت مادر را تهدید می‌کند؛ به همین جهت حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری‌خارج از رحم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره