تغذیه و شیردهی نوزادنوزاد

فواید شیر مادر | 9 نکته درباره خواص شیر مادر

فواید شیر مادر به قدری زیاد است که اگر مادران از آن اطلاع داشته باشند؛ تا حد امکان به فرزند خود شیر می‌دهند. شیر مادر مواد مغذی فراوانی دارد که مطلوب ترین تغذیه برای کودکان شمرده می‌شود. علاوه بر این شیر مادر هضم راحتی برای کودکان دارد و آنها را کمتر با مشکلات گوارشی روبرو می‌کند.

بر اساس تحقیقات کودکان باید تا 1 سالگی از شیر مادر تغذیه کنند. سازمان بهداشت جهانی فواید شیر مادر را به طور کامل تصویب کرده است و این ماده را بهترین تغذیه برای رشد کودک در نظر دارد. حتی سازمان های مرتبط در این زمینه توصیه می‌کنند برای استفاده حداکثری از شیر مادر، 1 ساعت بعد از تولد شیردهی را آغاز کنید. تا کودک مواد مغذی مانند پروتئین، کلستروم، چربی ها، ویتامین ها، آهن و … را به خوبی دریافت کند. در این مقاله به طور کامل در رابطه با فواید شیر ‌مادر صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید شیر مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

فواید شیر مادر

فواید شیر مادر چیست؟

تا به امروز در رابطه با اینکه شیر مادر فواید بسیاری دارد زیاد شنیده ایم. اما ما در این مقاله قصد داریم تمامی فواید و مواد مغذی موجود در شیر‌ مادر را توضیح دهیم. شیر مادر علاوه بر اینکه مواد مغذی کودک را در 6 ماه اول زندگی تامین می‌کند، نوزاد را از بیماری های زیادی دور می‌کند. بر اساس نظریه ها، چیزی برای جایگزین کردن شیر مادر در 6 ماه اول زندگی وجود ندارد. برای اطلاع از نحوه شیردهی و فواید آن، از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

در شیر مادر چه مواد مغذی وجود دارد؟

فواید شیر مادر به قدری زیاد است که هیچ ماده ای توانایی رقابت با آن را ندارد. در این بخش مقاله در رابطه با مواد مغذی موجود در شیر مادر صحبت کرده ایم.

🔘 ویتامین ها (A,E,D,K,C)

🔘 چربی ها

🔘آهن

🔘 انواع پروتئین ها (لاکتوفرین، کلستروم، لیزوزیم)

🔘 فلوراید

🔘کربوهیدارت ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف دارو در دوران شیردهی کلیک کنید.

خواص و فواید شیر مادر چیست؟

مزیت و فواید شیر مادر چیست؟

به طور کلی فواید شیر مادر در زمینه های مختلفی قرار دارد و بسیاری از مواد مغذی را در خود جای داده است تا کودک از هر نوع بیماری دور بماند و سلامت جسمانی کسب کند. در بخش های قبلی ذکر کردیم که 6 ماه اول زندگی نوزاد مهم ترین زمان برای تغذیه از شیر است. در این بخش دلیل این ضرورت را توضیح داده ایم.

🎀 جلوگیری از انواع بیماری ها

یکی از فواید شیر مادر، جلوگیری از انواع بیماری ها برای نوزاد است. زمانی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند؛ خطر ابتلای او به بیماری ها به شدت کاهش می‌یابد. بر اساس مطالعات، کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ بیماری هایی مانند ویروس معده، عفونت گوش، دستگاه تنفسی تحتانی و مننژیت را کمتر از بقیه تجربه می‌کنند. اما زمانی که این بیماری در آنها پدید آید؛ به صورت خیلی خفیف بروز می‌یابد. حتی خطر مرگ در کودکانی که شیر مادر مصرف می‌کنند؛ کمتر از نوزادانی است که از مواد غذایی دیگر استفاده می‌کنند.

🎀 جلوگیری از بروز آلرژی و حساسیت از خواص شیر مادر

از فواید شیر مادر می‌توان به جلوگیری از بروز آلرژی و حساسیت اشاره کرد. اغلب کودکانی که از شیر گاو یا شیر سویا تغذیه می‌کنند؛ از خود آلرژی و حساسیت نشان می‌دهند. طبق نظر کارشناسان، ماده ایمن ساز مانند ایمونوگلوبولین که در شیر مادر وجود دارد؛ با یک لایه محافظتی از روده نوزاد محافظت می‌کند و او را از بروز حساسیت و آلرژی دور می‌کند. نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند؛ از بروز این ماده محروم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعداد دفعات شیردهی کلیک کنید.

🎀 افزایش هوش کودک

فواید شیر مادر در زمینه هوش کودک نیز وجود دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ از رشد شناختی خوبی برخوردارند. بر اساس تحقیقات، تغذیه طولانی مدت از شیر مادر به رشد شناختی بسیار بالایی در کودک منجر می‌شود. حتی نوزادان نارسی که با وزن پایین متولد شدند، با تغذیه شیر مادر از رشد ذهنی بالاتری نسبت به نوزادان نارسی که شیر مادر دریافت نکردند؛ برخوردارند.

🎀 جلوگیری از چاقی | فواید شیر مادر

فواید شیر مادر در زمینه جلوگیری از چاقی نیز موثر است. این تغذیه روشی برای کمک به پیشگیری از افزایش وزن و چاقی است. هرچه تغذیه با شیر مادر بیشتر باشد, ارتباط بین کاهش خطر چاقی و شیر مادر قوی تر می‌شود. دلایلی برای جلوگیری از چاقی با شیر مادر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 تولید انسولین کم در بدن نوزاد

🔻 الگوی غذایی درست و مناسب

🔻لپتین بیشتر

🔻 افزایش وزن آرام تر

🎀 تامین آب بدن

از فواید شیر مادر می‌توان به تامین آب بدن اشاره کرد. کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند؛ نسبت به کودکانی که از مواد غذایی دیگری استفاده می‌کنند؛ به آب اضافی نیاز دارند. تامین مایعات بدنی به تنهایی باعث کاهش بیماری های گوارشی در نوزاد می‌شود.

🎀 دهان و دندان سالم از خواص شیر مادر

یکی از فواید شیر مادر، سلامت دهان و دندان است. نوزادانی که تنها منبع تغذیه آنها شیر مادر است، از دندان های سالم تری برخوردار هستند. زیرا مکیدن پستان مادر به تقویت عضلات فک و دندان کمک می‌کند و کودک در این شرایط از شیشه شیر و پستانک استفاده نمی‌کند. همین موضوع منجر به جلوگیری از عفونت های دندان و لثه می‌شود.

🎀 بهترین منبع مواد مغذی

تامین مواد مغذی از دیگر فواید شیر مادر می‌باشد. شیر مادر سرشار از پروتئین، ویتامین، چربی، کربوهیدارت و … است که به رشد کودک بسیار کمک می‌کند. به علاوه، آنتی بادی هایی که شیر مادر دارد؛ کودک را از بروز بیماری ها دور می‌کند. وجود پروتئین لاکتوفرین در شیر مادر، از دستگاه گوارش در برابر باکتری ها محافظت می‌کند.

🎀 دلبستگی مناسب | فواید شیر مادر

فواید شیر مادر در زمینه دلبستگی نیز وجود دارد. شیر خوردن باعث می‌شود که نوزاد و مادر با یکدیگر دائم در ارتباط باشند که همین امر باعث شکل گیری احساس دلبستگی ایمن و افزایش اعتماد به نفس در نوزاد می‌شود.

🎀 کاهش اختلالات روانی

بر اساس تحقیقات یکی از فواید شیر مادر، کاهش اختلالات روانی است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ کمتر از بقیه به اختلالات روانی دچار می‌شوند. شیردهی از سینه مادر و سپری کردن روز با نوزاد باعث برقراری ارتباط عافی می‌شود. به همین جهت این کودکان از سلامت روانشناختی بیشتر نسبت به بقیه برخوردار هستند.

کلام آخر

در این مقاله راجع به فواید شیر مادر صحبت کرده ایم. شیر مادر علاوه بر مواد مغذی که در خود جای داده است؛ باعث سلامت روحی نوزاد می‌شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ سلامت روانشناختی بیشتری نسب به بقیه دارند. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم برای تربیت فرزند نیز از روانشناس کمک بگیرید تا کودک سلامت محوری داشته باشید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید شیر مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره